2018. május 17., csütörtök

AKÁR HÉT ÉV KÖZLEKEDÉSI KÁOSZ IS VÁRHAT A LÁNCHÍD KÖRNYEZETÉRE

444
Szerző: BUCSKY PÉTER
2018.05.17.


Gyorsan változnak a projektek a fővárosnál: 2018 februárjában még úgy tervezték, hogy egyszerre kell a Lánchidat és az Alagutat, a pesti hídfő alatti villamos alagutat és a budai Clark Ádám teret felújítani, de azóta eltolták időben a projekteket, eléggé úgy néz ki, hogy a pénzhiány miatt.

Két hónap alatt azonban nagyot fordult a világ. A Lánchíd felújítására 11,1 milliárdot szántak 2018-2021 közti építkezéssel, a villamos-aluljárót 5,2 milliárd forintból 2018 és 2020 között tervezték átépíteni. Az Alagút átépítésére 5,7 milliárdot szántak 2021 és 2024 között, míg a Clark Ádám tér felújítására 2023 és 2024 között 392 milliót. Ez azt jelenti, hogy 2018 és 2024 között, tehát hét éven át nem lehet közlekedni a belvárosi Duna-hídon. Tavaly még úgy tervezték, hogy mindez három éven belül, 2021-ig megvalósulhat.

Az áprilisi előterjesztésben az alábbi tervek szerepeltek:

1. A Lánchíd és a Széchenyi István tér alatti villamos aluljáró felújítása, 2018 szeptember és 2019 június közti kivitelezéssel 16,4 milliárdért.

2. Az Alagút és a Clark Ádám tér átépítését átnevezték II. ütemnek, és már meg sem adtak hozzá határidőt és költséget.

De miért olyan fontos kérdés, hogy mennyi időre zárják le a hidat és az alagutat? Nem csak elkényelmesedett városlakók panaszkodásáról van szó ennek kapcsán? Mivel a város nagyon sok pénzt, 22,4 milliárdot tervez elkölteni, ez nagyon is lényeges kérdés! Egy beruházást azért kell elvégezni, hogy jobb legyen a lakóknak, közlekedőknek. Ha hét éven át csak veszítenek az arra járók, és kb. 30-40 évet szolgál egy ilyen nagy felújítás, akkor a nyereség akár ötödét elviszi a túl lassú, rosszul szervezett munka, amíg csak dugók lesznek, és a mostaninál is rosszabb feltételekkel lehet csak közlekedni.

A 3-as metró felújítása során a nagy felháborodás miatt a főváros végül is 2018 és 2023 között 5,6 milliárd forintos kerettel további lifteket épít be. Ez a hír áprilisban jelent meg, és ha még mindig lesznek félmegoldások is a tervek szerint, fontos előrelépés. Az önkormányzatnak azonban elő is kell ezt a pénzt valamiből teremteni, és úgy tudjuk, az alagút átépítése lett a „donor”: szinte teljesen ugyanakkora összegről van szó, ezért kellett néhány évvel kitolni.

A fővárosi önkormányzat legtöbb feladatát és forrását elvette a kormányzat, nagyjából a BKK, a BKV és a közlekedési ügyek maradtak, illetve a parkok karbantartása. Annyira nincs saját forrása az önkormányzatnak, hogy kötött pályán mozog, a már betervezett projektek legalább 2020-ig minden bevételt lekötnek.

Hitelt nem tud felvenni a főváros, mert már magas az eladósodottsága, és a korábbi hitelek átvállalásáért cserébe a kormány azt is kikötötte magának, hogy csak az engedélyével lehet hitelt felvenni. A gyakorlatban ez azt is jelenti, hogy csak a neki tetsző projektekre ad, és az sem lehetetlen, hogy a hitel-jóváhagyás vagy a forrás biztosításának feltétele a megfelelő üzleti körök helyzetbe hozása...

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése