2025. szeptember 7., vasárnap

L. RITÓK NÓRA: A SEGÍTŐ SZEREP (ROMANTIKA ÉS VALÓSÁG)

A NYOMOR SZÉLE BLOG
Szerző: L. RITÓK NÓRA
2025.09.05.


Segíteni jó, megélni, hogy jók vagyunk felemelő érzés. Fontos, hogy ezt átéljük, mert ez fejleszti az empátiánkat, nő a társadalmi szolidaritás, jobbá teszi a világot, szóval, mindenképp egy olyan dolog, ami pozitív változást hozhat a társadalmi szakadék csökkentésében.

A segítésnek többféle szintje, színtere van. Segíthetünk valakinek az időnkből áldozva, egyszerű odafigyeléssel, beszélgetéssel, programszervezéssel, meséléssel, a betegek, idősek esetében ez a mentális állapotukon sokan segít, és persze a mi mentális egészségünket is támogatja.

Kiegészülhet ez fizikai segítségnyújtással is, ebédfőzés-ebédosztás, munka a külső, vagy belső közösségi terekben, ez is mind nagyon fontos. Segíthetünk adománnyal is, nálunk kinőtt, vagy fölöslegessé váló holmikkal, amelyek máshol könnyíthetnek az életen. Ezeknél nagyon fontos, hogy tájékozódjunk, mi az, ami tényleges segítséget nyújt, és mi az, amitől jobb, ha megszabadulunk másképp, mert nem jó (vagy már nem jó) adománynak. Még mindig gyakori, hogy adományozásba “csomagolt” lomtalanítást tapasztalunk, ami költség, és sokszor nagyon nehéz megértetni az illetővel, hogy ez nem segítség.

Mert a határ, hogy mi hasznos adomány még, és mi az, ami már szemétnek minősül, nagyon szubjektív, mindenkinél az élethelyzetében formálódó értékrendje határozza meg. Az érzés pedig, hogy jó szándékkal ajánl fel, juttat el adományt valaki, nem kétséges, senkinél. Épp ezért nehéz objektív mércét felállítani ebben.

No és ott vannak a pénzbeli adományok, amit jól használni nagy felelősség. Mert erre talán még fokozottabban igaz, mint a tárgyi adományokra, hogy önmagában nem hoz változást, és nagyon könnyen elváróvá tesz, a tanult tehetetlenséget erősíti. Egy szükségletkielégítés, ami az adott pillanatban segítség egy krízishelyzetben, de nem támogatja az egyéni erőfeszítést, ha nincs mögötte az a szociális munka, ami fejlesztő, következetes, aktivitásra sarkalló.

Ez azonban már az a munka, ami a közgondolkodásban értelmezett segítségnyújtáson túlmutat. Ez egy szakma, amihez sok tudás kell, és olyan, sokfelől összeszedett információ, amit aztán rendszerbe állítva tudni kell értelmezni ahhoz, hogy a valós helyzetet megértsük, és a segítségnyújtás megfelelő módját találjuk meg.

Nagyon gyakori hiba, hogy ha valakinek a látókörébe kerül egy család, aki segítségre szorul, azonnal elkezdi támogatni őket. Adományokkal, majd pénzzel, vannak, akik még lakhatással is. Hány segítségkérő megkeresést kaptam már pórul járt támogatóktól! Hogy ők jót akartak, de ez egy feneketlen kút, rosszabb esetben meg sem tudnak szabadulni az önként vállalt támogatottól. Kudarccal, megkeseredve, sokan jelentős anyagi veszteséggel zárják le magukban a segítségnyújtást, úgy érzik, rászedték, kihasználták őket. És ez sok esetben így is történt.

De akiket támogattak, ők nem szándékosan, tudatosan megtervezve tették ezt (bár biztosan van ilyen is), hanem egyszerűen nem tudnak mások lenni attól, hogy mondjuk most lett fedél a fejük fölött. Attól, hogy ezt valaki megoldotta nekik, az életvezetési képességeik nem lettek jobbak. A szocializációjuk diktál tovább is, és nem a támogató által elvárt lelkiismeret, vagy hála.

Ezt azonban nem látja az egyoldalú képet kapó támogató. Ő többnyire csak a rászoruló verzióját ismeri, aki általában csak a sérelem oldaláról közelítve, áldozati képet fest. Elhallgat (mert nem érzi fontosnak) a mástól kapott segítséget, az intézményrendszerrel a konfliktusait, a túlélési stratégiája az áldozati szerep hangsúlyozása felé mozdítja, mert megtapasztalta, hogy így kaphat újabb segítséget.

Ez az a bizonyos fogalom, amit a probléma “társadalmi beágyazottságának” hívok. Hogy minden információt ismernünk kell, történetiségében is, hogy támogató stratégiát alkothassunk. Egyénre szólót, mert a probléma is egyéni. És még csak ezután kezdődhet a nagyon lassú, folyamatos “képessé tevés”, amiben mindig csak annyi segítséget szabad adni, ami az ő erőfeszítését támogatja. Ha többet adunk, akkor az mindig visszalépést fog eredményezni.

Nagyon szerteágazó tudást igénylő munka a fejlesztő segítségnyújtás. Ezt nem lehet már szimpla adományozási szemlélettel végezni, és ebben a folyamatosság is fontos megkötés, és nem szabad vállalkozni rá annak, aki ezt nem tudja biztosítani. Éveken át tarthat ez, sokszor generációs léptékben kell gondolkodni.

És ez nem egy romantikus munka. Sokszor látom, kérdezik is tőlem, vagy van, aki így csatlakozik hozzánk önkéntesként, de akár munkatársként is, hogy a történetben ott van az “én odamegyek, engem elfogadnak, én szót értek velük” romantikája. Igen, az a “tesó-szindróma”, amikor az elfogadás üzenetében éli meg a “másoktól különb vagyok” érzést valaki. Ezen egyébként átestünk mindannyian, én ezt egy fejlődési állomásnak tekintem.

Ők azok, akik úgy vélik, a beszélgetések, a közös főzések, bulizások olyan kapcsolódási alapot képeznek, ami változást generál. Ebben van is igazság, hiszen hogyan jelennénk meg másképp egy leszakadó közösségben? De ez csak egy első lépés, ez egy kapcsolatfelvétel, de nem a megoldás. “Bulizzatok velük… akkor kialakul a bizalmi kapocs:”- mondják sokszor.

De nagy csapda ez. A példák, amelyek ettől nem tudtak elszakadni, tapasztalatom szerint mind becsődöltek. Mert a romantikusan vonzó, barátkozó, vagy a “tesó” szinten működtetett szerep végül lehúzta őket is, és nem tudtak erőt adó, segítő státuszba kerülni ebből. Miközben abban a hitben voltak, hogy ők megértőbbek velük, mint mi, ezért őket jobban elfogadják (és ez így is történt), egyszer csak az látszott, hogy nem tudnak hatni rájuk. Nem tudtak meggyőzőek lenni számukra, sokukat ebben a helyzetben használták ki. Így aztán elmenekültek, mindannyian, ki előbb, ki utóbb, de minden esetben problémák sorát okozva, és gyakran ők is sérülve.

Sok ilyet láttam, és ma már tudatosan vigyázunk az új kollégáknál, önkénteseknél erre. A segítő szerep ugyanis nagyon bonyolult, ennek egyénre szabása pedig nagy önfejlesztés igénylő munka. Mert ez a szerep elfogadó, ugyanakkor távolságtartó, bizalmi, ugyanakkor hatósági is, megértő, ugyanakkor szakmai tudása miatt tekintéllyel bíró, következetes, de rugalmas is.

Sok tanulás, folyamatosan gyakorolt önreflexió, mindig fejlesztett reziliencia építheti a segítő szerepet. Ha így teszünk, a végén azt vesszük észre, hogy nemcsak hatékonyabbak leszünk a segítő munkában, de rengeteg formálódik a mi személyiségünk is. Így lassan elérjük, hogy nem mi, segítők leszünk fontosak magunknak, hanem az ügy, az általunk generált hatás. Ez pedig közös örömöt, igazi megerősítést ad. Mindannyiunknak.

MATEKLECKE 6116. - VÁLSÁGBAN AZ OKTATÁS 1. RÉSZ: MAGYAR NYELV ÉS IRODALOM

FACEBOOK
Szerző: BIRKÁS GYÖRGY, NÁDASI BALÁZS
2025.09.07.


Új projektünk Nádasi Balázzsal, én írok a magyar, ő a matematika tanításának problémáiról, utána reflektálunk egymás bejegyzéseire. Az első rész tőlem.

A magyar diákok szövegértési teljesítménye évek óta elmarad a nemzetközi átlagtól. Az OECD PISA-felmérései szerint Magyarország átlag alatt teljesít, a magyar diákok 27%-a funkcionális analfabéta, vagyis tudnak ugyan írni és olvasni, de komoly nehézségeik vannak a szöveg megértésével. Magyarország nemcsak átlagban marad le, hanem kevés a kimagaslóan jó olvasó: a tanulóknak mindössze 6%-a éri el a legmagasabb szintet olvasásban (az OECD-átlag 9%).

Talán a legszomorúbb mutatószám, hogy nálunk a legnagyobb a teljesítménynek a tanulói háttérrel magyarázott része. A különbség a jó háttérrel rendelkező és hátrányos helyzetű tanulók közt óriási, a legjobb és legrosszabb teljesítményű tanulók eredménye közel 4 tanévnyi tudáskülönbségnek felel meg. A magyar iskolarendszer nem tudja kellően kompenzálni a társadalmi különbségeket, pedig az iskolák államosításának egyik fő indoka ez lett volna.

Sok sikeres országban a hangsúly az olvasási készségek fejlesztésén, a szövegértésen és az olvasás megszerettetésén van. Finnországban és Észtországban a diákok rendszeresen olvasnak változatos szövegeket, tanterveik pedig rugalmasságot engednek a tanároknak, hogy érdekes, életszerű tartalmakkal dolgozzanak. Ezzel szemben Magyarországon az irodalomórák célja sokszor inkább a nemzeti irodalmi kánon ismeretanyagának átadása, mintsem a kompetenciák fejlesztése.

Miközben más országokban az oktatáspolitika folyamatosan igazodik az új módszerekhez és a digitális kor kihívásaihoz, hazánkban továbbra is hagyományos szemlélet uralkodik a magyar nyelv és irodalom tanításában. A 21. századi modernitás jegyében körülbelül annyi történt, hogy néhány feladat utasításában szerepel a "nézz utána az interneten" kitétel. Az Oktatási Hivatal pedig a digitalizáció alatt a tankönyvek PDF-formátumú letöltését érti.
Nem csak a teljesítmény, hanem a magyar diákok olvasási kedve is stagnál vagy romlik (persze van összefüggés). Folyamatosan csökken a tanórán kívüli olvasásra fordított idő és az elolvasott könyvek mennyisége is a magyar diákok körében.

A magyar nyelv- és irodalomoktatás válságához jelentősen hozzájárultak a NER oktatáspolitikai döntései. 2013-tól az iskolák állami központosítása és a kerettantervek szigorú szabályozása csökkentette a pedagógusok mozgásterét, a 2020-ban bevezetett új Nemzeti alaptantervet számos szakmai szervezet kritizálta (a Magyartanárok Egyesülete szerint a NAT újra az ideológia és a politika szolgálólányává teszi a magyar irodalomtanítást, és ezzel legalább negyven évvel veti vissza a magyartanítás ügyét). A tanterv ugyanis a magyar irodalmat elsősorban a nemzeti identitás formálásának eszközeként fogja fel, deklaráltan a Kárpát-medencei magyarság által létrehozott irodalmi kultúra bemutatására fókuszál. Ennek szellemében bekerültek a tananyagba bizonyos szerzők (pl. Wass Albert, Nyirő József, Herczeg Ferenc), akiket szakmai körökben vitatott irodalmi értékük és politikai nézeteik miatt sokan nem tartanak alkalmasnak a közoktatásban való feldolgozásra.

Ugyanakkor kimaradt vagy háttérbe szorult több modern, kortárs szerző. Az első osztályos Ábécéskönyvből például eltávolították a mai gyerekirodalom kedvelt alkotóinak (Varró Dániel, Tóth Krisztina, Gryllus Vilmos) műveit, a helyükre több "hagyományőrző" tartalom került. Az új tananyag nem nemzeti és nem alaptanterv, a nemzeti értékeket is csak látszólag szolgálja, valójában egy szűk ideológiai szemléletet erőltet az oktatásra.

A diákok nagyrészt több száz évvel ezelőtt élt szerzők műveit ismerik meg, miközben alig találkoznak a saját koruk nyelvén és problémáiról szóló irodalommal az órákon. A tananyag tele van évszámokkal, életrajzi adatokkal, irodalomtörténeti fogalmakkal, amelyeket a diákok bemagolnak a dolgozatokra, de sokszor nem látják ezek értelmét.

Mindez tantervi túlterheltséggel párosul, a kísérletező, csoportos tanulásra alig marad idő az órákon. Pedig épp az ilyen korszerű módszerekre lenne szükség. Az új szabályozás szerint a pedagógusok számára kötelezően megtartandó órák száma 24-re nőtt, ami a gyakorlatban – a helyettesítéseket is beleszámítva – sok esetben 26–28 órát jelent hetente. Ez jelentős terhelést ró a tanárokra, és tovább csökkenti a minőségi oktatás lehetőségét.

A mai tizenévesek már egy digitális világ gyermekeiként nőnek fel, a telefon, az internet, a videók azonnali élményt nyújtanak, ezért nehezebben szánják rá magukat, hogy egy hosszabb regényt végigolvassanak, unalmasnak vagy nem relevánsnak érzik a kötelezőként előírt műveket, hiszen sokszor olyan régi nyelvezettel és élethelyzetekkel találkoznak bennük, amelyek távol állnak tőlük. A fent vázolt problémák egyenes következménye, hogy a diákok jelentős része motiválatlan a magyarórákon, és egyre kevesebben olvasnak szívesen a szabadidejükben is.

Jelenleg azonban sok diák azért motiválatlan, mert úgy érzi, az iskolai irodalom nem róla szól. A tankönyvek és tananyagok nem találkoznak az ő világukkal, problémáikkal, így nem csoda, ha nem keltik fel az érdeklődésüket. A motiválatlanság másik forrása a módszertan: ha egy óra abból áll, hogy a tanár diktál vagy frontálisan magyaráz, a diák pedig passzívan jegyzetel, az aligha köti le a figyelmét egy digitális ingerekhez szokott nemzedéknek.

TISZA TV 🔴⚪MAGYAR PÉTER TELJES BESZÉDE KÖTCSÉN!

TISZA TV
Szerző: TISZA TV
2025.09.07.



Üdvözlünk! Magyar Péter teljes beszéde. Tarts velünk! Ha tetszik a tartalom és érdekelnek a TISZA Párttal kapcsolatos videók akkor iratkozz fel a TISZA TV csatornájára.

A TISZA Párt közösségéről és a Párt dolgairól, közéletről, egyszerűen, érthetően. Üdvözöllek a csatornánkon. Ha érdekel a politika, és szeretnél rendszerváltást akkor jó helyen jársz. Rendszeresen érkező videókban mindent megtudhatsz a Magyar politika fontos eseményeiről, alakjairól, a választásokról, kül és belpolitikai kérdésekről, érdekességekről.

KÖTCSEI POLGÁRI PIKNIK 2025 – ÁDER JÁNOS, KÖVÉR LÁSZLÓ ÉS DEUTSCH TAMÁS PANELBESZÉLGETÉSE | ATV ÉLŐ

ATV MAGYARORSZÁG
Szerző: ATV MAGYARORSZÁG
2025.09.07.



A Polgári Magyarországért Alapítvány közvetítése.

ÉLŐ: KÖTCSÉN MOND BESZÉDET MAGYAR PÉTER

KONTROLL
Szerző: KONTROLL
2025.09.07.



Beszédet mond Magyar Péter a Tisza Párt nagygyűlésén Kötcsén, ahol délután rendezik az úgynevezett Polgári Pikniket is, amelyen Orbán Viktor lesz a szónok.

TÚRA BALATONŐSZÖDTŐL KÖTCSÉIG - AZ ORBÁN-GYURCSÁNY KORSZAK LEZÁRÁSA

MAGYAR PÉTER HIVATALOS
Szerző: MAGYAR PÉTER HIVATALOS
2025.09.07.



Túra Balatonőszödtől Kötcséig - az Orbán-Gyurcsány korszak lezárása.

KETTŐS SZEZONNYITÓ: ORBÁN VIKTOR ÉS MAGYAR PÉTER KÖTCSÉN

PARTIZÁN
Szerző: Partizán
2025.09.07.



Magyar Péter bevonul Kötcsére, ahol a Fidesz több mint 20 éve tartja rendszeresen legmagasabb szintű politikai rendezvényét. Miközben a Tisza Párt a főtéren nyilvános eseményt szervez, bemutatja új arcait és gazdasági programját, Orbán Viktor az esemény történetében először nyílt közvetítést ígért az eddig mindig szigorúan zártkörű piknikről.