Szerző: Ifj. CHIKÁN ATTILA
2018.11.23.
A Black Friday mára igazi amerikai hagyománnyá nőtte ki magát: a hálaadás utáni nap reggelén felkerekednek az emberek, családok, és elözönlik a bevásárlóközpontokat, hogy minél jobb vételeket üssenek nyélbe. A fekete péntek egyre nagyobb hangsúllyal megjelenik a magyar kereskedelmi palettán is, egyes statisztikák szerint idén már nagyjából a hazai webshopok 80 százaléka rendez Black Friday-t. Jellemzően óriási a költekezés ezeken a napokon – ez azonban nagymértékű szennyezést is jelent: a termékek csomagolóanyagai, az utakra vonuló nagyszámú szállító járművek mind-mind kiveszik részüket a környezet terheléséből – arról nem is beszélve, hogy ezen a napon sokan impulzusvásárlóként olyan termékeket is megvesznek, amelyekre nincs is igazán szükségük. Nem véletlen tehát, hogy a Black Friday ellenzői kampányszerűen megvalósítják a saját különféle színekben pompázó, alternatív péntekjüket: a fenntarthatóságot és a fogyasztói tudatosságot népszerűsíti például a kék, a zöld és a ragyogó (bright) péntek, de olyan boltokat is találunk, akik ezen a napon bezárnak, kirándulni küldik dolgozóikat vagy duplájára emelik áraikat.
Ünnepi szezon kick-off
A Fekete Péntek eredetét illetően sokféle verzió él a köztudatban. Az egyik, közkedvelt – és kissé rózsaszín – változat szerint a Black Friday tulajdonképpen a profit napja: miután a boltok az év nagy részében a kimutatásokban piros színnel jelölt vesztességet jegyeztek, a hálaadási bevételek hatására visszatért az üzlet a fekete zónába, azaz nyereségesre fordult a működésük. Az igazság azonban az, hogy az üzletek a legnagyobb profitot hagyományosan a karácsony előtti szombaton termelték. A Black Friday név valójában két kevésbé bájos történethez kötődik: először 1869-ben használták arra a napra, amikor Jay Gould és Jim Fisk nagyszabású ügyeskedéseiket követően bedöntötték a részvénypiacot, illetve az 1950-es években kapták fel a rendőrök Philadelphiában a hálaadást követő napon tartott Katonaság-Tengerészet meccs nyomán a városban kialakuló káosz megjelölésére. A gyorsan terjedő kifejezésre hamarosan lecsaptak az üzletek, és előnyükre igyekeztek formálni – ekkor kezdődött a már hagyománnyá vált, hálaadásnapot követő nagy leárazások péntekje.
A nagy akciók napja évről évre egyre korábban kezdődik: Amerikában a boltok már a hálaadás estéjén kinyitják kapuikat, ám a helyzet Magyarországon is ebbe az irányba tart: a kedvezményes nap hivatalosan csak november 23-án kezdődik, de már számos üzletben elindították a leárazásokat, emellett hírlevelekben és előugró ablakokban biztatják a fogyasztókat arra, hogy feliratkozzanak a fekete pénteki akciós termékek listájára, de olyan is van, aki novemberben igazi akció-maratont rendez, és szinte minden nap valamilyen új leárazást hirdet meg.
Nálunk egyébként az esemény inkább az online térben népszerű, elsősorban a webáruházak hirdetik meg: a GKI Digital felmérése szerint tavaly a webshopok 62 százaléka kapcsolódott be az akcióba, idén ez az arány akár 80 százalék is lehet. Elképesztő az érdeklődés és az igény a magyarok részéről: a Google Trends statisztikái azt mutatják, hogy az elmúlt két évben Dél-Afrika és az Egyesült Államok után országunkban keresnek rá az internetezők a legtöbb alkalommal az elnevezésre. Ennek nyomán idén már arra is számítani lehet Várkonyi Balázs, az Extreme Digital alapító-ügyvezetője szerint, hogy a fekete péntek idén először lenyomja a karácsonyi előtti ajándékvásárlási hajrát is, vagyis a novemberi forgalom magasabb lehet, mint a decemberi.
A nagy mennyiségű online rendelés azonban rengeteg csomagolóanyagot, végső soron tehát szemetet jelent. Továbbá – a hirtelen megnövekedett forgalom miatt – az átlagosnál több járművet állítanak forgalomba a szállítás miatt – ezen elképesztő logisztikának a kulisszái mögé pillanthatunk be a Staveley Head oldalán.
Vannak azonban, akik egy fenntarthatóbb fogyasztói kultúrát igyekeznek támogatni – akár úgy is, hogy lemondanak a Black Friday kétségtelenül kiemelkedőnek számító bevételeiről. Nézzük meg ezeket!
Az ellenkampányok árnyalatai:...
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése
Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.