2023. július 26., szerda

A KORMÁNY SZÁMÁRA AZ OKTATÁSI RENDSZER = A GYEREKMEGŐRZÉSSEL (1. RÉSZ)

HÍRKLIKK
Szerző: MILLEI ILONA
2023.07.24.


Úgy tűnik, megpecsételődött Magyarország és a ma iskolába járó fiatalok jövője. A Fidesz oktatáspolitikájának köszönhetően, a végzősök nemcsak Nyugat-Európában nem tudnak majd a munkaerőpiacon elhelyezkedni, hanem Ázsiában sem. Már nem csak Japán, vagy az irigyelt „kistigrisek” (Koreai Köztársaság, Tajvan, Szingapúr, Hongkong), hanem a vietnámiak is előttünk járnak. A magyar iskolarendszer pedig még mindig abban a csapdában vergődik, hogy a társadalmat szűk elitre, és széles cselédrétegre osztaná.


A magyar szülők, pedagógusok diákok irigykedve olvashatják, hogy szárnyal a vietnámi oktatási rendszer. Az ázsiai ország gyerekei a világ egyik legsikeresebb oktatási rendszerében tanulnak, amit az olvasás, a matematika és a természettudományok nemzetközi felmérésein elért kiemelkedő eredmények is tükröznek. A Világbank legfrissebb adatai azt mutatják, hogy a vietnámi diákok a tanulási eredmények összesítésében nemcsak a malajziai és thaiföldi, hanem a több mint hatszor gazdagabb brit és kanadai tanulóknál is jobban teljesítenek. Ráadásul az országon belül nem mutatkozik meg olyan mértékű egyenlőtlenség – regionális és nemi szinten – a diákok eredményeiben, mint máshol. Minderről az Economist nyomán a Privátbankár számolt be.

A cikkből azt is megtudhatjuk, hogy a siker kulcsa a tanárokban a keresendő – akik nem feltétlenül képzettebbek másoknál, hanem egyszerűen hatékonyabbak. A vietnámi tanárok azért végzik jól a munkájukat, mert az állam jól bánik velük, gyakran továbbképzésre mehetnek és kötött tanterv helyett jelentős szabadságot kapnak arra, hogy az órákat érdekesebbé tegyék. A regionális egyenlőtlenségek leküzdése érdekében az elmaradott területeken dolgozó tanárokat jobban megfizetik, értékelésük pedig a diákok teljesítményén is alapul. Azokat, akiknek a tanulói jól teljesítenek, „tanári kiválóság” címekkel jutalmazzák...

A FIDESZ OKTATÁSPOLITIKÁJA BEZÁRJA A MOBILITÁS KAPUIT (2. RÉSZ)

HÍRKLIKK
Szerző: MILLEI ILONA
2023.07.26.


A Fidesz oktatáspolitikájának köszönhetően, a magyar oktatás már nem csak a nyugati országokétól, nem csak az „ázsiai kistigrisekétől”, hanem még a vietnámitól is lemaradt – írtuk cikkünk első részében. Most feltárjuk azokat az okokat, hogy miért is nem elég a tíz év után „leváltott” magyar pedagógus életpálya a jobbításhoz, és milyen kedvezőtlen változások történtek 2010 óta, vagyis mióta a Fidesz irányítja az oktatást.


Nem minden a jogállás. Vagy mégis?

Az Orbán-kormány kommunikációja szerint a pedagógusok jogállásának megváltoztatása – státusztörvény – a tanárok érdekeit szolgálja, a „tanári hivatás megérdemel egy önálló jogállást”. Pitti Zoltán közgazdász, gazdasági elemző szerint a státusztörvénnyel egyrészt a közalkalmazotti kiadásokat akarják lefaragni, másrészt egyúttal fegyelmezni akarják a renitens pedagógus társadalmat. Ha kikerülnek a közigazgatási besorolásból, akkor lényegesen gyengülnek a jogaik is.

