2018. szeptember 3., hétfő

A TITOK EREJE - MEGNÉZTÜK NEMES JELES ÚJ FILMJÉLT

NÉPSZAVA ONLINE
Szerző: CSÁKVÁRI GÉZA
2018.09.03.


Minden tiszteletem Nemes Jeles Lászlóé. Első nagyjátékfilmjével, a Saul fiával meglépte a lehetetlent, hiszen az ismeretlenségből az Oscar-díjig jutott. A Napszálltával pedig egyértelművé tette: ő az egyik legfontosabb auteur-je a kortárs európai filmművészetnek.

A központi karakter, Leiter Írisz (Jakab Juli) arcának szuperközelijével kezdődik a Napszállta. Lassan tágul a perspektíva: egy klasszikus kalapboltban vagyunk. A lány csak ül szótlanul, egymás után rakják a szebbnél szebb fejfedőket rá, miközben senki sem veszi észre, hogy az arca egészen más dimenzióban lévő érzelmeket és skrupulusokat kommunikál. „Az állás miatt jöttem” – hangzik el Írisz szájából az első mondat, mely megtöri a szcénát. A viszonyrendszer azonnal változik, a kvalitásai iránt érdeklődnek, majd amikor megtudják, hogy mi a neve, a tulajdonoshoz kísérik, bizonyos Brill Oszkárhoz (Vlad Ivanov). Miután látjuk, hogy Brill nem lelkesedik a jövevény iránt, ráadásul kiderül, hogy a kalapszalon a Leiter nevet viseli, triviálissá válik, hogy a szituáció mögött konfliktusok sorozata húzódik meg. Méghozzá titkosak – ami pedig rendkívül felvillanyozó a Napszállta esetében, hogy a rejtélyeket nem oldja fel Nemes Jeles. 

Ahogy halad a cselekmény – Írisz elkezd dolgozni a szalonban és miután megtudja, hogy van egy testvére, Kálmán, próbálja lokalizálni őt – egyre erősödik a kétség. Clara Royer, Matthieu Taponier és Nemes Jeles László dialógusai művészi szinten bontják le a klasszikus filmes dialógusokat, a kérdésekre szinte sosincsenek válaszok, ellenben rejtélyes megjegyzésekkel tovább mélyítik a noir-hangulatot. Az egymást váltó jelenetek önálló architektúrával rendelkeznek, a Napszállta dramaturgiai szempontból egy lenyűgöző puzzle, amelynek minden egyes darabját érdemes megcsodálni, de az összeillesztésük megoldhatatlan feladatnak tűnik. 

Ez egészen merész és innovatív metodika a Saul fia evidens dramaturgiai variánsához képest: sokkal mélyebbre menőbb és szerteágazóbb. Mindemellett a rendező szemében sokkal többet ér a mimika, mint a kimondott szavak, így nem véletlen, hogy az íriszt alakító Jakab Juli arca egészen nagy amplitúdókban változik. A karakter nagyon sok rokonságot mutat a már említett Saul fia címszereplőjével: makacs, eltántoríthatatlan és harcra kész. Ám, míg a Saul fia lírai lezárása kiegyensúlyozottságot sugallt, a Napszállta sokkal pesszimistább és harcosabb hangvételű, a finálé már-már kifejezetten offenzív sugallatú. Tettrekészen távoztam a vetítőből, az egyszer biztos...

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.