2022. augusztus 24., szerda

VILÁGSAJTÓ A METEOROLÓGUSOK KIRÚGÁSÁRÓL: MÉG MAGYAR VISZONYLATBAN IS SZOKATLAN - A KLUBRÁDIÓ NEMZETKÖZI LAPSZEMLÉJE

KLUBRÁDIÓ / VILÁGTÜKÖR
Szerző: KÁRPÁTI JÁNOS
2022.08.24.


Egy hónapja van az EU-nak a magyar kormány a jogállamisági problémákkal kapcsolatos levelét feldolgozni, de egyes bírálók szerint valószínűtlen, hogy Orbánék kilátásba helyezett engedményei orvosolhatnák a problémákat. Az aszály egész Európát érinti, és a legsúlyosabban szenvedő régiók között ott van Magyarország néhány területe is. A fél világ nézi hitetlenkedve, hogy a kormány kirúgta a vezető meteorológusokat a tűzijáték elmaradása miatt: az állam közötti határvonal már régen eltűnt. A magyar autóiparra is súlyos hatással lehet a kínai elektromosautó gyártó európai térhódítása. Nemzetközi lapszemle.

Az Európai Bizottság valóban kézhez kapta a magyar válaszokat az úgynevezett feltételességi mechanizmus ügyében, de – tekintettel arra, hogy egy hónapja van a dokumentum tanulmányozására – annak tartalmáról még semmilyen részletet nem árult el, írja a Reuters azzal kapcsolatban, hogy Gulyás Gergely kedden azt mondtaMagyarország október végéig számos olyan törvényt módosít, amely kiváltotta az uniós végrehajtó testület bírálatát.

A Reuters szerint, ha Brüsszelben elégtelennek ítélik a magyar garanciákat, akkor a Bizottság a tagállami kormányoknak Magyarországgal szemben pénzbüntetést javasolhat. Ettől az eljárástól teljesen független, hogy megkapja-e Magyarország a világjárvány miatt elkülönített helyreállítási alapból a neki szánt pénzt. A két ügy alakulása között nincs semmilyen automatizmus.

Az EurActiv uniós hírportál a magyar kormányzati ígéretek brüsszeli fogadtatásával kapcsolatban csupán közelebbről meg nem nevezett „bírálókat” említ, akik szerint valószínűtlen, hogy a budapesti vezetés kilátásba helyezett engedményei orvosolhatnák Magyarország rendszerszintű jogállami problémáit.

dpa német hírügynökség ismerteti azt az európai szakértői jelentést, amely szerint Európa csaknem felét szárazság fenyegeti, és a kontinens területének 17 százalékán kifejezetten riasztó a helyzet. Az áttekintés Észak-Olaszország, Délkelet-Franciaország és Románia mellett Magyarország egyes részeit is a legsúlyosabban érintett régiók közt említi.

A világsajtóban kifejezetten nagy karriert futott be az a hír, hogy Magyarországon az Országos Meteorológiai Intézet vezetőinek állásába került az augusztus 20-a estére vonatkozó, rossz időt feltételező időjárás-előrejelzés. A Frankfurter Allgemeine Zeitung kitér arra is, hogy 16 évvel ezelőtt az ünnepi tűzijáték alatt hatalmas vihar csapott le a mintegy másfél millió nézőre, és hogy amiatt tértek rá arra a gyakorlatra, hogy a várható időjárás-jelentéstől teszik függővé a parádé megtartását.

Radics Kornélia és Horváth Gyula menesztéséről a müncheni Süddeutsche Zeitung azt írja, hogy az még magyar viszonyokhoz képest is szokatlan lépés volt, holott Magyarországon a kormány és az állam közötti határvonal már régen eltűnt, és Orbán Viktor előszeretettel mutatja magát kiskirálynak. A döntést – írja a bajor lap - tucatnyi olyan dühös újságcikk előzte meg az kormányközeli sajtóban, amelyben élesen bírálták a meteorológusokat "a hamis prognózis" miatt. Azután pedig a közösségi médiát árasztották el a felháborodott kommentárok, amiért a rossz hír hozóját érte büntetés. A Süddeutsche ismerteti az Országos Meteorológiai Intézet tiltakozását, amely szerint szombaton rendkívül nagy nyomás nehezedett a szolgálatra a kormányzati szervezők – Kovács Zoltán államtitkár – részéről, figyelmen kívül hagyva azt, hogy a tudományos meteorológiai előrejelzésekben mindig van bizonytalansági elem.

A Handelsblatt szerint Kína ezentúl nem csupán a piaca lesz az európai gépkocsiknak, hanem maga is előállítóként lép fel az öreg kontinensen. A legnagyobb kínai elektromosautó-gyártó cég, a BYD – ami a Build your Dreams, vagyis Építsd fel az álmaidat angol kifejezés rövidítése – szeptemberben megjelenik a benelux és a skandináv országok piacán, majd pedig Németországban és Franciaországban. A BYD piaci elemzők szerint fergeteges gyorsasággal növekszik, Kínában immár piacvezető, Európában pedig nagyjából a Volkswagenének megfelelő piaci részesedést kíván magának kihasítani. Ez a hír a magyar autógyártó szegmenst is érintheti. 

ITT HALLGATHATÓ MEG, ITT OLVASHATÓ

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.