2017. április 12., szerda

A MAFFIAÁLLAM MÉDIAPOLITIKÁJA

ÉLET ÉS IRODALOM ONLINE
- SZABADPOLC
Szerző: Vásárhelyi Mária
2017.04.07.


...A társadalmi kommunikáció nyelvi megszállása

A totális rendszerekhez hasonlóan, a NER legfontosabb kommunikációs törekvése is a nyelvpolitikai erőtér teljes megszállása, a politikai nyelv saját képére formálása. A Fidesz tanácsadói helyesen ismerték fel, hogy a lelkek meghódításának legfontosabb eszköze a nyelv. Ez az az eszköz, amelyen keresztül szinte észrevétlenül férkőzhetnek be az emberek gondolkodásába, érzelmei­be. „A legerősebb hatást nem az egyes beszédekkel érték el, nem is a cikkekkel vagy a röpcédulákkal, nem a plakátokkal vagy a zászlókkal, semmi olyannal, ami tudatos gondolkodással vagy tudatos érzelmekkel felfogható. A nácizmus a tömegek húsába és vérébe az egyes szavakon, a beszédfordulatokon, a mondatformákon keresztül fúrta be magát, amelyeket milliószoros ismétléssel rájuk kényszerített, ők pedig mechanikusan és öntudatlanul átvették. …(A) szavak lehetnek csipetnyi arzénadagok is: észrevétlenül lenyeljük őket, látszólag semmi nincs, de egy idő után a méreg hatása mégis jelentkezik” – írja Klemperer a Harmadik Birodalom nyelvéről szóló elemzésében (Viktor Klemperer: A Harmadik Birodalom nyelve. TK. 19. o.), és ugyanerre a következtetésre juthatunk G. Orwell is 1984 című művét olvasva. A Fidesz propagandistái a nyelvi megszállás legváltozatosabb eszközeit vegyítik az új szavak kreálásától a közbeszéd militarizálásán és a patetikus és a giccses metaforákon keresztül a politikai ellenfél dehumanizálásáig.

A politikai kommunikáció át­struk­turálása


A Fidesz politikai kommunikációjában – a totális diktatúrák gyakorlatához hasonlóan – meghatározó szerep jut a semmiféle tartalomfejlesztést nem hordozó, kizárólag a lebutított, néhány szavas üzeneteket sulykoló plakátoknak és szórólapoknak. „A Harmadik Birodalom plakátjai mindig egyformák. A fizikai erő, a fanatikus akarat érződött rajtuk. (...) mindenfajta gondolat nyilvánvaló hiánya. (...) Ezek a lelki szegény hősi plakátok csak a hatalom legmonotonabb közhelyeit fordították át grafikába.” (u. o. 87. o.) 2010 után a köztéri plakát lett a kormánykommunikáció legfontosabb színtere. Az uniformizált, rendkívül szegényes grafikai megoldásokkal operáló óriásplakátok segítségével közvetített üzenetek agresszivitása, gondolatnélkülisége, nyelvi szegénysége zavarba ejtő: a „Tett az első!”, „Csak a Fidesz!” „Elég!”, Bízz a Fideszben!”, „Itt az idő!” plakátkampányok grafikai és verbális üzenetei kísértetiesen emlékeztetnek a diktatúrák plakátokon közvetített propagandájára.

Népszavazás helyett álkonzultációk

Ugyancsak a Harmadik Birodalom propagandagépezetében jutott fontos szerephez a nemzeti konzultáció. Néhány héttel Hitler hatalomra jutása után új törvényt fogadtak el a népszavazásról Németországban, amely gyakorlatilag lehetetlenné tette, hogy a nép a társadalom életében legfontosabb kérdésekről népszavazást kezdeményezzen. Ehelyett bevezették a népi konzultáció intézményét, amelynek értelmében a kormány saját kezdeményezésére konzultálhatott a néppel bizonyos kérdésekben. Népszavazást pedig csak olyan kérdésekről tartottak, amelyek esetében borítékolható volt a rendszert támogató szavazatok elsöprő többsége. „A népszavazás volt a legnagyobb cirkuszi látványosság, amit Goebbelstől eddig átéltem. ...(E)gészében tiszta cirkuszi látványosság”. (U. o. 40. o.) A Harmadik Birodalom propagandastratégiájához hasonlóan a népszavazások helyét nálunk is átvette a manipulatív, kizárólag propagandacélokat szolgáló nemzeti konzultáció, amelyből öt év alatt hetet bonyolított le a kormány. „A nemzeti konzultáció érdemben vonja be az embereket az alkotmányozásba, míg a népszavazás kifejezetten távol tartja őket az érdemi részvétel lehetőségétől. Ezért saját felfogásomban, előrébb van a nemzeti konzultáció segítségével történő alkotmányozás.” (Orbán Viktor, parlament, 2001.)

A piaci verseny felszámolása

Mind 1998-ban, mind pedig 2010-ben a hatalmat megszerző Fidesz-kormány legfontosabb teendői közé tartozott az állami pénzekből finanszírozott média – rádió, televízió és hírügynökség – teljes megszállása, a munkatársak közötti politikai tisztogatás gyors lezavarása, az állami média közvetlen kézi vezérlésének biztosítása. A hatalommal nem lojális, magánkézben lévő médiumok egy részét felvásárolták, más részének működését politikai (sugárzási engedély megvonása, frekvenciák szűkítése, hatósági eszközök) és gazdasági (állami hirdetések megvonása, magánhirdetők fenyegetése, megfélemlítés) eszközökkel szorítják partvonalon kívülre. Az Orbán-rendszer hatalmi szóval, közvetlenül nem tiltatja be ellenzéki orgánumok működését, ám egyértelmű törekvése, hogy ellehetetlenítse ezek létét. A piacot jogállami viszonyok között elképzelhetetlen módon torzítja, hogy a hatalom a legváltozatosabb eszközökkel juttatja versenyelőnyhöz saját médiá­ját, amelyek közül a legfontosabb az irdatlan mennyiségű állami reklámköltés kormánypárti orgánumokhoz csatornázása...

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.