2017. július 4., kedd

ÖSZTÖNDÍJAK, MINT TÁMOGATÁSOK: ESÉLYTEREMTÉS A GYEREKEKRE IRÁNYULVA, A CSALÁDRA ÉPÍTVE

ÁTLÁTSZÓ - SZOCIO BLOG
Szerző: L. Ritók Nóra
2017.07.03.


Az alapítványunk évek óta visz egy ösztöndíjprogramot. A program civil támogatók segítségével fut, ebben a tanévben 65 gyerek kapta, 11 településen. A program sikeres, önmagában is, ám az alapítvány komplex esélyteremtő stratégiájába ágyazva a legsikeresebb, mikor több irányú hatás is segíti a gyerekek tanulását, és mérsékli a pozitív hatások helyi amortizációját.

Hogy miben különbözik az államilag elérhető támogatásoktól? Nos, leginkább abban, hogy halmozottan hátrányos helyzetű gyerekek kapják (vagy olyanok, akiknek az életében a hátrányos helyzet jogszabályi újradefiniálása után sem változott semmi) és nem bizonyos tanulmányi eredmény fölött lehet elérni, hanem a legjobbak között kell lenni a településen. Ha ez hármas, akkor az is kaphatja. És még abban is különleges, hogy a hónap utolsó hetében kapják, amikor a családi költségvetésből már nem nagyon futja semmire. Ekkor keresi fel a mentor a szülőket, és a begyűjtött információk alapján megbeszélik a hónapot. Ebben a tanulmányi eredmény, a magatartás, a szülők közösségben való működése is fontos szempont.

A program együttműködést feltételez az iskola, a gyermekjólét (és minden más olyan intézmény, ami kapcsolatban van a családdal,) a család és a koordináló civil szervezet között. Folyamatosan finomítgatjuk, hogy a legjobban hasson. Sok helyen már a pedagógusok is építenek az ösztöndíjprogram pozitív hatására, megerősítik, használják a nevelésben. A közösségben is igyekszünk kihangosítani, fotós tablón ott láthatók az épp aktuális ösztöndíjasok a kultúrházban, és sok „extra” dolog is jár nekik, pl. kirándulás, táborozás, stb., persze, csak ha jól teljesítenek.

Tulajdonképpen nem is a gyerek, hanem a család ösztöndíja. Többnyire az alapszükségletekre fordítják. Ám az üzenete erős: nemcsak a gyerekben, hanem a család minden tagjában azt erősíti, hogy a tanulás javít az élethelyzeten. Beépítettünk egy un. „ösztöndíj-előszobát” is. Ez az ösztöndíj felét jelenti, és azoknál a gyerekeknél alkalmazzuk, akik érzékelhetően jobban igyekeznek, már javul is az eredményük, de még nem tudnak bejutni a programba. Őket bíztatjuk ezzel, sokukat sikeresen...


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése