Szerző: GÁBOR GYÖRGY
2023.12.23.
A zsidósággal szemben a kereszténység üzenete egyetemes, hiszen Jézus az egész emberiségért áldozta fel magát, így hát „nincs többé zsidó vagy görög, rabszolga vagy szabad, férfi vagy nő, mert mindannyian eggyé lettetek Krisztus Jézusban” (Gal 3:28). S hasonlóképp univerzális az iszlám is, ugyanis az umma fogalma a nemzeti határokon túlmutató, az azok fölött átívelő iszlámhoz való tartozást és az iszlám tanítását rendezőelvként elfogadó közösséget jelenti, amely messze meghaladja a nemzeti és etnikai közösségek kereteit.
A fenti nézet jelentős mértékben hozzájárult az ún. helyettesítési vagy meghaladás-teológiai elmélethez, amely szerint Isten Izraelt véglegesen elvetette, s helyét a kereszténység foglalta el, amely immár „verus Israel"-ként, azaz igaz Izraelként tekint önmagára. A kereszténység meghaladás-elmélete a legkorábbi századoktól az ókori Izraelre mért minden csapásban, a második templom elpusztításában éppen úgy, ahogy a zsidók saját földjükről való elűzésében, vagy akár a modern Izrael állam elpusztításának szándékában igazolva látta önmagát. De hasonló nézetek olvashatók ki azokból a muszlim állításokból is, miszerint az iszlám a hiteles judaizmus, a muszlimok az igazi zsidók, ők a Tóra örökösei, hiszen már a Korán sem tekintette Ábrahámot zsidónak, sokkal inkább valamiféle premuszlimnak (3:67-68)...
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése
Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.