2019. október 2., szerda

ÖT PONTBAN AZ ELŐREHOZOTT AUSZTRIAI VÁLASZTÁS EREDMÉNYÉRŐL

ÁTLÁTSZÓ / PCBLOG
Szerző: POLITICAL CAPITAL / JUHÁSZ ATTILA, SZICHERLE PATRIK
2019.10.02.


1. Az elmúlt hétvégén lezajlott ausztriai választással folytatódott az a nyugat-európai trend, amely már az idei európai parlamenti választás során is az EU-barát, mainstream politikai erők erősödését hozta. Az eredmények a 40 százalék közelébe ért Osztrák Néppárt (ÖVP) mellett a jelentős előretörést elért Zöldek pártja és a liberális NEOS örülhetett. Nem kizárt, hogy épp ez a három párt alkotja majd az új kormánykoalíciót, de ezzel kapcsolatban sok a bizonytalanság. Elhúzódó koalíciós tárgyalások következhetnek.

2. Ugyancsak az európai trendbe illeszkedik, hogy a baloldal tovább gyengült. Bár a szociáldemokraták második helyen végeztek, ez leginkább az FPÖ bezuhanásának köszönhető. Az SPÖ támogatottsága 21,5 százalékra csökkent a két évvel ezelőtti 26,9 százalékhoz képest.
3. A választás legnagyobb vesztese a 2006 óta legrosszabb eredményét elért, 2017-hez képest majd 10 százalékpontot bukott Osztrák Szabadságpárt (FPÖ). A Putyin által támogatott európai szélsőjobboldali pártok hálózatában tartozó FPÖ visszaesésének fő oka, az Ibiza-botrány, melyben kiderült, hogy Heinz-Christian Strache, az FPÖ elnöke két éve sokmilliós anyagi támogatás fejében állami megrendeléseket ígért egy (vélt) orosz oligarchának. Így az FPÖ az olasz Matteo Salvini Legája után a következő olyan Fidesz-szövetséges, önmagát „szuverenistaként” definiáló európai párt, amely tartósan elveszti kormányzati pozícióit. A különbség, hogy a Lega továbbra is Olaszország legnépszerűbb pártja maradt, de népszerűsége az olasz kormányváláság kirobbanása óta 4-5 százalékpontot esett.
4.Arányaiban a legnagyobb növekedést Zöldek érték el, a párt támogatottsága a 2017-es 3,8 százalékról 14 százalékra emelkedett. Ez újabb jele annak, hogy az európai politikában a klímaváltozás témája és ügye egyre inkább átveszi a központi szerepet a környezeti problémákkal egyébként erősen összefüggő migrációs félelmek kérdésétől, mely eddig a szélsőjobboldal (FPÖ) számára jelentett felhajtóerőt.
5. Bár Orbán Viktor most úgy tesz, mintha a győztes Sebastian Kurz politikájával azonos értékrendet képviselne, mondván: „Ausztria polgárai támogatják a keresztény értékeken alapuló politikát”, valójában az orbáni politikának megfeleltethető FPÖ 16 százaléknyi szavazatot sem kapott Ausztriában. Az osztrák választók túlnyomó többsége nem nézte jó szemmel sem a korrupciós botrányokat, sem a putyini Oroszország érdekeinek nemzeti színbe csomagolt kiszolgálását. A magyar kormányfő korábbi várakozásai ellenére a szélsőjobboldali erők, melyek a mára a Fidesz természetes szövetségesei lettek, az EP-választás óta folyamatosan veszítenek befolyásukból. E gyengülésnek köszönhetően az EU nagy tagállamaiban (a kifelé tartó briteket leszámítva) jelenleg nincs olyan euroszkeptikus vagy EU-ellenes párt, ami lényegi befolyást tudna gyakorolni az uniós politikára.

OROSZORSZÁG ÁTÍRNÁ AZ ORSZÁGHATÁROKAT IS, HA NEM LÉPNÉNEK FEL ELLENE

444.HU
Szerző: erdelyip
2019.10.02.


Oroszország ma a periférián érzi magát, ha akarna sem lehetne tagja az EU-nak, aminek bonyolult, részletesen szabályozott világa egyszerűen nem kompatibilis sem az orosz politikai, sem a gazdasági rendszerrel

- erről is beszélt a Political Capital által szervezett, CEU-n tartott előadásában Mitchell Orenstein, a University of Pennsylvania professzora, aki "The Lands in Between", azaz "Köztes vidék" címmel írt könyvet Oroszország és a Nyugat legújabb konfliktusáról, a hibrid háborúról.

Hibrid háborúnak általában az olyan hadviselést nevezik, amiben keverednek egymással a hagyományos katonai műveletek, a titkosszolgálati akciók, a befolyásolási kísérletek, a dezinformáció és álhírek, a diplomáciai és gazdasági nyomásgyakorlás eszközei. Sokak szerint ilyen hibrid háborús művelet volt, amikor 2014-ben felségjelzés nélküli orosz katonák elfoglalták a Krím-félszigetet, miután álhíreket terjesztettek róla, hogy ukrán szélsőségesek etnikai tisztogatást terveznek, majd maszkos fegyveresek árnyékában tartottak "népszavazást" arról, hogy a Krímet Oroszországhoz kell csatolni. Hibrid művelet példája lehet a 2016-os orosz beavatkozás az amerikai elnökválasztási kampányba, amikor az orosz állam hackerei feltörték a demokraták levelezését, majd az onnan szerzett információkat részben meg is hamisítva álhíreket terjesztettek a közösségi médiában a voksolás előtt.

Újra birodalmat szeretnének építeni, és addig mennének ezen az úton, amíg csak lehet

- mondta a 444-nek Orenstein, aki szerint Oroszország a Krímen túl is átírná a most meglévő az országhatárokat, ha nem lépnének fel ellene. Arról is beszélt, hogy szerinte az oroszok befolyásolási kísérletei jellemzően központilag, Putyin elnök legszűkebb köréből irányítottak, máshogy aligha tudták volna elfoglalni a Krím-félszigetet vagy befolyásolni a 2016-os amerikai elnökválasztást.

Orenstein szerint az agresszivitás oka az is, hogy az orosz vezetés a saját létezését fenyegető veszélynek látja a nyugatot, például mert ha náluk is a nyugati demokratikus normák érvényesülnének, akkor elveszíthetnék a hatalmukat...

MEGSZŰNHET A FELNŐTTKÉPZŐK 40-50 SZÁZALÉKA

NÉPSZAVA ONLINE
Szerző: JUHÁSZ DÁNIEL
2019.10.02.


Több száz felnőttképző intézmény húzhatja le a rolót az Országos Képzési Jegyzék átalakítása után. A kormány csak a „kiválasztottaknak” kegyelmez majd.

– Az már biztosan látszik, hogy mi meg fogunk szűnni. Nekem a jövőre nézve vannak már terveim, de elképzelhető, hogy sok kolléga nincs ilyen szerencsés helyzetben – nyilatkozta lapunknak egy felnőttképzéssel foglalkozó cég vezetője. Azután beszélt erről, hogy megírtuk: a kormány jelentősen átalakítja az Országos Képzési Jegyzéket (OKJ), a jelenlegi, mintegy 750 képzésből körülbelül 200 marad meg az új jegyzékben. 

Az „alapszakmák” – mint például a villanyszerelő, asztalos – képzéseiből 174 marad meg a Népszava által korábban megismert, és hétfő éjjel a Magyar Közlönyben is nyilvánosságra hozott új jegyzék szerint, ezeket jobbára már csak az állami iskolarendszerben lehet majd tanulni. Az ezekre épülő specializációkat, szakosító képzéseket viszont csak a felnőttképzés keretében lehet majd elsajátítani – utóbbiak listáját viszont nem fogják jogszabályi szinten szabályozni. 

Vagyis az OKJ-ból kikerülő képzések egy része megmaradhat a felnőttképzés keretein belül, de az eddigiekkel ellentétben nem adnak majd önálló szakmai bizonyítványt. Első ránézésre úgy tűnhet, a felnőttképzőket nem fenyegeti nagy veszély, de az átalakításról szóló, lapunk birtokába került kormányzati előterjesztés utal arra: az OKJ-ból kikerülő szakképesítések egy részét hatósági képzésekké alakíthatják. Ezeket a képzéseket egyedi döntések alapján, hatósági engedéllyel lehet indítani.

A lapunknak nyilatkozó cégvezető szerint ez abba az irányba mutat, hogy egy-egy „kiválasztott” felnőttképző lesz majd, amely ilyen képzéseket folytathat. Rámutatott: az engedélyezett képzések hivatalos nyilvántartásában már most vannak olyan, „kivételes helyzetben lévő” cégek, amelyek több tucat, esetenként 40-50 „egyéb” kategóriás képzést is indíthattak egyszerre, nagy összegű állami támogatást megszerezve...

KÖTELEZŐ 6 ÉVES BEISKOLÁZÁS: ELFOGYOTT A TÜRELMÜNK!

KOLOZSVÁRI SZALONNA / VENDÉG
Szerző: SZÜLŐI HANG KÖZÖSSÉG
2019.10.02.


- Bár elvárható lett volna, hogy a kormányzat még a tanévkezdés előtt a szakma bevonásával tisztázza az iskolaérettségre vonatkozó törvénymódosítás végrehajtásának rendjét, ez még a tanévkezdés után egy hónappal sem történt meg.

- A késlekedés zavart és stresszt okoz az érintettek számára, és még a törvény által lehetővé tett megoldásokat is ellehetetleníti.
- A szülők türelme elfogyott, ezért nyílt levélben kérjük az illetékes minisztert és államtitkárt a törvény végrehajtásával kapcsolatos 25 kérdésünk haladéktalan tisztázására.

Nem tudható, hogyan kell alkalmazni az iskolaérettségre vonatkozó újabb törvényi szabályozást (45. § (2)), miután a kormányzat a tanévkezdés után egy hónappal sem rendelkezett a törvény végrehajtásáról. A mulasztásból fakadó bizonytalanság és stressz valamennyi érintettre kihat, és mindez különösen a gyermekeinket érinti hátrányosan. A kormányzat részéről elvárható lett volna, hogy még a tanévkezdés előtt az érintett szervezetek és szakértők véleményének figyelembe vételével tisztázza a törvény végrehajtásának módját és azt kommunikálja közérthetően az érintettek felé. Ennek elmaradása arra utal, hogy a kormányzat maga sem tudja eldönteni, miként kellene értelmezni a saját maga által önkényesen alkotott törvényt, amely ellen a szakma, több mint 40 civil szervezet és a teljes ellenzék egységesen tiltakozott.

A törvénymódosítás az óvodák helyett egy eddig meg nem nevezett engedélyező szervhez utalja annak megállapítását, hogy a gyermek további egy évig óvodában maradhat-e. A gyermeket ismerő szülő és óvoda helyett tehát a gyermeket nem ismerő hivatal dönt, holott ennek a döntésnek a gyermek mély ismeretére alapuló pedagógiai döntésnek kellene lennie, melynek meghozatalára egy hivatalos szerv alkalmatlan. A hivatal ugyan elvileg kérheti egy szakértői bizottság véleményét, de ez nem kötelező, ezért az esetek nagy részében vélhetően nem fog megtörténni. De még egy szakértői bizottság gyors felmérése sem pótolhatja a szülő és óvodapedagógus személyes és alapos gyermekismeretét. Pedig rendkívül fontos döntésről van szó, hiszen az idő előtt iskolapadba erőltetett gyermekeket sorozatos kudarcok érik, melyek alacsony önbecsüléshez vezetnek, ami pedig tönkreteszi az iskolás éveket és nagyban rontja a gyermek életesélyeit is.

A kormányzat hallgatása következtében a szülők még a megmaradó törvényi lehetőségeket sem tudják érdemben kihasználni. A törvény elvben lehetőséget biztosít arra, hogy ha a szakértői bizottság január 15-ig a gyermek további egy év óvodai nevelését javasolja, akkor erről a szülőnek nem kell további kérelmet benyújtania. Az ezt igénylő szülőknek tehát érdemes lenne mielőbb a szakértői bizottsághoz fordulniuk. A végrehajtási rendelkezés hiányában azonban ennek menete nem világos, így nem derül ki, hogy a szülőknek egyénileg kell-e felkeresniük a gyermekkel a pedagógiai szakszolgálatot, vagy a szakértői bizottság az óvodában is megvizsgálja a gyermeket. Nagy gondot jelent az is, hogy a pedagógiai szakszolgálatok nem rendelkeznek kellő kapacitással az összes érintett gyermek vizsgálatához, így a szülők jelentős része várhatóan elesik ettől a lehetőségtől a kérvények január 15-i benyújtási határideje előtt. Az engedélyező szerv negatív döntésével kapcsolatban a szülőnek csupán bírósági úton van lehetősége fellebbezni, ennek menete azonban szintén bizonytalan. Ha a szülő nem kér bírósági tárgyalást, akkor kevesebb az esélye arra, hogy a pedagógiai kérdésekben járatlan bíróság megérti panaszát. Ha viszont a szülő kéri a bírósági tárgyalást, a per valószínűleg elhúzódik, közben pedig már lezajlik az iskolai beiratkozás majd az óvodai ballagás, így a szülők döntéskényszerbe kerülnek még a per befejeződése előtt. A kormányzat mindeddig nem segített tisztázni, hogy a szülőknek milyen érdemi lehetőségeik vannak a gyermek számára legelőnyösebbnek ítélt opció választására.

Kimondhatjuk: az új törvény nyíltan diktatórikus módszerrel lép fel a gyermekek és szülők ellen, hiszen ki vannak szolgáltatva egy központosított állami hivatal önkényének. A pedagógiai szempontok figyelmen kívül hagyása és a döntési felelősség áthelyezése egy bürokratikus, központosított hivatalba szakmai érvekkel nem indokolható. A törvénymódosítás nyári gyorsított elfogadtatása, a szakmai párbeszéd elhagyása és a végrehajtási rendelkezés elmaradása a gyermekek érdekeivel ellentétes. Úgy tűnik, hogy az érintett szülőkkel és gyermekeikkel kísérletezve teszteli a kormányzat ezt a diktatórikus működésmódot. Ráadásul az idén iskolába készülő évfolyamot többszörösen is hátrányosan érinti az intézkedés, mert a korábbinál nagyobb számú 6 éves gyerek mellett a 7 évesek is nagy számban lesznek jelen, így az iskolában nagyobb számú elsős fog jelentkezni, és az életkori szórás is nagyobb lesz. Ez még nagyobb kihívás elé állítja az iskolákat úgy, hogy még az sem jelenthető ki biztonsággal, hogy mindehhez lesz elegendő pedagógus. Az összes gyermek fejlődését hátrányosan érinti az, hogy az iskolák nem tudnak kellően differenciálni az egy osztályon belül jelentkező nagy kor- és fejlődésbeli különbségek miatt.

A Szülői Hang Közösség eddig türelmesen várta a kormány beígért végrehajtási rendelkezését, de egy hónap után elfogyott a szülők türelme. Nyílt levélben fordulunk ezért Dr. Kásler Miklós miniszterhez és Dr. Maruzsa Zoltán államtitkárhoz, melyben kérjük, hogy haladéktalanul tisztázzák a törvény végrehajtásának módját, fejtsék ki, hogyan és milyen megfontolások alapján szűkülnek a szülők jogai és lehetőségei, és válaszolják meg a számos szülő által joggal megfogalmazott kérdéseket, melyeket 25 pontban foglaltunk össze. Elvárjuk, hogy az érintettek és a közvélemény számára magyarázzák el, mivel jár az általuk erőltetett törvény. A kérdésben érintett szülők számára közösségi csoportot indítottunk, hogy egymás tapasztalataira támaszkodva a szülők kölcsönösen segíthessék egymást a gyermek számára legelőnyösebb megoldás megtalálásában.

Szülői Hang Közösség

CSODA, HOGY EGYÁLTALÁN LÉTEZIK

INDEX
Szerző: BOZZAY BALÁZS
2019.10.02.


A Digi és az Invitel hálózatából már szeptember eleje óta elérhető, de hamarosan a telekomosok és a UPC-sek is nézhetik majd az eddig csak a YouTube-on létező első roma csatorna, a Dikh TV adását. A csatornát megálmodó Balogh Elek nagyon hosszú és rögös utat járt be, hogy létrejöhessen a tévé. Útja tele volt kudarcokkal és elutasítással, de nem adta fel, foggal-körömmel küzdött a céljáért, és azt szeretné, ha a cigányok nemcsak balhés alakokként jelennének meg a médiában, hanem értelmesen beszélgető, fontos emberekként. A romáknak utat szeretne mutatni, ezért készítenek gyerekműsort, beszélgetős show-t, portréműsort sikeres romákkal és nem romákkal, nyelvművelő adást, de persze a YouTube-on már jól bevált kívánságműsoraikat és tehetségkutatóikat is tovább csinálják. És folytatják az első cigány szappanoperát, a Minden álmodat is.

Tévéket többnyire sok ember munkájával hoznak létre. Leülnek a befektetők, a menedzserek, a kreatívok, és közösen kitalálják, hogyan is történjen a dolog. Kitalálják a koncepciót, kialakítják a műsorstruktúrát, szerencsés esetben a jól megfizetett emberek a maguk szakterületén kiemelkedő tudással és tapasztalattal rendelkeznek. Magyarországon sok esetben külföldi tévék, külföldi szakemberei jöttek ide tévét csinálni, hiszen az elsősorban szórakoztató műsorokat gyártó kereskedelmi televíziózás Nyugaton korábban alakult ki, mint nálunk, ezért ők jártasabbak voltak ebben, nem beszélve arról, hogy pénzük is általában nekik van ilyesmire, meg persze a jó politikai kapcsolatokkal bíró magyar érdekcsoportoknak.

A legnagyobb lélekszámú hazai kisebbség, tehát a romák első televíziója esetében nem így alakult a dolog.

A DIKH TV-T UGYANIS EGY SZEGÉNYSORBÓL SZÁRMAZÓ, ELHIVATOTT ROMA EMBER ALAPÍTOTTA, AKINEK NINCS SE TÉVÉS, SE GAZDASÁGI ELŐKÉPZETTSÉGE. DE HA Ő NEM CSINÁLTA VOLNA MEG, AKKOR SENKI MÁS SEM.

Sem az integrációért felelős politikusok, sem más értelmiségi körök nem álltak össze, hogy létrehozzanak egy olyan csatornát, ami több százezer ember szokásaival, hagyományaival, nyelvével vagy gasztronómiájával foglalkozik. A rendszerváltás óta eltelt harminc évben a romák dolgaival nem foglalkozott érdemben a média, vagy csak nagyon szűrten...

A MOBILTELEFONNAL NEVELT GYEREK NEM TANULJA MEG, MI AZ A TÜRELEM VAGY A KITARTÁS

QUBIT
Szerző: BALÁZS ZSUZSANNA
2019.10.01.


Hiába várták tőlük, a digitális bennszülöttek első generációja, mára már szülőként, semmivel nem kezeli jobban a mai gyerekek média- és internethasználatát, mint az idősebb generációk. Nem az történt ugyanis, hogy az elődjeikkel szemben jobban értik, és emiatt jobban is kordában tudják tartani a gyermekeik internethasználatát. A digitális bennszülöttek ugyanis szülőként sokszor olyan normarendszert közvetítenek a saját gyermekeik felé, amellyel nemhogy nem készítik fel jobban a mai óvodás és kisiskolás korúakat a világháló rejtette veszélyekre, hanem még rontanak is a helyzeten – figyelmeztette előadásában a hallgatóságot Kósa Éva pszichológus, a Nemzetközi Gyermekmentő Szolgálat Magyar Egyesülete (NGYSZ) október 1-jén és 2-án a Magyar Tudományos Akadémián rendezett médiakonferenciáján. 

A két évtizede médiaszociológiát kutató egyetemi tanár az állításait többek között egy óvodáskorúakkal nemrégiben végzett felmérésre alapozta, amely arra vállalkozott, hogy párhuzamot vonjon a kisgyerekek okoseszköz-használata és viselkedésproblémái között. A felmérésben arról kérdezték az óvodás gyerekek szüleit, hogy milyen helyzetekben vetik be a gyerekeik lekötésére az okostelefonjaikat, tabletjeiket. A válaszok között számtalan kategória szerepelt az orvosi rendelőben való várakozástól a testvérek közötti konfliktusok rendezésén át a betegség ágyban töltött percein keresztül az esti elalvásig. Többnyire olyan helyzetek, amelyekben a gyerekeknek türelmet, kitartást, vagy épp a szükségleteik kielégítése iránti vágyuk késleltetését kellett volna megtanulniuk. A vizsgálat alapján a szakember szerint egyértelmű az összefüggés a fokozott médiahasználat és az óvodai közegben tapasztalt viselkedés- és magatartásproblémák között. Ennek oka a szakember szerint az lehet, hogy az internetes játékokkal, online rajzfilmekkel kordában tartott gyerekek nem tudják elsajátítani azokat az élethez egyébként alapvető fontosságú készségeket, mint a türelem, a késleltetés, vagy a kitartás...

MŰEMLÉK ÉPÜLETEKET IS ÁTALAKÍTANAK AZ ORBÁN-CSALÁD HATVANPUSZTAI ÉPÍTKEZÉSÉN – DRÓNFELVÉTELEK

ÁTLÁTSZÓ
Szertő: HORN GABRIELLA
2019.10.02.


Sokáig leginkább a miniszterelnök Nárcisz kutyájának lakóhelyeként volt ismert az Alcsúthoz tartozó hatvanpusztai majorság, amit a közelmúltban Hadházy Ákos független képviselő kisrepülőről kétszer is lefényképezett. A 13 hektáros területet éveken át a környező termőföldeket is birtokló Mészáros Lőrinc bérelte Orbán Viktor édesapjának cégétől, állítólag munkagépek tárolására. Mivel a birtokon műemlék épületek is vannak, szerettük volna megtudni, ezekre vonatkozóan milyen építési engedélyeket adtak ki a hatóságok. Megkeresésünkre semmilyen választ nem kaptunk, ezért odamentünk megnézni, milyen munkálatok folynak most az Orbán-birtokon.

„Alcsútdoboz Hatvanpusztán Orbán Viktor dácsájává alakulhat az az egykori József főhercegi műemléki major, amelyet tavaly vásárolt meg a miniszterelnök édesapjának ingatlanforgalmazó cége” – írta az azóta elhunyt Ferenczi Krisztina újságíró 2012-ben az Átlátszón. Ferenczi elsőként vette észre azt is, hogy a majorság környékén birtoképítés zajlik, Mészáros Lőrinc szerzi meg az állami termőföldeket:...

Az Orbán-dácsára vonatkozó jóslat most valóra válni látszik: Hadházy Ákos légifelvételeinek tanúsága szerint idén nagyszabású építkezés kezdődött a birtokon, és a földhivatali adatok szerint az idei év eleje óta már nem Orbán Győző cége, a CzG Ingatlanforgalmazó Kft., hanem a miniszterelnök édesapja magánszemélyként a tulajdonosa a 6 helyrajzi számon elterülő, mintegy 13 hektáros területnek, amely egykor a Habsburg-család tulajdona volt...

NOVEMBERI NYUGDÍJPÉNZ: LESZ, AKI 200 EZER FORINT PLUSZT KAP, AZ ÁTLAG 31 EZER LEHET

24.HU
Szerző: TAMÁSNÉ SZABÓ ZSUZSANNA
2019.10.02.


A miniszterelnök kedden bejelentette, hogy novemberben 20 160 forint lesz az átlagos nyugdíjprémium, és 11 ezer forint a nyugdíjkiegészítés, azaz egy átlagnyugdíjas bő 31 ezer forinttal kaphat többet, mint az előző hónapokban. Alább megmutatjuk, ki mire számíthat, és hogy mekkora különbségeket fed el az átlag. Összességében megint a kisnyugdíjasok húzzák a rövidebbet.

20-22 ezer forint lehet a maximum prémium

A nyugdíjprémium akkor jár, ha 3,5 százalék feletti gazdasági növekedés várható az adott évben. Úgy számolják, hogy a novemberi nyugdíj negyedét (de legfeljebb 20 ezer forintot) megszorozzák a 3,5 százalék feletti növekedés mértékével. Vagyis a nyugdíjprémium maximált összeg, havi 80 ezer forintos nyugdíjnál éri el a tetejét, afölött mindenki ugyanannyit kap, alatta pedig arányosan kevesebbet.

A kormányfő azt is mondta, hogy a gazdasági növekedés 4 százalék fölötti lesz, akár 4,6 százalék is lehet. Azt nem fejtette ki, hogyan jött ki a 20 160 forintos átlag, de 4,5 százalékos növekedéssel számolva a nyugdíjprémium maximuma 20 ezer forint, tehát ezek szerint nagyobb GDP-bővüléssel kalkulál a kormány. Ha 4,6 százalékos GDP-növekedésből indulunk ki, akkor a prémium maximuma 22 ezer forint lehet – ennyi járhat az átlagnyugdíj, a havi 135 ezer forint után is. Ekkor elképzelhető, hogy 20 160 forintra jön ki az átlag.

Tavaly az történt, hogy a kormány a nyugdíjprémium-szorzó megadásakor kisebb GDP-növekedést valószínűsített, mint amennyi ténylegesen lett az év végére. Így a nyugdíjasok kevesebb prémiumot kaptak, mint amennyi az egész éves gazdasági teljesítmény alapján járhatott volna nekik...

ORBÁNT A PÉNZZEL LEHET MEGFOGNI – VÉLI AZ EURÓPAI PARLAMENT HELYETTES ELNÖKE

KOLOZSVÁRI SZALONNA
- NEHAZUGGY BLOG
Szerző: TAMÁS RÓBERT
2019.10.02.


Időnként elszivárognak a hírek hozzánk, néha értesülünk róla, hogy más országokban is látják, mi történik Mária nemzetikeresztény, illiberális országában. Többnyire azért eléggé egyedül érezzük magunkat. Ez nem igazán jó, hiszen ha ez az ország, ha mi is tagjai vagyunk az uniós közösségnek, akkor azt nem elég mondani, érezni is szükséges.

Ezért fontos ez az alábbi felvétel, mely az ARD német televízió kulturális magazinjában került adásba a napokban. A magyar sajtó nem igazán számolt be róla, vagy csak én nem láttam. Igaz, a magyar feliratozás kemény és időigényes munka, sokkal egyszerűbb a már elkészült anyagot „örökbe fogadni” és úgy reklámozni, mint saját teljesítményt.

Két elszánt kolléga munkájának köszönhetően elkészült a fordítás és a feliratozás a műsor készítőinek jóváhagyásával, így most a Szalonna olvasói is megbizonyosodhatnak arról, hogy nem vagyunk annyira egyedül, mint azt sokszor gondoljuk. Más országban is pontosan látják Orbán mesterkedéseit, megértik a sunyi húzásait. Máshol is látják azt a rombolást, amit mi belülről élvezhetünk, és megértik annak valódi célját.

Ez a videó az oktatás elfideszesítéséről, az oktatás résztvevőinek megfélemlítéséről, az autonómia felszámolásáról, a tudományos élet bedarálásáról, lényegében a jövő elrablásának kísérletéről szól. Hogy mennyire lesz sikeres a kísérlet, az rajtunk is múlik, de az Unió egész közösségén is múlik. Meglátjuk. Mindenesetre érdekes megfigyelni, hogyan látják a magyarországi történéseket külföldön.

NEM „TÖREDÉK” A TÖREDÉKSZAVAZAT

NÉPSZAVA ONLINE
Szerző: ZOLTAI ÁKOS
2019.10.02.


Az a voks sem veszik el, amelyet olyan jelöltre adtak le, aki nem nyert. A rendszer összetettségét jól jelzi az: akár Tarlós István jövője is múlhat a kerületi eredményeken.

Az önkormányzati választáson nemcsak úgy szerezhet képviselői helyet valaki a helyi testületben, hogy a körzetében több szavazatot kap, mint az ellenfele, hanem úgynevezett töredékszavazatok révén is. Ennek a folyamatnak az a lényege, hogy összesítik azokat a voksokat, amelyek nem eredményeztek mandátumot – tehát azoknak a szavazatait, akik a vesztes jelöltre szavaztak –, majd a helyben listát állító pártok között szétosztják a megszerzett töredékszavazataik arányában. Tóka Gábor választási szakértő lapunknak elmondta, hogy mivel egyéni választókerületek és pártlisták csak a nagyobb, 10 ezernél több lakosú településeken vannak, ezért ezzel a procedúrával csak ezeken a településeken találkozhatnak a választók. (A kompenzációs lista nem összekeverendő a kisvárosokban és a falvakban lévő megyei listával, amelyre közvetlenül lehet szavazni és a megyei közgyűlés összetételét határozza meg.) Mindennek egyébként az az értelme, hogy az így létrejövő képviselő-testületek összetétele jobban kifejezi az összes szavazó akaratát, mintha a „győztes mindent visz” elven működne a mandátumkiosztás. 

A fővárosban például jellemzően kettő, legfeljebb négy kompenzációs lista lesz a kerületekben. (Ezekre a listákra közvetlenül nem lehet szavazni, funkciójuk csak akkor lesz, amikor ki kell osztani a töredékszavazatokat.) Tóka Gábor szerint vélhetően a Fidesz és a közös ellenzéki lista szerzi meg majd a töredékszavazatok 85-90 százalékát. – Ha például egy kerületben 50 százalékot kap az A párt, és 40 százalékot a B párt, a többi szavazat pedig más jelöltek között oszlik meg, akkor az A párt jelöltjei valószínűleg megnyerik az összes egyéni mandátumot abban a kerületben. A B párt pedig szinte minden listás mandátumot megszerez, azaz csaknem 40 százalékát az önkormányzati testületi helyeknek – magyarázta. Ha tehát egy párt tarol az egyéni körzetekben, akkor az ellenfelét a listán kiosztható mandátumokkal kompenzálja a rendszer. 

Tóka Gábor szerint nincs olyan budapesti kerület, ahol a Fidesz tíz százalékot verne az ellenzékre. Ahol viszont sok szavazat esik valamilyen harmadik vagy negyedik szervezet jelöltjeire, ott alakulhat olyan képviselő-testület, amelyben 60 százalékos kormánypárti többség lesz...

TIBORCZ ÜZLETTÁRSA 27 MILLIÁRDÉRT ÉPÍTI A SZEGEDI KÉZILABDACSARNOKOT

24.HU
Szerző: VITÉZ F. IBOLYA
2019.10.02.


Az esélyes, Tiborcz István üzlettársának érdekeltsége lett a befutó a szegedi kézilabdacsarnok építéséért folyó „versenyben” – derül ki az állami megrendelő BMSK bontási jegyzőkönyvéből. A győri milliárdos, Paár Attila West Hungária Bau Kft.-je (WHB) a 2022-es férfi kézilabda-Eb-re tervezett épületre 27,4 milliárd forintos végső ajánlatot adott be, és mivel a fő szempont az ár, ezzel viszi is a munkát. A két másik meghívott, a Laki Épületszobrász Zrt. ennél 4 milliárddal, a veszprémi VEMÉV-SZER majdnem 2 milliárddal drágábban vállalta volna az építkezést.

Mint megírtuk, a három meghívott közül az első körben is a WHB adta be a legalacsonyabb árat, de akkor még 32-39 milliárd forint között szóródtak az ajánlatok. A sportberuházásokat menedzselő BMSK időközben közölte, hogy a becsült ár (a nettó vállalkozói díj, ami tartalékkeret nélkül értendő) 28,2 milliárd forint, mire a cégek 5-7 milliárd forintot lenyestek az első körben tett ajánlatukból – vagyis hasonló volt a folyamat, mint a százmilliárdos budapesti csarnok esetében...

AZ EURÓPAI MINIMÁLBÉR CSAK ÁLOM

NAPI.HU
Szerző: SZÁSZ PÉTER
2019.10.01.


Nincs tervben egységes európai uniós minimálbér, miután túl nagyok a gazdasági különbségek a tagállamok között - közölte keddi európai parlamenti (EP-) meghallgatásán a munkahelyteremtésért felelős biztosnak jelölt Nicolas Schmit.

A luxemburgi szociáldemokrata politikus az EP foglalkoztatási és szociális szakbizottsága előtt elmondta, hogy nem áll szándékában európai keretet létrehozni a minimálbérekre vonatkozóan, viszont azon fog dolgozni, hogy a minimálbér összegét fenntartható, átlátható és kiszámítható módon állapítsák meg a tagállamokban, azokban is, amelyekben még nincs erről szóló szabályozás.

A minimálbérek nem lehetnek azonosak EU-szerte, azonban bizonyos minimális kritériumszinteket kell meghatározni, figyelembe véve a helyi megélhetési költségeket, illetve folyamatosan egyeztetve a tagállamokkal és az érintett szereplőkkel.

Az Eurostat adatai szerint a huszonnyolc tagállamból jelenleg huszonkettőben van érvényben minimálbér, amely míg Bulgáriában például 286 euró, addig Luxemburgban 2071 euró havonta...

A KOVAMOSZATOKAT KI SIRATJA EL?

REZEDA VILÁGA BLOG
Szerző: Rezeda
2019.10.02.


... Ez a klub tehát, amelynek egy napja a tagja lehetek, őrzi még a józan ítélőképesség csíráit, nem minden nyugdíjas öregasszony kardozik esernyővel ugyanis, és csak nagyon kevesek csókolnak kezet a kedves vezetőnek. Ez egy véd-, és dacszövetség a veszedelmes világ ellen, az életben maradás záloga ilyképp, hétköznapi hősökkel a soraiban.

A hétköznapi hősökkel viszont senki nem foglalkozik. Ők a társadalom kovamoszatjai, akik nélkül élet nincsen, de még csak nem is ismeri őket senki sem. Pár hete égett Amazónia, és mindenki visított, hogy megfulladunk. Tragikus dolog volt, annyi szent, de a Föld nevű bolygón oxigén ettől kevesebb nem lett. Az amazóniai esőerdők ugyan hatalmas mennyiséget termelnek, de abból egy molekula sem jut máshová, az ottani élet ugyanis az egészet föléli. A nagy fákat azonban lehet látványosan temetni, ha Karácsonyt méltatlanság éri a kampányban, tele lesz a világ vele, de Mária néni bütyke csak saját magának fáj.

A kovamoszatok a vizekben élnek. Megkötik a széndioxidot, oxigént állítanak elő minden érdek és csinadratta nélkül. A húsz százalékát mindannak, ami szükséges a földi élethez, de értük nem rendeznek koncerteket, pénzt sem gyűjtenek nekik, a kovamoszat le van szarva magunk közt szólván. Pedig ő az, aki odalép a boltban, és mindent megtesz, hogy a mi seggünknek is jó legyen, ha már csak ennyi maradt az evilági gyönyörökből. Ennyi a tanulság mára, meg, hogy műveljük kertjeinket. És még annyi, azt hiszik, olyan überfasza ez a sztárolt wc papír? A rossebeket. Hiába, ízlések és seggek különböznek, legalábbis máma még.

SZIGORÍTÁS JÖN A SZUPERÁLLAMPAPÍRNÁL? - KORHATÁROS LESZ A NYUGDÍJKÖTVÉNY

AZ ÉN PÉNZEM BLOG
Szerző: Az Én Pénzem
2019.10.02.


