2017. június 14., szerda

MILYEN KÖZBESZERZÉSEKET SZERETNEK A MINISZTERELNÖK BARÁTAI ÉS AZOKNAK A BARÁTAI?

ÁTLÁTSZÓ - CRCB BLOG
Szerző: CRCB
2017.06.13.


Versenyerősség és családi gazdaság – II. rész

Két héttel ezelőtt kezdtük el történetünk mesélését (http://bit.ly/2sVi0zb). Többen írtak aztán, ötleteket adtak hogyan folytassuk, mit kellene jobban megvilágítani, mi volt félreérthető. Sőt, külön kérések is megfogalmazódtak: jó lenne látni, hogy mit is szeretnek a miniszterelnök barátai és azoknak a barátai: a nagy közbeszerzéseket inkább, vagy a kisebbeket? Az újraiparosítás kitűzött célja értelmében az ipari projekteket, vagy inkább mást? Az EU pénzeket, vagy a magyar adófizetők pénzét? Bár nem így terveztük, de most a történet folytatásaként igyekszünk megfelelni ezeknek a kéréseknek (http://bit.ly/2sVeuVq). Igyekszünk olyan adatokkal szolgálni, amelyek önmagukért beszélnek.

Az előző rész tartalmából

De előbb érdemes felidézni, hogy miről is volt szó az első részben: a család, a barátság, a szabadság és az igazságosság jegyében áttekintettük az MGTSH cégek (Mészáros+Garancsi+Tiborcz+Simicska+Habony tulajdonában, illetve résztulajdonában lévő cégek) részesedésének változását a magyar közbeszerzések 2009-16 közötti adatai, szám szerint 151.471 termékbeszerzés elemzése alapján. Megállapítottuk, hogy az MGTSH és az MGTH (a miniszterelnök barátságát és családi kapcsolatait mutató változók) statisztikailag számottevően alacsonyabb versenyerősséggel járnak azoknál a közbeszerzéseknél, amelyeken e csoport által tulajdonolt cégek indulnak.

A kapott eredményeket úgy értelmeztük, hogy ma Magyarországon a miniszterelnökkel baráti illetve családi kapcsolatban lévő cégeknek számottevően gyengébb versenyre kell számítaniuk a magyar állam által lebonyolított közbeszerzéseknél, mint az egyszerű magyar vállalkozók által tulajdonolt cégeknek. Vagyis azoknak, amelyek tulajdonosai a magyar miniszterelnökkel nincsenek ilyen baráti vagy családi kapcsolatban. Továbbá az adatok arra is rávilágítottak, hogy jaj annak, akik össze talál veszni régi jó barátjával – neki később az átlagosnál is erősebb versennyel kell számolnia, és helyt állnia a közbeszerzési piacon.

A fentiekből következően a magyar cégtulajdonosok a közbeszerzési piacon viszonylag egyszerűen tudják javítani nyerési esélyeiket. El tudják érni, hogy gyengébb verseny mellett nyerhessenek meg állami megrendeléseket. Ehhez csak azt kell tenniük, hogy közeli barátságba vagy rokoni kapcsolatba kerüljenek a magyar miniszterelnökkel, vagy az ő barátaival, vagy családtagjaival.

Ezt üzeni nekünk a mai Magyarország.

A mai történet

Most azonban válaszoljunk a bevezetőben feltett kérdésekre. Ehhez csupán hat ábrát közlünk némi magyarázat kíséretében. A kérdések legfőképpen arra irányulnak, hogy milyen projekteket, milyen szektorokat és milyen forrásokat részesítenek előnyben az MGTSH csoport tulajdonolta cégek, amikor belépnek a közbeszerzési versenybe?

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése