2025. december 26., péntek

POGÁTSA ZOLTÁN: A FIDESZ SEM TUDNÁ TOVÁBB CSINÁLNI AZT, AMIT EDDIG CSINÁLT, AZ A MODELL KIFULLADT

ATV MAGYARORSZÁG / EGYENES BESZÉD
Műsorvezető: RÓNAI EGON
2025.12.26.



Komoly kihívásokkal nézett szembe idén a magyar gazdaság. Elmaradt a kormány által várt repülőrajt, és a kilátások egyelőre 2026-ra sem sokkal kedvezőbbek. Hogyan hatnak a gazdaságra a kormány által bejelentett intézkedések? Elbírja a kampányígéreteket a költségvetés?

Az Egyenes Beszéd vendége Pogátsa Zoltán, közgazdász, szociológus, habilitált egyetemi docens.

VEKERDY TAMÁS: ÉLETEM ÉS AZ IRODALOM

VOLT EGYSZER EGY RÁDIÓ
A felvételt Radák László és Szabó Sándor készítette.
Közreadva: 2025.08.21.

(rádiószínház - hangoskönyv)

2

18:45
Életem és az irodalom - Vekerdy Tamás összeállítása 5/2. rész
(rádiószínház - hangoskönyv)

BESZÉLGETÉS CSÁKÁNYI ESZTERREL

FICZERE PODCAST
Szerző: FICZERE PODCAST
2025.12.25.



Amikor a tehetség, a szorgalom, az alázat és a bölcs belátás minden akadályt elhárít. Amikor a kérdőjel - bárkiben, de nem az érintettben – esetleg ott van, hogy elég-e önmagában a szakmai sikeresség.

Amikor lehet erre a fenti kérdésre azt válaszolni, hogy mindenkinek saját joga eldönteni, hogy miben hisz, mi a fontos önmagának, hogy hagyja-e magát a külső, sokszor kéretlen vélemények által befolyásolni.

Hallgassák szeretettel és nyitott szívvel / lélekkel a Kossuth díjas, végtelenül önazonos, nagyon sikeres és nagyon emberi Csákányi Esztert!

SZERDÁN FOGOD VALAKINEK A MELEG KEZÉT, SZOMBATON EGY MARÉK HAMU | ÉLETÚTINTERJÚ MOLNÁR PIROSKÁVAL

PARTIZÁN
Beszélgetőtárs: GULYÁS MÁRTON
2025.12.25.



Molnár Piroska idén töltötte be 80. életévét. Karácsony alkalmából a Nemzet Színésze otthonában fogadott minket, hogy életútjáról kérdezhessük. Az adásban szó lesz egy napraforgószárról, bizalomról, elhivatottságról, szépségkultuszról, gyászról, cselédvilágról, Kaposvárról, Eötvös Péterről, barátokról, pályatársakról, beszélgetésekről azokkal, akik már nincsenek itt, és végül a rossz mellett a jóról is. Tartsatok velünk!

A Mese itt érhető el: https://open.spotify.com/track/6B3R9j...

Van segítség! Ingyenes, anonim, a nap 24 órájában hívható lelki elsősegély-szolgálat várja a hívásokat a 116-123 és 06-80-810-600 telefonszámon. Ha öngyilkossági gondolatai vannak, kérjük, olvassa el ezt az oldalt, mielőtt kárt tenne magában. Ha másvalakiért aggódik, ezen az oldalon talál tanácsokat, mit tud tenni.

00:00 - Felvezetés 
00:38 - Beköszönés 
01:21 - Gyerekkori karácsonyok 
04:49 - Bizalom 
22:22 - Halál 
26:41 - Harmónia 
27:50 - Tárgyak, emberek, állatok 
33:33 - Szépség 
37:58 - Szerepek 
51:56 - Testek, szerelmek 
1:02:28 - Szolidaritás 
1:27:39 - Eötvös Péter 
1:39:48 - Csárdáskirálynő 
1:50:43 - Megbocsátás

L. RITÓK NÓRA: VISSZATEKINTŐ AZ ÉVRE…

A NYOMOR SZÉLE BLOG / HVG
Szerző: L. RITÓK NÓRA
2025.12.26.


Ha visszanézek 2025-re, és próbálok valami mérleget vonni, vegyes kép van bennem.

Talán kezdem a rosszal. A szegénység állami kezelése ebben az évben sem fékezte meg a társadalmi leszakadást. A generációs szegénységben élők helyzetében továbbra is a rendszeren kívüli segítségnyújtások működtek, pusztán adományokkal pedig inkább konzerválni lehet a függőségeket, mintsem képessé tenni az embereket arra, hogy változtassanak a sorsukon. Nem változott semmit az ügy-kezelő fókuszú állami szociális munka, az okok érintetlenek maradnak, a közösségi erőforrásokra nem épít a rendszer.

A területen az egyházi térnyeréssel kapcsolatban továbbra is azt érzem, a szegények felé fordulás (tisztelet a kivételnek) leginkább a könyörületesség bizonyítására szolgáló terep, ami nem azokról szól, akiknek támogató segítségre van szüksége, hanem azokról, akik ezt a segítő szerepet játsszák, élik. Nagyon sokszor ezért nem hiteles ez számomra, így továbbra sem tudok azonosulni az egyházi iskolák szegregáló hatásával, a fogamzásgátlás elutasításával, az egyházon belüli abúzusok eltussolásával, stb…. nem tudom elfogadni az állam és az egyház összefonódását.

Nem történtek olyan elhatárolódások sem, akár állami, akár egyházi oldalról a vállalhatatlan történésekkel szemben, ami megerősítene abban, hogy legalább az egyik oldal valamiféle hiteles értékrend szerint szerveződik. Azt már nem tudom kibogozni, hogy ebben az összefonódásban melyik elem dolgozott az idén erősebben a bizalom rombolásában, az állam, vagy az egyház, de tény, hogy bennem nagyon kevés hit maradt abban, hogy a szegénység kezelése ebben a konstrukcióban sikeres lehet.

A szegények kívül maradtak a családpolitikán, az oktatási rendszeren, a munkaerőpiacon, a lehetőségek tovább szűkültek. Csúcsra járt viszont a manipulálásuk, a félelemben tartásuk, az álhírek folyamatos sulykolásával, a társadalmi inklúziót nem támogató celebek bevonásával. Valamikor írtam már arról, hogy a munkám kezdetén úgy éreztem, van egy szint, ahová a tanulatlan, nem integrációbarát életstratégiákkal bíró embereket fel kellene húzni, az lesz a dolgom, a dolgunk, hogy ezen munkálkodjunk. Aztán egy idő után kezdtem azt érezni, hogy ez a szint, aminek a meghatározásában korábban valamiféle állami elvárást vizionáltam, jogkövető magatartással, emberi kommunikációval, szóval, hogy ez a szint megy lefele, a szegregátumok világában kialakult szintre.

Nem lett hova “felhúzni” ezt a társadalmi csoportot, a norma másképp alakult, és ezt én tragikusnak, és nagyon kockázatosnak érzem. Mert természetessé tesz egy olyan normarendszert, amit eddig épp ennek a társadalmi csoportonak rótt fel kritikaként a többségi társadalom, és az intézményrendszer is. A célja kezdetben ennek csupán annyi volt, hogy az irányíthatóságukat érzelmi oldalról is megerősítse. A “látjátok, mi is épp ilyenek vagyunk, mint ti” hangsúlyozásban a bizalomépítés azonban átfordult annak a normarendszernek a megerősítésébe, ami nem az inklúzió felé mutat. Ez korábban kezdődött, de ebben az évben tovább erősödött.

A terepi munkát pedig ez nehezítette, mert ha nincs, vagy zavaros a társadalmi norma, akkor nehéz irányt mutatni. Az emberben pedig, ha változást szeretne, ha új életstratégiák felépítéséhez segítené őket, ott a kérdés, a kétkedés mindig: merre mutassuk a továbblépést? Jó döntést hozunk-e a jogkövető magatartás hangsúlyozásával, mikor 2025 is a korrupció éve volt, ami leért a szegregátumok világáig? Vagy jó döntés-e az inklúziót támogató kommunikációs stílus beépítése, mikor a központilag irányított kommunikáció a hatalom megtartásáért minden etikai normát felrúg ezen a téren? Jól döntünk-e, mikor a fogyasztói világ hatását mérsékelni próbáljuk, miközben a kormányzatban újonnan felbukkanó celebek is milliós külsőségekkel erősítik: annyit érsz, amennyid van… Csak a pénz számít, semmi más.

Mindez rányomta a bélyegét erre az évre. És nagyon szeretném már, hogy vége legyen. A felelősség nyomasztó terhét az állam kivetette a nyakából, és magára hagyott vele minket, segítő civileket. Az idén is rengeteget tipródtam, hogyan lehet ebben a rendszerben jól képviselni a gyerekszegénység ügyét. És hiába látom, hogy buknak ki a csontvázak, a gyermekvédelem most csúcsra járt ebben, nincs szembenézés, csak egy, a valóságtól elrugaszkodott kommunikációs panelrendszer működik, és ez elkeserítő.

Na, de nézzünk pozitív dolgokat is. 2025 számomra és az Igazgyöngy számára is változást hozott. A munka, amit a szervezetfejlesztésre fordítottunk, elérte azt a pontot, hogy létrejöhetett a szerepváltásom. Átadtam az operatív munkát két szuper vezetőtársamnak, és örömmel mondhatom, remekül működnek, működtetik az Igazgyöngy mindennapjait, tartva azokat az alapértékeket, amelyek mentén eddig is vittük ezt a munkát. Kicsit rásegített az önállósodásukra az is, hogy az utolsó hónapokra megbetegedtem, de ez az időszak is azt bizonyította, jó döntés volt a kezükbe adni a vezetést.

No és a jövő? Sokat gondolkodom ezen is. Foglalkozom az Igazgyöngy stratégiájával, de keresem a rövid távú terveket is. A következő évben a legfontosabb lesz, hogy a gyerekeknél egy tudatosan felépített munkaszocializációs fejlesztésbe kezdjünk, vagyis, hogy a fókuszt ebbe az irányba fordítsuk. Jelenti ez a tanodában zajló munkát, a diákmunka erősítését, és a családi mentorálás megerősítését is ezen a területen. Már kezd kibontakozni előttem ennek a közösségi megerősítése is, mert mint mindenben, ebben is ez fogja biztosítani a fenntarthatóságot.

Azt is gondolom, hogy többet kell foglalkoznunk az attitűd kérdésével… hogyan tudjuk bővíteni a hozzánk kötődők számát a közösségen belül, hogy több emberre tudjon hatni az a közösségi viszonyulás, amit eddig kialakítottunk velük. Szóval, hogy a közösségi attitűd erősebben hasson vissza az egyénre, azokra is, akik a periférián vannak jelenleg, és csak események mentén kapcsolódnak.

Nagy kihívás, hogy azok, akik a szürke-feketezónában építik fel az életstratégiájukat, mivel és hogyan vehetők rá, hogy a közösséghez közelebb lépjenek. Mert többnyire anyagi (és szolgáltatási) függőségben tartják azokat, akikből élnek, és ebben a hatalmi hierarchiában nem tudják a közösségi szerepet felvállalni. Ráadásul, mivel megélnek belőle, még ehhez valamiféle “társadalmi rangot” is kapcsolnak, ők nem “alacsonyodnak le” arra a szintre, hogy azokkal együttműködjenek, akiket függőségben tartanak. Nem találják meg az ehhez szükséges kommunikációt sem. Nem tudom, ezzel meg tudunk-e birkózni valaha, ebben is egyedül vagyunk, a rendőrség csak akkor partner, ha egy bizonyos határt túllépnek, pl. tettlegességgé fajul a helyzet, de ezt ők is pontosan tudják, és eddig nem jutnak el.