Akár a szuperállampapír harmadát is vagyonos, VIP ügyfelek vásárolhatták lombardhitelek segítségével, valós megtakarításuk sokszorosáért. Nem ez volt a cél, ezért az ÁKK, az MNB és Pénzügyminisztérium dolgozik a megoldáson. Az Azénpénzem.hu információi szerint a bankok le is álltak a lombardhitelezéssel.

Az Államadósság Kezelő Központ (ÁKK) a Pénzügyminisztériummal és a Magyar Nemzeti Bankkal (MNB) közösen dolgozik, hogy levonják a Magyar Állampapír Plusz forgalmazásával kapcsolatos következtetéseket azért, hogy a kibocsátó szándéka érvényesüljön – mondta Kurali Zoltán, az ÁKK vezérigazgatója a Portfolio tegnapi Öngondoskodás konferenciáján. A kibocsátó szándéka ugyanis az, hogy a tényleges megtakarítással rendelkező háztartások vásárolják a Magyar Állampapír pluszt, vagyis a lombardhitelből vásárlás nem szolgálja ezt a célt – tette hozzá. Márpedig a forgalmazóktól azt várják, hogy vegyék figyelembe a kibocsátók szándékait.

Mint megírtuk, a trükkös privátbanki ügyfelek úgy nyertek nagyot a szuperállampapíron (MÁP+), hogy több tíz- vagy százmilliós nagyságrendben már megvett papírjaikat fedezetként felajánlva úgynevezett lombardhitelt vettek fel a bankjuknál, amiből újabb kötvényeket vásároltak. Az Azénpénzem.hu által megkérdezett piaci szerelők 400 és 700 milliárd forint közé teszik azt a mennyiséget, amennyiért vagyonos VIP ügyfelek vásároltak a papírból, miközben ennek ténylegesen csak töredékét fektették be. Olyan esetekről is tudunk, amikor valaki több banktól is vett fel hitelt, esetenként mindössze 1,5 százalékos kamat mellett.

Az MNB alelnöke az Index.hu információi szerint bankvezetőkkel találkozott annak érdekében, hogy ezt a gyakorlatot szüntessék meg. Előbb a tőkeáttételes konstrukciók ellen léptek fel, de később már az is felmerült, hogy semmilyen hitelfedezetnek vagy óvadéknak ne fogadják el a lakossági papírt. Az Azénpénzem.hu értesülése szerint a múlt héten már le is állt a piac a lombardhitelezéssel.

Ugyanakkor az értékesítésben visszaesés nem látszik, hiszen szeptember utolsó hetében is 76 milliárd forintért értékesítettek a MÁP Pluszból. Így a múlt hét végéig összesen 2131 milliárdért vásároltak a befektetők a piaci hozamok sokszorosát, 5 évre átlagosan 4,95 százalékos kamatot fizető papírból...

HÚSZ PONTBAN BALIRÓL MAGYAR SZEMMEL

HATÁRÁTKELŐ BLOG
Szerző: Krónikás
2019.10.02. 


Bali szigete sokak vágya, aztán persze mint mindenhol, ott is akadnak bőven pozitívumok és negatívumok is. Ezeket szedte össze a szigeten napra pontosan két évet élő Krónikás.

„Ezúttal Indonézia egyik legismertebb szigetéről, Baliról írok, ahol két évet töltöttem el napra pontosan. Helyszínek ahol legalább egy hónapot éltem: Ubud, Amed, Amlapura, a sziget déli részén (ott nincs városnév).

Tíz dolog, ami tetszett

#1 Snork helyek


Csodás snork helyek, sokszor már közel a parthoz. Van két hajóroncs is a partok mellett Amed környékén. Egyik snorkolva is nagy élmény.

Ha igazán szép helyeken akarsz snorkolni, akkor a közelben vannak a Gili szigetek, Gili Meno szigetén óriásteknősökkel is lehet úszni. Néha szirti cápával is. Nincs messze Lwmbongan szigete sem, ahol a hatalmas rájákkal lehet úszkálni.

#2 Tiszta tenger

Mivel sziget, sokkal szebb a tenger. A parton sok remek étkezde található, Sanurban egy zenés hely volt a kedvenc.

#3 Vallásszabadság

Vannak iszlám, balinéz (hindu és buddhista), keresztény szentélyek, templomok, iskolák.

#4 Olcsó szállás

Olcsó a szállás, alacsony a rezsiköltség s kényelmesen lehet fizetni is, csak be kell menni bármelyik Indomart áruházba s 2000 rúpia díjért befizethető, a helyiek akár mobilon intézik ezt, walletekkel. 1 Ft kb. 50 rúpia.

#5 Olcsó a megélhetés

Nem drágák az ételek, 15 000 rúpiáért (300 Ft) már lehet ételeket venni utcai árusoktól...

MAGYAR–LENGYEL PÁVATÁNC 2.0 - A TEKINTÉLYELVŰ POPULIZMUS EGÉSZ EURÓPÁRA VESZÉLYES

ÉLET ÉS IRODALOM / PUBLICISZTIKA
Szerző: ZGUT EDIT
2019.09.27.


Miután mégsem igazolódott be Orbán Viktor előrejelzése az európai szélsőjobboldal előretöréséről, a magyar miniszterelnök az európai parlamenti választások után látványos engedményeket tett az Európai Néppártnak. A magyar kormányzat nemcsak a közigazgatási bíróságok bevezetését halasztotta el, alighanem hatalompolitikai megfontolásból, de berekesztették az Európai Unió elleni rendszerszintű kampányokat is. A cél kettős: Trócsányi Lászlót áttolni a bizottsági tűzkeresztségen, valamint biztosítani a Fidesz bennmaradását a Néppártban. A Fidesz csaknem egy évtizedes unióellenes stratégiát követ, ennek tükrében úgy látni, a magyar miniszterelnök euroszkepticizmusa az éppen aktuális rövid és középtávú céloknak van alárendelve. Szervesen kapcsolódik ugyanakkor a miniszterelnök populizmusához, amely jóval beágyazottabb, a Fidesz politikáját mára alapjaiban meghatározó ideológiai alapvetéssé vált.

Ezen a ponton több hasonlóság is kimutatható a lengyel kormányzó Jog és Igazságosság párttal (PiS). Magyarország és Lengyelország a folyamatos kampány állapotában van az október 13-i magyar helyhatósági és lengyel parlamenti választások előtt. Orbán és Jarosław Kaczyński is az EU-val kollaboráló árulóként ábrázolja politikai ellenfe­leit. Mindketten amellett érvelnek, hogy az ellenzék célja a nemzeti szuverenitás tudatos aláásása a brüsszeli bürokraták külső segítségével. Euroszkeptikus populizmusuk lényege, hogy miközben folyamatosan kritizálják a mélyülő integráció lehetséges intézményesülését, illetve az EU bizonyos közpolitikai döntéseit, az unió vezetőire „korrupt elit”-ként utalnak, szembeállítva őket az elnyomott magyar vagy lengyel néppel, amelyet csakis ők és kormányuk képviselhet. A szóban forgó két csoport – a korrupt eurokrata elit és a tisztalelkű nép – közötti szembenállás karaktere mindinkább nacionalista, antiimperialista jelleget ölt, amelyben a két nemzet áll szemben „Brüsszellel”. Emlékezetes, hogy Orbán Viktor már 2014-ben az emberek érdekei ellen cselekedő „birodalmi bürokratákról” beszélt, majd 2018-ban már azzal vádolta az EU‑t, hogy a „szabad nemzetek szövetségét egy európai birodalommal akarja felváltani”.

Noha Jarosław Kaczyński pártelnököt a kezdetektől euroszkeptikus vezetőként ismerte meg világ, a lengyel kormányzópárt retorikája idén ősszel új fokozatra kapcsolt. Miután Lengyelország de facto vezetője a PiS 2015-ös hatalomra kerülése után, a jogállamiság lengyelországi helyzetét illető bírálatok felerősödésével egyidejűleg arról beszélt: nem hagyja, hogy az EU mondja meg, az ország „milyen utat válasszon magának”, később az uniót egyenesen gyarmatosító hatalomhoz hasonlította, amely harcot vív a lengyel emberek ellen. A párt nemrég közzétett választási programja pedig, amelyben Értékek és elvek címmel bontják ki az ideológiai építkezés irányait, röviden ugyancsak populista kiáltványként jellemezhető, s részben egybecsengett a Fidesz antiimperialista retorikájával. Nem említik név szerint sem Donald Tusk volt kormányfőt, sem a legnagyobb ellenzéki pártot, de a Polgári Platformot, az ellenzéki elitet nyíltan posztgyarmatosító szereplőkként ábrázolják, akik gazdasági, illetve hatalompolitikai érdekektől vezérelve, a lengyel nemzet érdekeivel ellentétes formában szolgálják ki az unió érdekeit. A választások előtt a PiS nemcsak hogy elutasította a nemzetállami szuverenitás általa „ellenőrizetlennek” vélt lerombolását, de arra is ígéretet tett, hogy a jogszabályi korlátot szabnak a további eróziónak. „Ez a mi eurorealizmusunk” – olvasható a manifesztumban. A konkrét részleteket azonban nem ismertették...


SZABAD SZEMMEL: KORAI MÉG TŰZSZÜNETRŐL BESZÉLNI AZ EURÓPAI PARLAMENTBEN - A NÉPSZAVA NEMZETKÖZI SAJTÓSZEMLÉJE

NÉPSZAVA ONLINE
Szerző: SZELESTEY LAJOS
2019.10.02.


FT 

A brüsszeli helyzetjelentés bukott csákóknak nevezi Trócsányi Lászlót és a román ex-biztosjelöltet, kiemelve, hogy von der Leyen elnöksége nem is indulhatott volna rosszabbul. Hiszen a leendő csapat két tagját is kiszelektálták, amire idáig nem volt példa, ideértve, hogy ők ketten érdekütközés miatt el sem jutottak a meghallgatásig. Az EP-képviselők megmutatták, hogy a kutya nem csupán ugat, de harap is. Ugyanakkor egyáltalán nem biztos, hogy a fejlemény annyira kedvezőtlen a következő bizottsági elnök számára. Brüsszeli illetékesek bizalmas beszélgetéseken egyáltalán nem csinálnak titkot belőle, hogy a német politikus cseppet sem volt megelégedve Budapest és Bukarest választottjaival. Hiszen Magyarországon igazságügyi miniszterként Trócsányi vezette be azokat a törvényeket és reformokat, amelyek miatt Orbán szörnyeteg lett az EU haladó erőinek szemében. A von der Leyen-féle stratégia machiavillista olvasata az, hogy a magyar jelölt szándékosan kapta meg a fontos bővítési tárcát, mert ily módon biztosra lehetett venni, hogy elbukik a meghallgatásokon. Úgyhogy kudarcukat az elnök asszony eleve bekalkulálta. És alighanem bízik abban, hogy Strasbourg már nem akar több skalpot. Csakhogy uniós források úgy gondolják, korai még tűzszünetről beszélni, mert itt egy konzervatív, illetve szociáldemokrata jelölt hullott ki a rostán, tehát most nagy kérdés, mi lesz azokkal, akiket a liberálisok támogatnak.

Az újság kisebbfajta öldöklésnek minősíti azt, ami a magyar és a román biztosjelölttel történt az Európai Parlamentben, ezért szintén arra számít, hogy kiéleződik a feszültség a nagy pártcsaládok között. Trócsányi ugyan azzal fenyegetőzött, hogy bírósághoz fordul az elutasítás miatt, ám Orbán bizonyos brüsszeli várakozásokkal ellentétben nem emelte a tétet. Nem csak, hogy nem késlekedett az új javaslattal, hanem Várhelyi Olivér nevét dobta be, aki nem számít eleve vitatottnak. Mi több, a Bizottság elnökének szóvivője úgy nyilatkozott, hogy a magyar uniós képviselet vezetőjének életútja jó benyomást kelt. Ám a két ügy semmiképpen sem marad következmények nélkül, és ennek von der Leyen fizetheti meg az árát. Egy konzervatív forrás kifejtette, hogy a Jogi Bizottság minden bizonyíték nélkül, kizárólag politikai okokból hiúsította meg Trócsányi jóváhagyását. Vagyis a testület nem egyenlő mércével mért. Mert azt még egy másik képviselő is elismerte, hogy a román jelölt ügyében sokkal inkább megalapozott volt az összeférhetetlenség vádja, egyébiránt a nyilatkozó nem gyanúsítható túlzott rokonszenvvel sem az EPP, sem Magyarország iránt. A kereszténydemokraták máris jelezték, hogy ha harc, hát, akkor legyen harc. Vagyis bizonyosan lesznek még más áldozatok is. Leginkább a francia liberális Goulard-ra leselkedik ez a veszély. Úgy tudni, Weber még most igen keserű amiatt, hogy Macron fellépése folytán nem léphetett Juncker helyébe.

Varga Mihály szerint a magyar gazdaság alapjai rendben vannak, a forint azért gyengült az utóbbi időben, mert sok tőke távozott a feljövőben lévő piacokról. A hírügynökségnek nyilatkozva a pénzügyminiszter kifejtette, hogy jövőre várhatóan a befektetések magas szintje és az erős hazai fogyasztás szabja meg a növekedést. Külföldi cégek több, mint 100 beruházást készítenek elő. A kormány ragaszkodik ahhoz, hogy a költségvetési hiány nem haladhatja meg a GDP 1 %-át, mert lassulás fenyeget a világgazdaságban. Amúgy idehaza 4 %-os ütemmel számol a hatalom, bár az MNB legutóbbi előrejelzése csupán 3,3 %-ig jutott. Arról ugyanakkor még nincs döntés, miként használják fel a bruttó nemzeti termék 1 %-át kitevő pénzügyi tartalékokat, amelyet a 2020-as büdzsében tette félre. Ehhez előbb látni kell az idei adatokat. Varga azonban maximális óvatosságot tart tanácsosnak. További ösztönzésre nem lát lehetőséget, mi több, egy-két ágazatban már a túlfűtöttség jelei mutatkoznak.

A lap arra figyelmeztet, hogy nem szabad behódolni a populizmusnak. Amerikában, Angliában és Izraelben az intézmények visszautasítják a demagógokat, az osztrák nép pedig választáson nyilvánította ki véleményét. Trump, Johnson és Netanjahu demokratikus úton került hatalomra, de azóta ördögnek és a nép ellenségének tekinti a parlamentet, az igazságszolgáltatást, illetve a sajtót. Most azonban mind a hárman a túlélésért harcolnak. A másik jó hír, hogy Ausztriában toronymagasan vesztettek Kurz-cal szemben a magukat fura mód szabadságpártiaknak nevező szélsőséges erők. Az USA-ban működik a hatalmi ágak megosztása, a populizmus beleütközik a saját korlátaiba. Johnson a brit Trump, csak etoni és oxfordi diplomával. Ő is meg akarta kerülni a törvényhozást, de a Legfelsőbb Bíróság kinyilvánította, hogy a kormányfő sem áll a jogon felül. Izraeli kollégája szintén azt szerette volna, hogy a szabályok ne kössék meg a kezét, összekeverte saját magát az állammal. Hogy elkerülje a felelősségre vonás három korrupciós ügyben is, háborúra készült Gázában, de a hadsereg – ellensúlyként – jelezte, hogy erről szó sem lehet. Így a politikus szavahihetősége most romokban van. A tekintélyelvűség ugyan menetel az oroszoknál, kínaiaknál és a törököknél, de hogy ez természetes volna az USA-ban, Nagy-Britanniában, Brazíliában, Indiában, Magyarországon és Lengyelországban is? Egyelőre úgy áll, hogy nem annyira rossz a liberális demokráciák helyzete. Bátorító az Osztrák Néppárt győzelme, valamint Salvini bukása is. De a harc még nem dőlt el. Még az is lehet, hogy hivatalában marad Trump, Johnson és Netanjahu. A parlamentek kudarcot vallhatnak, de a jogállami intézmények állják a rohamokat. Azon kívül a nép érzi, hogy valami nincs rendben ott, ahol az állam szolgái saját hatalmi vágyaik kielégítésére feláldozzák a tisztességet és az erkölcsöt. Az nem része a demokratikus programnak, hogy az alkalmazottak személyes zsákmányuknak nézzék az államot...

ORBÁN SAKKJÁTSZMÁI

BLOGGER BOB
Szerző: Blogger Bob
2019.10.01.


...Nekem gyanús volt Ursula von der Leyen szerepe ebben a játszmában. El is hessegetettem hamar a gondolatot, mert a kritikusaim nyilván üres összeesküvés elméletnek nyilvánították volna. Emlékszünk, ugye, mekkora öröm volt a kormány és a propaganda gépezet számra, hogy Trócsányit egy viszonylag komoly posztra, bővítési ügyekért felelős biztosnak jelölte az Európai Bizottság elnöke. Von der Leyen személyét az EB élén a Magyarországot ért korábbi kritikai észrevételei ellenére is sikerült egy ügyes húzással úgy beállítani, mintha megválasztása a magyar uniós politika sikere is volna. Nos, én egy pillanatra sem gondoltam, hogy új szerepkörében enyhébben fogja megítélni a hazai történéseket. Éppen ezért fogalmazódott meg bennem az a gyanú, hogy talán épp azért jelöli Trócsányit egy komolyabb posztra, mert biztos benne, hogy el fog bukni a különböző testületek előtt, s az elutasítás így majd nagyobbat szól. S hogy nagyot szól, azt láthatjuk, hallhatjuk.

Azt ugye nem kell ecsetelni, hogy ez az egész történet mennyire ciki az egész országnak. Főleg, hogy az azóta megnevezett Várhelyi Olivér személyében, ha lehet ilyet mondani, a kezdetektől fogva „kéznél” volt az Orbán számára is tökéletes megoldás. Az a szánalmas duma, hogy Trócsányit a bevándorláspárti erők buktatták meg, talán még a Fidesz hívők és hívek körében sem jön be. Az összeférhetetlenség az összeférhetetlenség. Aki ezt nem érti, az nyilván azt sem érti, hogy bár a döntés bántó, de értünk is van. Ők vélhetően ezt sem fogadják el, hogy ezúttal az Unió, s vele együtt a Magyarország fölé is kiterjesztett jogi védőháló működött. Ha az összeférhetetlenségi szabályokat komolyabban vennénk, itthon is mehetnének másképp a dolgok. Akár már e hó 13-át követően is, miután behúztuk az x-et valamelyik nem összeférhetetlen önkormányzati képviselő- és polgármester jelölt neve mellé.

SEMJÉN NEM KIABÁL; SUNYI, ALÁZATOS TEKINTETTEL, SZÍNLELT HITTEL ÁLL A MAGYAR ÚR SZOLGÁLATÁBAN – ÉS MÉG CSALÓ IS

KOLOZSVÁRI SZALONNA
- NEHAZUGGY BLOG
Szerző: TÓTH ILONA
2019.06.01.


...Ez az ember nem kiabál. Ez az ember a Vezér helyettese. Miniszterelnök-helyettes. Semjén Zsolt. Azt nem mondanám, hogy olyan, mint ő. Ha lehet nála rosszabb, akkor ő az. Vagy egyformák. Ez az ember nem kiabál. Csendes őrült. Kettőt tud, nézzenek az arcára: olyan nyáladzó vigyort soha senki nem bír elhinteni Orbán gőgös ábrázatára, mint a mellékállásban vadász. Jelezve, ezt is megcsináltuk, drága egyetlen főnököm. Ezért szeretlek. Ha te nevetsz, én is nevetek.

Ez az ember nem kiabál. Felemeli mutatóujját, fölteszi a szemüvegét, és amikor már elég okosra glancolta magát, akkor belecsap… Ez az ember a kereszténydemokrácia szégyene. Elnöke is a pártjának. Itt is, ott is a hülyítés professzora. Plagizáló doktora. Csak azt bírja mondani, írni, amit a Vezére hallani akar. Kopírozó gép, és ha halványul az orbáni ima a stencilen, kicseréli a festéket – legyen minél sötétebb, feketébb ez az egész aljasuló társaság. Ez tartja életben Semjént a politikában.

Szánalmasabb ember kevesebb van a magyar földön. A hatalom megszállottjaként köp le minden keresztény értéket. Nem Isten ő, hanem olyan szolga, aki egy rózsafüzérért ezerszeres forintfüzért tesz a zsebébe. Szégyenérzet nélkül. Mindennap. Ennek az embernek a kéjes, gusztustalan vigyora elért egy határt. Már csak azon túl látható valamilyen normalitás az arcán. Ezt hiszik róla. Ezzel a szemfényvesztéssel hódít Erdélyben, a Vajdaságban, a Felvidéken.

Dicsekszik az odaát fellobbantott szenvedéllyel, miközben a marionettként rángatott embereken is gazdagodik az egész nagy magyar úri blokk. Nekik eggyé tartozni a határon túli magyarsággal üzlet. Plusz giccses, túlcsöpögő magyarságtudat. Miközben az itthoniak pénzét pumpálják az ottani itthoniaknak. Mintha nekünk a határon belül eljött volna a Kánaán. Csessze meg már, ne lopják el sehova senkinek, ami a miénk – mi dolgozunk meg érte, mi adózunk, mi élünk itt a politikai szörnyetegekkel. …és akkor még a saját pénzünkön leszünk vesztesek Magyarországon...

EZÉRT NEM TESZ PÉNZT AZ EGÉSZSÉGÜGYBE A KORMÁNY

KLUBRÁDIÓ / REGGELI GYORS
- REGGELI SZEMÉLY
Szerző: DÉSI JÁNOS / KLUBRÁDIÓ
2019.10.01.


Az emberek látják, hogy baj van, elégedetlenek az ellátással, a várólistákkal, mégsem mennek az utcára, mégsem vonják meg szavazatukat az uralkodó párttól.

Hátulról harmadik a sorban Magyarország, ha az európai egészségügyi fogyasztói indexet nézzük. Ez a mutató azért érdekes, mert nem csak hagyományos szempontok alapján készítik, mint amilyen például a halálozási arány, hanem szubjektív elemek is vannak benne, mint mondjuk a betegek elégedettsége. Azokban az országokban jobb a helyzet, ahol megtartották a társadalombiztosítás modelljét, legalábbis részben. Csehország, Szlovákia, Szlovénia ilyen. Létezik például kétszintű társadalombiztosítás, amelyben van egy alap, és van egy kötelező kiegészítő biztosítás, a felsőbb szinten már szabadon lehet mozogni az intézmények között. Bulgáriában, Romániában még a miénknél is rosszabb a helyzet.

Minderről Kincses Gyula egészségpolitikus beszélt a Reggeli gyorsban. Elmondta, hogy az egész világon élesedik az egészségügy helyzete, mert egyre többe kerül. Kiváló új eszközök jelennek meg, fejlődnek a módszerek, de minden egyre drágább, és ez így nem tartható. Különböző országok különböző válaszokat próbálnak adni, Lengyelországban és Magyarországon az egész ellátás durván tolódik a magánszféra felé. Ezzel egészen odáig nincs baj, ameddig a magánellátás magasabb igények kiszolgálását végzi. Azonban ha azért kell elmenni magánorvoshoz, hogy az ember egyáltalán életben maradjon, mert az államiban nem tudná kivárni a sorát, akkor az tarthatatlan helyzet.

A két szektort -hiába mondják a politikusok- nem lehet szétválasztani. Nem lehet két párhuzamos egészségügyet létrehozni még Budapesten sem, az egész országban pedig végképp nem. Egyfelől nincs hozzá elegendő orvos, másfelől a magyar elit nem olyan nagy létszámú és nem olyan gazdag, hogy eltartson egy teljesen különálló egészségügyi rendszert. A két szektor most egy szürke zónában működik együtt, ezt kellene legális keretek közé terelni.

A politikának be kellene lőnie, hogy mi az ellátási csomag, ami mindenkinek adható a rendelkezésre álló pénzből. Azonban nem teszi. S hogy miért nem fektet az egészségügybe több pénzt? Kincses Gyula szerint egyszerűen annyi a magyarázat, hogy nem éri meg neki. Az ide betett pénz hozza a legkisebb politikai hasznot. Az emberek szembesülnek a leromlott, lepukkant állapotokkal, elégedetlenek az ellátással, de nem mennek az utcára. Utoljára a fekete ruhás nővér próbált meg valamit, utána sem mentek. S bárhogy is legyen, tapasztalataiktól függetlenül ugyanoda szavaznak. Medgyessy Péter kormánya tett bele pénzt, az 50 százalékos béremelés, főleg akkor, igen jelentős volt. Ki emlékszik már rá?

PROSTITÚCIÓBÓL KITÖRT NŐK MESÉLTEK ARRÓL, MIÉRT NEM SZABAD LEGALIZÁLNI A SZEXIPART

MÉRCE
Szerző: KOVÁCS BLANKA
2019.10.01.


Hiába legalizálják a prostitúciót egyre több országban, a szexért fizetők továbbra is embertelenül bánnak a nőkkel, a legtöbb prostituált még így is kényszerből keresi így a megélhetést, és az állam sem segít azokon, akik kitörnének belőle. Nagyjából erről szólt A prostitúció valósága című esemény, amit a Közkincs Kiadó és a Patent Egyesület szervezett. A közel három órás, angol nyelvű beszélgetés során aktivisták és egykori áldozatok a saját tapasztalataikról beszélve mutatták be, hogy a szexkereskedelem legalizálása miért káros törekvés, és hogy a prostitúciót egy az egyben fel kell számolni.

A prostitúciónak kétféle feminista olvasata van: vannak, akik legalizálnák, és vannak, akik minden körülmények között eltörölnék. Abban mindkét tábor egyetért, hogy az illegálisan folytatott szexkereskedelem problémás, mert a prostituáltak jogok nélkül kiszolgáltatottak, de a prostitúció – vagy ahogy a támogatók hívják, szexmunka – támogatói szerint pont a dekriminalizáció segíthet a helyzetükön. Az iparban dolgozók így visszanyerhetik a testük feletti rendelkezést, lehetnek munkavállalói jogaik, feljelenthetik az erőszakoskodó kuncsaftokat, és striciknek sincsenek kitéve. Ráadásul így azok is törvényesen dolgozhatnak, akik nem belekényszerültek, hanem önszántukból szeretnék a testüket áruba bocsátani.

A Közkincs Kiadó és a női jogvédő Patent Egyesület szeptember 26-i eseményén felszólaló aktivisták, segítők és a prostitúcióból kimenekült áldozatok azonban éppen azt mutatták be saját tapasztalataikról és kutatásaikról mesélve, hogy a prostitúció valójában sosem szabad választás kérdése. Hiába legális tevékenység egyre több országban, a kizsákmányolás, az emberkereskedelem és a dehumanizálás mindenhol kíséri a prostitúciót...

CSÓTÁNYOK POLOSKÁKKAL

PUPU BLOGJA
Szerző: PuPu
2019.10.01.


...Nagyon sokáig reménykedtem abban, hogy a népben felülkerekedik a józan ész és világgá kergeti ezt a tolvaj bagázst, de ma már nehéz lenne hinnem ebben.Barátaim mondják is, hogy ezeket békés úton már nem lehet eltávolítani, és persze nagyon örülnék, ha ez a választás adna erre valamiféle cáfolatot.
Sajnos, egyre többször jut eszembe Ceaușescu, a Kárpátok Géniusza, akit végül egy forradalomnak nevezett puccs távolított el a hatalomból és az életből is, de a puccs során a nép azért lelkesen tapsolt - valószínűleg ez a momentum egy hasonló esetben nálunk hiánycikk lenne, és nem azért, mert annyira szeretik a Budai Várszínház lakóját, aki mostanában kenetesebb, mint valaha és undorítóbb is, de nálunk tradíció a beszariság.
Itt mielőtt valaki leköpné, térden állva menne még a ravatalához is, és hosszan hallgatózna a szíve táján - hátha él és akkor mi lesz?
Jó lenne jó eredményeket elérni az önkormányzati választásnak nevezett szimpátia-szavazáson, merthogy ez nem választás, az biztos, az önkormányzatiság pedig halott kifejezés.
Most persze folyik a pénzszórás szívlapáttal, de közben azért mutatkoznak már a jelei annak, hogy a pénz nem oda megy, ahol arra a legnagyobb szükség lenne.
A dagadt sportgéniusz egy olimpiával akarja beírni magát a történelembe, csak ezt felejti el összeszámolni, hogy hány halott árán akarja ezt megvalósítani, de hát Nérót a római császárt sem érdekelte a polgárok sorsa, amikor - a legenda szerint - ihletszerzés céljából felgyújtatta Rómát...

Azért menjetek el választani, és gondoljátok végig, kire adjátok a szavazatotokat, mert bármennyire furcsa is, tétje van a szavazatotoknak.
A változások nem jönnek gyorsan, a győzelmet apró lépésekben kell elérni.
Ez a korrupt, korszerűtlen rendszer nem tartható fenn huzamosabb ideig, törvényszerűen buknia kell.
Persze nem lesz egyszerű időszak, a rabló tíz körömmel védi majd a zsákmányát, de persze sok lúd disznót győz, mondja a népi bölcsesség.
Ahogy szokták mondani, azt már tudjuk, mi lesz, csak azt nem tudjuk, addig mi lesz...

FOLYTATÓDHAT MÉSZÁROS LŐRINC TEHERMENTESÍTÉSE

INDEX
Szerző: BG
2019.10.01.


Megjelentette féléves gyorsjelentését az Appeninn Holding Nyrt. Ez egy tőzsdei ingatlanos cég, amelyben korábban elsősorban Mészáros Lőrinc érdekeltségei domináltak, de a felcsúti expolgármester szerepe a jövőben már jelentéktelen lesz. De akkor ki érkezhet?

Pénteken tette közzé féléves gyorsjelentését az Appeninn Nyrt. Mint a 444. hu mai cikke írja a Mészáros Lőrinc és Tiborcz István nevével fémjelzett, ingatlan bérbeadással foglalkozó Appeninnek 39 ingatlanja van, köztük a legemblematikusabb a Club Aliga, az úgynevezett Spar-portfólió, de ismertebb fővárosi ingatlan még a Bég utcai irodaház, vagy az Üllői 48. (Takarék-székház), a Hattyúház, vagy a Kelenhegyi 43.
Tízmilliárdos érték

Az említett cikk az ingatlanportfólió összértékét több mint 50 milliárd forintra becsüli, ami jelentősen meghaladja a tőzsdei kapitalizációt (20 milliárd forint), de ez nem irreális, mert a hitelek, vagyis a kötelezettségállomány egyenlítheti ki a két érték közötti különbséget. vagyis, ha tényleg 50 milliárd forint az ingatlanok értéke, de van rajta 20-25 milliárd forint hitel, akkor már nem annyira alulértékelt a papír a tőzsdén.

Egyre több bevétel

A társaság az elmúlt egy évben 70 százalékkal növelte a bevételét, 2,7 millióról 4,6 millió euróra. Az Appeninn korábban a Mészáros Lőrinc körül felépült gigantikus tőzsdei birodalom része volt (Appeninn, Konzum, Opus, CIG, 4iG), de mint arról az Index is beszámolt, Mészáros Lőrincnek túl sok volt a korábban általa birtokolt és felügyelt 300 cég, mát ekkor arról lehetett hallani, hogy az Opusban a jövőben inkább Vida József, az Appeninnben Tiborcz István, míg a 4iG-ben jászai Gellért szava számít...

TÖBB MINT 223 EZER NŐ ÉL BÁNTALMAZÓ KAPCSOLATBAN MAGYARORSZÁGON, ÉVENTE MÉGIS CSAK EGY-KÉT EZER TÁVOLTARTÁST RENDELNEK EL

168 ÓRA ONLINE
Szerző: 168ora.hu
2019.10.01.


A távoltartás 72 órás, illetve 60 napos maximális ideje túlzottan kevés, nem alkalmas arra, hogy egy akár évek óta bántalmazó férfival együtt élő nő összeszedje magát, tájékozódjon a jogi lehetőségeiről, és eljárásokat kezdeményezzen. Azokban az országokban, amelyekben jól működik ez a jogintézmény, ennél sokkal hosszabb, akár években mérhető ideig részesülnek az áldozatok állami védelemben – hívja fel a figyelmet három nőjogi szervezet szerkesztőségünkhöz eljuttatott közleményében. 

A NANE Egyesület, a Patent Egyesület és a Magyar Női Érdekérvényesítő Szövetség a ma tíz éve, 2009. október 1-jén hatályba lépett törvény kapcsán azt hangsúlyozza, hogy a távoltartásról szóló törvény, illetve a távoltartás gyakorlata nem alkalmas arra, hogy hatékony segítséget nyújtson az áldozatok számára a hozzátartozók közötti erőszak esetén.

Reprezentatív kutatási adatokból tudjuk, hogy Magyarországon jelenleg több mint 223 ezer nő él olyan kapcsolatban, ahol partnere fizikailag és vagy/szexuálisan bántalmazza. Ehhez képest évente körülbelül 2–3000 ideiglenes megelőző távoltartással és megelőző távoltartással kapcsolatos ügy van

– áll a közleményben...

ORBÁN ÚJ BRÜSSZELI EMBERE EGYSZER MÁR A FIDESZ-KORMÁNYT VÁLASZTOTTA A KÉNYELMES KARRIER HELYETT

444.HU
Szerző: MAGYARI PÉTER
2019.10.02.


- Várhelyi Olivér, az új magyar biztos-jelölt 25 éves pályafutása alatt csak EU-s ügyekkel foglalkozott.

- Ott volt a csatlakozási tárgyalásoknál, és 2001-ben már Brüsszelben volt.
- Remek bizottsági állást adott fel 2011-ben, hogy a brüsszeli magyar követ helyettese legyen.
- Nyomulós stílusa sokakat meghökkentett a sima modorhoz szokott diplomáciai világban. 

- Általában kellemetlen, de igen hatékony embernek tartják.
- Kevés magyar tisztviselőnek jutott annyi idő Orbán Viktor közelében, mint neki az elmúlt négy évben, és elkötelezett lojalitását jól vette a miniszterelnök.
- Ha nő lenne, sima ügy volna biztosi kinevezése, de még így is kiválóak az esélyei, hogy tagja legyen Ursula von der Leyen csapatának.

Várhelyi Olivért választotta második nekifutásra Orbán Viktor Magyarország jelöltjének az Európai Bizottságba, miután eredeti jelöltjét, Trócsányi Lászlót alkalmatlannak találták az Európai Parlamentben a posztra. Orbán úgy ajánlotta hétfőn Európa figyelmébe Várhelyit, mint technokratát, nem pedig politikai jelöltet. A miniszterelnök - ahogy a kérdéses sajtótájékoztatóján a vejével kapcsolatban is - igazat is mondott, meg nem is.

Igazat mondott annyiban, hogy Várhelyi Olivér egész életpályája klasszikus EU-s karrier. Már a magyar csatlakozás előtt is uniós ügyekkel foglalkozott, és viselt korábban magas tisztséget abban az Európai Bizottságban is, aminek most bővítési biztosa lehet. Sosem volt klasszikus értelembe vett politikus: nem viselt választott tisztséget (mint a nyár óta EP-képviselő Trócsányi), nem volt kormánytag (mint 2014-19 között az igazságügyi tárcát vezető Trócsányi), sőt még csak nem is üzletelt soha a kormánnyal (mint az állami megbízásokat vállaló ügyvédi irodát vezető Trócsányi). Várhelyi előbb kormányzati szakértő volt, majd magas rangú brüsszeli bürokrata, és az elmúlt években a magyar diplomácia egyik legfontosabb tisztségét töltötte be...