2017. január 8., vasárnap

HATÁRÁTKELŐ BLOG
Szerző: Határátkelő
2017.01.08.

Gouda a legtöbbünknek csak egy sajtfélét jelent, ám egy holland városról is szó van, ahová a mai ajánló egyik szerzője, Balázs nemrégiben családi (barátnői) okokból ellátogatott, én meg úgy éreztem, ezt nem hagyhatjuk ki. Emellett kicsit betekintünk a törökök gondolkodásába (érdekes kaland lesz!), végül megnézzük, hogyan kezdhetünk új életet Spanyolországban.

Imádom a sajtokat, így aztán amikor megláttam, hogy Balázs, a Balázs in the World szerzője Goudába látogatott, akkor tudtam, ez a poszt nem maradhat ki az eheti ajánlóból.

„Mivel a barátnőm holland, így egyértelmű volt, hogy a hosszú kínai út után és a karácsony közeledtével meglátogatjuk a családot. Koppenhágából Amszterdamba repültünk, majd onnan tovább utaztunk Goudába, hogy pár napot a nagyszülőkkel töltsünk. Rengeteg remek kaját kóstoltunk, ezeket szeretném bemutatni.

Gouda egy apró város, ami főként a sajtjáról híres. Ellentétben a hiedelemmel, a sajtot nem a városban, hanem a városon kívül eső farmokon készítik. A sajtot itt a készítésüktől számított eltelt idő alapján kategorizálják.

Az öreg sajtok általában 2 évnél idősebbek és nagyon szárazak, kemények, míg a közepesek fél-, vagy egyévesek. A friss, vagyis fiatal sajtok általában pár hetesek, hónaposok és jellemzően nagyon puhák. Jellemzően a hollandok az öreg sajtot kedvelik. (…)

Reggelire többnyire kenyeret ettünk, amire egy kis vajat és banánt tettünk, majd a tipikus helyi csokidarabkákat. Én otthon ettem már ilyet, de csak desszerteken láttam díszítésként, nem kenyéren. Itt általában vagy ez a csokis móka jön szóba, vagy simán sajtos szendvics.

Ebédre a helyi piacon vettünk frissen fogott heringet, amit már megtisztítva árulnak, hagymával együtt. Ezt általában csak magában, sütés, főzés nélkül eszik, megint csak kenyérrel. Nagyon erős íze van, érdemes maradni kisebb mennyiségnél.

Ezenkívül sok helyen lehet látni „kaassoufle”-t, szinte bárhol meg lehet venni. Ez egy rántott sajt, de nem az otthon megszokott, kicsit gumis, omlós sajtból, hanem egy öreg, szárazabb sajtot használnak általában. Szerintem nagyon finom.

Ezen túl pedig sokan esznek „Kroketje”-t, ami pedig egy hússűrítmény, rántva. Ezt hasonlóan a sajthoz, szinte bárhol kapni lehet és kenyérrel vagy sültkrumplival eszik.”

A teljes posztot rengeteg képpel itt találjátok."...