2017. június 14., szerda

5 OK, AMIÉRT A KITŰNŐ TANULÓK NEM LEHETNEK GAZDAGOK

IFL GAZDASÁG BLOG
Szerző: Szarvas Norbert
2017.06.12.


5. A rendszerben és nem a rendszeren dolgoznak

Elképesztő belegondolni, de a kitünő tanulók jól érzik magukat az adott rendszerben. Folyamatosan annak akarnak megfelelni, és pillanatnyi sikerélményeik miatt meg sem kérdőjelezik a rendszer hiányosságait, hibáit. Miközben a megfelelésen dolgoznak, nem jut idejük és energiájuk a rendszert átdolgozni, a rendszeren dolgozni. Ez pedig nem üres hőbörgés lenne részükről, mint azt tévesen hiszik az emberek, hanem egy speciális képesség kifejlesztése.

Ez a speciális képesség pedig a kreativitás és rendszerszemlélet elegye. Ma még az iskolai rendszert akarják megreformálni, holnap már azt az iparágat, ami felkeltette a figyelmüket. Ha viszont egész életében a diák elfogadja a körülötte levő valóságot és felfogást, akkor sosem próbálja meg megkérdőjelezni azt. Beáll a sorba és csöndben halad tovább.

4. Tanulnak, de nem tudnak

Brutálisan sok információt kell megtanulni a mai diákoknak. A tananyag megfelelő elsajátítása mellett (ami azt jelenti, hogy a következő vizsga sikeres legyen) nem marad idő a tudás elmélyítésére, szaktudás kialakítására, a megszerzett alapok továbbgondolására. Minél inkább egy diák az ötösre hajt, annál inkább beáll egy problémás körkörösségbe, egy hibás ritmusba. Vizsgáról vizsgára létezik, a tananyag pedig egy eszköz az ötös megszerzésére, amit utána azonnal lehet a "lomtárba" helyezni.

Azt a ritmust, amit ma az oktatás elvár a diákoktól, egyszerűen nem lehet bírni. Az emberi agy képtelen annyi információt feldolgozni és megtanulni megannyi (a diák számára gyakran érdektelen) területen, mint ami szükséges a "kitűnő tanuló" magna cum lauda plecsnire...

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.