2017. október 9., hétfő

NEM VOLT KÖZBESZERZÉS, SZABÁLYTALAN LEHET A MOBIL GÁTAT TERVEZŐ CÉG MRGBÍZÁSA

ÁTLÁTSZÓ BLOG
Szerző: BECKER ANDRÁS
2017.10.09.


A vízépítő szakmában a legtöbben értetlenül fogadták a Tér-Team Kft. év eleji megbízását: a cégnek lényegében nincs a római-partival összevethető referenciája hasonló védmű tervezéséről, és sem a törzstőkéje, sem a felelősségbiztosítása nem mérhető a megbízás értékéhez. Most az a gyanú is felmerült, hogy a cég a munkát a közbeszerzési szabályok kijátszásával kaphatta meg – igaz, a főváros vezetése előrelátóan kiszervezte a projektet, így a várható botrány is a csatornázási műveken csattan.

Budapest árvízvédelemért 1994 óta a Fővárosi Csatornázási Művek (FCsM) felelős, a jogviszonyt a főváros és a csatornázási művek közt 1997-ben létrejött szerződés rögzíti. Ennek ellenére a római-parti védmű koncepciójával kapcsolatban az FCsM-nek nem nagyon osztott lapot a főváros vezetése, sőt, a korábbi tervezői megbízásokat is a főváros adta az egymást váltó tervezőcégeknek.

2012 augusztusában például Szeneczey Balázs, városfejlesztésért felelős főpolgármester-helyettes írta alá az Erbo-Plan Mérnökirodával a nettó 63 millió forint értékű szerződést – 2013 februárjára az Erbo-Plan teljesítette is a szerződéses vállalásait, az elkészült terveket azonban elmosta a 2013-as árvíz.

Akkor, vagyis négy évvel ezelőtt a főpolgármester még 3 – 3,5 milliárd forintra becsülte a partéli mobilgát költségeit, ma reálisan 40 milliárdnál tartunk.

A következő tervező a Keviterv Akva – Utiber – konzorcium volt, igaz, itt már volt egy kis problémája a fővárosnak a közbeszerzéssel. (Az új tervező a kiírás alapján a kiviteli tendertervek elkészítését is vállalta, a szerződés összege viszont már nettó 175 millió forint lett.) A 2015 elején megindult közbeszerzési eljárásban a főváros mint ajánlatkérő eredetileg nem a Keviterv-Utiber páros ajánlatát hozta ki legjobbnak, azonban a konzorcium sikerrel támadta a döntést, így a Közbeszerzési Döntőbizottság 2015 novemberében megsemmisítette az eljárás eredményét, és még pénzbírsággal is sújtotta a fővárost.

A bajok ezzel nem értek véget: egy évvel később, bőven túl minden határidőn, a nyertes még nem készült el a tervekkel, mikor a főváros még ma sem pontosan tisztázott okokból szerződést bontott, a főpolgármester pedig bejelentette, hogy házon belül, a csatornázási művek kapacitásaival fogják megoldani a tervezést, vagy legalább a „tervezési folyamat gondozását”. Mi több, a huszárvágással három hónapon belül kész engedélyes tervekre lehet számítani.

A bejelentést a vízépítő-tervező szakma megrökönyödve fogadta, hiszen az FCsM-nek sem ilyen tervezői kapacitása, sem ilyen jellegű tapasztalata nincs, és az sem nagyon volt érthető, mi is lenne pontosan a cég feladata.
A főváros vezetése mindenesetre 330 millió forintot csoportosított át az FCsM-nek a projektre, és miközben zajlott a küzdelem a partéli nyomvonalat ellenző civilek és a főpolgármester szakértői között, tavaly év elején egyszer csak felbukkant a mostani tervező, a Tér-Team Kft. nevű cég...

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.