2022. június 8., szerda

A TESTI FENYÍTÉS MÁR NEM DIVAT, DE A GYEREKEK ÉRZELMI BÁNTALMAZÁSA MINDENNAPOS A MAGYAR ISKOLÁKBAN

QUBIT
Szerzők: BALÁZS ZSUZSANNA, GALAMBOS ATTILA
2022.06.07.


„Egy kamasznak nem a jogokról, a kötelességekről kell beszélni. Van nekik elég szabadságuk, a korlátaikat kell nekik megtanítani. Vegánság, klíma – hihetetlen fontosak. Nem kellene inkább a tiszteletről beszélni nekik?”

„Nem tudják mik a korlátok, amin belül szabadon mozoghatnak??? Ők szabnak határokat nulla élettapasztalattal??? Elcseszett egy nemzedék lesz ez is. Kurva nagy pofájuk lesz, és semmihez sem fognak érteni.”

„Nehogy már a diák mondja meg, hogy mit tehet a tanár!!”

A fentiekhez hasonló kommentek tucatjai érkeztek a május 21-én tartott Kamaszkonferenciáról szóló riportunk Facebook-posztjához. Míg akadtak, akik örültek annak, hogy van olyan magyar diák, aki nemcsak magában, de környezetében is tudatosítani igyekszik a gyerekeket megillető jogokat, ijesztően sok hozzászólásból az derült ki, hogy sokan már azt a felvetést sem értik, miszerint bizonyos jogok életkortól függetlenül bárkit megilletnek.

A gyerekjogok, amelyektől a magyarok nagy része úgy fél, mint a tűztől

A Hintalovon Gyermekjogi Alapítvány szerint minden gyereket megillet az iskolában (és nem mellesleg az otthonában vagy bármilyen közösségi térben is) annak a joga, hogy 

-szükség esetén igyon vagy vécére menjen;
- bármikor átmozgathassa a tagjait;
- megtanulja, hogyan gondoskodhat az alapvető szükségleteiről;
- játékosan megismerje és megtanulja kimutatni az érzéseit;
- felfedezze a körülötte lévő világot;
- próbálkozzon, gyakoroljon, tévedjen és hibázzon;
- a saját tempójában tanuljon;
- számonkérés előtt teljesen megértse a tananyagot;
- véleményt nyilváníthasson az őt érintő ügyekben, amit a felnőttek figyelembe is vesznek;
- ne szégyenítsék meg, ha téved;
- ne szégyenítsék meg olyasmiért, amiben más, mint a többiek;
- ne büntessék és ne erőszakoskodjanak vele;
- pozitív megerősítéssel, önszabályozásra tanítással tartassák be vele a szabályokat;
- ne hasonlítgassák a társaihoz és ne versenyeztessék a többiekkel;
- önálló, saját véleménnyel, saját tulajdonságokkal, saját kompetenciákkal bíró lényként tekintsenek rá;
- minden őt érintő kérdésben az ő legfőbb érdeke érvényesüljön.

És hogy mi az, ami mindebből megvalósul? A pisiléshez való jog talán még átcsúszik a gyereket nevelő vagy iskolában oktató felnőtt generációk szigorú szűrőjén, de az önálló vélemény egy gyerek szájából még mindig sokszor ellenérzést vált ki. Németh Barbara, a Hintalovon Alapítvány gyermekrészvételi programjának vezetője szerint...

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.