2016. október 18., kedd

"NEM SZAKMAI SZEMPONTOK ALAPJÁN DŐLT EL" - L. RITÓK NÓRA A TANODÁK SZÉTVERÉSÉRŐL

KETTŐS MÉRCE BLOG
Szerző: KMÉRCE
2016.10.17.


A tanodák felbecsülhetetlenül fontos szerepet töltenek be a jelenlegi magyar oktatásban, hiszen a leginkább szegénységből fakadó hátrányokat elszenvedő gyerekeknek lassan már csak ezek az intézmények tudnak hatékony támogatást nyújtani tanulmányi előmenetelükben. 2015 végén az Emberi Erőforrások Minisztériuma (EMMI) egy kifejezetten a tanodák fejlesztésére szánt pályázatot hirdetett meg. A pályázat eredményhirdetésének határideje után nagyjából fél évvel az EMMI tájékoztatta is a pályázókat arról, hogy ki kap támogatást. Meglepő módon azonban a legnagyobb múlttal és tapasztalattal rendelkező tanodák nem nyertek a pályázaton, többek közt az L. Ritók Nóra által alapított, és az Igazgyöngy Alapítvány által üzemeltetett Toldi Tanoda sem. A döntésről és annak következményeiről kérdeztük.

Mit veszít el a magyar közoktatás, ha ellehetetlenítik a tanodákat?

A magyar közoktatás mára szinte teljesen elveszítette esélykiegyenlítő funkcióját. Ebből a tanodák próbálnak visszaadni valamit. Ha nincs tanoda, a társadalom perifériáján élő gyerekek esélyei tovább romlanak. És lassan már nincs hova romlani… Az iskolából ezek a tanulók úgy kerülnek ki, hogy tudásuk és képességeik nem teszik őket alkalmassá a 21. századi munkavégzésre. Ez pedig az egész társadalom jövőjét meghatározza. Óriási és egyre növekvő tömegekről van ugyanis szó.

A tanodák munkáját  látva gyakran megfogalmazódik bennem a kérdés: miért nem ilyen a
köznevelés? Egészen biztos vagyok benne, ha az iskolákban ezzel a szemlélettel, viszonyulással foglalkoznának a HHH (halmozottan hátrányos helyzetű) gyerekekkel, már nem itt tartanánk.

A Tanodánk elsősorban a készségfejlesztésre fókuszál. Számtalan innovatív módszerrel, fejlesztő játékokkal, online tanulástámogatással, egyénre szabott tervezéssel és értékeléssel dolgoznak, igen eredményesen. Sok területet kiemelhetnék, a társasjáték-foglalkozásoktól a disputáig, a nyelvoktatástól a szenzációs projektekig, mint például a mostani Told Tv. Hétfőtől péntekig foglalkoznak a szakemberek Toldon a gyerekekkel, és Skype-on keresztül is működik a tanulástámogatás, önkéntesekkel. Minden iskolaszünetben van táborunk, amikor egész napos fejlesztéseket végeznek. Munkájukról hetente blogot is írnak, a tanoda honlapján módszertani újításaik, eszközeik is fellelhetők: http://ped2.hu/
A toldi közösség is értékeli az itt folyó munkát, a szülők követik a történéseket, többen, látva az eredményeket maguk jönnek a gyerekeiket beíratni. Látják, hogy a gyerekek szeretnek itt lenni, fejlődnek, és sikeresebbek az iskolában is.” (L. Ritók Nóra)

Mire használta volna fel a Toldi Tanoda a pályázati pénzt, ha megnyerte volna?

Természetesen a működésre. 26 hónapra láttuk volna előre a működési forrásunkat. Ráadásul épp most léptünk át az önkéntesi munkával működtetett tanodából a részben munkaviszonyban történő létre, hiszen négy szakember felvétele történt meg augusztusban. Ők korábban önkénteseink voltak, ha nem vesszük fel őket, elmennek másfele, és mi szakember nélkül maradunk.

Miből tartottátok fent magatokat eddig, tudtok működni pályázati pénz nélkül is?

Nekünk még nem volt az államnál nyertes tanodapályázatunk, az előzőt is elutasították. Az ötéves működés alatt az első években tisztán önkéntesekkel dolgoztunk, aztán Lencse Máté tanodavezetőnkkel sikerrel pályáztunk a Vodafone-angyal programra, ami nagyot lendített a tudatos építkezésen, mind a csapat, mind a módszertan tekintetében, hiszen Máté erre a munkára fókuszálhatott. Később projektpályázatokban tudtunk támogatást szerezni a munkánkra, és más, nemzetközi alapítványok és céges támogatások is segítettek. Most léptünk egy szintet, a négy szakember alkalmazásával, reménykedve a tanodapályázatunk sikerében...

ITT OLVASHATÓ

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.