2017. március 8., szerda

A PROFI KONFLIKTUSKEZELŐ 5 PONTJA

LELKIZÓNA BLOG
Szerző: Kovács Szilvia
2017.03.08.


A konfliktushelyzetek részei mindennapjainknak, de jelentős egyéni különbségek lehetnek abban, ki hogyan boldogul ezekkel a helyzetekkel. Konfliktusaink kimenete nem a véletlenen múlik és nem is szerencse kérdése. Sőt, maga a konfliktuskezelés képessége sem egy egytényezős képesség, hanem több alapkészségünk eredménye. Íme az 5 legfontosabb tényező, amely meghatározza, mennyire kezeljük profin a konfliktusainkat!


1, Empátia

Az empátia beleérző képességet jelent. Az empátia a másik ember szemével látás, a másik ember fülével hallás és a másik ember szívével érzés képessége (Adler). Az empátiás képesség hatalmas előny lehet a konfliktushelyzetekben, mert képessé tesz arra, hogy megértsük a másik fél érzésit, motivációját és szükségleteit. Ennek a tudásnak a birtokában könnyebben találhatunk olyan megoldást, amely mindkét fél számára elfogadható, azaz a win-win (győztes) helyzet megteremtését teszi lehetővé. Az empátia ugyanakkor gátja is lehet a hatékony konfliktuskezelésnek, ha nem társulnak hozzá egyéb készségek és személyiségvonások (melyekről a következőkben szó lesz.) Az erős empátiás készség konfliktuskerüléshez és túlzott alkalmazkodáshoz vezethet, ha a másik fél érzéseit és vágyait minden esetben fontosabbnak tartjuk a saját igényeinknél. Ugyanakkor ezek az elkerülő, alkalmazkodó konfliktuskezelési stratégiák – tartósan és rendszeresen alkalmazva – egyre komolyabb belső feszültségekhez vezethetnek. Ilyen esetekben következhet be, hogy a másik fél számára hirtelen és minden előzmény nélkül alakul ki egy elemi erejű konfliktus, melynek intenzitása meg sem közelíti az adott helyzet súlyát. Ennek hátterében a korábban tapintatból – rosszul értelmezett, vagy kezelt empátiából – elhallgatott problémák és konfliktusok állnak...

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.