2016. június 6., hétfő

OKTATÁSRÓL MEGOLDÁSKÖZPONTÚAN

LELKIZÓNA BLOG
Szerző: ur_anita
2016.06.04.


Nem véletlenül választottam ezt a szép régi, de meglehetősen idejétmúlt képet vizuális aláfestésként a témához. Jól kifejezi azt, ahogyan a hivatalos oktatáspolitika gondol ma az oktatásra. Ez a nézőpont egy (ál)nosztalgikus, funkcionalitását vesztett, elméletközpontú, a realitás talajától elrugaszkodott látásmód, amelynek ugyan megvannak a maga értékei, de a haszna annál kevesebb. A panaszkodás helyett viszont inkább megoldásközpontú szemléletet javaslok - én személy szerint ebben hiszek. Mindenki tud előrevivő lépéseket tenni ebben a témában. Hogyan? Gyakorlati megközelítés és személyes vélemény következik.
 
Oktatási válság - ami nem hungarikum
 
Valamit szögezzünk le. Az oktatás nem csupán Magyarországon van válságban - bármennyire is szeretnénk ezt egy újabb magyar hungarikumnak látni -, hanem mindenhol a világon, legalábbis annak nyugatabbi felén. Egész Európában és Észak-Amerikában összeomlóban a hagyományos oktatási struktúra, több sebből vérzik a pár évtizede még működőképes pedagógiai módszertan és mindenhol útkeresés zajlik. A globalizált világban tulajdonképpen ugyanúgy viselkednek az angol, olasz, magyar, kanadai ovisok vagy kamaszok és ugyanolyan nehézségekkel küzdenek az intézmények, ahová ők járnak. Túl gyors, túl forradalmi változás ment végbe a 2000-es években a világban, az információs robbanást sem a társadalom egésze, sem annak intézményei nem tudták még megfelelően integrálni. Talán a skandinávok és legfőképpen a finnek a kivételek ebben, de ők már meglehetősen korán rájöttek a váltás szükségességére, komoly rendszert építettek alapos felkészülés után, sok pénzzel és széles társadalmi támogatottsággal. Kevés esélyét látom nálunk egy szakmailag hasonlóan megalapozott, óriási tőkebefektetéssel járó, több évtizedre előre tervező, teljesen paradigmaváltó, új oktatási rendszernek a következő néhány évben. Stratégiai ágazat helyett egyelőre afféle kötelező napköziként és újabb kiváló adminisztrációs terepként tekint a döntéshozók jó része az oktatásra. Mégsem érdemes egy legyintéssel elintézni ezt a kérdést!
 

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.