2023. december 17., vasárnap

APOKALIPTIKUS KORBAN ÉLÜNK, ÉS NAPRÓL NAPRA LEPLEZŐDIK LE A HATALOM IGAZI TERMÉSZETE

24.HU / KULTÚRA / INTERJÚ
Szerző: JANKOVICS MÁRTON
2023.12.17.


Nem is akarunk a jövőbe tekinteni, mert túl ijesztőnek tűnik, ami épp zajlik körülöttünk – mondja napjaink legnépszerűbb, és legbohémabb öltözködésű, flamand írója, Jeroen Olyslaegers, aki legújabb regényében – a Helikonnál megjelenő Vadasszonyban – a 16. századi Antwerpenbe kalauzol minket. Az északi kikötőváros tragédiáján keresztül mutatja be, milyen gyorsan elpusztíthatja magát egy politikai közösség, ha nem a megfelelő történetet meséli magának. De miért feszül egymásnak az egység és a szabadság illúziója? Mi nyűgöz le minket Donald Trumpban? Tényleg kortársunk az apokalipszist megfestő Bruegel? És mi köze az ufóknak a demokratikus intézményeink helyreállításához? Interjú.


„Mundus vult decipi” vagyis „A világ azt akarja, hogy becsapják” – így szól a Vadasszony egyik mottója, majd demonstrálja is ezt a tételt az öldöklésbe süllyedő Antwerpen tragédiáján keresztül. De miért akarjuk annyira, hogy becsapjanak minket?

Talán azért, mert mi, emberek, megszállottjai vagyunk a történeteknek. Szükségünk van rájuk a túléléshez, és ahhoz, hogy értelmet adjunk a világnak, valamint a saját létezésünknek. A becsapás is sokszor történetekben gyökerezik, így az irodalomhoz is sok köze van és maga a politika is ezen alapszik, hiszen társadalmi berendezkedéseinket is néhány illúzió tartja össze. A 16. századi Antwerpenben két nagy illúzió volt, amelyek végül összecsattantak és felszámolták egymást. Az egyik illúzió az volt, hogy a kereskedelem és a gazdasági prosperitás megteremti az egységet. Ez bizonyos fokig meg is valósult, elvégre a korabeli Antwerpent az északi reneszánsz New Yorkjaként is jellemezhetnénk.

Óriási befolyást és gazdagságot halmozott fel, ráadásul mindez nagyon gyorsan, pár generáció leforgása alatt történt. Így nem is meglepő, hogy elhitték az illúziót, miszerint a virágzó gazdaság és kereskedelem szükségszerűen maga után vonja az egységet.

Különböző módokon, de a városban mindenki a kikötőből élt, onnan indultak a hajók délre, északra, keletre és nyugatra. Ez összetartotta őket. Elfojtva persze Antwerpenben is izzott a vallási feszültség, de ez a konfliktus messze nem volt olyan heves, mint Németalföld más részein. A kálvinisták, illetve az anabaptisták – a protestantizmus radikálisai – le akarták rázni a spanyol uralmat és természetesen a pápától is meg akartak szabadulni, pokolba kívánták az egész rájuk telepedő vallási rendszert. Ám Antwerpenben nem ez a hangulat uralkodott, mert a kereskedő elit semmit nem támogatott, ami a várost kizökkentette volna az egyensúlyi állapotból. Számukra a pénz volt a lényeg, a vallási különbségek pedig másodlagosnak számítottak.

Mi volt a másik nagy illúzió, ami végül mégis lángba borította a várost?

A szabadság illúziója. Ez nőtt odáig, hogy végül 1566-ban romba döntse az egységről szőtt elképzeléseket. Fontos megérteni, hogy ezek a gazdag kereskedők nem régimódi uraságok voltak, hanem haladó entellektüelek, akik rengeteget olvastak. Olyan műveltségi szinten jártak, amit manapság elképzelni is alig tudunk. Latinul és görögül bújták az ókori bölcsek és Erasmus műveit, aki – a Bibliát leszámítva – a kor legnagyobb bestsellereit írta. Ám mivel annyi pénzt termeltek a városnak, kezdték úgy érezni, hogy elvárhatnak valamit cserébe. Egyáltalán nem volt ugyanis politikai képviseletük, hiszen Antwerpenben még az ancien régime volt uralmon: a város vezetői az arisztokrácia vagy az egyház soraiból kerültek ki. Az újonnan meggazdagodott réteg tagjai tehát úgy látták, hogy ők teszik gazdaggá a várost, még sincs beleszólásuk a politikába, és még saját templomot sem építhetnek. Antwerpenben megtűrték ugyan a más felekezeteket, de ha egy kálvinista nekiállt volna saját templomot építeni, bizonyára kínhalál várt volna rá...

FARAGÓ TIBOR: MIVÉ LESZ ÍGY PLANETÁRIS OTTHONUNK? - SOKKAL JOBBAN KELLENE VIGYÁZNI RÁ

NÉPSZAVA
Szerző: FARAGÓ TIBOR
2023.12.17.


Belakjuk a bolygó majd’ minden emberi életre valamelyest alkalmas szegletét, átalakítjuk közel és távol az addig érintetlen területeit, felszámoljuk a természetes és természetközeli tájait, tovább szennyezzük a szárazföldi és a tengeri térségeit, veszélyeztetjük élővilágának sokszínűségét és az éghajlatát. Gyorsuló ütemben (f)elhasználjuk a természeti javait: mindenfelé a planétán, a felszínen és a felszín alatt keressük és felleljük, gyűjtjük és átalakítjuk, helyben vagy távolabb hasznosítjuk a még elérhető biológiai és nem-biológiai erőforrásait. Mindezek által növekvő mértékben károsítjuk az életünk, életvitelünk fundamentumául szolgáló környezet minőségét. Mintha csak a mában és a mának akarnánk élni, ami valakik számára az elért életszínvonal megtartását vagy annak még jobbá tételét jelenti, mások – nagyon sokak – számára pedig legalább az emberi élet legalapvetőbb feltételeinek a biztosítását. E gondokat, a helyzet- és érdekkülönbségeket jól tükrözik a kiterjedt környezetkárosító folyamatokról, az azokkal kapcsolatban korábban jóváhagyott megállapodások teljesítésének értékeléséről (többnyire valójában az elmaradt vagy vontatott végrehajtásáról), azok megújításáról tartott csúcstalálkozók. Mindezek esetében elsősorban a problémák eredendő okaival, így a globális klímaválság esetében az ebben leginkább érintett természeti erőforrások, a fosszilis tüzelőanyagok kiaknázásától, felhasználásától való megválással kell(ene) törődni, amiképpen ezt végre elfogadták – habár túl sokféleképpen értelmezhetően – a pár nappal ezelőtt véget ért „klímacsúcson”.

A globalizálódó környezeti veszélyekért a társadalmak, a társadalmi csoportok által viselt történelmi és jelenkori felelősség felettébb eltérő, és egyúttal magában foglalja azt, hogy milyen körülményeket hagyunk hátra a következő nemzedékek számára. A felelősségük és lehetőségeik mentén nemcsak a teendőket, hanem a változó környezeti körülmények által előidézett hatásokat, azok elviselhetőségét illetően is tetemesek a különbségek az egyes társadalmak között. Mégis nem kellően egyértelmű már, hogy akarva-akaratlanul közösen alakítjuk át alapjaiban a planetáris otthonunkat jelentő életteret, annak állapotát? Nem számolunk azzal, hogy már a nem túl távoli jövőben olyan fokú lehet cselekedeteink által a természeti környezetünk változása, amit nem vagy csak nehezen viselhetünk el, amihez csak komoly áldozatok árán alkalmazkodhatunk? Nem lenne elegendő ismeretünk arról, hogy a közreműködésünkkel előidézett folyamatok és azok hatásai nem állnak meg sem a települések, sem az országok vagy akár a földrészek határainál, és hogy ezáltal is mennyire megerősödött egymástól való kölcsönös függőségünk?
...

DRÁMAI, AHOGYAN A MAGYAR OKTATÁSI RENDSZER A LEGSZEGÉNYEBB GYEREKEKKEL BÁNIK

TELEX
Szerző: MIZSUR ANDRÁS
2023.12.17.


