2025. május 19., hétfő

MEGTUDTUK: NORMÁL TANRENDŰ ISKOLÁK SORÁT NYITJÁK MEG AUTIZMUSSAL ÉLŐ GYEREKEK ELŐTT

VÁLASZ ONLINE / NAGYTOTÁL
Szerző: SASHEGYI ZSÓFIA
2025.05.19.


Olyan mértékben emelkedik az autizmussal élők száma, hogy az oktatásukra kijelölhető intézmények nem bírják tovább a terhelést. Minden bizonnyal ez áll amögött, hogy több tankerület úgy döntött, a normál tanrendű általános iskoláiba irányítja ezeket a gyerekeket. Azt azonban nem tudni, az extra feladat ellátásához biztosítják-e a szükséges feltételeket is. Elsősorban rengeteg gyógypedagógust. A tanárok, akik úgy tudják, országos szintű átszervezés készül, attól tartanak, magukra maradnak a plusz feladattal. Mivel a döntésbe nincs beleszólásuk, lapunkon keresztül a nyilvánossághoz fordultak.


Az elmúlt hónapokban több állami általános iskola tanári közössége azzal szembesült, hogy a fenntartásukért felelős tankerületek jelezték: tizenöt napjuk van arra, hogy jelezzék, mit szólnak hozzá, hogy a jövőben az intézményük alapfeladatát kiterjesztik az autizmus spektrumzavarral élő SNI-s (speciális nevelési igényű) gyerekek ellátására is. A tanári közösségekből felháborodást és aggodalmat váltott ki a tankerület kijelentő módban megfogalmazott „javaslata”, hiszen

a tapasztalat azt mutatja, hogy nincs beleszólásuk a döntésekbe. Az újabb terhek mellé pedig általában nem jár extra segítség,

jelen körülmények között viszont nagyobb számban megoldhatatlan az autizmussal élő gyerekek ellátása a közoktatásban.

Mivel az általunk megkérdezett pedagógusok arról értesültek, hogy a tervezett változtatás országos léptékű, megkerestük kérdésünkkel a Klebelsberg Központot (KK), ahonnan szűkszavú elutasítást kaptunk, arra hivatkozva, hogy a KK nem lát el intézményfenntartói feladatokat, ezért a kérdésben nem illetékes. Vettük a fáradságot és mind a 60 tankerületnek feltettük a kérdést: igaz-e, hogy minden olyan, az adott tankerületi központhoz tartozó általános iskolában ilyen jellegű intézményátszervezésre készülnek, ahol az autizmussal élő gyerekek oktatása eddig nem volt benne a szakmai alapdokumentumban. Érdeklődtünk, hányban támogatta a kezdeményezést a tantestület és kap-e az adott tankerület ehhez a módosításhoz plusz forrásokat, biztosítja-e a plusz feladatok ellátásához szükséges eszközöket és humán erőforrást az iskoláknak.

A 60-ból 59 tankerülettől beérkező, kitérő válasz egyetlenegy kivétellel betűre megegyezik és így szól: „Elektronikus megkeresésére az alábbiakról tájékoztatjuk. A Tankerületi Központ minden évben megvizsgálja intézményeit szakmai-pedagógiai szempontból. Ez minden felelős fenntartó kötelessége és feladata. Ezek az átszervezések a legtöbb esetben nem befolyásolják az iskola kialakult működését, általában adminisztratív jellegűek vagy a meglévő alapfeladatokat bővítik. Szakmai javaslatainkat a felettes szervek felé nyújtjuk be, a véleményeztető eljárást, amennyiben szükséges, a hatályos jogszabályok alapján indítjuk el. Ezek alapján a végső döntést a köznevelésért felelős miniszter hozza meg május 31-éig.”...


Lásd még:





Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.