2016. június 3., péntek

BUTASÁGUNK TÖRTÉNETE 2.

ÉLET ÉS IRODALOM ONLINE
Szerző: Vásárhelyi Mária
2016.06.03.


Az Orbán–Simicska-konfliktus 2015. februári kirobbanását követően a Fidesz másfél évtized alatt körültekintően felépített médiabirodalma összeomlott.
 
Mire ráfordulunk a választások előtti, 2017-es évre, régi pompáját túlragyogva fog állni az államkapitalista kormánypárt, a Fidesz új, a nyilvánosság minden szegmensében domináns túlsúlyban lévő médiabirodalma. Alig két év alatt egy, a korábbinál erősebb és korszerűbb oligarchikus pártmédia-birodalom épült fel az adófizető állampolgárok pénzéből. Az újonnan megszületett médiabirodalom tartalmát tekintve két alappilléren nyugszik: a kormánypropaganda kritikátlan sulykolásán és a piac teljes bulvárosításán. Márpedig a bulvár és a propaganda közismereten az két médiaműfaj, amely eltávolodva az újságírás hagyományos ethoszától nem szolgál mást, mint a közönség butítását. Célja, hogy tájékozott, a világ dolgaiban eligazodni képes, gondolkodó állampolgárok helyett a képernyőre bambán meredő, a bonyolult valóság elől hazug álomvilágba menekülő, agymosott zombik masszájává degradálja közönségét. A bulvárnak és a propagandának semmi köze a szakmához, amelyet újságírásnak nevezünk. „A propaganda elsősorban az érzelmekre hasson (...), hiszen az emberek felfogóképessége amúgy is meglehetősen korlátozott, intelligenciájuk csekély, viszont igen gyorsan felejtenek (...), a jelmondatokat addig kell ismételni, míg a közösség minden tagja megérti” – írja Hitler a Mein Kampfban, és ezt a receptet sikeresen használják a diktátorok és diktátorjelöltek.   
 
Miközben az elmúlt évben a csekély számú, még érdeklődő közönség is egyre lanyhuló figyelemmel követte – a valójában már az első percben eldőlt – Orbán–Simicska-bandaháború újabb és újabb epizódjait, a háttérben a végéhez közeledik a kormánypártok közvetlenül vagy közvetve közpénzekből finanszírozott médiaportfóliójának újraépítése. A kormánypárt propagandafelelősei már a 2014-es választási győzelmet követően elkezdték Simicska Lajos alól kiszervezni médiabirodalmát, az újonnan kinevezett oligarchák pedig nap nap után újabb szeletet hasítottak ki a médiapiacból. És bár Simicska csatákat még nyerhet, a háborút már kirobbanása pillanatában elvesztette. A borítékolható bukás oka, hogy az általa ugyancsak közpénzekből felépített médiaportfólió az elmúlt másfél évtizedben soha nem működött valódi piaci körülmények között, nem tényleges piaci teljesítménye, hanem a piaci szabályozás oligarchákra szabásával az állam által különböző csatornákon odajuttatott közpénzekből, valamint a folyamatos és kíméletlen politikai nyomás alatt álló multik és hazai nagyvállalkozók kényszerhirdetéseiből növekedett. Így nem meglepő, hogy amióta Simicska kezét elengedte a politika, orgánumai egymás után veszítik el nemcsak állami hirdetőiket és előfizetőiket, hanem azokat a magáncégeket is, amelyek politikai nyomás következtében reklámozták vagy terjesztették bennük termékeiket, szolgáltatásaikat. És a totális hadviselés hatására azokon a területeken, ahol valamilyen állami vagy önkormányzati engedélyezési eljárás szükséges a médiapiaci tevékenységhez – rádiók, köztéri reklámok, köztéri terjesztés –, ugyancsak egymás után veszíti el jogosultságait Simicska...
 

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.