Szerző: MILLEI ILONA
2022.06.20.
Nahalka István oktatáskutató azt mondja: annak, hogy a kisiskolák racionalizálásán gondolkodnak, két oka lehet, az egyik a financiális-, a másik a pedagógushiány. A kisiskolákkal az a probléma, hogy fajlagosan drágák. Amikor kis létszámú osztályokban tanítanak, akkor azt ugyanúgy ki kell fűteni, ugyanúgy kell a megfelelő számú pedagógus hozzá. A drágasághoz hozzá szokták tenni, hogy pedagógiai szempontból is problematikus, miután nem lehet olyan erőket összpontosítani egy ilyen iskolába, a feltételek nem lehetnek olyan jók, mint egy nagyobb iskolánál. Az egy régi szociológiai tapasztalat – erről régebben voltak kutatások, de valószínűleg ma is az a helyzet –, hogy a kisiskolákban valójában nem is olyan sok pénz vész el, ugyanis nincs olyan sok belőlük. Pár darab van azért, valamennyi pénzt meg lehetne takarítani, ha integrálnák a nagyobb iskolákba azokat, de olyan nagyon sokat nem.
A pazarlás az oktatási rendszerben nemcsak a kisiskolákban jellemző, hanem a jóval nagyobbakban is. Például megtartanak három osztályt egymás mellett párhuzamosan, miközben a létszám osztályonként 15 körül van. Egyébként elvileg ezt hivatalosan nem is lehetne, de Magyarországon sok mindent meg lehet csinálni. Annak, hogy nem vonják össze az osztályokat a legkülönbözőbb okai lehetnek. A nagyobb iskolákban nagyobb volumenű a pazarlás, mint a kisiskolák esetében...
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése
Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.