Az oktatás egyik legelemibb feladata lenne megadni a felemelkedés lehetőségét kevésbé tehetős családba születő gyerekeknek. Ehhez képest két frissen megjelent tanulmány is azt bizonyítja, hogy a magyar közoktatás borzalmasan teljesít esélykiegyenlítés és társadalmi mobilitás szempontjából.

Ez a folyamat nem most kezdődött. Már a 2015-ös PISA-felmérésből az derült ki, hogy az OECD-országok közül Magyarországon határozza meg leginkább a gyerekek iskolai teljesítményét a társadalmi helyzetük. Magyarán a jómódú szülők gyerekei jobban teljesítenek a tanulásban, ami az egész későbbi életükre kihat: nagyobb eséllyel lesz magas iskolai végzettségük és jól fizető munkájuk, nagyobb eséllyel jutnak megfelelő színvonalú egészségügyi ellátáshoz, tovább élnek, stb. Az oktatási rendszer azok esélyeit javítja a leginkább, akiknek eleve van.

Már a 90-es években is igaz volt ez a magyar oktatásra, és a helyzet azóta még romlott is. Az egyik tanulmány szerint az kétezres évek közepe óta

felgyorsult a legszegényebb gyerekek kiszorulása azokból az iskolákból, ahová a jómódú családok gyerekei is járnak.

Az egyik friss tanulmány Hermann Zoltán, Kertesi Gábor és Varga Júlia A teszteredmények társadalmi egyenlőtlensége és az általános iskolai szegregáció című munkája. Ez is a társadalmi egyenlőtlenség különböző dimenziót bemutató Munkaerőpiaci Tükör című tanulmánykötetben jelent meg, amit minden évben a Közgazdaság- és Regionális Tudományi Kutatóközpont (KRTK) ad ki.

A magyar oktatási rendszer másik rákfenéje a szegregáció. Ezen legtöbbször az etnikai alapú szegregációt értik (olyan osztályok és iskolák alakulnak ki, amelyekbe csak romák járnak), de mint a fenti példa mutatja, az eltérő társadalmi helyzetű gyerekek elkülönülésében is tetten érhető. Az etnikai és a társadalmi alapú szegregáció nagyon szorosan összefügg Magyarországon, a hatásmechanizmusuk is hasonló. Tehát amikor hátrányos helyzetű gyerekekről beszélünk, sok esetben roma gyerekekre kell gondolni.

Az iskolai szegregáció a 90-es évektől kezdve erősödött Magyarországon, részben a szabad iskolaválasztás nyomán. Nemzetközi összevetésben is kiugróan erős nálunk a hátrányos helyzetű gyerekek szegregációja az általános iskolai oktatásban. Ez is magyarázhatja a szegény és a jómódú családból jövő gyerekek tanulmányi teljesítményében látott jelentős különbségeket. Logikus, hiszen a szegregált iskolákban rosszabb az oktatás, a tanári gárda sem a legjobb, kevesebb pénz is jut ezekre az iskolákra, és még lehetne sorolni a hátrányokat.

A Munkaerőpiaci Tükörben megjelent másik szegregációval foglalkozó tanulmány azokat az iskolákat nevezi erősen szegregáltnak, amelyekben a halmozottan hátrányos helyzetű gyerekek aránya 35 százalék felett volt, közepesen szegregáltnak pedig azokat, amelyekben 15 és 35 százalék közötti az arányuk. Nem szegregált pedig az az iskola, amelyben a halmozottan hátrányos helyzetű gyerekek aránya 15 százalék alatt volt. A roma gyerekek arányánál is hasonló értékeket vesznek figyelembe, amikor meghatározzák, melyik iskola számít szegregáltnak. Akkor számít halmozottan hátrányos helyzetűnek egy gyerek, ha a következők közül legalább kettő igaz rá: alacsony a szülők iskolai végzettsége, alacsony a szülők foglalkoztatottsága (például munkanélküliek), rossz lakókörülmények között él.

Ezek az arányok is jól mutatják, hogy a szegregált oktatás pont azokat sújtja leginkább, akik eleve hátrányból vágnak neki az életnek, az iskolarendszer gyakorlatilag bebetonozza a helyzetüket.

Drámai mértékben nőtt a legszegényebbek szegregációja

A tanulmány szerzői azt vizsgálták, hogyan alakult a társadalmi helyzeten alapuló szegregáció, vagyis a legszegényebb és a jobb helyzetű családokból származó gyerekek iskolai elkülönülése 2006 és 2019 között. Arra is választ kerestek, hogyan függ össze a gyerekek társadalmi helyzete az iskolai teljesítményükkel, amihez a 6., 8. és 10. osztályos diákok kompetenciaméréseken született teszteredményeit elemezték. Azért a matematikai és szövegértési készségeket felmérő teszteket nézték, mert ezeket a standardizált teszteket elméletig az összes érintett évfolyamra járó gyerek megírja. Ezenkívül a gyerekek és a szülők egy kérdőívet is kitöltenek, ami a társadalmi helyzetükről szolgál fontos információkkal.

A szegregáció mértékének mérésére szolgáló úgynevezett szegregációs index alapján az alsó és a felső jövedelmi ötödhöz tartozó gyerekek iskolai elkülönülése folyamatosan nőtt 2006 és 2019 között. A növekedés üteme lassult ugyan 2015 után, de a szegregációs index így is 40 százalékkal nőtt ebben az időszakban, ami jelentősnek nevezhető.

Még szomorúbb, hogy elsősorban a legszegényebb gyerekek szegregációja erősödött: közel egy évtized alatt másfélszeresére nőtt a szegregációs indexük, amit a tanulmány szerzői egyenesen drámainak neveznek. (A jómódú családokból származó gyerekek elkülönülése a társadalom többi részétől sokkal kisebb mértékben nőtt ezekben az években.)...

KLUBRÁDIÓ/SZAVAKON TÚL - KRIZSÓ SZILVIA

KLUBRÁDIÓ/ SZAVAKON TÚL
Szerző: KADARKAI ENDRE
2023.12.17.



Vendég: Krizsó Szilvia. Házigazda: Kadarkai Endre.

kEDVES SZÜLŐK! DRÁGA KOLLÉGÁK! TISZTELT BRÜSSZEL! – PILZ OLIVÉR A BM FELMÉRÉSÉRŐL

CIVIL KÖZOKTATÁSI PLATFORM
Szerző: PILZ OLIVÉR
2023.12.15.


Kedves Szülők! Drága Kollégák! Tisztelt Brüsszel!

Ugye nem vagytok oly balgák, hogy ismét beveszitek a kormányzati „oktatáspolitika” már szokásosnak nevezhető elterelő műveletét?

A napokban felröppent a hír: a szülők, a pedagógusok és az iskolaigazgatók online formában ismét kifejthetik véleményüket az oktatásról. A pedagógusok és az igazgatók már olvashatják is a kérdőíveket.

Kifejthetik! Ez azért nem semmi, mert a pedagógusok véleménynyilvánítása többek állásába került már. Most megengedik nekik. Sőt, javaslatokat is tehetnek! Ráadásul „a beérkezett válaszokat későbbi döntéseink során figyelembe vesszük” – írja a Belügyminisztérium! Ja, ahogy szokták…

A BM közleménye szerint az oktatás minőségének javítása érdekében történik MINDEZ. Kedves Szülők! Drága Kollégák! Ugye mindannyian tapasztaljátok, hogy az elmúlt lassan 14 év alatt milyen „sikeres” is volt ezen törekvés – lassan alig van már valaki a világon, akit még magunk elé tessékelhetnénk.

Egy éve a nemzet pedagógiájának irányítója, Pintér Sándor rendőr altábornagy eligazította az oktatás szereplőit, s ígérte, hogy hasonló, színvonalas – általa konzultációként aposztrofált – események rendszeresen lesznek. Hát, eltelt egy év, kellett már valamit tenni, hogy úgy nézzen ki, hogy valamit csinálnak…
Kíváncsiak a véleményünkre. A pedagógusoknak feltett kérdések harmada ezért szó szerint ugyanaz, mint amiket korábbi alkalmakkor már feltettek. Drága Kollégák! Igyekezzetek már olyan válaszokat adni, ami tetszik is a főnöknek! Ti is mindig azt mondjátok a gyerekeknek: „Ismétlés a tudás anyja!” Na, most visszakaptátok!

Kedves Szülők! Drága Kollégák! Tisztelt Brüsszel! Ugye mindannyian emlékeztek, hogy az ilyen online válaszbeküldős akciók után – lett légyen az a NAT vagy a státusztörvény véleményezése vagy ilyen-olyan felmérés – a kormányzat mindig szépen összesítette az eredményeket, nyilvánosságra hoztaaz összes beérkezett véleményt, az összes kérdésre adott választ – még a szabad szövegként megadható válaszokat is aprólékosan, lelkiismeretesen összegyűjtötték, a hasonlókat rendszerezték. Ezekben a tanulmányokban mindenki megtalálhatta a saját kétségeire adott válaszokat, majd az is kiderült, hogy a kiértékelés után mely javaslatok – s hol – kerültek befogadásra, ill. mely kormányzati ötleteket vetették el a vélemények hatására. Jaaa, hogy ez nem így történt!? (Még akkor sem, ha a jogszabályok egyeztetésénél erre törvényi kötelezettség is vonatkozik.) Hogy csak egy semmibenyúló tölcsérbe kiabáltátok bele a senkit sem érdeklő véleményeteket! Amiből ráadásul kimazsolázták azt, amire hivatkozni lehetett – az sem baj, ha ehhez félre kellett értelmezni a válaszolók valódi szándékát. Minek az oda-vissza flinci-flanci kommunikáció, megértés-érvelés-megegyezés huzavonája: mondjad csak, én meg teszek rá! Szóval, ha január 15-én éjfélig nincs más dolgotok: Hajrá, hányjátok a falra a borsót!

A közlemény szerint egyébként az előző tanévben 75 ezer pedagógus és 130 ezer szülő élt a lehetőséggel és fogalmazta meg véleményét a hazai oktatásról. Ezek a számok csak úgy jöhettek ki, ha összeadták a különféle felmérésre válaszolók számát… Egyébként, mikor ugyanennyi pedagógus sztrájkol egy tanévben, annak miért nincs visszajelzésértéke? Hát, már csak ilyen a közvéleménykutatás! Főleg, ha a kormány csinálja – alig várják meghallani a saját véleményüket.

A kérdések részletes taglalásának ezekután nincs is értelme. Legfeljebb annyit, hogy a közvéleménykutatás is egy szakma – a pedagógusok is tudják és napi szinten alkalmazzák, hogy kérdezni (is) tudni kell! Láthatóan a belügyminiszter nem csak az oktatáshoz, de ehhez sem ért. Újfent egy minősíthetetlen színvonalú dolog (mert, hogy munkának nem igazán nevezhető) született: van itt minden a már említett – semmiféle aktualizáláson át nem esett – ismétlő kérdésektől kezdve a teljes nonszenszeken át az olyanokig, melyekkel kapcsolatban nem feltétlenül rendelkezik elég információval a megkérdezett, és melyekre egyik választ sem tudja jószívvel bejelölni. Ez utóbbiak a legveszélyesebbek, de talán éppen ezek „csapdák” jelentik a „meghallgatás” célját.

Tisztelt Brüsszel! Felétek valahogy el kell játszani a kormánynak, amit elvártok: legyenek egyeztetések! Ezt ti tényleg annak látjátok!? Mert akkor ti sem vagytok jobbak a Deákné vásznánál!

Mert mi értelme kérdezni az érettségi új szabályairól a vizsgák előtt pár hónappal (a jelentkezési határidő előtt meg pár nappal)? És drága Kollégák! Nem fut át rajtatok cseppnyi borzongás, mikor épp a rendőrminiszter kérdez az iskolátokbeli droghasználat létezéséről? Legyen világos! Nem a véleményetekre kíváncsi! Határozott igennel vagy nemmel kell válaszolnotok: van ilyen nálatok vagy nincs!? S miután nem ajánlja fel a kérdőív tudós összeállítója, így olyan választ adni, hogy „nincs róla információm” nem lehet. Kérdést kihagyni szintén nem lehet, ha élni akartok a „véleménynyilvánítás” eme remek lehetőségével! Jól gondoljátok meg, mit jelöltök be, ki ne derüljön, hogy rossz választ adtatok…

Ja, egyébként egy tetszőleges iskolai OM azonosító beírásával bárki kitöltheti az adott iskola helyzetére vonatkozó kérdéseket (is) tartalmazó online kérdőívet… Kedves Szülők! Drága Kollégák! Tisztelt Brüsszel! Jó szórakozást!

IDE LŐJETEK

REZEDA VILÁGA
Szerző: Rezeda
2023.12.17.


Megszületett a szuverenitásvédelmi törvény. Orbán a Brüsszelből sugárzott pénteki szózatában foglalkozott vele, és többek között kijelentette, „már nem gurulhatnak dollárok a magyar baloldal zsebébe”. Ezt ő győzelemnek tartja, mint ahogyan azt is, hogy ezzel párhuzamosan az ÁSZ szarrá bünteti az összes ellenzéki pártot, amelyeknek így semmi pénzük nem marad kampányra. De még talán működésre sem. Egyszerűbb lett volna betiltani őket, mint ahogyan a kefebajszos előd tette, de a XXI. században és Európa közepén ez macerás.

Meg nem is vetne túl jó fényt a rezsimre a direkt tiltás. Bár az Unió mostani működését elnézve még így is megkapná a pénzecskéket, hogy neki meg legyen miből nyomatni a kretén propagandát, a maradékot pedig ellopni. Így megy, ez ilyen. Az Unió nyomorával azonban máma nem foglalkozunk, megvan nekünk a saját bejáratú bajunk épp elég, köztük ez az aljas törvény és annak összes folyománya. Mert ne feledjük, ez nem csak a pártokra, hanem mindenkire (sajtóra, civilekre) is kihegyezett, hogy be lehessen fogni a szájukat.

Van pár orgánum, amelyik úgy gondolta, hogy ad azért magára az alakuló vérzivatarban, és közös állásfoglalást adott ki, hogy nincsen ez így jól. Tiltakozik ellene a maga elhaló hangján, amit amúgy egyre kevésbé hallani a harci zajok közepette, de akiben a szakmából és a morálból még valami megmaradt, annak ezt meg kellett tennie. Nincsenek túl sokan, ezt jegyezzük is meg gyorsan, így és éppen ezért majd a nem is olyan távoli jövőben könnyű lesz őket egyesével levadászni mind, és kitenni a falra a trófeát a Népszabadságé mellé.

Vadászidény következik minden bizonnyal, hiszen azt már nagyon régen megállapítottuk, hogy a rendszer jellegénél fogva és a történelmi tapasztalatok, mondhatni szükségszerűségek miatt egyre agresszívebb, mert ez kell a fennmaradásához. Ezért is született ez a törvény, nem másért, csak meg kell látni a lehangoló összefüggéseket. Egyébiránt a Magyar Lapkiadók Egyesülete is állásfoglalást adott ki az inkriminált törvény tarthatatlanságáról, amire válaszul az Orbán seggében melegedő Mediaworks és KESMA meg kilépett onnan...

KILENC ÉV UTÁN ELESETT MARJINKA – HELYZETKÉP A 659. NAPON

VÁLASZ ONLINE
Szerző: OSW
2023.12.16.


Hekkertámadás érte az egyik ukrán mobilszolgáltatót. Romániában orosz drón csapódott be lakatlan területre. Putyin megtartotta éves sajtótájékoztatóját. Oroszország háborúja Ukrajna ellen – helyzetkép a 659. napon. A varsói Keleti Tanulmányok Központjának (OSW) napi összefoglalója. Szerző: Andrzej Wilk, Piotr Żochowski. Fordította: Zeöld Zsombor.



A legfontosabbak röviden:

- Marjinkát elfoglalták az oroszok
- Az oroszok három Kinzsalt vethettek be
- Putyin megtartotta éves sajtótájékoztatóját
- Romániában orosz drón csapódott be lakatlan területre
- Északon az ukránok új védvonalak kiépítésébe kezdtek, a munkák egy részét 
   magáncégek végzik
- Az ukránok újabb támogatási csomagokat kaptak, a következő két évre elfogadott  
  amerikai védelmi kiadások azonban arányaiban nagyon kis összegben biztosítanak   
  keretet a Pentagonnak Kijev támogatására
- Lett közlés: az oroszok havi 100–150 harckocsit tudnak gyártani és javítani
- Irdatlan következményekkel járó támadás érte az egyik ukrán mobilszolgáltatót – ennek hatásai továbbgyűrűztek

Részletes helyzetkép: