24.HU
Szerző: TAMÁSNÉ SZABÓ ZSUZSANNA
2019.06.20.
Rengeteg sérelem éri a dolgozókat, lekezelik őket, úgy érzik, csak költségtényezők, visszaélnek az egészségükkel, biztonságukkal, közben egyoldalúan extrém rugalmasságot és odaadást követelnek tőlük, cserébe beszűkült az előrehaladás, képzés, ritka az elismerés, a dolgozói igények háttérbe szorulnak – panaszhegyek bontakoznak ki abból a tanulmányból, amelyet Bács-Kiskun megye legjobban fizetett dolgozói körében készített a Vasas Szakszervezeti Szövetség. Az autóipari munkakörülményeket elemezték a Fókuszban Kecskemét, munkafeltételek a dél-alföldi régióban című tanulmányban.
Kívülről szép, belülről „mérgezett”
A kiadványban negyven, Kecskeméten dolgozó autóipari munkás vall arról, milyen ez a kívülről talán irigyelt munka. A konkrét cégeket nem nevezik meg, csak sejthető, hogy a megye legnagyobb autóipari foglalkoztatója, a Mercedes és autóipari beszállítók köréből kerültek ki a megkérdezettek. Egy már kilépett nő így fogalmazott:
"Semmi jogod nincs, kuss van, dolgozol, mint az állat."
Elmondása szerint évről évre romlott a helyzet. Amikor őt felvették, egy műszakban kellett dolgoznia, rá fél évre kettőben, rá két évre már három műszakban, szombaton, vasárnap is, a tetejébe túlórázni, amire nem lehetett nemet mondani. Közben folyamatosan emelték az elvárt darabszámot is. Hat év után eljutott arra a szintre, hogy soha nem tudta kipihenni magát, fáradt volt, ingerült, nem volt magánélete, szellemileg és fizikailag teljesen leamortizálódott.
"Kevés pénzért agyon vagy hajtva… összezuhanva hazamész és azt kérdezed magadtól, hogy Úristen, ez mi…"
A fizetéssel kapcsolatban a tanulmány megemlíti, hogy bár folyamatosan emelkedett az autógyáriak bére a térségben, és a megyében a legmagasabb, kőkemény munkát kell teljesíteni cserébe. Egy másik munkásnő elmagyarázza, mit jelent ez a gyakorlatban:
"Előfordul, hogy valaki már a harmadik hétvégét tölti bent egy hónapban. Előfordul, hogy 20 napon keresztül megállás nélkül dolgozik. Úgy, hogy nem kapott egyetlen szabadnapot se, és ez törvényes."
Ami a megye legmagasabb béreit illeti, elmondásuk szerint relatív a jólét. Emelkedtek ugyanis a megélhetés költségei, például a kecskeméti albérleti díjak megduplázódtak az elmúlt időszakban, ami azt jelenti, hogy még két autóipari keresetből is nehéz egy szűkös albérletet fenntartani.
Egy kékgalléros autóipari dolgozó keresete nem elég a családi létminimum (két felnőtt két gyerek) elérésére sem, írják, pedig ez minimális igény lenne a dolgozók részéről. Az egykeresős kétgyermekes létminimum 2017-ben nettó 194 468 forint volt a Policy Agenda számítása szerint, a kétkeresős pedig 262 305 forint.
Munkaidőkeretben nincs hétvége
Egy szakszervezeti vezető alátámasztja, amit számos dolgozó nehezményez: munkaidőkeretben nincs hétvége, nincs szombat-vasárnap, csak munkanap, kivéve a piros betűs ünnepet. És sokszor 12 órában dolgoznak az emberek, mert a törvény megengedi.
Régen úgy volt, hogy a két műszak között 11 órának kellett eltelni, ezt azonban levették nyolcra. Ez azt jelenti, hogy egy éjszakás műszakból reggel 6-kor megy haza a dolgozó és vissza kell érni délután 2-re, úgy hogy esetleg utazik is 1-1 órát, ecsetelte az áldatlan állapotokat és a pihenés hiányát. Szerinte manapság az már jó, ha egy cég csak két műszakban dolgozik...