2018. szeptember 17., hétfő

ESÉLYEGYENLŐTLENSÉG - PÁRTPÉNZEK NYOMÁN

168 ÓRA ONLINE
Szerző: SZABÓ BRIGITTA
2018.09.17.


Ha van cél, vannak az emberek számára is érthető kezdeményezések, akkor pénz is kerül rájuk. Jól példázza ezt, hogy a Magyar Kétfarkú Kutya Párt polgármesterjelöltje 11 százalékos eredményt ért el néhány hete a felcsúti időközi választáson. A Kutyapárt azzal hekkelte meg a szavazást, hogy a Fidesz–KDNP-s Mészáros László Istvánhoz hasonló nevű jelöltet indított el, s Mészáros László János végül 66 szavazatot kapott. Mindenki tudta ugyan, hogy a párt polgármesterjelöltje esélytelen, de ez az akció, ahogyan korábbi felcsúti megmozdulásaik is, kinyitották az emberek pénztárcáját. Az Együtt – amely a listás szavazatok egy százalékát sem szerezte meg – ugyancsak vissza tudta fizetni az államnak a kamatokkal együtt 190 millió forintos támogatást. A pénz túlnyomó részét magánemberek adták a pártnak.

Sokszor hallott hivatkozási alap, hogy azért nem tudnak új politikai pártok létrejönni és talpon maradni, mert megoldhatatlan a finanszírozásuk. Az emberek belefáradtak a politikába, és nem áldoznak arra, hogy változás történjen. Pedig nem csak állami támogatásból vagy nagy mecénások pénzéből, illetve hagyományos kommunikációs csatornákon keresztül lehet politikai kampányokat csinálni, szavazóbázist építeni.

Hogy a közösségi adományozásnak nagy ereje van, azt Barack Obama 2008-as elnökválasztási kampánya óta mindenki tudja. Merkovity Norbert a Médiakutató című folyóiratban vette végig az Obama-kampány jellegzetességeit. Azt mondja, a sikert úgy érték el, hogy szinte az összes szóba jöhető internetalapú közösségi hálózatot igénybe vették. Ott volt a BarackObama.com, amelyből a kampánypénzgyűjtés érdekében közösségi honlapot gyártottak, a My.BarackObama.com, ahol a tagok az adakozás mellett megoszthatták egymással a kampányban szerzett élményeiket, megtudhatták, hol van szükség aktivistákra, és exkluzív belső információkhoz is juthattak az Obama-kampányról. A fiatalok körében vált divattá Barack Obama „barátjának” lenni, a 2008. novemberi választások előtt a Facebook-oldalon Obamának hárommillió ismerőse volt, 2009. január közepén pedig már 3,7 millió, továbbá 2009 januárjában több mint egymillió támogatót tudhatott magáénak a Myspace közösségi oldalon. A kampány során az Obama-csapat a hagyományos média helyett inkább az online hírszivárogtatás mellett döntött, az információkat e-mailben, SMS-ben vagy a YouTube-on tette közzé a jelölt, családtagja vagy kampánystábjának egy-egy ismert embere. A pénzgyűjtést is online hálózatokon oldották meg. Az újítás az volt, hogy nem a személyenkénti maximális 2300 dollárt kérték, hanem a többszöri adakozási lehetőséget szem előtt tartva 100 dollárnál kisebb összegeket. Így az Obama-kampányt nem nagyvállalatok finanszírozták, hanem több százezer kisember. Obama 740 millió dollárnál is többet gyűjtött, ennek 89 százalékát egyéni befizetések tették ki...

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése