2025. augusztus 8., péntek

VISSZAVONUL L. RITÓK NÓRA: "NEM TUDJUK ALÁTÁMASZTANI A KORMÁNYZATI SIKERKOMMUNIKÁCIÓT"

PÉNZCENTRUM
Szerző: HAJDU LÁSZLÓ
2025.08.05.


"Nem elég egy ember élete" – 25 év után hátralép a napi operatív munkától L. Ritók Nóra, a Prima Primissima közönségdíjas pedagógus, az Igazgyöngy Alapítvány alapítója. Az ország egyik legsúlyosabb társadalmi problémája, a generációs szegénység ellen létrehozott komplex modellje ma már hivatkozási alap szakmai körökben – itthon és külföldön is. A Pénzcentrumnak adott interjúban őszintén beszél a kudarcokról, a rendszerhibákról, a kiégés veszélyeiről és a közösség erejéről. Bár visszavonul az operatív vezetéstől, stratégiai kérdésekben, kommunikációban és ügyképviseletben továbbra is aktív marad – mert, mint mondja, a probléma generációk alatt keletkezett, így a megoldása sem fér bele egyetlen ember munkában töltött életébe.

Pénzcentrum: „25 éve a gyermekszegénység ellen” – hirdeti az Igazgyöngy Alapítvány holnapja. Meséljen a kezdetekről!

L. Ritók Nóra: Az Alapítvány egy alapfokú művészeti iskola létrehozásával indult, amely hat, Berettyóújfalu környéki településen 600 tanulóval működik, de már rég túlmutat az oktatáson. Ma már inkább a gyermekszegénység elleni küzdelem a vezérfonal az alapítvány munkájában, de ezt támogatja a művészettel nevelés is, ami azonban nemcsak a hátrányos helyzetű gyerekek fejlesztésében sikeres. Az ország egyik legszegényebb térségében dolgozunk, ahol – az említett – 600 gyermek 70%-a hátrányos, vagy halmozottan hátrányos helyzetben éli a mindennapjait.

Pénzcentrum: Mi a módszertana az iskolának?

Hármas fókuszú, az egész személyiségre ható fejlesztés. Első a vizuális kommunikáció fejlesztése. Ezt holisztikus szemlélettel, más tantárgyakhoz kapcsolódva, a mai vizuális világ kihívásaira választ adó módszerrel közvetítjük a gyerekek felé. Fontos elem az egyénre szabott hátránykompenzálás, legyen az a finommotorika, a vizuális memória, megfigyelési képesség, figyelemkoncentráció, a logikai gondolkodás fejlesztése, vagy az információgyűjtés és felhasználás megtanítása. Ezeken túlmutat a szociális kompetenciák erősítése, a személyes és társas képességek fejlesztésének folyamatos fókuszban tartása. Mindez az alkotási folyamatba ágyazva remekül fejleszthető. A módszer folyamatosan fejlődik, és terjed. Használják a határon túli magyar iskolákban, és 10 éve a helyi tankerület három járásában, 43 iskolában sikerrel építjük be. Online tanfolyamuk, kiadványaink iránt is folyamatos az érdeklődés. Sajnos nem teljesült az a vágyunk, hogy része legyen a központi módszertannak. Ma is „pilot” programként működik, annak ellenére, hogy egyértelműen pozitív hozadékai vannak a fenti célok tekintetében...

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.