2017. szeptember 3., vasárnap

LÁGYAN, LEÁNYOK, MÍG VÉR NEM FRÖCCSEN!


444.HU
Szerző: Magyari Péter
2017.09.02.


A Csábítás (The Beguiled) című film úgy kezdődik, mint a Piroska és a farkas: egy kislány kosárkával a karján bandukol a sűrű erdőben. Csak nem egy fenevadba, hanem egy ellenséges katonába ütközik. Sofia Coppola (Öngyilkos szüzek, Marie Antoinette, Elveszett jelentés) ezzel a legújabb filmjével tavaly Cannesban megnyerte a legjobb rendezésért járó díjat. Tényleg jó film, nagyon szép képekkel.

A Csábítás kamaradarab, egyetlen villában játszódik, ahol két felnőtt nő és öt leány élnek az amerikai polgárháború idején, elzárva mindentől, szigorú és udvarias rendben, francia igeragozással és a kiskert kapálásával töltve az időt, miközben ágyúk dörögnek néhány mérfölddel arrébb. Ebbe a tündérkertbe (vagy boszorkánylakba?) költöztetik be a sebesült katonát, aki közel és távol az egyetlen férfi.

Coppola egy 1966-os, azonos című regényből írta a forgatókönyvet, a történetet ráadásul a 70-es években már filmre vitték egyszer, akkor Clint Eastwood főszereplésével, az magyarul A tizedes háreme címmel ment, a Geekz is írt róla. Most Nicole Kidman és Kirsten Dunst a női főszereplők, és Colin Farrell az egyetlen férfi benne.

Ebben a feldolgozásban Sofia Coppola csak díszletként használja a háborút, a 19. század közepi Amerikát, hogy valójában vágyról és féltékenységről, gyengédségről és brutalitásról szóljon, arról, hogyan vezethet a pokolba a jó szándékkal kikövezett út. A történelmi háttér csak arra kell ebben a filmben, hogy egy elvontabb térbe rakja a szereplőket, fodrokkal öltöztethesse a nőket, gyertyákkal világítsa kipirult arcukat. Ez a film ugyanis a lélekről szól, és kicsit sem a polgárháborúról, pont ezért Coppola kihagyta az eredeti regényben szereplő fekete rabszolgalányt is...

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.