Szerző: Szüdi János
2016.04.05.
Az oktatás sikeressége sok tényezőn múlik. Sok tényezőn, hiszen az oktatásnak számos szereplője van. Ha bármelyik alulteljesít, az meglátszik az oktatás eredményességén. Akkor, amikor az oktatás eredményességéről beszélünk, különbséget kell tenni az egyéneknél elért eredmények között, és az oktatásnak a társadalomra gyakorolt hatása között. A kettő szorosan összefügg, de mégis élesen különválasztható. Össztársadalmi szinten az oktatási rendszer eredményessége a fontos. Az oktatási rendszer eredményessége viszont azon múlik, hogy az egyének mennyire sikeresek az oktatásban. Minél több az egyéni siker, annál nagyobb az esély arra, hogy az oktatás rendszere pozitív hatással van a társadalom fejlődésére. Fordítva is igaz ez a megállapítás: minél kevesebb azoknak a száma, akiknek lehetőségük nyílik, hogy sikeresek legyenek az oktatásban, annál nagyobb az esélye annak, hogy az oktatási rendszer nem képes segíteni a társadalmi haladást.
Az oktatás szereplői: az állam, az intézményfenntartók, az intézmények. Ezek a szereplők hívatottak biztosítani az oktatás közszolgáltatás igénybevételének feltételeit. Az oktatáshoz mint közszolgáltatáshoz az e célra létrehozott intézmények feladatai ellátásában közreműködők: pedagógusok, nevelő-oktató munkát segítők, ügyviteli, technikai feladatot ellátók munkateljesítménye alapján lehet hozzájutni. Ezek a szereplők hordozzák az oktatás sikerességéért való össztársadalmi felelősséget, nem vitatva az egyes szereplők felelőssége közötti óriási különbséget.
ITT OLVASHATÓ
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése
Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.