2018. május 17., csütörtök

MA MAGYAR FIATALNAK 1. RÉSZ AVAGY SMELLS LIKE TEEN SPIRIT

MINDEN LÁNC BLOG
Szerző: DIÁN ÁKOS
2018.05.16.


Sokan, sokszor sokféleképpen próbálták meg elemezni a „mai fiatalok” politikai, társadalmi és szociológiai helyzetét és véleményét elemezni. Viszont ezek a kutatások soha nem adnak egy átfogó képet, mindig csak egy adott töredékét, amire éppen kíváncsiak. Hétfőn egy kis oktatás, kedden generációs szakadék, szerdán avokádó krémes Tinder generáció. Sokszor ezek ellentmondásokba (is) ütköznek, hiszen ezeket a cikkeket, felméréseket sokkal idősebb, a globalizáció és globális szubkultúrák (leánykori nevén „Amerikanizálódás”) jegyében nőttek fel, így azok, akik ezt nem élték meg, nem tudják felmérni. Így én, mint egy magyar fiatal, aki a társadalmi problémák kereszttüzében nőt fel, Én tűztem ki célul, hogy válasszal szolgáljon egy absztrakt (és abszurd) kérdésre.

Us and Them

Kezdjük a problémák fő-törzsgyökerénél, ami ez esetben is, mint igen sokszor, a rendszerváltásig nyúlik vissza. Ekkor eltűnt a híres COCOM lista, vele együtt pedig, egy új, addig sose látott technológiai vívmányok egész hada érkezett meg hazánkba (is). Ezeket a termékeket főleg a szórakoztatási technika és az informatika volt az, amit természetesen, senki nem tudott használni, mivel egy új tudományágról volt szó, ami egészen addig a matematikával volt összefüggésben, így a szilícium-völgyi tech robbanásról sikerült lemaradnunk, így többek közt ~85’-ig a Commodore 64-es számítógépről, ’90-ig pedig magáról az internet lehetőségéről, az ehhez szükséges Ethernet alapú hálózati eszközök hiánya miatt.

Ez mind szép és jó, de mégis mi köze van a ~20-30 évvel ezelőtti fejlesztéseknek a mai fiatalokhoz? Nos, többek között a generációs szakadék egyik oka, hogy felnőtt úgy egy generáció, akik nem is ismerik, SŐT vannak, akik egyenesen büszkék arra, hogy nem tudnak PC-t használni. Persze ez csak egy extrém esett, de sokkal gyakoribb az a tény, hogy mint minden tudományág, vagy minden bármilyen eszköz csak akkor tud elterjedni, ha azt az elejétől fogva egy egész generáció relatív egyszerre kezdi el használni, így a kapocs megvan a két társadalmi csoport között. Hogy egy nagyon egyszerű példával éljek, az elektromosság használata volt, igaz ez a „relatív” ez ebben az esettben azt jelenti, hogy a technológia egy adott idő alatt hány fejlődési generáción esik át és az egy fejlődési generáción belül mennyire globalizálódott. Na, mi már a 2. számítógépes generáció eleje-közepébe csaptunk bele, míg a tengeren-túl már javában folyt az ezzel kapcsolatos általános marketing oktatás, amely azokra az alapvető kérdésekre adta a hangsúlyt, hogy „miért és kiknek?”, míg nálunk meg arra, hogy „minek?” (ez amúgy egy visszatérő tipikus Közép-Kelet európai mentalitás, ami megfelelő oktatási rendszerrel gyógyítható).

Nos, ebbe a légkörbe érkezett meg rögtön egy évtizeden belül 2 fontosabb informatikai vívmány, az egyik az itthoni internet elterjedése (ami terjesztésében sok szerepe volt a most elköltözött Nyílt társadalom alapítványnak az iskolákba való bevezetés és a freemail.hu e-mail szolgáltatással), a másik az „okostelefon bumm”, ami 2007-ben kezdődött, de igazán csak a 2010-es években kezdte el az életútját. Ezeket a vívmányokat főleg az ezekre még nyitott fiatalok kezdték el használni tömegesen, igaz ezen a téren a „fiatal” „demokratáknak” sem kell aggódniuk, hiszen ők is haladnak a korral.

Ez volt az a fordulópont, amikor a hagyományos „Bezzeg a mai fiatalok” mentalitás (és a vele együtt járó konzervatívizmus) igen nagy térhódításnak örvendett főleg az akkori 40-es és afölötti korosztály felett.

Itt épült ki az a szakadék, ahol már a két fél NEM érti egymást...

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése