Szerző: Bede Márton
2017.01.12.
Most, amikor a média állapotán keseregni és apokalipszist vizionálni nemcsak egy szűk kör kiváltsága, hanem szinte globális szórakozás, jó érzés tisztában lenni azzal, hogy a mélypontot, ahol ma állítólag vagyunk, a kereskedelmi média a startpisztoly eldörrenése után alig néhány másodperc alatt elérte.
Az első modern napilapnak az 1833-ban indított New York Sunt tartják, amelynek alapítója, Benjamin Day elsőként jött rá, hogy egy újságot nem feltétlenül az árából kell eltartani, hanem inkább a reklámokból. A Sun első számának címlapsztorija a MELANCHOLY SUICIDE című cikk volt, erről a szalagcímről pedig fordítás nélkül is egyértelmű, hogy a 2017-es Facebookon is sok kattintást vonzana. Day így tulajdonképpen nemcsak a modern média, hanem a kattintásvadászat, a „clickbait” szülőatyjának is tekinthető.
Day forradalmi újítását kortársai is értékelték, a New York Sun így hamarosan vetélytársakat kapott. A legerősebb ezek közül az 1835 májusában útnak indított New York Herald volt. Az olvasók figyelméért és a hirdetők dollárjaiért véres verseny indult, amelyben a küzdő felek egyre szenzációhajhászabb sztorikat vetettek be. 1835 augusztus 25-én, alig három és fél hónap alatt a Sun el is jutott a csúcsra, illetve hát a mélypontra:hatrészes cikksorozatot indítottak, amely a Holdon felfedezett emberszerű kis lényeket mutatta be.
A minden álhír ősatyjának tekinthető cikksorozat hajszálpontosan úgy működött, mint a ma az interneten terjedő hazugságok. Még teljesen kamu forrásmegjelölés is volt benne, több mint másfél évszázaddal a Mindenegyben blog születése előtt...
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése
Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.