2018. február 15., csütörtök

VEJÉTŐL BŰZLIK A HAL

SZTÁRKLIKK
Szerző: NAGY ANDRÁS
2018.02.15.


Az elemző szerint a hivatalos kampány kezdetén két ügy is van, ami alkalmas arra, hogy a komolyan felforgassa a politikai erőviszonyokat.

Ezek közül az egyik az Orbán Viktor vejét érintő közvilágítási botrány. „Ezen szerintem nagyon sok múlhat” – nyilatkozta az általa csak „vej-botrányként” nevezett ügyről Kéri László politológus a Sztárklikknek. Úgy véli, ha rendesen felépítenék a kampányban ezt a botrányt, akkor húzhatná magával Mészáros Lőrincet, az pedig húzza magával mindazt, ami Orbán Viktor körül az utóbbi években kialakult.

Szerinte az ellenzéknek ezért nem az OLAF-jelentést kellene mindenáron lobogtatni, sőt még azt a szót is el kellene felejteni, hogy Elios, mivel az átlag választónak ez az égvilágon nem mond semmit. Ehelyett arra kellene nagyon világosan rámutatni, hogy „a Fidesz-kormányzás nyolc év alatt csakis a zsozsóról szólt, semmi másról”, vagyis minden más csak parasztvakítás volt, a rezsicsökkentéstől kezdve a Stop Soroson át a Brüsszel-ellenes szabadságharcig...

"ORBÁN ÉS BANDÁJA NEM VÉLETLENÜL VERTE SZÉT A JOGÁLLAMOT..."

FÜHÜ BLOG
Szerző: KARDOS ERNŐ
2018.02.14.


A magyar kormánykörök meglehetősen idegesen reagáltak az Európai Csalás Elleni Hivatal nyilvánosságra került jelentésére. A gyanú szerint Orbán Viktor veje, Tiborcz István bűnszövetkezet szervezése révén juthatott milliárdokhoz. A szenzáció a világlapok vezető témája is lett, a New York Times egyenesen címoldalon tálalta a magyar kormányfő családjának korrupciós ügyét. Viszont Lázár János igyekezett minden felelősséget a mára kormányellenséggé vált, de az eset időpontjában még Fidesz szekértolójának számító Simicska Lajosra kenni. A Független Hírügynökségnek nyilatkozó Bokros Lajos szerint az Európai Unió kezdeményezni fogja a bűnösök felelősségre vonását. A MOMA elnöke szerint minden egyes nap, amivel Orbán Viktor uralma hosszabb lesz, tovább löki az országot a szakadék felé.

Gondolja, hogy a kormányfő családja elleni nyomozás elől korábban kitérő hatóságok immár rákényszerülnek a helyzet tisztázására?

Ha a hazai hatóságok nem végzik el a dolgukat, az komolyan befolyásolhatja a közelgő választások kimenetelét. Az embereknek elegük van a szemérmetlen, állami korrupcióból, a felülről működtetett bűnszövetségből. Ezen túl az uniós intézmények később újabb eljárásokat kezdeményezhetnek a magyar kormány ellen. Ezek a vizsgálatok az áprilisi választások előtt már nem zárulhatnak le, ugyanis a csalás elleni hivatal lehetősége kimerül abban, hogy a nyomozásuk lezárása után értesítette a magyar vádhatóságot. Ha a magyar nyomozó hatóságok megtagadnák a feladatuk elvégzését, akkor az unió vezetése komoly lépésekre szánhatja el magát. Azt nem kéne megvárni.

Tételezzük fel, hogy nem nézik tétlenül, ami nálunk történik, de vajon milyen lehetőségei lehetnek az Európai Uniónak?

Amennyiben világossá válik, hogy egy állam olyan bűnszövetkezet fogságába került, amely visszaél a nyugati adófizetők pénzével, akkor eljárást indíthat az adott ország kormánya ellen. Ne felejtse el, hogy itt olyan törvénysértések történtek, amelyek az európai mellett a magyar jogot is sárba tiporják. Ezek után az unió megvonhatja azt a támogatást, ami Magyarországnak jelenleg jár.

Tudni kell, hogy az állami beruházások 80 százalékát az európai pénzekből finanszírozzák. a 2020-ig járó pénzügyi keretből származó alapoknak a túlnyomó többségét a magyar büdzsé már megelőlegezte. Ha ezek a pénzek nem folynak be az unió költségvetéséből, akkor az összeg a hazai költségvetési deficitet fogja növelni. Szétszakadhat a magyar államháztartás, vagy csődbe is, ez lehet a hosszú távú következmény.

Rövidtávon veszélybe kerülhet az uniós tagságunk, ugyanis nem tudom elképzelni, hogy az európai parlament néppárt-családja, közte Angela Merkel pártja elviselné, hogy Magyarország kormánya a bűnszövetkezetként működjön...

HAMMER FERENC: ORBÁN SEGÍT FELFEDEZNI A BENNED REJLŐ ÁLLATOT. EZ MILYEN MÁR?

24.HU - POSZT ITT
Szerző: NAGY JÓZSEF
2018.02.15.


A migráns és a Soros, illetve a kulák. Nagyinterjú a szociológus egyetemi tanárral.

De jó kis kulákos társas. Saját fejlesztés?


Áh. Ez a társasjátéknak álcázott kulákellenes propaganda az ötvenes évek Magyarországán készült a Ki nevet a végén? mintájára. Nem túl bonyolult: a téeszparasztok mosolyognak és sikeresek benne, a kulákok meg szívnak. Másolatom van belőle, egy eredeti példányt a Budapesti Levéltár őriz.

Lenne piaca ma is, csak migránsra kéne átrajzolni a kulákot.


Habony Árpád multimédiában már rég csinálja.

Kommunikációs szempontból van különbség a kulák, valamint a migráns és Soros között?

Hatalmas. A menekült ott dekkol a folyóparti füzesben, sűrű köd, kezében két nejlonszatyor, ábrázata eléggé elveszett, strukturális pozíciója a magyar társadalomban eléggé marginális, ördögivé gyúrni alakját rutinfeladat. Pláne azt követően, hogy átmasírozott, pontosabban átmasíroztattak az országon kétszázezer embert, és a híradókból naponta látjuk, hogy a világ tele terrorcselekményekkel, melyek elkövetői zömmel azokból az országokból származnak, ahonnét a menekültek. De egy közel kilencvenéves amerikai milliárdosból sátánt kreálni! Az már valami! Hasonló truváj, mint a CEU-t első számú közellenséggé tenni. 

Hiszen a hagyományos propagandaelvek szerint olyan dolgokkal hülyíthetőek meg az emberek, melyeket nem kell elmagyarázni.

Na most a CEU-ról a többségnek lövése sem volt.

És a kulák?

A kulákok a helyi közösségek gazdag, elismert, tekintélyes alakjai voltak, fontos szerepet játszottak a helyi kultúrában, hitéletben és politikában, belőlük ellenséget kreálni szintén komoly szakmai teljesítmény volt. Persze annak idején más eszközök álltak rendelkezésre, szó nélkül elvihettek, agyonverhettek embereket, törvényeket lehetett írni direkt rájuk.

Direkt törvényt írni, mondjuk a civil szervezetekre, most is lehet.


Meg az egyetemekre vagy épp a bűnös életmódot élő szegényekre...

NYOMTASS TE IS!

NYOMTASS TE IS!
Szerző: Nyomtass Te Is
2018.02.13.


Nyomtassteis #30

Szervezett bűnözéssel vádolják Orbán Viktor vejét. Emiatt akár 12 milliárd forintot is vissza kell majd fizetnünk, mármint nekünk, adófizetőknek az Európai Unió számára...

Mi ez?

Nagyon sok ember van, aki csak az M1 televíziót nézi, a Kossuth rádiót hallgatja és a megyei lapokat olvassa. Nos, az ő fejükben egy egészen másféle kép alakul ki Magyarországról, mint azokéban, akik több forrásból tájékozódnak. Ahogyan mondani szokás, ma kétféle mozit nézünk.

Ami a kormány által birtokolt vagy elfoglalt csatornákon keresztül árad, az már nem is elfogultság, hanem gátlástalan propaganda és agymosás, időnként konkrét hazugság. Ha nem lépünk fel ez ellen, akkor a következő választáson olyan emberek fognak szavazni, akik nincsenek tisztában azzal, hogy milyen országban élnek.

Ideje hát tennünk valamit!


Egy egyszerű eszközt ajánlunk, amellyel megtörhetjük a kormányzati médiafölényt. Egyfajta XXI. századi szamizdatot, amely a mindenütt jelenlévő technológiákra alapozva, olcsón, könnyen és gyorsan juthat el akár milliókhoz is.

Van még néhány független újság és hírportál, amelyek tisztességesen elvégzik a munkájukat, csakhogy ezeket nem olvassák elegen. A Nyomtassteis kezdeményezés segítségével azonban sokakhoz eljuttathatjuk az általuk előállított értékes tartalmakat. A legfontosabb írásokat lerövidítve, közérthetővé téve egy A/4-es lap két oldalára helyezzük el (tördeljük be). Ezt a lapot félbehajtva egy újság formátumú kis kiadványt kapunk.

Az aktuális lapszámok internetes oldalunkról tölthetőek le. Aki úgy gondolja, hogy ezekről a hírekről másoknak is értesülniük kell, annak csak annyi dolga van, hogy több példányban kinyomtatja, lefénymásolja, és tovább terjeszti.

A nyomtassteis kezdeményezés egyetlen esetben működik: ha elegen leszünk, akik tényleg nyomtatnak és terjesztik is ezt a kis újságot. Csatlakozhatsz kicsiben és nagyban is, lehetőségeid, erőd szerint. Akkor is sokat tettél, ha csak egy-két példányt nyomtatsz ki és juttatsz el ismerősökhöz vagy ismeretlenekhez.

De gondolkodhatsz nagyban is. Ha van lehetőséged, netán nyomdakapacitásod arra, hogy sok példányt állíts elő, akkor az már nagy segítség. Ha mozgósítod a barátaidat, hálózatot építesz olyanokból, akik rendszeresen szállítanák ki a lapot egy-egy adott körzetbe, akkor jelentősen járultál hozzá ahhoz, hogy minél több emberhez jusson el másféle információ, mint amit a kormányzati hírforrásokból kap.

A kis újság terjesztésének fontos eleme a személyes beszélgetés, így azok, akik csak az állam által elfoglalt hírforrásokból tájékozódnak, találkoznak más véleményekkel is. Ha tömeges mozgalommá tudjuk fejleszteni a kezdeményezést, akkor rövid idő alatt, érezhetően ellensúlyozhatjuk a hatalom médiamonopóliumát.

Arra is alkalmas ez a kiadvány, hogy a választások közeledtével megismertesse az országot azokkal az elképzelésekkel, amelyeket a jelenlegi kormányt leváltani szándékozó politikai erők ajánlanak. Ez a kis újság azonban nem egy párt lapja, hanem független civil kezdeményezés.

Kiváló eszköz azoknak a magánembereknek, akik úgy érzik, hogy ha változást akarunk, akkor tenni is kell valamit.

Így nyomtass:

Technikai segítség

1. Tegye be a papírt a nyomtatóba, és nyomtassa ki az első oldalt!
2. Fordítsa meg a papírt, és forgassa el úgy, hogy a második oldal is ugyanabban az irányban álljon, mint az első!

3. Vegye ki a papírt, hajtsa ketté középen, és már kezében is a négyoldalas kis újság!

BEADVÁNYUNK NYOMÁN: A SZILVÁSY-FÉLE KÉMÜGY TITKOS AKTÁINAK EGY RÉSZÉT NYILVÁNOSSÁGRA HOZHATNÁ A NAIH

ÁTLÁTSZÓ
Szerző: CSIKÁSZ BRIGITTA - M. TÓTH BALÁZS
2018.02.15.


Tavaly szeptemberben bejelentéssel élt a Nemzeti Adatvédelmi és Információszabadság Hatósághoz (NAIH), és titokfelügyeleti eljárás lefolytatását kérte az Átlátszó szerkesztőségének munkatársa a jogerősen felmentéssel zárult Szilvásy-féle kémperrel kapcsolatban. A vádirat, az ügyben született ítéletek, valamint az azok esetleges megismételt minősítését megalapozó más minősített adatok titkosságának felülvizsgálatát kértük. A bejelentés alapján októberben titokfelügyeleti hatósági eljárást indított a NAIH, melynek eredményeképpen az államtitoknak minősített akták egy részének nyilvánosságra hozatalát rendelte el.

Előzmények


Bejelentésünk alapján a NAIH felülvizsgálja a Laborc-féle kémper iratainak titkosítását


A kémper titkosításának felülvizsgálatát kezdeményeztük a NAIH elnökénél

Az alapügy

A Fővárosi Ítélőtábla 2017. szeptemberében jogerősen felmentette a kémkedéssel és bűnpártolással vádolt Szilvásy Györgyöt, a Gyurcsány-kormány egykori titkosszolgálati miniszterét, valamint a Nemzetbiztonsági Hivatal (NBH) – ma Alkotmányvédelmi Hivatal – volt vezetőit, Galambos Lajost és Laborcz Sándort. Mivel az eljárást 2040-ig titkosították, így csupán a kihirdetett ítéletet ismerhette meg a nyilvánosság, annak indoklása zárt ajtók mögött hangzott el.

A nyilvánosság jogszerűen ma sem tudhatja, egyáltalán miért is indult pontosan az eljárás. A sajtóban ugyan számos információ és félinformáció látott napvilágot, ezek megerősítése és cáfolása azonban elmaradt, hiszen a vádirati tényállás is minősített adat.

A kiszivárgott indormációmorzsák szerint az NBH-nál folytatott belső vizsgálatba kapcsolódhatott be egy magyar cég, amely azonban a nemzetbiztonsági vizsgálata során külföldi szakértőket is alkalmazott, akik az orosz titkosszolgálathoz is kötődhettek.


A vádlottak padjára került az NBH akkori főigazgatója, Galambos Lajos, a magyar cég tulajdonosa Püski László, illetve Szilvásy György akkori miniszter és Laborc Sándor, a következő NBH-főigazgató. A vádlottakat 2011-ben vették őrizetbe, de az ügyészi indítvánnyal ellentétben a bíróság nem helyezte őket előzetes letartóztatásba.

Elsőfokon a Debreceni Törvényszék Galambos Lajost kémkedésért 2 év 10 hónap börtönbüntetésre ítélte, és a közügyektől 3 évre eltiltotta. Szilvásy György hasonló büntetést kapott felbujtóként elkövetett kémkedésért. Az NBH-t 2007 és 2009 között vezető Laborc Sándorra hivatalos személy által elkövetett bűnpártolás bűntettéért egy év börtönbüntetést szabtak ki, amelynek a végrehajtását két év próbaidőre felfüggesztették. A biztonságtechnikai cég tulajdonosát pedig a bíróság az államellenes bűncselekmények elkövetésének vádja alól felmentette.

Az ítélet ellen valamennyi vádlott fellebbezett. Másodfokon a Fővárosi Ítélőtábla katonai tanácsa új eljárás lefolytatását rendelte el, így a Kaposvári Törvényszékre került az eljárás, ahol minden vádlottat illetően felmentő ítélet született, ezt pedig a Fővárosi Ítélőtábla jogerősen helybenhagyta...

NEM IZGULJÁK TÚL A MÁRCIUSI VÁLASZTÁST AZ OROSZOK

TÉNYGYÁR
Szerző: Ténygyár
2018.02.15.


- Az ellenzéki kihívók komolyan vehetetlen szereplők voltak (némelyiküket még azzal is megvádolták, hogy Putyinék támogatásával indulnak – Putyin ellen)

- Több mint negyedmillió ember vonult utcára Oroszország-szerte, és tüntetett – a NOB ellen
- A külföldi ügynökké minősítés remek eszköz a hatalom számára, hogy elhallgattassa az ellenzéki hangokat

„Reménnyel vagy szorongással várja 2018-at?” – kérdezte még januárban a Levada közvélemény-kutató az oroszoktól. A kérdés nem véletlen (amellett, hogy nyilván Oroszországban is sokan kezdik különféle fogadalmakkal az új évet), márciusban ugyanis elnököt választanak. Az előrejelzések szerint Vlagyimir Putyinnak nincs oka arra, hogy aggódjon pozíciójának elvesztéséért – mondjuk, mindent meg is tesz azért, hogy hatalomban maradjon.

Február 6-án, független jelöltként adta le 300 ezer támogató aláírását Vlagyimir Putyin, így ő lett az első, hivatalos aspiráns a posztra. Másnap 100-100 ezer aláírással (a parlamenten kívüli pártok jelöltjeinek ennyire van szükségük) felsorakozott mellé Szergej Baburin, az Oroszországi Össznépi Szövetség, Borisz Tyitov, a Növekedés Pártja és Grigorij Javlinszkij, a Jabloko párt színeiben, február 8-án pedig Kszenyija Szobcsak (Polgári Kezdeményezés) és Makszim Szurajkin (Oroszország Kommunistái) is benyújtotta a szükséges mennyiségű aláírást. Mivel a parlamenti pártok jelöltjeinek nem szükséges bizonyítaniuk támogatottságukat, aláírások nélkül is felcsatlakozott a listára Vlagyimir Zsirinovszkij, a Liberális Demokrata Párt és Pavel Grugyinyin, a kommunisták jelöltjeként. Ahhoz képest, hogy január 2-án a hivatalos adatok szerint még 64 jelölt jelezte indulási szándékát, meglehetősen rövid lett végül a lista…

Nincs rajta például az az Alekszej Navalnij, aki az egyik legismertebb ellenzéki politikus, ám (hogy, hogy nem…) 2017 végén két gazdasági bűncselekmény miatt próbaidőre felfüggesztett börtönbüntetést kapott, így 10 évig egyáltalán nem indulhat Oroszországban választásokon.