Szóval, vannak kihívások, tervek, és csak remélni tudom, hogy 2026-ben olyan változások lesznek, melyek nem megnehezítik, hanem talán kicsit megkönnyítik a munkánkat. Bizonytalanságot érzek persze, de azt pontosan tudom, hogy ha így marad minden, óriási társadalmi feszültségek lesznek, beláthatatlan következményekkel. A változás szelét érezni, és a változásban mindig ott van a lehetőség is.

Ezt kell szem előtt tartanunk, és hallgatni arra a belső etikai mércére, ami hiszem, hogy minden emberben ott van. Csak csendben figyelni kell rá, mérlegre tenni mindent, és előbbre nézni kicsit. Mert az önreflexió mellett a hosszabb távú gondolkodás rejti a megoldásokat.

Ehhez kívánok sok erőt, kivezetett indulatokat, tiszta fejet, és pozitív gondolkodást…mindenkinek, 2026-ra.

RITKA PILLANAT, AMIKOR EGY HATALMI RENDSZER ENNYIRE ŐSZINTÉN SZÓLAL MEG

FACEBOOK
Szerző: GÁBOR GYÖRGY
2025.12.25.


Egy 2025. december 23-i kormányülésen Orbán Viktor így összegezte az alkalom lényegét: „A mai ülés legfontosabb értelme, hogy egyikőtöknek se kelljen otthon a porszívózásban segítenie.” A kijelentést hálás nevetés követte, majd egy helyeslő megjegyzés: „gazdag élettapasztalat”.

Ritka pillanat, amikor egy hatalmi rendszer ennyire őszintén szólal meg. Nem programbeszédben, nem nemzetstratégiában, nem a „történelem nagy ívére” hivatkozva, hanem egy félmondatban, amelyet nevetés kísér: „a kormányülés legfontosabb értelme, hogy egyikőtöknek se kelljen otthon a porszívózásban segíteni.” A mondat után pedig jön a kötelező, szervilis hahota, a haptákba vágott lelkesedés: lám, micsoda gazdag élettapasztalat, milyen népi bölcsesség, milyen férfias humor!

Ez a mondat valójában nem vicc, sokkal inkább világnézet. Komplett antropológia, történelemszemlélet és hatalomfelfogás sűrűsödik benne, mint a dohban, amelyet a büdös macsó maga köré ereget. A világ rendje adott, minden szerep örök: a férfi uralkodik, a nő takarít – legfeljebb segítséggel. Segíteni. Micsoda nagylelkűség! A szó maga egy kis patriarchális gyémánt: benne van minden. A munka nem a férfié, csak besegít, ha úgy van kedve; a kötelesség nem az övé, csak a kegy.

Ez az a pont, ahol az elmúlt évszázadok-évezredek történelme magára ismer. Mert a „segítés” nyelve nem új. Ismerjük a római pater familias világából, ahol a ház rendje és a benne élők sorsa egyetlen férfi döntésén múlt. Ismerjük a 19. századi polgári nappalikból, ahol az apa „besegített”, miközben az anya munkája tartotta össze a családot. És ismerjük abból a mentális univerzumból, amelyben a nő erkölcsi díszlet, a férfi pedig történelemcsináló.

A nevetés itt nem spontán, hanem rituális. Mint az udvari bolond hiányában az udvaroncok vihogása. A férfiak ülnek a teremben – csupa férfi –, és a nő mint absztrakt lény van jelen: porszívózó funkcióként. Ha pedig mégis lenne ott egy nő, mondjuk egykori miniszterként, akkor jönne a gyors korrekció: „Juditka, magára ez nem vonatkozik.” A kivétel, amely megerősíti a szabályt. A nő, aki nem nő. A nő, aki státusz révén ideiglenesen férfivá válik, majd visszasorolódik, amint kikerül a hatalom fényköréből.

Vagy – és ez legalább ennyire elképzelhető ebben a világban – a nagyvonalú vezető még ennél is lovagiasabb volna: „Juditka, maga mehet, nem kell itt végigülnie, karácsony közeleg, otthon is van munka” – azaz: idő előtt hazaengedve, kegyesen, porszívózni. A patriarchátus karácsonyi kiadása: ajándékba csomagolt lekezelés.

Ez a macsóság azonban nem a kocsmai tahóság szintjén érdekes – az csak a felszín. Ez a macsóság államelméleti. Itt a férfiuralom nem ösztön, hanem rendszer. A kormány nemcsak nem segít porszívózni, hanem maga a porszívó: felszippantja a múltat, a kritikát, a valóságot, és steril porzsákba zárja. A történelem a Karmelitában nem az „élet tanítómestere”, hanem „igazolóbizottsága”. A „régen is így volt” logikája uralkodik, amely mindig a legkényelmesebb igazság: ha valami sokáig igazságtalan volt, akkor bizonyára rendben van.

És mindezt karácsony idején, a kereszténység ünnepén. Akiknek a felfogása szerint nem az úr „segít”, hanem az Isten lesz szolgává. Ahol nem a nő dolga a porszívózás, hanem egy nő mondja ki a Magnificatban, hogy a hatalmasok letaszíttatnak trónjukról, és az alázatosak felemeltetnek (Lk 1,52). Ehhez képest a fenti mondat nemcsak ízléstelen, hanem mélyen antikeresztény. Nem azért, mert viccelődik, hanem mert a világot pontosan fordítva érti: felül röhög, alul dolgoztat, és ezt nevezi rendnek.

Mert ha már Magnificat, érdemes körülnézni, kik állnak Mária körül a bibliai és keresztény emlékezetben. Nem a háztartási gépek zajában, hanem a történelem menetében. Ott van Mária Magdolna, Jézus követője, tanítványa, aki nem porszívózott, hanem a feltámadás első tanúja lett – az apostolok apostola (apostola apostolorum). Ott van Priszcilla (Priszka), Pál apostol munkatársa, kiváló tanító, aki életét kockáztatta Pálért. Ott van Főbe, a kenkreai gyülekezet diakónusa, patrónus, azaz védelmező, támaszt adó, s aki nem „segít”, hanem működtet. Vagy a későbbiekben ott van Hildegard von Bingen (1098-1179), bölcselő, természettudós, az első női zeneszerző, aki császárokkal és pápákkal levelez és aki nyíltan bírálja az egyházi korrupciót. Ez utóbbi miatt Orbán egészen biztosan hazaküldte volna őt porszívózni. És ott van Sziénai Katalin (1347-1380), akire végképp nem lehet ráadni a „porszívózik vagy a konyhában tevékenykedik” kötényt. Ő ugyanis porszívózás helyett az avignoni pápaság idején felszólította a pápát, hogy térjen vissza Rómába, mert amit csinál, az gyáva és romboló. Nem tanácsot adott, hanem követelt: radikális erkölcsi nyelven beszélt a hatalomhoz. Az erkölcsi tekintély és az igazsághoz való ragaszkodás volt az egyetlen hatalma, amitől minden macsó rendszer mindig ideges lesz. Ő is mehetett volna a Karmelitából haza, a porszívója mellé.

Ezek a nők egyetlen hosszú, kellemetlen, zavarba ejtő keresztény gondolatot alkotnak. Azt a gondolatot, amely szerint a hit nem a szerepek betonba öntése, hanem azok szétfeszítése. Nem a férfiuralom megszentelése, hanem a hatalom relativizálása. Nem a nevetés felfelé, hanem az igazság kimondása lefelé.

Ezért olyan pontos ez a porszívós mondat. Nem elszólás, hanem vallomás. Nem humor, hanem hitvallás. A hatalom férfi, a nő háttér, a munka kötelesség, a segítség kegy. És aki ezen nevet, az nem azért nevet, mert vicces, hanem mert érti a rendet, és boldog, hogy felül van.
A történelem pedig, mint mindig, csendben jegyzetel. Karácsonykor is. Az ilyen mondatokból lesznek majd a lábjegyzetek. Vagy – ha van igazság – a vádiratok.

Keresztény barátaimnak boldog karácsonyt kívánok!

Olyat, amelyben nem nevet senki felfelé, nem „segít” senki kegyként, és nem kell hozzá kormányülés, hogy otthon kosz helyett ki legyen porszívózva.

ITT OLVASHATÓ