2017. október 19., csütörtök

HOGYAN VÁSÁROLHATTA FEL A FIDESZ HOLDUDVARA SZINTE AZ EGÉSZ SAJTÓT?

INDEX
Szerző: SAJÓ DÁVID
2017.10.19.


Miközben a Fidesz felvásárolja a magyar sajtópiac túlnyomó többségét Andy Vajnán vagy Mészáros Lőrincen keresztül, egy dologról meglehetősen kevés szó esik. Ezeket a bevásárlásokat a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság hivatott elbírálni az alapján, hogy az akvizíciók mennyire torzítják a piacot vagy éppen az állampolgárok sokszínű tájékozódását. Miért nem zavarja a Médiatanácsot a megyei lappiac teljes központosítása? Hogyan segíti a fideszes média erősödését? És miért csak az RTL Magyarország bevásárlását akadályozta meg az NMHH az elmúlt hét évben? Ezekre a kérdésekre próbáltuk megkeresni a választ.

Meglehetősen egyszerű dolguk van mostanában egyeseknek, akik a Médiahatóság kezébe adják a döntést a médiás terjeszkedésüket illetően. Andy Vajna is sorra nyeri a rádiós pályázatokat, és vásárolhatja fel a lapokat, Mészáros Lőrincnek sem tesznek keresztbe az NMHH-nál. De nem volt ez mindig így, az RTL és a Centrál Média fúzióját, vagy még korábban a Ringier és az Axel Springer fúzióját például elkaszálta a hatóság.
Pedig ránézésre pont ugyanarról van szó: fontos médiaszereplők akarnak még nagyobbá válni.

Hogy mire hivatkozva dönt a hatóság? "Ha az információforrások sokszínűsége veszélybe kerül a fúzió eredményeként" - említi meg Polyák Gábor, a Mérték Médiakutató Intézet vezetője az egyik olyan gumiszabályt, amelynek köszönhetően a Médiatanács gond nélkül támogathat vagy gáncsolhat el kérelmeket. Fontos leszögezni, hogy a magyar törvények szerint a GVH nem bírálhatja felül a Médiatanács döntését, tehát, ha nemmel szavaznak valamire, azzal a Gazdasági Versenyhivatal sem tud érdemlegesen mit kezdeni. Na, nem mintha a GVH nem döntött volna rekordidő, mindössze nyolc nap alatt Mészáros javára...

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése