Szerző: FEHÉR TIBOR DÁNIEL
2020.03.23.
Jóval azelőtt, hogy elkezdődött volna a köznevelési intézmények digitális munkamódja, számos gyermek hozta be a rendelőbe a koronavírus kérdését.
Valaki a szabadrajz során papírra vetette, ahogy a farkasfejű bacilusok megeszik a nagymamát; valaki homokkal temette be játéka során a katonákat, mielőtt azok megfertőzik a szüleit. Volt, aki gyurmából megformálta az interneten látott koronavírus „labdákat”, majd nem csak két ököllel ütötte őket, hanem, biztos, ami biztos, csak akkor volt nyugodt, ha a bábjátékban a varázsló meggyógyította a vírusokat püfölő kezét.
Mindenki máshogy küzd meg a jelenséggel, azonban egy biztos: ahol a gyerekek félelmei nem vihetők be a szülő-gyerek kapcsolatba, ott egyedül maradhatnak fantáziákkal.
Irvin Yalom idézi Jerome Brunert, a pedagógiai pszichológia egyik ismert alakját, aki szerint „életkortól függetlenül, az intellektuális őszinteség valamely formájában bármilyen téma megtanítható a gyermeknek”. Ez ebben az esetben azt jelentheti, hogy a koronavírussal kapcsolatban a szépítő kifejezések csak megzavarhatják a gyereket.
Ha a szülők kerülik a témát, akkor hasonló reakciót váltanak ki, mint amikor nem lehet a szexről beszélni: a gyerek más információk után néz, melyek adott esetben ijesztőbbek lehetnek a „valóságnál”.[1]
Gerő Zsuzsa pszichoanalitikus gyermekpszichoterapeuta hangsúlyozza[2] például, hogy ha orvoshoz megyünk, akkor se azt mondjuk, hogy sétálni megyünk. Vagy, ha valamilyen ijesztő dolgot éltünk át együtt, akkor nem teszünk úgy, mintha semmi se történt volna.
A koronavírus kapcsán ugyanezt mondhatjuk, mint általában, hogy jó légkörben a gyermek akkor és annyit kérdez, amennyit érzelmi teherbírása megenged. Annyi különbséggel, hogy ezekben a megterhelő időkben fokozottan érdemes nyíltsággal olyan légkört teremteni, ahol bátran kérdezhet.
Ha a szülő megkérdezi, mit tud a gyermek a koronavírusról, arra minden további nélkül kaphat olyan választ, hogy a gyermeket ez aggasztja, ezért ilyenkor az esetleges helytelen információk kijavítása mellett hasznos lehet ezt érzelmi támogatással együtt tenni...
Ha a szülő megkérdezi, mit tud a gyermek a koronavírusról, arra minden további nélkül kaphat olyan választ, hogy a gyermeket ez aggasztja, ezért ilyenkor az esetleges helytelen információk kijavítása mellett hasznos lehet ezt érzelmi támogatással együtt tenni...
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése
Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.