Szerző: MILLEI ILONA
2024.03.12.
Az Óbudai Egyetem volt az első fecske, amely alapítványi egyetemként tavaly szeptembertől átvette a budapesti Szinyei Merse Pál Gimnázium, valamint az óvodát, általános-, illetve középiskolát is működtető Orchidea Köznevelési Intézmény fenntartói jogait. Ma már 60 fenntartóváltási kérelem sorakozik a belügyminiszter íróasztalán, az alapítványi egyetemek és az egyházak sorra nyilvánították ki szándékukat az állami iskolák átvételére. Ez sokakban aggodalmat kelt a közoktatás jövőjét illetően. Erről beszélgettünk prof. Dr. Kovács Leventével, az Óbudai Egyetem rektorával.
Az Óbudai Egyetem tavaly már fenntartásba vett két budapesti iskolát. Az idén február végén két székesfehérvári iskola fenntartói jogaira vonatkozó szándéknyilatkozatot nyújtott be az Óbudai Egyetem a mostani fenntartóhoz, nevezetesen a Teleki Blanka Gimnázium és Általános Iskoláéra, valamint a Vasvári Pál Gimnáziuméra. Miért jó az egyetemnek, ha átveszi ezeket az iskolákat?
Azt előre kell bocsátanom, hogy a szándéknyilatkozatok megküldésével még semmi végleges nem történt, az átvételi folyamat most kezdődött el, de az majd csak május 31-én fog kiderülni, hogy mindenben meg tudtunk-e állapodni.
Ahhoz, hogy mindenki megértse, miért is fogtunk bele egy új oktatási ökoszisztéma kialakításába, messzebbről kell kezdenem a magyarázatot. Ma Magyarországon senki nem foglalkozik komolyan innováció-menedzsmenttel, pedig e nélkül nem lehet valódi áttörést elérni a gazdasági területen. Nagyon sok jó ötletük van a magyar fiataloknak már középiskolás és egyetemista korukban, de a mai iskolarendszer nem készíti fel a gyerekeinket arra, hogy ne csak ötleteljenek, hanem tanulják is meg kivitelezni, megvalósítani azokat. A magyar fiatalok többsége nem tudja piacra vinni a saját szellemi ötletét, nem tudja – tisztelet a nagyon kevés kivételnek – érvényre juttatni azt az innovációs folyamatot, amelyben az elképzeléséből termék vagy szolgáltatás lesz. Így pedig mindig a valakiknek a valakijük leszünk, társadalmi szinten a szemléletváltás hiánya kiszolgáltatottá tesz bennünket a gazdaságilag erősebb, az iparosításban előttünk járó országokkal szemben. Elsősorban a műszaki lehetőségekről beszélek, de igaz lehet ez művészeti, orvosi, bölcsész területen is. Ma nem tanítjuk meg a gyerekeinket arra, hogy piacosítás szempontjából élelmesek legyenek, hiszen az innovációmenedzsment egy szakma, amit mi is csak most tanulunk, de ha nem kezdjük el, tíz év múlva is minden marad a régiben. Amire mi törekszünk, az egy hosszú távú folyamat, szemléletváltás, egyfajta gondolkodásmód, amely a tantervekbe beillesztve komplex csomagként jelenik meg az egyetemhez tartozó középiskolákban. Az alapvető kiindulópontunk az, hogy amennyiben jó nevű középiskola szeretne velünk együtt dolgozni, azt minden esetben megfontoljuk. Egyébként most már nem is nekünk kell megkeresni a középiskolákat, ők fordulnak hozzánk, ez így történt a székesfehérvári intézmények esetében is...