2018. július 14., szombat

A SIMICSKA-BIRODALOM KIVÉREZTETÉSE

ÁTLÁTSZÓ / MÉRTÉK BLOG
Szerző: MÉRTÉKBLOG
2018.07.12.


Az idei év legnagyobb fejleménye a médiapiacon egyértelműen Simicska Lajos médiaportfóliójának szétesése. A Magyar Nemzet és a Lánchíd Rádió bezárása, a Heti Válasz nyomtatott kiadásának megszüntetése és a portfólió maradékának értékesítése tovább csökkentette a média sokszínűségét Magyarországon. A hír- és közéleti piac fontos szereplői tűntek el vagy kerültek új, vélhetően kormányközeli tulajdonba. Urbán Ágnes írása.

A Simicska-féle médiabirodalom felbomlása minimum két szinten értelmezhető. Az egyik a politikai szint, hiszen Simicska Lajos és Orbán Viktor 2015. februári konfliktusa óta sokan azt várták, hogy a választások előtt Simicska nyilvánosságra hoz olyan információkat, amelyek jelentősen csökkentik a miniszterelnök népszerűségét. Ma már tudjuk, hogy ez az ún. atombomba elmaradt, Simicska nem tudott, vagy nem akart semmi olyasmit megosztani a nyilvánossággal, amely alapjaiban rajzolta volna át Magyarország politikai térképét. Hogy pontosan miért is alakult ez így, annak megfejtését politikai elemzőkre bízom, mindenesetre az már egyértelműen kiderült, hogy Simicska Lajossal nem érdemes számolni a magyar politikai térben.

Ennél érdekesebb azonban, hogy üzleti szempontból mi vezethetett a médiaportfólió felszámolásához. Korábban már többször írtunk arról, hogy az állami reklámköltés milyen látványosan torzítja a magyar piacot, és ennek Simicska Lajos cégei egyértelmű kedvezményezettjei voltak 2010 és 2014 között (az állami reklámköltésről készült adatvizualizáció itt látható). Érdemes megnézni, hogy hogy alakultak Simicska Lajos médiavállalatainak pénzügyi eredménye, miután 2015 februárjában kiéleződött a konfliktus Orbán Viktor és Simicska között.

A HírTV hírcsatorna és a Magyar Nemzet napilap árbevétele harmadára zuhant három év alatt, a kizárólag hirdetésekből élő Lánchíd Rádió pedig 2014-es árbevételének csak 5%-t tudta megőrizni 2017-re, mindössze 26 millió forint árbevételt ért el tavaly. A Heti Válasz árbevétele közel a felére csökkent 2014 és 2017 között, és sokkal magasabb értékről indulva, de lényegében ezt történt a Publimont plakátcéggel is...

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.