2017. november 17., péntek

A PEDAGÓGUS TEVÉKENYSÉGE HELYETT A GYEREKEK KÖRÉ KELLENE SZERVEZNI AZ ISKOLÁT - RADÓ PÉTER

KLUBRÁDIÓ 92,9 MHz
Szerző: Klubrádió
2017.11.16.


Az iskola jövőjéről és a jövő iskolájáról is beszélt a Reggeli gyors vendégeként Radó Péter. Az oktatáskutató szót ejtett a nemzetközi oktatástudományban már lezajlott vitákról, az oktatási rendszert befolyásoló közpolitikai elvárásokról és a tanulási élmény fontosságáról is.

„Amikor 2010 után a kormányzat a 60-as, 70-es és 80-as évek mintája után gyökeresen újratervezte az oktatási rendszert, azzal kellett szembesülnie, hogy újra meg kellett vívni a régmúlt háborúit, ami egy provinciális diskurzust kényszerített rá a szereplőkre.” – mondta a szakértő arra a felvetésre, hogy a kívülállóknak olyan érzése lehet, mintha már az résztvevők is kezdenék unni az oktatásról szóló vitákat. 

„Amikor arról vitatkozom, hogy a decentralizált finanszírozásra van-e szükség, hogy ösztönzőkkel kell benntartani az oktatási rendszerben a gyerekeket és nem hatósági eljárásokkal. Ezek a viták a nemzetközi oktatástudományban már rég lezajlottak. És miközben mi itthon mégis ezen vitázunk, a nemzetközi oktatástudományban egy elképesztő változás zajlik, ami elmegy mellettünk - fogalmazott Radó Péter.

Szerint nagyjából úgy lehetne leírni a jelen helyzetet, mintha a 3000 méteres futóversenyt egy kör hátránnyal kezdenénk. Mert helyre kellene állítani azokat a strukturális jellegzetességeit a magyar közoktatási rendszernek és a közoktatás kormányzási rendszerének, amik egyáltalán lehetővé teszik, hogy valódi 21. századi fejlesztési folyamat induljon el az oktatási szektorban. Másrészről nem lehet megspórolni ezeket a vitákat. „Nem lehet megspórolni azt sem, hogy az ember szakértőként kritizálja, amit a kormányzat csinál. De ki kell mondanom, hogy ezek a viták végtelenül unalmasak, és a benne részt vevőknek is tudomásul kell venni, hogy már régen nem ez a lényeg.”

A modern oktatásügyről azt mondta: bele kell gondolni abba, hogy egy most megszülető gyerek nagyjából hat év múlva lép be az oktatási rendszerbe. Tehát amikor azon gondolkodom, hogy tanulási értelemben mire lenne szüksége, akkor abból kellene kiindulnom, hogy milyen készségek teszik lehetővé számára majd, hogy alkalmazkodjon az általunk még nem ismert jövőhöz. Ugyanakkor az, hogy mit várunk a gyerektől, milyen tanulmányi teljesítményt, az az iskola jelenkori követelményeihez való illeszkedésből fakad. Minden szülőben erőteljes készség van, hogy rávegye a gyerekét, hogy megfeleljen az iskolai követelményeknek.”...

ITT OLVASHATÓ

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.