Szerző: PLETSER TAMÁS
2022.07.28.
Az elmúlt hetek egyik legfontosabb kérdése, amivel folyamatosan bombáznak befektetők, újságírók és az ismerősök, hogy lesz-e elegendő földgázunk a téli időszakban. Sajnos biztos választ nem tudok adni, de az egyértelműen látszik, hogy a szituáció kritikus. A lakossági korlátozás esélye szerencsére alacsony, de ha az ipar nem kap elegendő gázt elfogadható áron, annak is súlyos következményei lesznek.
Az Európai Unió 2021-ben 155 milliárd köbméter földgázt importált Oroszországból, 142 milliárd köbmétert vezetékes, 13 milliárd köbmétert cseppfolyós formában (LNG). A becslések szerint az idei év végére ezt az igényt 102 milliárd köbméterre sikerülhet csökkenteni olyan lépések segítségével, mint például a nagyobb LNG-behozatal, új beszerzési források, takarékosság, nagyobb megújuló volumenű áramtermelés, a szénerőművek újraindítása, gázról kőolajra váltás az erőművekben és nagyobb biogáz-kihozatal. Ez azt jelenti, hogy az orosz földgáz európai piaci részaránya idén 25 százalékra csökkenhet a korábbi évek 40 százalék feletti értékéről, legalábbis a Nemzetközi Energiaügynökség ezt jelzi előre.
Oroszország tavaly szeptember óta azonban kisebb mennyiségeket szállít felénk. Az Európai Unió vállalatainak az idén január elejétől június végéig terjedő időszakban sikerült hozzávetőlegesen 50 milliárd köbméter orosz földgáz vásárolni a becslésem szerint. A Bruegel kalkulációja alapján júniusban az orosz gáz részaránya 20 százalék lehetett az európai piacon. Így is fennmaradt azonban az év végéig legalább egy 50 milliárd köbméteres oroszimportgáz-igény, aminek a kielégítése nem látszik biztosnak.
A Gazprom ugyanis június közepe óta elkezdte az Északi Áramlat 1 szállítási volumenét is korlátozni. Az orosz cég karbantartásra hivatkozva július 11. és július 21. között teljesen leállította az itteni gázszállítást, majd a munkák befejezési után is csak 20 százalékos kapacitáskihasználtság mellett indította újra az évi 55 milliárd köbméter kapacitású, tenger alatt futó földgázvezetéket.
Az orosz vezetékes földgáz európai szállításának legfontosabb útvonala így gyakorlatilag alig szállít terméket, ami főleg a nyugat-európai országoknak (Németország, Ausztria, Hollandia) okoz fejfájást, de mivel Európa gázpiaca egységes, ezért nekünk is jelentős gondot okoz. Nem véletlenül hirdetett veszélyhelyzetet a magyar kormány is, annak ellenére, hogy a Török Áramlaton továbbra is érkezik felénk a kék üzemanyag. És persze az Európai Tanács által szorgalmazott, önkéntes 15 százalékos gázfelhasználás-csökkentési javaslat sem véletlen, hiszen ez nagyrészt fedezné a fennmaradó oroszimport-igényt...
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése
Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.