2017. július 25., kedd

SZEXIZMUS ÉS RASSZIZMUS: MINDEN VAN A KÍSÉRLETI TANKÖNYVEKBEN, AMIT NEM AKARSZ MEGTANÍTANI A GYEREKEDNEK

KETTŐS MÉRCE BLOG
Szerző: DIÓSZEGIHORVÁTHNÓRA
2017.07.25.


Az iskola az életre nevel – tartja a népi bölcsesség, s ha ez így van, akkor nagy bajban vagyunk, mióta a Fidesz-KDNP kormánya felkannibalizálta az oktatást, desszertként pedig elfogyasztotta a teljes tankönyvpiacot is.

Némiképp szomorú, hogy szinte fel se kapta már senki a fejét a hírre, hogy az óvodából még éppen csak ballagó gyerekek a tanévzárón olyan könyvet kaptak ajándékba, amiben egy nem túl cizellált tanmesén keresztül tolják az arcukba a menekültkérdést. Arra persze jó ez az eset, hogy megnézzük, hányféle sztereotípiát és miféle propagandát nyomtattak már ki kísérleti tankönyv néven az elmúlt néhány évben.

Önmagában az, hogy erkölcstant és hittant (vagy-vagy) kötelező tanulniuk a diákoknak, már remek lehetőség arra, hogy az újonnan fabrikált tankönyvekből áradhasson az a világkép, amivel a Fidesz és a KDNP operálni szokott. És mégsem egy hittan, hanem egy erkölcstan tankönyvből érdemes legelőször szemlézni:

„A házasságon kívüli nemi érintkezés bűn” – tudhatja meg minden kis másodikos, aki a megfelelő könyvből tanulja az erkölcsöt. Sőt, ennél sokkal mélyebben is megmártózhat az emberi bűnök medencéjében: „Nem tartjuk elfogadhatónak az azonos neműek nemi közeledését sem. Ezt már az Ószövetség is keményen elítélte. Ha nem betegség, hanem tudatos bűnelkövetés áll az eltévelyedés hátterében, akkor nagyon súlyosan vétenek az elkövetők.” És ha már bűn: „az internet is a nemi erkölcs elleni bűnöknek egyik terjesztője lett.” Mindez legfeljebb azért lehet vicces (ha egyáltalán), mert egy ötödikes erkölcstan tankönyv egyik internetre vezető linkje alatt viszont nem személyiségteszt, hanem szexrobot, mélytorokspray és szilikon mellbimbó volt fellelhető...

Ha ezt megbeszéltük, akkor jöhetnek a további tudnivalók fiúk és lányok viszonyáról.

Orbán Viktor amúgy maga is előszeretettel mondogat olyanokat, hogy „ez az asszonyok dolga” (főzés, szipogás), ne legyünk hát meglepve, hogy tankönyveinkben is velünk él a mindennapi szexizmus, és örökíti önmagát. Kezdjük egy egyszerűbbel: egy negyedikes olvasókönyvben például a következő vicc szerepel:

Pistike áthívja a barátját a szomszédból. Már egy ideje játszanak, amikor megkérdezi a kis vendég Pistikétől:

Te, mi ez a nagy kiabálás a másik szobában?
– Ja nem érdekes, csak az apám próbálja megértetni anyámmal a házi feladatomat.


Ha tehát alapnak vesszük már negyedikben, hogy anya annyira hülye, hogy apunak még Pistike házi feladatát is üvöltve kell elmagyarázni neki (mert ugye, apu üvöltős), igazán nincs mit csodálkozni azon, hogy a hatodikos természetismeret tankönyvben már evidencia, hogy „a fiúk és lányok bizonyos testi adottságokban és szellemi képességekben különbözőek.” Na persze meg is van magyarázva a dolog: a lányok állítólag (igen, oda van írva, hogy állítólag) könnyebben tanulnak meg olvasni, a fiúk viszont – nem állítólag – matematikából ügyesebbek (ami viszont tényszerűen, kutatásokkal alátámaszthatóan nem igaz). De az igazán csudiklassz az egészben az, hogy a tankönyvből a lurkók azt is megtanulhatják, hogy ők maguk milyen szerepbe kell, hogy belehelyezkedjenek: „a lányok jól érzik magukat anyaszerepben, a feleség szerepében, a fiúk pedig apaszerepben, a férj szerepében.”...

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.