- VENDÉG
Szerző: Boda András
2017.01.01.
A turizmus legdinamikusabban fejlődő ágazata az óriás óceánjáró hajók piaca.
Jövőre, az előrejelzések szerint – csakhogy össze ne zúzzam a nehezen leépített imidzsemet, és túl okosnak tűnjek, hadd bocsássam gyorsan előre, leginkább is a Guardian átfogó cikkéből okosodtam ki – 24 millióra nő az elképesztő méretű luxus óceánjárókon utazók száma, s az összesen 167 darab üzemben lévő gigász nagyjából 120 milliárd dolláros forgalmat generálhat 2017-ben. 120 milliárd dodó, az nagyjából 36 ezer milliárd forint – hm… nem is olyan vészes, úgy a tizenkétszerese a Magyarországon néhány éve szőrén-szálán elsuvadt magánnyugdíj-pénztári vagyonnak: amiből újra csak tisztán látszik, hogy mindent összefüggéseiben kell szemlélni, no… A profit mellett azonban ezek az úszó városok (a nemrég épült Harmony of the Seas például 16 fedélzetszintes, 120 ezer tonna a vízkiszorítása, 362 méter hosszú, és 6780 utas számára biztosít luxuskörülményeket, 2100 fős személyzet bevetésével) minden képzeletet felülmúló csillogásuk mellett minden képzeletet felülmúló mértékben szennyezik a környezetet – elsősorban persze a levegőt, a tengereket és az óceánokat, de a part menti településeket se kímélik, igen hosszú a bűnlajstromuk.
A már említett, a későbbiek árnyékában meglehetősen cinikus névválasztású Harmony of the Seas négy emelet magas motorjai 250 ezer liter, azaz mintegy 210 tonna nehézolajat égetnek el naponta – ráadásul ez az egyik leggonoszabb hatású üzemanyag, amit csak ismerünk, amit szárazföldön különösen veszélyes hulladékként kellene kezelni. Pár hihetetlen adat: egyetlen ilyen óceánjáró annyi szén-dioxidot juttat a levegőbe, mint 84 ezer autó; nitrogén-oxidból annyit, mint 420 ezer személykocsi; az egészségre különösen veszélyes kisméretű szemcsékből többet köpnek ki, mint egymillió autó; és akkor kapaszkodjunk, nem elírás: a szintén nem épp kellemes kén-dioxidból 376 millió autó kibocsátását produkálja (nem nehéz megérteni, ha tudjuk, a nehézolaj 3500-szor annyi ként tartalmaz, mint a normál dízelolaj). Ezt teszi egyetlen cruiser, még egyszer mondom.
Ennyit a légszennyezésről – és akkor pillantsunk rá kissé, mit művel a Tengerek Harmóniája, a Kristályharmónia és a többi csodálatos nevű monstrum a vizekkel. Egy környezetvédő szervezet szerint 2010-ben a cruiserek legalább 3.8 millió köbméternyi hulladékot öntöttek a tengerekbe, s ezen felül még 30 millió köbméter szürke, azaz a kabinok vécéiből, zuhanyozóiból, a hajók konyháiról származó szennyezett vizet. Ha figyelembe vesszük, hogy 2010 óta legalább a másfélszeresére nőtt a luxusutakat élvező utasok száma, akkor könnyen kiszámolhatjuk, mi a jelenlegi helyzet – s elképzelhetjük azt is, mi a jövő. Hogy ez utóbbi minimum szörnyűséges, ahhoz nem sok kétség fér – ám amíg pár száz ember dollármilliókat kasszírozhat az iparágban, sok ezren pedig a megélhetésüket köszönhetik a környezetet gyilkoló szörnyeknek, túl sok esély nincs rá, hogy jelentős változás jönne e téren...
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése
Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.