2025. február 2., vasárnap

BÁRMEDDIG NŐHET A NER-ES KIS GÖMBÖC, JÖHETNEK A MÉG NAGYOBB JACHTOK

G7.HU
Szerző: JANDÓ ZOLTÁN
2025.01.31.


"Vizsgálat elrendelésére okot adó körülmény nem áll fenn."


Erre jutott a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) az ország egyik legnagyobb építőipari vállalata, a Szíjj László nevével fémjelzett Duna Aszfalt legutóbbi felvásárlása kapcsán. Az évi százmilliárdos nagyságrendű árbevételt elérő építőipari vállalat még tavaly decemberben jelentette be, hogy megvenne egy cseh tulajdonban lévő vasútépítő céget. Bár úgy tűnhetett, hogy a hivatal jól megrágta a kérdést, hiszen csak hetekkel később tették közzé a döntésüket, valójában négy nap alatt az áldásukat adták a bizniszre. Közel sem ez az első hasonló eset: a Duna Aszfalt az elmúlt években sorra kebelezte be a hasonló profilú cégeket, és a GVH sosem gördített akadályt a felvásárlások elé. Sőt, 2015 óta mindig úgy találta, hogy „vizsgálat elrendelésére okot adó körülmény nem áll fenn”.

Simicska hagyatéka

Annak, aki kicsit is követi az építőipar fejleményeit és a hazai közbeszerzéseket, az elmúlt években már evidencia, hogy a Duna Aszfalt önmagában is az ország egyik vezető építőipari cége, leányaival pedig egyértelműen a piac legnagyobb szereplője. Ez azonban még a 2010 utáni időszakban sem volt mindig így.

Szíjj László felemelkedése az építőiparban – ahogy ezt az Átlátszó kétrészes cikksorozatban bemutatta – már a 90-es évek végén, az első Orbán-kormány alatt megindult. Szíjj akkori legfontosabb vállalata ebben az időszakban kezdte el sorra nyerni a nagyobb közbeszerzéseket. Utólag azonban kiderült, hogy a munkákat több más építőipari vállalattal együtt leosztották egymás között, ami miatt a társaságot később meg is büntette a versenyhivatal.

Ez azonban nem törte meg érdemben a tiszakécskei vállalkozó lendületét. Birodalma a 2000-es években is fejlődött, a Fidesz újbóli hatalomra kerülését követően pedig a korábbinál is gyorsabb növekedésnek indult. A cégcsoport zászlóshajója ekkorra a Duna Aszfalt lett, amely már a 2010 és 2014 közötti kormányzati ciklusban is megötszörözte árbevételét, nyereségét pedig több mint 18-szorosára növelte.

A Duna Aszfalt így 2014-re már fontos szereplővé vált a piacon, de még korántsem a legfontosabbá. Ekkor ugyanis a Fidesz gazdasági hátországát még Simicska Lajos irányította, az építőipart pedig a hozzá köthető Közgép-csoport uralta. A 2015-ös Simicska-Orbán szakítással azonban minden megváltozott. Az egykori pártpénztárnokot kiütötték pozíciójából, a helyén pedig – a gazdaság rengeteg szegmensében – hatalmas űr keletkezett.

Hamar kiderült, hogy az útépítési piacon ezt az űrt a Duna Aszfalt fogja betölteni. A szinte kizárólag állami megbízásokból élő vállalat igazi pénzgyár lett 2015 után. A nagy szakítás óta több mint 160 milliárd forintnyi nyereséget termelt, amiből közel 60 milliárdot kifizetett osztalékként. Szíjj László jelentős részben ennek köszönheti, hogy mostanra az ország hatodik leggazdagabb emberévé vált 300 milliárd forint körüli vagyonnal...

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.