Szerző: MAGYARI PÉTER
2023.11.13.
Az orosz földgáz után a kínai akkumulátorok és elektromos autók taszíthatják függőségbe Európát, leginkább Németországot. Kína óriási erőfeszítéseket tett a technológia fejlesztéséért, és a Brüsszelben tervezett védővámok kijátszására egyre több gyárat telepít Európába. Ebben egyik legfontosabb partnere a magyar kormány.
Két fontos autóipari döntést hozott az idén az Európai Unió. Februárban előírták, hogy 2035-től nem lehet benzinnel vagy dízellel hajtott autókat forgalomba hozni az EU területén, októberben pedig vizsgálatot indított az Európai Bizottság, hogy indokolt-e büntetővámot kivetni a kínai elektromos autókra. A két döntés szorosan összefügg egymással, és ebbe a folyamatba illeszkedik az a hivatalosan még meg nem erősített, de igen valószínűnek látszó hír, hogy a legnagyobb kínai elektromos márka autógyárat épít Magyarországon.
Kína vezetni akar
Óriási verseny kezdődött a világ autógyárai és a hozzájuk kötődő kormányok között, miután a világ temetni kezdte a belsőégésű motorokat. Az autógyártásban eddig csak helyi szinten nagynak számító Kína brutális fejlesztésekbe kezdett, és mostanra az amerikai, európai és japán autógyárakat közelítő minőségben, de jóval olcsóbban gyárt nagy tömegben elektromos autókat.
A Nyugatnak jó oka volt arra, hogy át akarjon állni az elektromos autókra: az olaj égetése tönkreteszi a klímát, és immár megvan a technológiai lehetősége arra is, hogy függetlenedjen az olajtermelő országoktól (Oroszország, arab világ). Egyszerre környezetvédelmi és biztonsági kérdés tehát az átállás. Csakhogy az európai autóipar, amelynek egyértelműen a legnagyobb szereplői a német óriásvállalatok, egyelőre versenyhátrányba került a kínaiakkal szemben. Utóbbiak az új technológia fejlesztésébe már azzal az igénnyel szálltak be, hogy világszinten piacvezetők legyenek.
2022-ben először fordult elő, hogy Németország többet fizetett a Kínából behozott árukért, mint amekkora értékben oda exportált.
Összeurópai szinten korábban is a kínai import volt a nagyobb értékű, de a különbség az elmúlt két évben a kétszeresére ugrott. A fő ok, hogy Kína egyre inkább magának állítja elő a termékeit, és ezek közül leginkább az elektromos autók kínai gyártásának rohamos bővülése érinti rosszul az európai exportot.
Sokáig a Volkswagen-csoport uralta a kínai piacot, most már azonban a kínai gyártású BYD-ből fogy Kínában a legtöbb (a Volkswagen jelenleg a második, a Toyota a harmadik). Ráadásul a 2020-as évektől kizárólag elektromos autókat gyártó BYD agresszív terjeszkedésbe kezdett Európában is: az elmúlt két évben számos országban nyitottak szalonokat, autóik forgalmazása idén ősszel elkezdődött Magyarországon is...