2018. július 11., szerda

INTERJÚ ALFÖLDI RÓBERTTEL, AZ EGYIK UTOLSÓ MŰVÉSSZEL, AKI NYILVÁNOSAN IS SZEMBESZÁLLT A HATALOMMAL

ZÁRÓJEL.HU
Szerző: Zárójel
2018.07.11.


A Mediapart francia portálnak adott interjú magyar fordítása:
Alföldi Róbert, magyar rendező: „Akaratlanul belecsúsztam egy ellenálló szerepbe”
Az Orbán Viktor által vezetett politikai rendszer megszilárdulását a kultúra irányításának visszavétele is kíséri. Interjú Alföldi Róberttel, az egyik utolsó művésszel, aki nyilvánosan is szembeszáll a hatalommal. Magyar sorozatunk negyedik és egyben utolsó része ez a beszélgetés.

Alföldi Róbert a Nemzeti Színház igazgatója volt 2008-tól 2013-ig, addig, amíg el nem távolította a hatalom. Napjainkban is folyamatosan rendez, anélkül, hogy bármilyen intézményhez kötődne. A próbaidőszak egy nagyon hosszú és megterhelő napján találkozunk vele. Néhány nappal később van legújabb rendezésének, a Chicagonak a premierje. A rendező felfokozott állapotban van, és ez az első találkozás is nehézkes : én az újságíró, bátorkodtam fotót készíteni a próbáról, melyet határozott kérésére azon nyomban meg kell semmisítenem. Feszült hangulatú találkozás egy ellenséges közegben alkotó művésszel.

Mesélje el nekünk, miért távolították önt el a Nemzeti Színház éléről ?

Alföldi Róbert : Az utolsók egyike voltam azok közül, akik még szabadon vezették az ország egyik legjelentősebb kulturális intézményét. 2013-ban a szerződésem gyakorlatilag nem lett meghosszabbítva. Az Orbán Viktor vezette kormányok ekkorra már a kulturális intézmények élére saját kádereiket ültették. Ez ugyanígy érvényes a kis színházakra is.

Rendszeresen azzal vádolnak, hogy politikai színházat csinálok. De én egyáltalán nem így tekintek a szakmámra. A darabjaimban olyan társadalmi kérdéseket, problémákat vetek fel, melyek a politikai pártoktól teljesen függetlenek. Az igazság az, hogy manapság ezt a munkát a hatalom nem díjazza. Nem szereti, ha az emberek kérdéseket tesznek fel. Ezért távolítottak el.

Melyik darabon dolgozik ma?

Most az Átriumban játszunk, ez egy magánszínház Budapesten, ami semmilyen állami szubvencióban nem részesül. A Chicago című előadás egy musical, mely egyáltalán nem klasszikus feldolgozásban kerül színpadra. Két lányról szól a történet, akik sztárok akarnak lenni, de fogalmuk sincs róla hogyan. Csak a siker jár a fejükben. Ez egy nagyon felszínes álom. Hogy hogyan érjék el a sikert, konkrétan mit kell érte tenni: azt nem tudják. A darab arról szól, hogy miként vesznek el az ötletek, tervek…

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése