2020. május 4., hétfő

HÚSZ ÉV SODRÓDÁS - (A HÚSZÉVES BESH O DROM JUBILEUMI ALBUMA – FONÓ, 2020)

ÉLET ÉS IRODALOM / KRITIKA
Szerző: VÉGSŐ ZOLTÁN
2020.04.30.



  Olyan zenét hallunk, amit létre kellett 
  hozni, mégis az az eredendő sodrás 
  ragad magával, ami a lassabb, például 
  a Jamange című cigány balladában is 
  jelen van, és ilyenkor nem közvetlenül a 
  felszínen, hanem a mélyebben zajló 
  örvényléssel hat. Döbbenetes zenészi 
  teljesítmények. Tempó, ritmika, 
  dallamformálás, harmóniakezelés, 
  összjáték: a masszív hangszerelésben 
  mindenkinek megvan a szerepe, a 
  zenefolyamban senki nem kevés és 
  nem sok.




Sok zenekar létezésének legnagyobb kihívásával küszködik. Hogyan tartsa fenn magát, hogyan maradjon együtt a zenekar, mi legyen a gyakorlással, próbákkal, a közös zeneírással? Az online tér persze számos lehetőséget nyújt, a járvány mégis egy új probléma, a zenélés pedig közösségi műfaj, az eddig élőben együtt dolgozó együttesek talán megunják az elzártságot, talán nem. Azonban van egy zenekar, amelyiknek alapító tagjai hosszú évek óta szétszéledtek a világban, és az itthoni tagokkal távkapcsolatban gond nélkül építik tovább magukat. Bennem csak nemrég tudatosult, hogy a Besh o droM így működik: csak morzsákat érzékeltem, mintha többet lennének külföldön, mint itthon, de hát elém-elém pottyantak felvételeik és egy új, gyönyörűen kivitelezett klip is, ami rendszerint nem tartozik a világzenei együttesek hagyományos megnyilvánulási formái közé. A Vaságy impresszív klipje erős állásfoglalás és rendszerkritika, és bár a dal egy cigánydal átgyúrása, a szövegbe is bekerült egy félreérthetetlen strófa, miszerint valamennyi ronda disznó mind az Országházba való. Az üzenet bizonyosan eljutott a címzettekhez, mert a a köztévé letiltotta a klipet...

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.