Pintér Sándor oktatásért is felelős belügyminiszter kijelentette, a státusztörvény azt a célt szolgálja, hogy segítsenek a pedagógusok tekintélyének visszaállításában. Maruzsa Zoltán köznevelési államtitkár abban bízik: „mindenki tapasztalni és látni fogja majd, hogy igenis működőképes struktúrát hoztunk létre, amiben benne van az, hogy középtávon jelentősen javuljon a pedagógusok foglalkoztatási környezete, ezáltal pedig javuljon a köznevelés minősége.”

Ám a Fidesz nem először hoz létre új pedagógus életpálya-szabályozást. Egy pillanatra tekintsünk vissza az első (2013) ilyen „kormány-akcióra”, ami akkor „csodafegyvernek” nevezte a pedagógusok életpályájának akkori szabályozását, amit most, tíz év után le is váltottak.

Az akkor még létező edupress.hu azt írta 2014. június 12-én: „az elmúlt év szeptemberében vezették be a pedagógusok előmeneteli rendszerét, amelynek kidolgozása során az Oktatási Hivatal (OH) szakemberei a külföldön évek óta működő oktatási minőségbiztosítási rendszereket is figyelembe vették. (…)

A pedagógusok minősítési rendszeréhez kiadott útmutató szerint a minősítési rendszer az életpályamodell központi eleme, működtetésének előnyeit pedig már évekkel ezelőtt felismerte a fejlett és a fejlődő országok nagy része. Éppen ezért a hazai rendszer kidolgozását a szakemberek részéről sokoldalú, sokéves kutatómunka és alapos vizsgálat előzte meg, melynek során többek között tizenegy ország (Anglia, Ausztria, Finnország, Franciaország, Hollandia, Németország, Olaszország, Románia, Spanyolország, Svédország és az Amerikai Egyesült Államok) minősítési rendszereit vették górcső alá. Az a példa, amelyből a legtöbbet merítettek a hazai koncepció megalkotói, az angliai. Innen ered a folyamatos szakmai fejlődés, az élethosszig tartó tanulás elve, amely az értékelési rendszerrel és az életpályamodellel is összefügg. (…) Az előmenetel ebben a rendszerben olyan tényezőktől függ, mint a pedagógiai attitűdök (olyan értékek, elkötelezettség amelyek a pedagógustól elvárhatóak), a pedagógiai ismeretek és a tudatosság, illetve a szakmai képességek. (…) Hazánkban a különböző fokozatok elérése nemcsak a magasabb presztízsű szakmai feladatok ellátását, hanem a fizetésemelést is maga után vonja – ez utóbbiban különbözik a rendszer a külföldi példáktól.”...

VASÚTI VONALBEZÁRÁS: „ELSORVASZTJÁK, RÁMONDJÁK, HOGY GAZDASÁGTALAN, BEZÁRJÁK, EZ MEGY”

TELEX
Szerző: TENCZER GÁBOR
2023.07.26.


Augusztus 1-től jármű- és személyzethiány miatt tíz vidéki vasúti mellékvonalat bezár a MÁV. Az utolsó körös vonatok egyikén, a Karcag és a Tisza-tó között közlekedő öreg Bzmot motorvonaton – ahogy a helyiek becézik ugráló mozgása miatt, a Pattinkán – mi is teszünk egy kört, és megnézzük, mit szólnak az intézkedéshez a térségbeliek. Nagyjából ezt:


- „Elsorvasztják, rámondják, hogy gazdaságtalan, bezárják.”

- „Elvették a falvaktól a postát, a takarékszövetkezetet, most a vasutat, mi lesz így?”

- „Lópikula lesz itt, nem pótlás.”

A felújított karcagi vasútállomáson ténfergünk, ahol már az indulási időpont előtt fél órával az egyes vágányon áll a nevezetes motorvonat: a Bzmot. Dízelmotorja magabiztosan dohog.

Az állomásépület körül alig van fa, a hőségben dönti a meleget a járda, úgyhogy jobb lesz behúzódni a váróterembe. A bejárati ajtó fotocellás, a jegykiadó hölgy udvarias, de kérdésemre, miszerint van-e a környéken valami büfé, közli: az nincs...


AZ ILLIBERALIZMUS ALKONYA

REZEDA VILÁGA
Szerző: Rezeda
2023.07.26.


Nem szeretne az ember a lombrosóság hibájába (bűnébe) esni, de Orbán Balázs feje valami idvezült debilitást mutat, midőn az Alapjogokért Központ nagyformátumú kiadványát népszerűsíti. Feltartott hüvelykujj, bamba mosoly, s mindezt a jobboldali szellemi, de legfőképp erkölcsi fölény nevében. Mint annak az üzenete, hogy na, most úgy odacsaptunk az ellenségnek, hogy ebből az ütésből felállni már képtelen, és minimum behúzott farokkal (szőrét hullató vidéki róka) sompolyog el a küzdőtérről lehajtott, megszégyenült fejjel.

Nem éppen. Orbán Balázs a nagyobbik (zsírosabb, súlyosabb) Orbán politikai igazgatója, takarjon ez a hivatal akármit is, lényege azonban az ostoba szervilizmus, az önfeladás, és a kötelező eszme kétségek nélküli szolgálata. Az ilyesmi soha nem vezet jóra, ha az ember megszűnik gondolkozni, akkor olyan lesz, mint hősünk, bár azt nem akarnám mondani, csak rá kell nézni, holott de. Ez a kisebbik Orbán ezúttal azért csinált hülyét (vásári majmot) magából, mert az Alapjogokért Központ közpénzből egy könyvnek nevezett valamit adott ki.

Állított elő. Inkább ez a frappánsabb megfogalmazás, mert olyasmiről, aminek tartalma nincsen, csak formája, nehéz frappáns értékelést írni, s igazából nem is lehet. Ilyképp szükségszerűen a jelenségről lehet mesélni, a kiadványban megbúvó morális, intellektuális nihilről, ami ráadásul még attól is terhes, hogy humorosnak lett szánva. De mit várjunk egy olyan csapattól, amelynek ebbéli készségeit egy baginacsa páros képviseli, és ezzel mindent el is mondtunk. Az a vicces az egészben, hogy azt hiszik, ez vicces.

És ez a téveszme látszódik Orbán Balázs bamba vigyorán is. De nem feszítem tovább a húrt, hősünk feltartott hüvelykujjal mutatja be a lehengerlő műalkotást, ami nem egyéb, mint Michael J. Knowles amerikai konzervatív politikai kommentátor most megjelent Miért is szavazzunk a libernyákokra? című könyve. Ez a „könyv” 245 teljesen üres oldalt tartalmaz, ami lehengerlő – és sárba taposó – közlés arra utalna a maga lehangoló módján, nincs olyan dolog, amit a „libernyákokkal” kapcsolatban vonzónak vagy értéknek lehetne tekinteni.

A „libernyákok” tehát nincsenek is ebben a megközelítésben, azaz előttünk áll, midőn az illiberalizmus elérte ormait, teljesítőképességének csúcsát, ami nem egyéb, mint a puszta tagadás. Hogy mit tagad, azt hosszan lehetne részletezni, ám, ha egy szóval lehetne utalni rá, mint ami a liberalizmus lényege, akkor a szabadság az, amire nem létező megvetendőként tekint. De azt sem tudjuk, mit kínál helyette, mint egyedül üdvözítőt, mert erről nincsen tudomásunk, hacsak nem a régi fideszes szlogent: „folytatjuk”.

Ám, mint emlékezhetünk, akkoriban, amikor ez volt az a hívás, amely a bávatagokat szavazni szólította, egy büdös szó nem esett arról, mit is akarnának folytatni. Azaz, a liberalizmus úgymond eltörlése után nem kínált semmit, ami annak értékei helyébe lépne, csak a puszta, öncélú hatalmat, de ezt így bízvást nevezhetnénk akár a totális nihilnek is. S ha Orbán Balázsra nézünk, ez az üresség látszik a bamba képén, és még büszke is rá. Esszenciájuk a rombolás, és mindezt hangosan teszik, harsonaszóra mintegy, az illiberalizmus így menetel a semmibe.