Navalnij az elmúlt hetekben egyébként nagy köröket fut: támogatói január végén több mint 120 városban tüntettek, az elnökválasztás bojkottjára szólítva fel a választópolgárokat, legalább 250 aktivistát őrizetbe vettek, de Navalnij is eltöltött némi időt előzetesben. Hogy aztán minden idők egyik legszórakoztatóbb leleplező videóját tegye közzé (egy eszkortlány Twitter-oldalának alapos áttanulmányozása után), amelyen többek közt bizonyítja a Szergej Eduardovics Prihogyko orosz miniszterelnök-helyettes és Oleg Vlagyimirovics Gyeripaszka közti kapcsolatot. Utóbbi már újvonalas oligarcha (tehát nem a Jelcin-éra „üzletembere”), Putyin egyik legközelebbi bizalmasa, aki állítása szerint igyekszik távol tartani magát a politikától. A Prihogyko és Gyeripaszka közti kapcsolat annyiban biztosan túlmutat az orosz politikán, hogy az oligarcha üzleti kapcsolatban áll Donald Trump volt kampánymenedzserével, Paul Manaforttal, aki ellen azóta pénzmosás miatt vádat is emeltek…

A KORRUPCIÓKUTATÓKNAK HÁLA ÉRTELMES STRUKTÚRA (PÉLDÁUL NYERTESEK!) SZERINT VÁLTAK KERESHETŐVÉ A KÖZBESZERZÉSEK

444.HU
Szerző: HERCZEG MÁRK
2018.02.15.


A Corruption Research Center Budapest nyilvánosságra hozta az általa épített közbeszerzési adatbázis alapadatait a 2005-2017 közötti időszakra vonatkozóan.

Több mint 190 ezer szerződés adatait vitték be, többek között az alábbi információkat:
dátum,

- kiíró neve,

- nyertes neve,

- szerződéses érték,

- ajánlattevők száma,

- filter változó, amivel a szerződésekre vonatkozó információkat lehet leválogatni.

Az adattábla rendezett, de még nem minden mező tisztított. Innen tölthető le csv, xlsx, rdata, dta formátumokban.

ORBÁN VIKTOR ÉS A "NEMZETI KÉZ"

VÁROSI KURÍR
- BANÁNKÖZTÁRSASÁG BLOG
Szerző: GUSZTOS ISTVÁN
2018.02.15.


A Keresztapa megint elszabadult: most Visegrádon igazította el a fogadott családot és a vazallusokat. Egyebek között nemzeti kézben lévő sajtóról hamukázott, talán hamiskásan kacsintott is hozzá. Esetleg – szokása szerint – lecsúszott amerikai színészek módjára sármosan vigyorgott…

Mindenki Orbánia ellen van, eltekintve néhány „visegráditól”

„Természetesen” megint előadta a megszokott dumát Soros Györgyről: sorosozás nélkül az orbáni önkény már meg sem állhat a saját lábán…

„Természetesen” megint megvádolta „gyűlölködéssel” az ellenzéket: régóta, már vagy húsz éve rákaptak arra, hogy saját s(z)arukat kenjék ellenfeleikre.

Szóval, mindenki Orbánia ellen van, eltekintve néhány „visegráditól”. De Orbánia megáll a saját lábán, hiszen „kormánya” „független”, „nem zsarolható”; önállóságának egyik garanciája pedig a „nemzeti kézben” lévő sajtó!...

MIKOR KEZDENEK SZÁMOLNI A FIDESZ HIVŐI?

GONDOLATVILÁGBAN BLOG
Szerző: Andrew_s
2018.02.14.


A választásokhoz közeledünk. Ebben a helyzetben akár kellemetlen, de még ügydöntő is lehetne az, hogy kormány közeléből egyre jönnek a lelepleződött hazugságokról a hírek. Most éppen a rezsicsökkentés kapcsán. Holott már az energetikai kampány kezdetén is látszott, hogy hosszabb távon korántsem a hatósági olló vágja le a lehető legtöbbet a családok költségeiből. Még akkor sem, ha elfogadjuk, hogy nem csak gáz beszerzési ára van benne a fogyasztónak küldött számlában.

Mert a Magyar Energetikai és Közmű-szabályozási Hivatal (MEKH) legutóbb ezzel védte a mundér becsületét. Amely indoklás kétfenekűségének felismeréséhez elég belegondolni abba, hogy csőhálózat használatával kapcsolatos költségek nem egy esetben hatékonysági tényezőktől függnek. Ha a szállító, a szolgáltató szinte bármit kiszámlázhat, akkor nem igazán érdekelt a hatékonyság növelésében. Így alapvetően nem érdekelt a korszerűsítésben sem. Ugyanakkor még a MEKH közleménye szerint is csak az ár mintegy ötöde származik ezekből a költségekből, és közel a fele a tényleges gáz-ár. A kettő közt található a forgalmi adó, amelynek meghatározása a kormány hatásköréhz van közelebb. Ha magasan tartják, akkor a hatalom, az elvonásokon keresztül, mesterségesen drágítja az energia árát.

A nemzetközi árszínvonal alakulása alapján nagyon úgy tűnik, hogy valójában nem a gáz árát, hanem a lakosságot vágták meg a rezsiharc során. Meg át az ezzel kapcsolatos kommunikációban. Amely átvágási hullám magyarázhatja azt is, hogy miért Németh Szilárd lett a rezsiátvágási biztos. Ehhez az ő képességei kellettek. Mert olyan nem biztos, hogy valaki, aki csak egy picit is képes átlátni a valóságot, hajlandó lett volna az arcát adni ahhoz a maszlaghoz. Ahogy most is megvillant annak kapcsán, hogy az E.ON a piacilag indokolt áron, olcsóbban szeretne kereskedni. Ami érthetően szálka a hatalom szemében, mert kiemeli a kormányközeli alternatív valóság álságos voltát. Amellyel kapcsolatban Némethnek csak annyi a mondanivalója, hogy fogják vissza az agarakat. Mert azzal, ha a lakosság kedvezőbben jut energiához, azzal beavatkoznak, úgymond, a választásokba. Ami kétségtelen. De a tisztább energetikai, illetve hatalmi kép kirajzolása valószínűleg nagyobb érdeke lenne a társadalomnak, mint a hatalomhoz közeli vállalkozók zsebérdeke.
..

POLT PÉTER URALMA

168 ÓRA ONLINE
Szerző: ÓNODY-MOLNÁR DÓRA
2018.02.15.


Ha a jog uralkodik, a bűnös jó esetben elnyeri büntetését. Bűn és bűnhődés összekapcsolódása nemcsak az egyéni igazságérzet, de a társadalom stabilitása szempontjából is fontos. Ha a bűncselekményt elkövetőt elítélik, akkor a társadalom erkölcsi normái megerősítést nyernek. Nem életszerű, hogy minden bűnöst elkapjanak, de ha azt tapasztalják a polgárok, hogy azért járkálnak szabadlábon bűnözők, mert a hatóságok szemet hunynak egyesek vétkei felett, akkor az erkölcsi gát omladozni kezd, és e folyamat végén a nyers erőszak áll.

A dolgok állása szerint ma Magyarországon a jog a korrupciót bűncselekményként határozza meg, ami – a súlyosságától függően – szabadságvesztéssel büntetendő. Az Európai Unió Csalás Elleni Hivatala (OLAF) nemrégiben készítette el azt a jelentését, amely szerint Orbán Viktor veje súlyos korrupció gyanújába keveredett. Ha a kormányon múlik, akkor nem tudjuk meg a részleteket, de a megmaradt független sajtónak köszönhetően nyilvánosságra került, mi áll a hivatal jelentésében. E szerint az OLAF a Tiborcz István által egykor résztulajdonosként és igazgatósági tagként vezetett cég közbeszerzési sikersorozata mögött bűnszervezetben elkövetett csalást gyanít. Az OLAF nem nyomozó hatóság ugyan, azonban a bekért szerződések, pályázatok alapos átvizsgálásával és elemzésével támasztotta alá a gyanúját. A bűnszervezetben elkövetett csalás minősített esetnek számít, vagyis súlyosabb büntetés jár érte, mint a „sima” csalásért. Meglehet, hogy a gyanúhoz nem is kellett volna az OLAF, ha Magyarországon a jog uralma mindenkire kiterjedne. Korábban ugyanis alaposan feltárta az Elios kavarásait két oknyomozó portál, a Direkt36 és az Átlátszó is. Ennek nyomán többen feljelentést is tettek. És mit tett a Polt Péter által vezetett ügyészség? Azt, amit szinte minden, a Fideszt érintő ügyben: bűncselekmény hiányában lezárta a nyomozást, és legalábbis okkal feltételezhető, hogy nem tett meg mindent az ügy feltárása érdekében.

A Tiborcz-történet már a nulladik ponton büdös:...

HELYZETBE HOZNI, VAGY OTTHAGYNI?

TANÍ-TANI ONLINE
Szerző: L. RITÓK NÓRA
2018.02.15.


"De naponta küzdünk értük az intézményrendszerrel, az előítéletességgel, a büntető szemléletű protokollal, és persze velük is, a beidegződésekkel, a tanult tehetetlenséggel, a felnőttekben felhalmozott tudás- és képességhiányokkal."

Bármilyen szegénységmutatót nézünk ma az országban, legyen az a lakhatási szegénységben érintettek vagy a közmunkaprogramba bevontak aránya, a szegregált iskolák száma vagy az iskolai lemorzsolódásban érintetteké, a földrajzi elhelyezkedés ugyanaz. Ezek a sötét foltok már Észak-, Kelet- és Dél-Magyarországot szinte teljesen átfogják. A vidéki szegénység pedig leképeződik az oktatási rendszerünkben.

A fejlesztések, amelyek ezekbe a térségekbe jutnak, nem képesek változtatni a helyzeten, nem tudnak megoldást adni, kiutat körvonalazni. Még az üzenet is sötét, ha azt nézzük, hogy a börtönök is ezekben a régiókban épülnek. A fókuszok elhibázottak, és nem érnek le a problémák gyökeréig. A kis falvakban nehezen értelmezhetők a fejlődés, a fellendülés kommunikált sikerei.

Oktatási szakemberként persze a legjobban nekem az iskolák helyzete fáj. Az, hogy a problémák folyamatosan mélyülnek, hogy pl. sosem volt ekkora mértékű az oktatási szegregáció, mint most, és nem tűnik úgy, hogy központi intézkedés születne ennek a megváltoztatására. Az újonnan nyílt egyházi iskolák többnyire a jobb társadalmi státuszúak oktatási intézményei lettek, az oda befolyó magasabb állami támogatások olyan lehetőségeket adnak (pl. csoportbontások, plusz fejlesztő programok), amelyek párosulva a családi háttér adta pozitív hatásokkal náluk magasabb szintű oktatást eredményez. Mindez csak fokozza a szakadékot az iskolák között, a szegregáló hatás évről évre erősödik. Az állami iskolák nem képesek megküzdeni a problémákkal, képtelenek versenyhelyzetbe kerülni az iskolaválasztásban. A szülő dönt. Nem a vallási elköteleződés irányítja zömüket – a gyülekezetekbe járók száma korántsem nő olyan mértékben, mint az egyházi iskolába iratkozók száma – hanem az, hogy ott nincs plusz pedagógiai munkát igénylő gyerek (sem roma, sem sajátos nevelési igényű), így úgy véli, több figyelem irányulhat az ő gyerekére. A kedvezőbb feltételek, a csoportbontások csak fokozzák a vonzerőt. Ellentmondások sora feszíti a helyzetet, és úgy tűnik, a gyülekezetépítés szándéka ma felülírja az oktatás esélykiegyenlítő szerepét. Az egyházi iskolák – néhány üdítő kivételtől eltekintve – nem tudnak az integrált képzéshez viszonyulni. Kisebb mértékben szegregált, nagyobb mértékben szegregáló elitoktatásban tudnak csak gondolkodni.

A generációs szegénységben érintett, hátrányos helyzetű gyerekek oktatásának problémája, melyet már nemzedékeken keresztül görgetünk, nem megszűnni, hanem elmélyülni látszik.

Azt hiszem, az is gond, hogy az iskola elszigetelődik a valós problémától, a pedagógusoknak nincs elég ismerete, tudása arról, hol és hogyan élnek a tanítványaik, milyen hatások érik őket. Így nem tudnak hidat képezni a központi elvárások és a gyerekek között. Nincs meg a szakemberképzésben sem ez az elem, a gyermek szociokulturális környezettel együttesen történő értelmezése tankönyvekben létező elmélet marad csupán.

A szegénység mindent meghatározó hatásait ismerni kellene a szakemberek. Tudni azt, hogy különbség van a lecsúszó szegények és a generációs szegénységben élők között. Mert mások a viszonyulások, más az önfenntartási képesség szintje ezekben a családokban, és ez más motivációs alapot ad a tanuláshoz. Ismerni kellene a lakhatási szegénységet is, amiben a gyerekek élnek, ahova hazamennek az iskola után. És nem elméletben, hanem a konkrét gyerek esetében. Látni, ahogy a tél végére eltűnnek az éghető bútorelemek a házakból, és az ágyak lábai helyén is tégla lesz. Mert ha nincs mivel fűteni, ezek is sorra kerülnek. Tudni azt, kik azok a gyerekek, akik maguk is bekapcsolódnak a fagyűjtésbe, illegálisan is, mert talán őket nem büntetik meg, mint a felnőtteket, ha kiderül.

Ismerni azt, milyen az élet a kártyás villanyórával felszerelt lakásokban, vagy azt, hogyan élhetnek ott, ahol nincs áram. Megérteni, mi lehet a rossz szagú ruha, az ápolatlanság mögött. Tudni, milyen az az élet, mikor a mosáshoz, mosdáshoz messziről kell hordani a vizet, melegíteni, hajat mosni, dzsekit szárítani, ott, az egyetlen térben, ahol telente az egész család összezsúfolódik. Ahol nincs személyes élettér, saját kuckó, játék, meséskönyv, ahol nem mesélnek soha a gyerekeknek, játszani sem szoktak velük soha, és segíteni sem tudnak a tanulásban az alapkészség-hiányos szülők.

Kellene nekik is tudni, mi a különbség a mennyiségi és a minőségi éhezés között, érteni, miért idegenkednek minden új ételtől, amit otthon sosem ízleltek. Elengedni a 19. századi szegénységkép ideáját, a „tisztes szegénység” eszméjét, és érteni, hogy a 21. század fogyasztói hatása hat ott is, a nyomorúságban. Ahol ugyanolyan vágy a mobiltelefon, vagy a tablet, mint máshol.

Vagy tudják-e a szülők karrierlehetőségeit, melyek mintaként szolgálnak a gyerekeknek? A motiváció hiányának megértéséhez ez nélkülözhetetlen lenne. Hogyan hat rájuk a közmunka, ami ma már foglalkozásnak számít a gyerekek között, a főállású anyaság követendő mintája vagy épp az uzsora, a kriminalizáció.

Nem, ezekről nincs tudás. A pedagógus nem megy ki a családokhoz, egyrészt, mert nem kötelező, másrészt mert ideje sincs, sok a benti adminisztráció, no meg azt sem igazán tudják, milyen szerepben kellene ott megjelenni. Hatóságiban, mint amit ma már az iskola is gyakorol? Ez a társadalmi csoport nem rendelkezik érdekérvényesítési képességgel. Itt csak szülői reakciók vannak, ami vagy „gyerekszerepben” bólogató, mindent ráhagyó vagy sérelem miatt indulatvezérelt, de egyikben sincs meg a megoldás lehetősége. Nincs protokoll erre. Sem módszertani tudás.

Ma az otthoni, családi, szegregátumbeli hatások leamortizálják az esetleges pozitív történések előremozdító lehetőségeit is. Ezzel, az átörökített szocializációval pedig a rendszer nem számol, nem törődik, nincs összehangolás, prevenció. Igazából ezekre próbálkozás sincs.

De térjünk vissza az iskolára. A pedagógus nem megy tehát ki a lakókörnyezetbe, nem szerez így információkat, ám a szegénységgel sok minden bejön az osztályterembe, amivel meg nem tud mit kezdeni.

Íme egy kis lista: éhes, nincs felszerelése, fáradt, kialvatlan, ápolatlan, tetves, nem megfelelő a ruházata, nincs szabálytudata, fejletlen a finom motorikája, kevés a szókincse, figyelemkoncentrációja gyenge, érzelmi intelligenciája, szociális készségei fejletlenek, gyenge a számfogalma, szocializációs gondok vannak vele, agresszív, csúnya szavakat használ, tiszteletlen, kudarctűrő képessége gyenge, énképe negatív, önértékelése zavaros, később alapkészségei nem erősödnek, nem tud megtanulni rendesen olvasni, szövegértése gyenge, hamar dohányzik, herbált használ, nem megfelelő irányban kompenzál, végül magántanuló lesz, lemorzsolódik, kimarad...

Az egész pedig visszahat a pedagógusokra is. Náluk így csapódik ez le: eszköztelenség (mit kezdjen az éhessel? honnan adjon felszerelést? túl sok a problémás gyerek egy osztályban, és nincs segítő szakember), sikerélmény hiánya (összefüggésben a tehetséggondozás favorizálásával a pedagógusok értékelésében), óriási szakadék a központi elvárások és a gyerekek között, állandó szembesülés a kudarccal, az egymást szakmailag támogató kapcsolatok a tantestületen belül csökkennek, a szülő nem partner, szupervízió sosem volt, elismerés nincs, csak elvárás, hatósági szerep erősödése, pedagógiai eszköztár csökkenése, az öröm eltűnése a tanításból, kiégés, pályaelhagyás, igazgatócserék, folyamatos színvonalcsökkenés...

A hatások pedig egymást erősítve tolják egyre lejjebb az oktatás színvonalát.

Megoldás? Ebben a rendszerben, ezzel a szemlélettel nem várható. Az iskola már nem bír a hatását leamortizáló tényezőkkel, sőt, ő maga is amortizál már kegyetlenül, gyereket, pedagógust, szülőt.

A civil szervezetek, amelyek ezekben a térségekben dolgoznak, sokféle módon próbálnak beavatkozni. Így vagyunk ezzel mi is az Igazgyöngy Alapítványnál, Kelet-Magyarországon, egy leszakadó térségben. Ami különleges nálunk, hogy mi a komplex megközelítésben hiszünk. A problématérkép összes elemére hatást gyakorolunk, összehangoltan.

A hárompillérű elemben az első az oktatás, melyben a különleges módszertannal dolgozó hármas fókuszú vizuális nevelés (vizuális kommunikációfejlesztés, hátránykompenzálás, szociális kompetenciafejlesztés) mellett egy remek módszertannal dolgozó, egyéni fejlesztésekre épülő tanoda, ösztöndíjprogram, iskolaszerprogram, és integrációs helyzetek teremtése adja a gyerekek fejlesztéséhez az alapot. A második elem a család, a közösség támogató hatásának kiépítésére fókuszál. Ebben van kríziskezelés (a helyi igazságosság közösségi szabályai szerint), önfenntartási képességek fejlesztése, a kertprogramtól a tudatos családtervezés támogatásáig, a kártyás villanyóráktól az adósságkezelésig, és munkahelyteremtés is. Mindent áthat a közösségfejlesztés a közösség újraépítésével. Mindig velük együtt, őket bevonva, rájuk építve. A harmadik elem a társadalmi beágyazódásra irányul, a részvételi demokráciát fejleszti, az intézményrendszer munkáját is segítő, mediáló tevékenység.

Eddigi eredményeink ígéretesek. Sokat sorolhatnék, például hogy a gyerekek jobban tanulnak, csökkent az agresszió, a rendőrségi beavatkozást igénylő esetek száma, kisebb a lemorzsolódás, a tanodánkban a magántanulók is sikeresen fejleszthetők, a korai családalapítás ellen is sikerrel harcolunk… de talán a legfontosabb, hogy közösségi szabályok alakultak ki, amelyek kezdik szabályozni az életet, egy más, élhetőbb világ felé mozdítva őket.

De naponta küzdünk értük az intézményrendszerrel, az előítéletességgel, a büntető szemléletű protokollal, és persze velük is, a beidegződésekkel, a tanult tehetetlenséggel, a felnőttekben felhalmozott tudás- és képességhiányokkal.

Összehasonlítva az Igazgyöngy és az állami rendszer e probléma megoldására irányuló munkáját, íme pár különbség:
  • Az Igazgyöngy minimum 20 évre tervez. – Az állam 1-2 éves projektekben gondolkodik. Max. egy választási ciklusban. Aztán „újratervezés”.
  • Az Igazgyöngy komplex, összehangolt hatással dolgozik. – Az állam egy-egy területre koncentrál, aminek hatását a többi leamortizálja.
  • Az Igazgyöngy pedagógiai eszközöket használ, a közösségfejlesztésben, a közösség „képessé tevésében” gondolkodik. – Az állam nem használ közösségfejlesztést. A hatósági eszközöket preferálja.
  • Az Igazgyöngy velük együtt keresi a megoldást. – Az állam tudja a „tutit”. Előír és betartat a döntéshozók elgondolása szerint.
Mi a „képessé tevésben” hiszünk. A „helyzetbe hozásban”. Hiszünk abban, hogy ez egy jó, humánus útja az integrációnak. Ezt a hitet, ezt az optimizmust képviseljük ott is, a szegregátumokban. Nem kényszerként, hanem örömmel megélve ezt a munkát. Megkeresve az apró napi sikereket, mosolyokat. És megtaláljuk.

JELENTKEZŐK


KOLOZSVÁRI SZALONNA
- NEHAZUGGY BLOG
Szerző: BENEDIKTY BÉLA
2018.02.14.


Annak idején, amikor munkáshatalom és proletárdiktatúra volt a neve a politikusok játékszerének, egyfolytában nem értettem, miért nem mondja a mérnök, a fizikus, az orvos, a szociológus, a közgazdász, hogy csak rajta, elvtársak, de nélkülünk. Tiétek a hatalom és a diktatúra, csináljatok hozzá gépeket, járműveket, hidakat, épületeket, iskolákat, bár tartunk tőle, a hatalom és a diktatúra mint eszköz ehhez kevés lesz, tudás volna szükséges.

Egzaktum. Szabatos, egyértelmű, pontosan meghatározott tudás a bennünket körülvevő világról. És nem szüntelen karattyolás a népről. A nép hatalmáról. Az úgynevezett demokrácia és a diktatúra egyvalamiben bizonyosan azonos: mindkettő a népre hivatkozik. Miközben a népet egyik sem tartja fontosnak, kivéve azt a szempontot, hogy uralkodni mégis csak kell valakin. A nép nevében. Na meg ki lehet csődíteni az utcára, ugyancsak a nép nevében. És ott az utcán a népet nekiugrasztani a népnek. A hol ilyet a hol olyannak, ez különösen Magyarországon sűrűn és alapvetően változó. Ha éppen bolsevista, ugyanúgy hergelhető, amennyire nyilas korában volt. És megint elölről.

A mezopotámiai földművestől a villamosig az egzaktumok segítségével jutottunk el. Asztalosok, fizikusok és muzsikusok által. Olyan emberek tevékenységének következtében, akik értettek valamihez. És akiket szakértelmük kifejtésében akadályoztak a politikusok és az egyház (a kettő között nem látok lényeges különbséget).

Megoldás(?)

Az űrrepülőgép megtervezéséhez vagy a Margit-híd átépítéséhez nem elég köztereken beleordítani a mikrofonba, és arra bíztatni a népet, hogy ő is ordítson. Éppen ezért meg kellene szüntetni valahogyan ezt az ordítozást. Ésszerűen, a tudás alapján lehetne intézni az ügyeket, közvetlenül, a politikus elnevezésű hátramozdító nélkül. Csak a felelősséget kellene vállalni, az meg nem olyan borzasztó nagy dolog, ha valaki nem politikus, azaz ért valamihez.

Azok, akik értenek valamihez, álljanak le egy kicsit. Nem kell hosszú időre, néhány nap, néhány hét és a homo politicus egyszercsak bambán körülnéz és azt látja, hogy tehetetlen, mert nincs, aki megmondaná, mi mennyi. Csak néhány hétig ne gazsuláljunk a hatalmi tébolyban szenvedő betegeknek, leállnak a gépek, ezáltal megbénul a rájuk épülő civilizáció, mert a homo politicus azt sem tudja kiszámítani, mennyit kell fizetni egy villamosjegyért.

Akkor a közgazdászok (azért ők, mert a pénzhez és a társadalmi mozgásokat működtető mechanizmusokhoz ők értenek legjobban) elkezdhetik felépíteni azt a rendszert, ami lehetővé teszi az emberré válás folyamatának megindítását. Mérnökök, orvosok, tanárok, fizikusok és matematikusok segítségével – és végre a politikus elnevezésű parazita közvetítő nélkül.

Van még egy kérdés, erre még tudom a választ: mi lesz a politikus elnevezésű bábút mozgató kereskedővel, az újbarbárságot a világra zúdító valódi pénzoligarchával? Ugyanaz, ami a paprikajancsijával, mert nem tudja, mit kell gyártani, ami eladható, és nem tudja eladni, mert nem tudja, hogyan kell azt, tehetetlenné válik.

Ma Magyarországon 50% körül van azoknak az aránya, akik nem tudnak vagy nem akarnak pártot választani.

Kicsit lesajnálják őket. Elsősorban a pártpolitikusok. Hogy szegények, butácskák, de majd mi megmagyarázzuk nekik, mi merre van, és akkor magunkhoz édesgetjük őket, és akkor majd ránk szavaznak.

Jelentem, 50% körüli Magyarországon az értelmes emberek aránya. Azokra gondolok, akik nem tudnak vagy nem akarnak pártot választani. Na jó, talán túlzás, ők talán inkább ösztönösen viszolyognak, de tessék elképzelni, mi történne, ha a másik 50% százalék csatlakozna hozzájuk. És 500 év után a magyar nép produkálna valami igazán nagyszerűt, pozitívan megítélhetőt, egész világra szólót: nem választana többé pártot és általa politikust...

ELIOS-BOTRÁNY: ZALAEGERSZEGEN UGYANAZ AZ EMBER ADTA MEG AZ ELVILEG VERSENGŐ ÁRAKAT, UGYANARRÓL A SZÁMÍTÓGÉPRŐL

444.HU
Szerző: SZILY LÁSZLÓ
2018.02.15.


Nem véletlen ordították le a Fidesz vezetői több zalaegerszegi fideszes önkormányzati képviselő fejét, mután a város közgyűlése a múlt héten - több fideszes szavazattal - támogatta, hogy hozzák nyilvánosságra az EU csalás elleni hivatalának a város közvilágítási tenderére vonatkozó részét. (A helyiek Budapestről történt leordítása után másnap újra szavaztak ugyanarról, visszavonva a nyilvánosságra hozatalt.)

Azért nem véletlenül, mert a 24.hu által ma publikált jelentésrész tényleg nagyon durva dolgokat árul el arról, milyen átlátszó trükközésekkel hozták ki győztesnek Tiborcz Istvánnak, Orbán Viktor vejének a cégét, illetve hogyan hajtották fel nekik az árakat.

Az egyik alapséma az volt, hogy bizonyos emberek illetve cégek törvénytelen módon kettős szerepben jelentek meg az ügyletben.

A 24.hu szerint Horváth Dezső, illetve cége, az SMVH Kft. volt az egyik ilyen kulcsszereplő.

Horváth mint független villamosmérnök írta alá az önkormányzat megbízásából készült pályázati tervezetet, de ő szignálta a kiviteli tervet is, ekkor már az SMVH színeiben.

De ez szinte eltörpült Horváth másik szereplése mellett. Ennek megértéséhez érdemes tudni, hogy az ilyen EU-s tenderek esetében a városnak három, független forrásból származó árajánlatot kell felmutatnia, hogy az uniós támogatás lehívásához ki lehessen számolni a piaci árat. Ám Zalaegerszegen erős kételyek merültek fel arra nézve, hogy a benyújtott ajánlatok mennyire voltak függetlenek.

A három árajánlatot Horváth mint független tervező, a Szélterv kft és a Villplan kft tette. Csakhogy az OLAF kinyomozta, hogy Horváth és a Villplan ajánlatait ugyanazon a számítógépen írták...

AZ MEGVAN, HOGY MÁR KÉT ÉS FÉL ÉVE FOKOZOTT RENDŐRI FELÜGYELET ALATT VAN AZ ORSZÁG?

444.HU
Szerző: ALBERT ÁKOS
2018.02.15.


Január 31-én közleményt adott ki az országos rendőrfőkapitány, amelyben bejelentette, hogy öt hónapra fokozott ellenőrzést rendel el az országban, hogy így előzzék meg/derítsék fel/akadályozzák meg a jogsértő cselekményeket. Az erről szóló hírről beszámolt a média, nálunk is rengetegen olvasták.

A helyzet viszont az, hogy az ország már két és fél éve folyamatosan fokozott ellenőrzés alatt áll. A teljes ország, minden nap, minden percben.

Az országos rendőrfőkapitány először 2015 szeptemberében rendelt el fokozott ellenőrzést, a legnagyobb bevándorlási hullám közepén, épp akkor, amikor a kormány életbe léptette a bevándorlás miatti válsághelyzetet, és lezárták a határokat. A fokozott ellenőrzés elrendelésének azonban papíron semmi köze nincs a bevándorláshoz: egy olyan jogszabály alapján rendelték el, amely azelőtt is érvényben volt, és hivatalosan még csak nem is a migráció miatt rendelik el újra meg újra.

Az újra meg újrát pedig ebben az esetben tényleg szó szerint kell érteni: először még két hétre rendelték el, aztán egy hónapra, majd kettőre, majd négyre, többször is, aztán hipp-hopp, már itt is van 2018 eleje, amikor a rendőrfőkapitány már

rekord időre, 5 hónapra rendelte el az ellenőrzést. Zsinórban.

A gond csak az, hogy a fokozott ellenőrzés különleges állapotnak számít: arra találták ki, hogy rövid időre, jól behatárolt helyen alkalmazzák...

POLOSKACSÍPÉSEK KÖZEPETTE KELL ELLÁTNI A BETEGEKET

MAGYAR NEMZET ONLINE
Szerző: KUSLITS SZONJA
2018.02.15.



Negyedszerre is ugyanazt a céget kérik fel egy állami fenntartású, XVIII. kerületi pszichiátriai otthonban a brutális mértékben elszaporodott ágyi poloskák kiirtására, amelyik már háromszor sikertelen volt az élősködők eltávolításában. A dolgozók mindennap 95 fokon mossák a ruháikat, voltak, akik nem bírták a körülményeket, ezért felmondtak, más öt éve retteg – tudta meg a Magyar Nemzet.

A Fejér Megyei Gesztenyés Egyesített Szociális Intézmény budapesti ellátóhelye 150–200 pszichikai betegséggel küzdő embernek nyújt otthont. Nemrégiben a Hír TV számolt be arról, hogy az otthont ágyi poloskák lepték el. Van olyan beteg, aki már a csípések miatt szorul kórházi kezelésre. Akkor egy állását féltő dolgozó névtelenül nyilatkozott arról, hogy volt olyan érintett, aki bement a gyámhatósághoz, és az összecsípett karjait mutatva érzékeltette: már a dolgozók is hazaviszik a poloskákat. Ha nem fertőtlenítik gyorsan az épületet, nem lesz, aki ápolja a rászorulókat. Lapunknak egy, szintén a neve elhallgatását kérő dolgozó arról beszélt: „Nem vagyunk normálisak, hogy egyáltalán belépünk a kapun.” Az illetőnek hazaérkezés után az első dolga, hogy lezárt zsákba teszi azt az utcai ruháját, amiben dolgozni jár. A munkában használt, nejlonzsákban hazavitt ruháját pedig azonnal kimossa 95 fokon. Mindezt már öt éve azért, nehogy lakásában is elterjedjenek az ágyi poloskák. Azóta nem sikerült ugyanis kiirtani az állatokat. A dolgozók attól rettegnek, hogy hazaviszik az élősködőket. Emiatt egyre nehezebb munkaerőt találni, és a 85–150 ezer forintos nettó munkabér sem vonzó ilyen körülmények között.

Megtudtuk azt is, a tervek szerint február 26-án kezdődik a fertőtlenítés, méghozzá osztályonként. Addig az ápoltakat a Fejér megyei Tordasra kell költöztetni, ami valószínűleg nagyon megviseli majd őket. Kezdetben budapesti intézményeknél próbálkoztak, de sehol nem akarták fogadni a lakókat, mert attól tartottak, hogy oda is átviszik az ágyi poloskákat. Az ápoltak a dolgozók szerint nagyon érzékeny, szinte gyermeki lelkülettel rendelkező betegek, akiket rosszul érintenek az ilyen változások, hajlamosak magukba fordulni, begubózni...


NEM AZ EGÉSZSÉGÜGYÜNK KRITIKÁN ALULI, HANEM AZ ELVÁRÁSAINK NAGYOK?

KARVALYOK FÖLDJE BLOG
Szerző: Karvalyok Földje
2018.02.15.


Egészségügyünknek, azon belül is a sürgősségi ellátásnak kritikus a helyzete? No problem, mindenre van megoldás – és kormányunknak már vannak is ötletei, legalábbis ha Magyar Sürgősségi Orvostani Társaság elnökének, Bognár Zsoltnak lehet hinni. Olyan, amely nem igényli a „komplex” rendszerbe belenyúlást, az egészségügyi rendszerbe belenyúlást. Csak éljük túl és ne legyünk nemzetközi orvoskonferenciákon elrettentő példa.

Érdekes emberkísérletbe kezd a kormányunk saját adófizetőin, ami nem is lenne gond, ha mindez nem követelné emberek életének ezreit. Mert arra, hogy a tudatot hogyan lehet befolyásolni úgy, hogy az felülírja az empirikus tapasztalatokat, nagyon sok kutató kíváncsi világszerte. Ha pedig a Fidesz-KDNP kormányon marad, akkor már kapnak is erre egy Kárpát-medence méretű labort, ahol tanulmányozhatják, hogy az intenzív, központilag irányított manipuláció nemzeti szinten, sok-sok alanyon elkövetve tényleg hatásos-e. És ha igen, meddig, ha pedig nem, akkor milyen következményei lehetnek egy ilyen kormányintézkedésnek.

Az ugyebár senki előtt sem titok, hogy az egészségügyünk nem a legjobb helyzetben van (már ebben a blogban is sokat foglalkoztunk a témával, például itt meg itt), de az, hogy a kormány ezen hogyan próbál segíteni, az valószínűleg minden képzeletünket felülmúlja. Ráadásul mindez azután történik, hogy az Orbán-kormánynak volt nyolc éve ellenzékben minden egyes jobbító (meg a nem jobbító) szándékú javaslatot elgáncsolni, azóta meg hét és fél éve arra, hogy saját elképzeléseit megvalósítsa a szektorban. Így utólag sem sokat tudni az eredeti fideszes-kdnp-s elképzelésekről, kivéve talán azt az egyet, amely a forráskivonásokat és a maradék források jelentős százalékának magánzsebekbe eltérítését tartalmazza. Az ellátás összességében nem javult még akkor sem, ha időnként diadalmas jelentések szökkennek szárba a kormánylojális sajtóban, viszont az állampolgárok soha nem látott mértékben rettegnek attól, nehogy véletlen kórházban kössenek ki. Mert rémtörténete mindenkinek van vagy saját, vagy baráti-rokoni tapasztalatokból merítve, a felesleges áldozatok pedig mélyen eltemetve – nemcsak szó szerint, hanem átvitt értelemben is. Mert emlékművet nem fognak kapni, ahogy a terror múzeumában sem külön szobát azok, akik azért vesztették életüket, mert a kormányunk azt tette az egészségüggyel, amit tett...

HELIOS ÜGY: ZALAEGERSZEGEN IS MANIPULÁLTÁK AZ ÁRAKAT

INDEX
Szerző: STUBNYA BENCE
2018.02.15.


Attól az embertől kértek független árajánlatot Zalaegerszegen a közvilágítás felújításakor, akinek egyik cége később az Elios beszállítója lett – írja a 24.hu.

Mint ismert, az EU csalás elleni hivatala, az OLAF megvizsgálta azokat a közvilágítási pályázatokat, amelyeket még a miniszterelnök vejének tulajdonában nyert el a cég, és arra jutott, hogy azoknál erősen felmerül a csalás gyanúja. Például azért, mert voltak olyan pályázatok, amelyeket Tiborcz eltitkolt üzlettársa, az Eliosban akkor éppen részesedéssel bíró Hamar Endre Sistrade nevű cége készített elő. A kormány többszörös kérésre sem adta ki az OLAF jelentését, a dokumentumot megszerző 24.hu szerint viszont abból úgy tűnik: Tiborcz korábbi cége jól szervezett hálózatot épített ki az uniós pénzek bezsebelésére.

A lap most a Zalaegerszeg városától elnyert pályázattal kapcsolatos részletekről írt cikket. Ebből kiderül, hogy a pályázat előkészítésében és a kivitelezésében is felbukkant Horváth Dezső, illetve az ő érdekeltségébe tartozó SMVH Kft. Az ilyesmit a közbeszerzési törvény tiltja. Hamar Endre cége, a Sistrade a zalaegerszegi közbeszerzés körül is feltűnt: az önkormányzat ezt a céget kérte fel, hogy készítse el a pályázat tervezetét. A tervezetet Horváth Dezső írta alá független villamosmérnökként, majd aztán már az SMVH képviseletében a kivitelezési terveket is ő írta alá.

A városnak legalább három árajánlatra volt szüksége ahhoz, hogy az uniós támogatás lehívásához a piaci árat lehessen alapul venni. A három ajánlat be is érkezett Horváth Dezsőtől, a Szélterv Kft.-től és a Villplan Kft.-től. Az OLAF vizsgálatából kiderült, hogy Horváth és a Villplan Kft. ajánlatát ugyanazon a számítógépen írták.

A felügyelő mérnököktől is három ajánlat érkezett be a Szélterv Kft.-től, a Polari 2008 Kft.-től és a később SMVH Kft.-re átnevezett Simó Kft.-től. Utóbbi két cég ekkor részben Horváth tulajdonában állt. A projektmenedzsmentre is három pályázat érkezett be, ezek közül az egyiket az Envecon Kft. adta be, viszont a másik két pályázó cég árajánlatát is az Envecon nevével jelzett papírra nyomtatták, amit az önkormányzat később azzal magyarázott, hogy ennek a cégnek a feladata volt, hogy felmutasson három ajánlatot...

AZ AKADÉMIA ÉS A MANIPULÁCIÓ

ÉLET ÉS IRODALOM / PUBLICISZTIKA
Szerző: KARDOS ANDRÁS
2018.02.09.


„Mint lépcsőházban a pormacska: / gyűlik puhán a korszak mocska.”
(Petri GyörgyHírösszefoglaló)


Lukács György valamelyik kései művében különbséget tesz a finom és a durva manipuláció között. A kétféle manipulációt Lukács a kapitalizmus leírására alkalmazza, nyilvánvalóan a látható és a láthatatlan, illetve a direkt és indirekt politikai manipulációt próbálta meg imigyen elkülöníteni. Akármennyire volt is adekvát, vagy sem Lukács leírása kora kapitalizmusáról, az bizonyos, hogy mintegy fél évszázaddal később a Magyar Tudományos Akadémia, felteszem, tudat alatt ugyan, de továbbfejlesztette Lukács akadémikus elméletét, igaz, ezúttal szűkített értelemben: az MTA alább ismertetendő közleménye a – Lukács-óvoda egyik tagjának, Radnóti Sándornak egy negyven évvel ezelőtti kifejezését kölcsön véve – a pedipulációiskolapéldája lehetne. A pedipuláció ugyanis nem más, mint a finom és durva, a látható és a láthatatlan manipuláció elegye: mondhatnánk a manipuláció továbbfejlesztett változata, ahol már olyan fokot ér el annak alkalmazója (esetünkben az MTA), hogy, miközben szinte a bőrünkön érezzük a színlelés, az átverés, az elhallgatás stb. csikordulásait, a felszínen meggyőzőnek tűnő attraktív szavak, fordulatok, szakmaiság, perspektíva stb. burkolja be az észrevehetetlennek látszó, bár kegyetlenül maró bensőt: a tényleges szándékokat. Nos tehát: az MTA közleménye a pedipulációt illetően máris sikeres volt: médiumok sora jelentette diadalittasan, hogy az Akadémia, hosszú harcok után, mégiscsak megtartja a Lukács Archívumot, méghozzá eredeti helyén, a filozófus lakásában.

Pedig dehogy. De haladjunk sorjában, előrebocsátva, hogy most csakis azokkal a részeivel törődünk az MTA 08411 számú Közleményének, melyekből egyfelől az eljárásra mint pedipulációra derül fény, másfelől kiderül, hogy dehogy is marad meg a Lukács Archívum. Ellenkezőleg: a szakmaiság álarcában, a kompromisszumkészség csábmosolyával éppen most akarják véglegesen kasztrálni, mely kasztráció nyomán… hogy is fogalmazzak: archívumi aktus ott többet nem leend. Magyarán: ott többet tudományos kutatás nem lesz...

LETT VOLNA BÜNTETŐJOGI SZEMPONTBÓL JÁRHATÓ ÚT, DE SENKI NEM MERTE LEHALLGATNI TIBORCZ ISTVÁNT, A MINISZTERELNÖK VEJÉT

168 ÓRA ONLINE
Szerző: RAJNAI ATTILA
2018.02.15. 



Általános tapasztalat, hogy az országos közvilágítás-korszerűsítést követően rosszabbak lettek a látási viszonyok az érintett településeken. A műszaki tartalommal azonban az OLAF-nak nincs gondja, csak az egykori közbeszerzésekkel, valamint a szerződésekkel kapcsolatban tesz észrevételeket. Kérdés, ezeknek van-e büntetőjogi következményük. A korábban lezárult Elios-beruházásokat érintő nyomozás során nem voltak: akkor ahhoz, hogy tovább lehessen lépni, le kellett volna hallgatni a kormányfő vejét és Tiborcz István üzleti körét. De ugyan ki merte volna elrendelni ezt?

Február 7-én, szerdán 18 óra 25 perckor Kecskemét központjában elgázolták a 23 éves H. Adriennt. A nő életét vesztette. A hivatalos rendőrségi közlemény szerint a balesetet egy helyi járatú autóbusz okozta, amely „nem a gyalogátkelőn ütötte el a nőt”. Egy óra múlva újabb közleményt adtak ki, amelyben már az állt, hogy „az autóbusz a Piaristák terén ütötte el a nőt”. A csütörtök reggel kiadott rendőrségi tájékoztatásban pedig már az szerepelt: „A busz a haladása során a jelzőtáblával és útburkolati jellel ellátott kijelölt gyalogos-átkelőhelyhez érve – eddig tisztázatlan körülmények között – ütötte el a gyalogost.” Még aznap a rendőrség – annak ellenére hogy a zebra másik végén a kapitányság körkörös térfigyelő kamerája működik – szemtanúk jelentkezését kérte. Huszonnégy órával később a rendőrség helyszíni rekonstrukciót hirdetett, és bejelentette a környék lezárását, ám ezt végül lefújták, mert estére csendes demonstrációt szerveztek az áldozat emlékére.

A baleset helyszíne melletti Stop, Soros! cityreklámot ismeretlenek letakarták egy molinóval, amelyre a következőt írták: „Közvilágítást–Biztonságos Közlekedést Most!”

Míg a megemlékezés zajlott, a város másik végén, a Halasi úti felüljáró tövében egy zebrán újabb gázolás történt: a négysávos út közepén – ott, ahová már nem terjed ki a LED-es fény – elütöttek egy férfit; súlyos sérüléseket szenvedett.

Nem csoda, hogy a rendőrségi kommunikáció zavarról tanúskodik: november óta tizenkét gázolás történt a városban. A helyiek egy része szerint a balesetek oka, hogy csúcsforgalomban kevés a rendőr a közterületeken, mások viszont egyértelműen a látási viszonyokat teszik felelőssé.

Falusi Norbert, az LMP városházi képviselője a múlt év végén közlekedésbiztonsági akciót indított, amelynek keretében több mint száz láthatósági zászlócskát helyeztek ki a gyalogátkelőhelyekre. Király József, az MSZP frakcióvezetője pedig januárban összehívta a közgyűlés illetékes bizottságát, hogy megtárgyalják, miként lehetne elejét venni az újabb tragédiáknak. Király szerint az, hogy valamennyi baleset kora este, sötétedéskor történt, igazolja: a gyalogátkelőhelyek megvilágítása nem megfelelő. Homoki Tamás alpolgármester az ülésen kijelentette, Kecskemét közvilágítása megfelel a jogszabályban előírt határértékeknek. Ennek ellenére a bizottság úgy döntött, úgynevezett okos zebrákat kell telepíteni, amelyeken mozgásérzékelő segítségével működésbe lép és villogni kezd egy LED-sor...

A STOP SOROS AZOKAT AKARJA ELHALLGATTATNI, AKIK A BAJBAJUTOTTAKNAK SEGÍTENEK ÉS FEL MERIK EMELNI A SZAVUKAT - SZELESTEY LAJOS NEMZETKÖZI SATÓSZEMLÉJE

B1 BLOGCSALÁD
Szerző: SZELESTEY LAJOS
2018.02.15.



- Drasztikus lépés a menekülteket támogató civilek ellen

- A Bizottság a jogállami normák tiszteletben tartásától kívánja függővé tenni az uniós támogatásokat

- Az Elios miatt ellenfénybe került Orbán Viktor, a "tündöklő látomás"

New York Times/Washington Post/AP

Az Amnesty International elutasítja a „Stop, Soros”-csomagot, mert arra hivatkozva a kormány kipécézhet bármely civil szervezetet, amely a bevándorlókkal foglalkozik. A Brüsszelben kiadott közlemény szerint a törvényjavaslat alapján a hatalomnak joga volna felfüggeszteni, feloszlatni és megbírságolni bármelyik érintett csoportot. Ezért az AI úgy értékeli, hogy a tervezet igazságtalan támadás a civil társadalom ellen. A nemzetközi szervezet elnöke hozzátette, hogy az indítványnak semmi köze a nemzetbiztonság vagy a határok megvédéséhez, viszont nagyon is arra irányul, hogy elhallgattassa azokat, akik a bajbajutottak foglalkoznak és merik felemelni a szavukat. A jelentés megjegyzi, hogy a készülő jogszabály része Orbán Viktor migrációellenes hadjáratának. A miniszterelnök azzal vádolja Soros Györgyöt, hogy az sokmillió migránst akar Európába hozni, jóllehet az emberbarát milliárdos menetközben alapvetőn felülvizsgálta pár éve közzétett álláspontját. A politikus ugyanakkor azt is felrója neki, hogy támogat olya egyesületeket, amely bevándorlókkal dolgoznak.

