Szerző: Bársony Éva
2017.09.02.
Dehogy akar menekülteket ránk tukmálni a hírhedten nagyivó, zseniális finn, Aki Kaurismäki. Csak elmesél egy történetet egy szír fiúról, aki véletlenül vetődik Helsinkibe, találkozik a brutális valósággal és a reménykeltő jósággal. A remény másik oldala című legfrissebb Kaurismäki film jellegzetesen lassú ritmusú meditáció az élet köznapi apró-cseprőiről, amikből történeteiben mindig összeáll a groteszk humorú hétköznapi varázslat. A filmje végén úgy állunk fel, hogy érezzük, feltámadt bennünk az ember és a hit az emberségben.
Saját bevallása szerint pont ennyit szeretett volna elérni az új rendezésével, amely a Kikötői történetet követően a második darabja a trilógiának szánt menekült filmjeinek. Két sors fut párhuzamosan, majd összekapcsolódnak. Egyikük a szír Khaled a tehetséges és rokonszenves Shewan Haji alakításában, aki Aleppóból menekül. Odaveszett a családja, csak a húga maradt életben, menekülés közben elvesztik egymást a szerb-magyar határon összetorlódott tömegben. A fiú keresztülutazik Közép-Európán, véletlenül érkezik Helsinkibe. A másik főszereplő a középkorú Wikström, a finn utazó ügynök a komor képű, kevés szavú Sakari Kuosmanen megformálásában, aki beleun a vigéckedésbe meg az alkoholista feleségébe, mindkettőt otthagyja és vesz egy külvárosi éttermet. Kettőjük sorsa akkor kapcsolódik össze, amikor Khaled hiába kér menedéket a finn hatóságtól, vissza akarják toloncolni Aleppóba.
A szituáció rém egyszerű, közhelyszerűen drámai. Jön egy szír fiú, menedéket kér, megtagadják tőle, ám szeretné a húgát mindenképpen megtalálni, hazatérés helyett inkább a bujkálás veszélyét választja. Különös, megragadó és izgalmas indítássá Kaurismäki rendkívüli módszere miatt válik. Mindkét hőse reménytelenül feszült helyzetben van, egyikük a tragikus világpolitikai szituáció iskolapéldája, másikuk a magánéleti csőd állatorvosi lova. De ahogy a film életre kelti őket, azon nevetve sírunk. Khaled úgy érkezik, hogy egy teherhajó bendőjében egyszer csak megmozdul a szénkupac, kivillan egy döbbent szempár, majd előbújik és menekülni kezd egy szénember. A másik figura indításában is a dráma meg sajátos fapofa-humor találkozik, így házasságot megszakítani még nem láttunk. Ehhez kell Kaurismäki világszabadalma, az a bizonyos komikum. Wikström egyetlen szó nélkül lép ki felesége életéből. Ráadásul úgy kezd új életet, hogy akárcsak a mi Rejtőnk regényhőse, Gorcsev Iván a fizikai Nobel-díjat makaón, ő egy kis étterem teljes árát nyeri el egyetlen éjszaka pókeren...
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése
Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.