2017. április 9., vasárnap

EGYÜTTÉLÉS

ÉLET ÉS IRODALOM - MŰBÍRÁLAT
Szerző: Stőhr Lóránt
2017.04.07.


Mese ide, vígjáték oda, azért csak arról van itt szó, hogy a sunyi hatalom ökleként működő rendőrség fellépése súlyosan diszkriminatív, hogy a helyi kiskirályok önkénye végtelen kiszolgáltatottá teszi a szegényeket, mert bármikor megfoszthatja őket bevételeiktől. No meg persze arról, hogy az elnyomott és megalázott embertömegek miért nem lázadnak fel sorsuk ellen, miért érdekük a pillanatnyi túlélés érdekében a status quo fenntartása. A Brazilok nem varázsol csodát a vászonra, nem mutat kiutat a gazdasági nyomorból, nem állítja feje tetejére a hatalmi viszonyokat, csak méltóságot ad az elnyomottaknak – szegényeknek, romáknak, fogyatékkal élőknek – kilencven perc erejéig.

Három hét a bemutatók időpontja között, több mint kétmilliárd forint a költségvetésben és egy világ az alkotói hozzáállásban, ami két friss magyar populáris mozit elválaszt egymástól. Röviden: a Kincsem hiúságból, a Brazilokszeretetből született. Míg az előbbi hárommilliárd forintos narcisztikus egotrip volt szerzői részéről, addig az utóbbi a mozi varázsát a társadalmi kohézió, a közös képzelet formálására használta: a komikum és az érzelmek erejével egymás megértéséhez és elfogadásához segít hozzá.

Brazilok roma és nem roma magyarok együttéléséről szól egy kis faluban. Bár nem nélkülözi a kulturális sztereotípiákat, amikor a romákat a falun kívüli telepen, kőfalba vájt kunyhójukban főként lopásból élő, nyomorgó társadalmi csoportként ábrázolja, a rendszerváltás utáni magyar játékfilmek többségével szemben nem folklorisztikus paternalizmussal, egyszerre vonzó és fenyegető Másokként, egzotikus Idegenekként, hanem önálló személyiségként mutatja be őket. A kortárs magyar sportkultusz jegyében a Muhi Klára–Huszár Péter–M. Kiss Csaba forgatókönyvíró-trió egy falusi focibajnokság formájában dramatizálta a többségi társadalom képviselői és az elnyomott romák konfliktusát. A kupa nyertesét Brazíliába hívta a falu egyik elszármazott szülöttje, ám a valódi tét messze több egy álomutazásnál: a „Brazilok” számára a roma méltóság visszaszerzését jelenti fellépni és győzedelmeskedni a helyi grundon, míg a „Hivatal” képviselői a hatalom megőrzését és a romák újabb megalázását látják a joggal remélt győzelemben. A gyermeki nézőpontból elmondott mesei történet cselekményvezetése a film leggyengébb pontja, az árulás, a szerelemért hozott áldozathozatal, a negatív főhős színeváltozása dramaturgiai paneljei szervetlenül épülnek a történet szövetébe. A befejezés már az elején felsejlik, még az utolsó csavar is kiszámítható. A drámai és vígjátéki fordulatok helyett a pitiáner bajnokság ürügyén kibontakozó emberi drámák és társadalmi konfliktusok adják a Brazilok erejét...

7 megjegyzés:

Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.