Az Amnesty International bírálatához csatlakozott az a szervezet, amely a nemzetközi civil csoportokat képviseli az Európa Tanácsban, valamint az ET tanácsadó testülete is, mondván, hogy a törvény hatása túlterjedhet a migráción. A célba vett NGO-k ugyanis nem csupán menekültekkel foglalkoznak, hanem más, hátrányos helyzetű emberekkel is, a következmény pedig az lehet, hogy ezek a rétegek az eddiginél kevesebb segítséget kaphatnak. A Helsinki Bizottság úgy minősítette, hogy itt nem egy javaslatról, hanem egy bulldózerről van szó. Mert hogy a kormány önkényesen meg akarja bélyegezni, illetve igyekszik elkülöníteni bizonyos, általa nem szeretett civil csoportokat a társadalomtól, végül pedig tevékenységük beszüntetésére kényszeríteni őket.

Reuters

A nacionalista kormány olyan javaslatot nyújtott be az Országgyűlésben, amely felhatalmazná a belügyminisztert, hogy az migránsokat támogató szervezeteket tiltson be, ha úgy ítéli meg, hogy tevékenységük nemzetbiztonsági kockázatot jelent. A lépés döntő része Orbán Viktor bevándorlás-ellenes kampányának, amelynek célpontja a liberális értékeket és a nyitott határokat támogató Soros György. A hivatalos álláspont szerint a tervezet az illegális migrációt hivatott elrettenteni, mert az a miniszterelnök szerint lerombolja az európai stabilitást. A magyar és a lengyel kormány többször is összecsapott az EU vezetésével, mivel utóbbi úgy ítéli meg, hogy a két ország tekintélyelvű irányban sodródik, eltér az uniós normáktól a demokrácia és a jogállam ügyében. A konzervatív keresztény hitet hirdető, illetve a multikulturalizmust elvető magyar álláspont ellenben bejön a magyar választóknak...

ELIOS-ÜGY: VAN MIT TITKOLNIA A FIDESZNEK, MANIPULÁLTÁK AZ ÁRAKAT

24.HU
Szerző: D. KOVÁCS ILDIKÓ
2018.02.15.


Attól az embertől kértek független árajánlatot Zalaegerszegen a közvilágítás felújításakor, akinek egyik cége később az Elios beszállítója lett. Az akkori polgármester, Gyutai Csaba azóta hűtlen kezelési ügybe keveredett, ennek ellenére ő felügyeli a 40 milliárd forintos uniós támogatáshoz jutó kastélyfelújítási programot.

Közel állt ahhoz a zalaegerszegi közgyűlés, hogy fideszes szavazatokkal nyilvánosságra hozza azt a levelet, amelyet az OLAF küldött a városnak az Elios közvilágítási tenderével kapcsolatban. Több kormánypárti képviselő is igent nyomott a javaslatra, de a szavazás után – a Népszava szerint – a térség országgyűlési képviselője, Vigh László felkereste Balaicz Zoltán polgármestert és Tóth Lászlófrakcióvezetőt és „leüvöltötte a fejüket”. A közgyűlést végül megismételték, és akkor a korábban fáradtságra hivatkozó fideszesek már megfelelően, nemmel szavaztak.

A 24.hu birtokába jutott OLAF-jelentés az Elios Innovatív Zrt. által elnyert zalaegerszegi beruházásnál is feltárja a csalás koreográfiáját és megnevezi a szereplőket.

Cikksorozatunk e részében bemutatjuk az összefonódásokat az előkészületek során, és azt is, miért merült fel a gyanú, hogy manipulálták az árakat:...

A FIDESZ HATALMA, MINT MAGASZTOS CÉL

ÁTLÁTSZÓ - PC BLOG
Szerző: JUHÁSZ ATTILA-LÁSZLÓ RÓBERT
2018.02.14.


Egy nyilvánosságra került hangfelvétel szerint Kövér László házelnök egy zárkörű beszélgetésen elismerte, majd azzal próbálta védeni a választókerületek Fidesznek kedvező manipulatív átrajzolását, hogy nem követtek el nagyobb visszaélést, mint korábban más politikai erők. Ebből az állításból – túl azon, hogy tényszerűen nem igaz – kiderül, hogyan gondolkodik a kormányoldal a saját politikai visszaéléseiről: semmi szégyellnivalót nem talál bennük, sőt, teljes mértékben indokoltnak találják, talán még büszkék is rájuk.

A házelnök beismerte azt a nyílt titkot, hogy 2011-ben az egyéni választókerületi térképet a Fidesz saját érdekeinek megfelelően alakította át. A gerrymandering néven ismert jelenség nem csodaszer, a 2014-es választáson nem is volt különösebb jelentősége, a Fidesz nem emiatt győzött, még a kétharmados többsége sem ezen múlott. Egy esetleges szoros választási eredmény mellett viszont a kerülettérkép néhány százalékpontnyi ellenzéki előnyt képes volna átbillenteni a Fidesz javára. Ezt számtalan elemzés, modellszámítás bizonyította az elmúlt években. A kormányoldal sosem tudta megcáfolni a „földrajzi bűvészkedést”, csak következetesen tagadni, illetve az ezzel érvelőket igyekezett hitelteleníteni.

Zárt körben Kövér azzal próbálja elvenni a visszaélés élét, hogy „de csak annyi bűvészkedés volt benne, mint az 1990-es törvényben, amit a szocik alkottak meg”. Az 1990-es törvény (valójában egy kormányrendelet), amit a házelnök említ, az a jogszabály, amelyben a korábbi egyéni kerületi térkép határait rögzítették, és egészen 2010-ig hatályban is volt. Tény, ezt még a rendszerváltás előtti utolsó kormány léptette hatályba. Az erre való hivatkozás kicsit olyan, mint amikor egy bankrabló azzal védekezik, hogy a szomszéd is lopott már tyúkot. 1990-ben ugyanis már évtizedek óta nem tartottak szabad parlamenti választásokat Magyarországon, így aztán senki sem tudhatta, melyik párt mely városrészeken, kistelepüléseken lehet erősebb vagy gyengébb. Ehhez képest 2010 után hat választás részletes, szavazóköri szintű eredményei és a legkorszerűbb szoftverek álltak a Fidesz térképrajzolóinak rendelkezésére...

FIDESZES REZSIÁTVERÉS - TÖBB TÍZEZRET BUKTAK A CSALÁDOK

NÉPSZAVA ONLINE
Szerző: MARNITZ ISTVÁN

2018.02.15.


Az elmúlt öt év során a magyar háztartások körülbelül 70 ezer forintot veszítettek az indokolatlanul magasan tartott gázárakon - közölte szerdai tájékoztatóján Tóth Bertalan. Ezt ugyanakkor hiába keresnénk a Fidesz által kötelezővé tett "rezsibokszban" - tette hozzá az MSZP frakcióvezetője. Az ellenzéki politikus számításait többek között a lakossági gáz nagykereskedelmét végző állami MVM-től kiperelt - lapunk tegnapi számában részletesen bemutatott - orosz gázszámla-adatokra alapozza. Kutatásaikból kiderül: miközben az állami nagykereskedő gázköltsége 2013-2014-ben köbméterenként valamivel több mint 14 forinttal csökkent, az Orbán-kabinet a "rezsicsökkentés" során a lakossági számla e tételét csak kevesebb mint 7 forinttal mérsékelte. A különbség e két év során közel harmincmilliárd forinttal - egyénenként több mint 11 ezer forinttal - terhelte a családok pénztárcáját. És még csak ezután következett a nemzetközi energiaár-esés, amit a Fidesz-KDNP egyáltalán nem érvényesített a lakossági tarifákban. Az így felhalmozódó többlethaszon az MVM-nél 2016-ban 50 milliárdra rúgott.

Ennek nyomatékául az MSZP a napokban ismét a Parlament elé terjesztette rezsicsökkentési javaslatát. Ez évi 1200 köbméteres gázfogyasztásig 32, 2400 kilowattórás áram-felhasználásig 10, illetve ugyanekkora távhőárcsökkentést irányoz elő, azonnal. Az ellenzéki frakció a nemzetközi energiaáresés, azaz 2015 eleje óta tizedik alkalommal próbálkozik, amit a Fidesz-KDNP már bizottsági szakban rendre lesöpör.

A Fidesz a közlésre a korábbiakkal megegyező politikai vádaskodással felelt. A nemzetközi áresés érvényesítésének elmaradását azzal ütik el, hogy a szocialista időszakban (amúgy a világ többi térségéhez hasonlóan) nőttek a díjak, illetve hogy az öt évvel ezelőtti 25 százalékos mérséklés "eredményét megvédték". Ezt alátámasztani hivatott „tényállításuk” a valóság szempontjából újfent kihívásokkal küzd. Szerintük „ma Európában a magyar családok jutnak a harmadik legalacsonyabb átlagáron a gázhoz”. Ez viszont csak EU-körön belül igaz. A különbség nem lényegtelen: a listát 32 tagúvá bővítve – olyan olcsó európai államokat nem tekintve, mint Oroszország vagy Belorusszia – már csupán a 8. helyen állunk...