2024. április 25., csütörtök

MINDENT A GENERÁCIÓKRÓL, 5.RÉSZ - STEIGERVALD K. (A GENERÁCIÓK KIHÍVÁSAI A MINDENNAPOKBAN) / F. P.

FRIDERIKUSZ PODCAST
Szerző: FRIDERIKUSZ SÁNDOR
2024.04.25.



A Friderikusz Podcast és Steigervald Krisztián, generációkutató március közepén közösen mini-sorozatba kezdtek, amelynek minden része a generációkról szól.

A sorozat első részében a szakértő beszélt a generációk és az életkor különös és meghatározó összefüggéseiről, aztán lépésről-lépésre vette végig két generáció, a Veteránok és a Baby Boomerek sajátosságait, majd a sorozat harmadik részében az X, Y, Z és az Alfa generációk jellemzőit foglalta össze. A sorozat negyedik epizódjában a szülői szerepek átrendeződéséről volt szó.

Ebben a mostani, ötödik részben arról beszél majd Steigervald Krisztián, hogy hogyan jelennek meg a generációs különbségek a mindennapokban, illetve, hogy a generációkon átívelő figyelem hogyan változott az idők során. Közben pedig megint visszaidézzük néhány olyan ismert ember gondolatát, akik az elmúlt időszakban vendégei voltak a Friderikusz Podcast-nak, és akik jól illusztrálják ezt a témát is. 


ELŐZŐ RÉSZEK:

A sorozat első részét ezen a linken lehet megtekinteni:

A sorozat második részét ezen a linken lehet megtekinteni:

A sorozat harmadik részét ezen a linken lehet megtekinteni: 

A sorozat negyedik részét ezen a linken lehet megtekinteni: 


KÉRI LÁSZLÓ: AZ IDEI VÁLASZTÁS FŐPRÓBÁJA LEHET EGY KIRÁLYDRÁMÁNAK VAGY EGY BOHÓZATNAK IS

MÉLYVÍZ / KLIKK TV
Műsorvezető: NÉMETH PÉTER
2024.04.25.



A király megöregedett, nincs mondandója, saját paneljeit ismételgeti, a világot egy népmese szintjére egyszerűsítette le, sőt már csak a saját fejében lévő világnak beszél. Nem válik be, hogy a fideszes szavazókat a „többsincs királyfi” történetein próbálják tartani – erről beszélt Kéri László, politológus a KlikkTV Mélyvíz című műsorában. A Fidesz már nem uralja sem a közbeszédet, sem a közéletet, egy nagy hazugság rávilágított sok kis hazugságra. A vidéki emberek is megismerték a fideszes képmutatást, amit eddig nem vettek észre.

A Bokros-csomag idején vagy 2006 őszén volt utoljára ilyen mozgalmas a belpolitikai élet, mint most – mondta Kéri László, aki szerint akár tetszik valakinek, akár nem, az teljesítmény, amit Magyar Péter az elmúlt 75 napban véghez vitt. Öt olyan nagy lépést ugrott meg, amit sokan nem hittek volna. Amikor megjelent, zavar volt, de aztán március 15. után a Fidesz rájött, hogy komoly veszélyt jelent rájuk, aztán pártot alapított, ami egy újabb nagy lépés volt, aztán nagyon rövid idő alatt, teljesen más módon, mint eddig, minőségi jelölteket talált az EP-listájára. Majd elindult egy országjárásra, ami komoly szervezést igényel. Vidéken nem szokott ilyen gyorsan érdekes lenni valami, mint Magyar Péter. „Van egy erkölcsi válságszint, ami sokáig nem látszik, de aztán átbillenti valami, és sokak számára láthatóvá válik sok évnyi erkölcstelenség.”

Balogh Zoltán gondoskodik arról, hogy a kegyelmi ügy ne záródjon le, pedig Orbán Viktor már nagyon szeretné lezárni. Évek óta nem jönnek az uniós pénzek, így a vidéki fideszes vezetők kénytelenek más módon pénzhez jutni, és ez már a vidéki embereknek fáj.

Kiszámíthatatlan, hogy mit hoz június 9., de az biztos, hogy nem hozza majd azt a választási eredményt, amit Orbán Viktor akart, akár fele-fele arányban is lehet a Fidesz és az ellenzék mandátumainak száma. Ha június 9-én Magyar Péter 20 százalék felett lesz, akkor kihívója lehet Orbánnak 2026-ban.

A GAZDÁK KÍNLÓDNAK, DE A KORMÁNYNAK NEM SÜRGŐS A VÍZPÓTLÁS A SIVATAGGÁ VÁLÓ HOMOKHÁTSÁGON

TELEX
Szerző: MÓRA FERENC SÁNDOR
2024.04.25.


„Vetni kellene a kukoricát, de nagyon száraz a föld. Hát, azért csak megpróbálkozunk” – mondta a Telexnek István gazda, aki a homokhátság egyik faluja melletti földjén magyarázta, hogyan próbálják átvészelni a hónapok óta tartó szárazságot. Április közepén ugyan esett egy kis eső, de ennél sokkal több kellene. A gazda ásót vett elő, belenyomta a homokba, és amikor kifordította a szerszámot, jól látszott: a homok teteje kissé nedves úgy háromujjnyi vastagságban, de az alatt teljesen száraz. Ez a kis víz is felfelé fog innen menni, nem jut le mélyebbre, mert elpárolog – vélte a gazda.

István családja tíz hektáron gazdálkodik a homokon, szántóföldjeik és kisebb gyümölcsöseik vannak, egymástól külön, több darabban. A falu a Duna–Tisza közi homokhátságban fekszik, ahol egyre nehezebb a gazdálkodás. Szegedtől délre és keletre jobb minőségű feketeföldek vannak, azokat kevésbé fenyegeti a kiszáradás, de a várostól északra és nyugatra levő területeken a homok az úr a Dél-Alföldön.

A homokhátságot az ENSZ Élelmezésügyi és Mezőgazdasági Szervezete már húsz évvel ezelőtt a félsivatagos övezetbe sorolta.

Három évtizede mondják a szakemberek, hogy a terület fokozatosan sivataggá válik, és ez ellen valamit tenni kell. Eddig azonban nem sok kézzelfogható eredmény volt, és a részleges vízpótlás megoldása megint tovább tolódik

Az 1970-es évek óta kettő-öt méterrel csökkent a talajvíz szintje, de van, ahol tíz métert is süllyedt a nedves zóna. Mivel a talajvíz lejjebb húzódik, a gazdálkodók egyre mélyebb kutakat fúratnak az öntözéshez, de ennek a költségeit nem mindenki engedheti meg magának. A kisebb méretű gazdaságokban nagyon meg kell gondolni, hogy mennyi pénzt érdemes beletenni a termelésbe, mert nem biztos, hogy a befektetésen felüli haszna is lesz majd a betakarításnak. Az, hogy mennyit hoz vagy visz egy évben a gazdálkodás, csak a legvégén derül ki, amikor már minden munkával végeztek, és el is adták a terményeket...


RADIKÁLIS VÁLTOZÁSOKRA LENNE SZÜKSÉG AHHOZ, HOGY AZ ISKOLA NE A RETTEGÉS ÉS A KUDARC SZÍNTERE LEGYEN

QUBIT
Szerző: GALAMBOS ATTILA
2024.04.25.


Mi a baj az iskolával mint intézménnyel, és létezik-e alternatíva? Ennek a kérdésnek szentelte életét egy egészen eredeti amerikai pedagógus, John Holt, és erről is szó lesz szombaton Budapesten, a Demokratikus Nevelés Konferencián.


Április 27-én, szombaton harmadik alkalommal rendezik meg Budapesten a Demokratikus Nevelés Konferenciát. Az esemény nyitóoldalán három, a konferencia tematikájához közvetlenül kapcsolódó könyvet említenek meg a szervezők: köztük van Bas Rosenbrand – aki elő is ad a konferencián – Körbeszélgetés című, a hatékony és demokratikus döntéshozatallal kapcsolatos módszertani útmutatója, a szabadon letölthető Szabadság és demokrácia az oktatásban Jerry Mintztől, illetve John Holt matematikus és pedagógus nemrég újra kiadott önreflektív pedagógiai naplója, a How Children Fail (talán így lehetne fordítani: Hogyan hibáznak a gyerekek?), aminek frissített kiadása a Túlélés vagy tanulás? – Iskolai kudarcok új megvilágításban címet viseli, és a konferenciát szervező Demokratikus Nevelésért és Tanulásért Közhasznú Egyesület kiadásában jelent meg tavaly ősszel.

De ki az a John Holt, mi az újdonság a mostani kiadásban, és miért lehet izgalmas a magyar olvasók számára ma is?

A kötet nem ismeretlen a pedagógia és a pszichológia iránt érdeklődők számára, hiszen 1991-ben Iskolai kudarcok címen került a magyar olvasók elé, és még most is elérhető antikváriumokban, könyvkereskedéssel foglalkozó platformokon. Az új kiadás tavaly októberi bemutatójának résztvevői arról számoltak be, hogy a könyv eléggé ismert is volt a maga idejében. A Túlélés vagy tanulás? abban különbözik az Iskolai kudarcoktól, hogy a szerző az eredeti szöveghez 20 évvel később fűzött kiegészítéseit is tartalmazza. Ezek a kommentárok kiegészítik Holt elképzeléseit a pedagógiáról, illetve új értelmezéseket, aspektusokat adnak az eredeti szöveghez.

A reformpedagógus, aki nem is volt pedagógus

Holt nem vett részt pedagógiai képzésben; mérnökként fejezte be egyetemi tanulmányait, ezért nem is taníthatott az USA-ban állami iskolákban. Bár kiválóan teljesített tanárként, élesen bírálta az oktatási intézményeket. Állítása szerint a tradicionális oktatás jellemzően félelmet és feszültséget generál a diákokban, felszámolja természetes kíváncsiságukat, és a tanárok, illetve a felnőttek által meghatározott elvárásoknak való megfelelésre kondicionálja őket.

Hiányzó végzettsége ellenére Holtnak számos magániskolában volt alkalma tanítani. Rengeteg konfliktusa adódott az intézmények vezetőivel és a kollégáival is, mivel nem volt hajlandó elfogadni a szűknek érzett pedagógiai és intézményi kereteket, és megpróbálta a csoportjait úgy vezetni, hogy ne kelljen őket osztályozni, illetve számos oktatással kapcsolatos kérdésben annyira radikális álláspontot képviselt, hogy az még a progresszívnek tartott kortársainál is kiverte a biztosítékot. A 70-es évektől egyre szélsőségesebbé vált. Egy ideig bizakodott az iskola mint intézmény konstruktív javaslatok mentén történő reformjában, azonban az optimizmusa Ivan Illich osztrák filozófus hatására szertefoszlott. Illich A társadalom iskolátlanítása című vitairatában támadta az iskolát, ami szerinte az intézményesülés folyamatában elvétette a tanulás célját, és inkább az osztályok egymás utáni statikus elvégzését jelenti, miközben ad lehetőséget az egyéni tanulás kiteljesedésére. Illich szerint ha iskolai szinten intézményesülnek a tanuláshoz kapcsolódó értékek, az elkerülhetetlenül vezet „fizikai szennyezéshez, társadalmi polarizációhoz, pszichológiai tehetetlenséghez”. Azt az intézményt támadta, amely az oktatással foglalkozó kutatók számára – legyen szó akár konzervatívról, akár reformerről – kontroll alatt tartható azzal az elképzeléssel, hogy az iskola társadalmi és individuális önrendelkezésre alkalmas, és ami nélkül elképzelhetetlenek a társadalmat működtető szabályrendszerek. Az iskola védelmére Illich-hel szemben mind a reformer, mind a konzervatív oktatáskutatók egységbe tömörültek.

Nagyon hasonló helyzet kezd kibontakozni Magyarországon is. Az iskolai munka válságára reagáló „konzervatív” és „progresszív” (bár ez a dichotómia elég sérülékeny) álláspontok az iskolában zajló tevékenységeket bírálják vagy éppen méltatják, de az iskola mint társadalmi intézmény létjogosultságát nem kérdőjelezik meg. Mindezt úgy, hogy az OECD iskolára vonatkozó egyik jövőképe szerint az iskola helyett tanulói hálózatok jöhetnének létre, amelyeknek fontos eleme lehet például az otthoni oktatás is. Ahogy a 70-es években, úgy ma is nehéz elképzelni az oktatást iskola nélkül (a „deschoolingot”, azaz a társadalom teljes iskolátlanítását érdemben támogató hang nincs is a hazai pedagógiai diskurzusban), ami még a roskatagsága ellenére is stabilan tartja monopol helyzetét, mintha nem pusztán az oktatás egyik lehetséges színtere lenne, hanem az eredményes tanulás és információátadás egyetlen helyszíne.

Holtot radikalizmusa egyre inkább perifériára szorította, és az iskoláról mint intézményről megfogalmazott kritikája a nem-iskolázás, az „unschooling” irányába terelte. Az unschooling a radikálisabb deschoolinghoz képest azt jelenti, hogy az iskolán kívül is lehet eredményesen kompetenciákat fejleszteni, de nem kell feltétlenül megszüntetni az iskolát. Ebben a pedagógiai elképzelésben a tanulás leghatékonyabban családi környezetben, otthon (home schooling) zajlik, és nincs semmilyen formális kerete. A tanulás folyamatát a gyerek érdeklődése és képességei határozzák meg. (Magyarországon azokat a gyerekeket, akik nem iskolai körülmények között tanultak, magántanulóknak hívták, de ezt a lehetőséget az oktatáspolitika egyre szigorodó jogszabályai 2019 szeptembere után megszüntették. A magántanulói státuszból egyéni tanrend lett, és az iskolaigazgatók helyett az Oktatási Hivatalnak kell engedélyeznie.)...

SOKRA JUTOTTUNK AZZAL, HOGY „A NÉP ÁLTAL MEGVÁLASZTOTT POLITIKUSOK” MONDTÁK MEG MINDENBEN, GAZDASÁGBAN, OKTATÁSBAN, EGÉSZSÉGÜGYBEN, TUDOMÁNYBAN, KULTÚRÁBAN STB. , HOGY MI A HELYES

FACEBOOK
Szerző: GÁBOR GYÖRGY
2024.04.25.


Orbán eddig a „romkocsmák félhomályában merengő bölcsészeket” emlegette, most már a „szélfútta akadémikusokról” beszél, hogy ne azok „és egyebek” mondják meg, mi a helyes, hanem a nép által megválasztott politikusok.

Eddig is jól jártunk azzal, s rengeteget profitált az ország abból, hogy a „szélfútta akadémikusok és egyebek” helyett mindenben, gazdaságban, oktatásban, egészségügyben, tudományban, kultúrában stb. „a nép által megválasztott politikusok” mondták meg, mi a helyes, így aztán pompásan élünk, robog a gazdaság, prosperál a hazai egészségügy és a világ élén ott a magyar oktatás. Nem is sorolom tovább!

De mégis, én ennél a lábszagú, populista szövegnél egy pillanatra megállnék. Ha nem „széllelbélelt” akadémikusokat akart mondani Magyarország nemzeti sámánja, vagyis nem üresfejű, komolytalan, léha, mitugrász alakokként kívánta szóba hozni a szakmájukat agytevékenységükkel abszolváló embereket, akkor a „szélfútta” jelző valami olyasfélét jelent, hogy ezek az innen-onnan szalajtottak épp olyanok, mint az utcai szemét, amit összevissza fúj a szél, dobál innen oda, onnan emide, egészen addig, amíg nem jönnek az utcaseprők meg a nagy kukásautó, s el nem szállítják az egész koszrakást valamelyik szeméttelepre.

Kétségtelenül szép és hízelgő metafora, amely sokat elárul nem csupán az összehasonlításban szereplő elemekről, hanem annak használójáról is.

Kérdezhetném Magyarország nemzeti táltosától, hogy nem akar-e inkább egy kényelmes díványon elnyúlva erről beszélni, valamiféle „szélfútta” szakember rendelésén, ám inkább csak jelzem, hogy valamiért az őrültek szeretik a szelet emlegetni, de azt nagyon! Az ember pszichéjét tán legjobban ismerő Shakespeare-nél például az őrület felé tartó Lear király üvölti vadul, hogy „Fújj, szél, szakadj meg, fújj, dühöngj! Vihar, / Felhő, omoljatok le, míg a tornyot / S a szélvitorlát elsüllyesztitek!”, vagyis saját csalódása és tragédiája okán a világ apokaliptikus pusztulását reméli. Vagy ott van a saját kegyetlensége, gonoszsága és álnoksága által őrületbe zuhant Macbeth, aki szintén egyfajta apokaliptikus vég után vágyódva így ordít: „…s óhajtom, / Hogy a világ ízzé-porrá szakadjon. / Szélvész, dühöngj!”

De miután Magyarország nemzeti táltosa keresztény ember, ezért felhívom a figyelmét az Efezusiaknak írott levélre, ahol Pál apostol a szelet a megtévesztő tanítással és az álnoksággal hozza összefüggésbe: „megtévesztő emberi tanítás és a tévedésbe ejtő álnokság minden szele ide-oda hány és tovasodor.” (4,14)

S ha itt tartunk, jó, ha tudatosítja magában a kereszténységére oly buzgón hivatkozó nemzeti táltos, hogy a szélnek nem ő maga, hanem az Isten parancsol (Zsolt 135,7). Így aztán ne csodálkozzék, ha a szél nem a „szélfútta akadémikusokat” söpri majd el az útjából, hanem valaki mást, s vele együtt más szemeteket.



KARÁCSONY: VITÉZY ELKÖLTÖTT 100 MILLIÁRDOT ÉS NEM VALÓSÍTOTT MEG SEMMIT

PARTIZÁN
Szerző: PARTIZÁN
2024.04.25.



Megváltozott politikai környezetben kér újabb ötéves felhatalmazást Karácsony Gergely a budapestiektől: összezavarodottnak látszik a kormány, miközben az ellenzék eddigi erőit nyílt kihívások érik Magyar Péter és Vitézy Dávid részéről is. Hogyan látja Karácsony saját politikai szerepét ebben az átalakuló helyzetben? Mire büszke, és mire nem, az elmúlt 5 év főpolgármesteri tevékenységéből? Mire elég a DK-MSZP-Párbeszéd szövetsége és hogyan tudná vezetni a várost egy jelenleginél is töredezettebb Fővárosi Közgyűléssel? Mit jelent számára, ha Magyar Péter pártja is beszáll a közgyűlési mandátumokért folytatott mérkőzésbe? Ezekről a kérdésekről faggatjuk Karácsony Gergelyt.

„ERRE KÖLTIK A PÉNZT AHELYETT, HOGY EZT A ROHADT UTAT MEGCSINÁLNÁK”

444.HU
Szerző: 444.HU
2024.04.25.



A június 9-ei EP- és önkormányzati választások kampányidőszakának kezdetével egy időben a Fidesz új plakátkampányt indított Budapesten. 

A kampány részeként a kormánypárt művészi kisfilmben rántotta le újfent a leplet a dollárbaloldalról, sőt Menczer Tamás a Fidesz kommunikációs igazgatója külön videóban magyarázta el, hogy mi van az új plakátokon. 

A héten kimentünk a Határ úthoz, ahol számos ilyen plakát várja az arra érkezőket és arról kérdeztük többek között az embereket, hogy mit gondolnak a hirdetésekről és szerintük mi látható rajtuk.

TAMÁSI. TALPRA MAGYAROK!

MAGYAR PÉTER HIVATALOS
Szerző: MAGYAR PÉTER HIVATALOS
2024.04.25.



Országjárás élőben - TISZA Párt Talpra, Magyarok!


Lásd még: 



GULYÁS: MAGYAR PÉTER SZDSZ-ES VOLT, ÉN 12 ÉVESEN TORGYÁN-GYŰLÉSEKRE JÁRTAM

TELEX VIDEÓ
Szerző: TELEX.HU
2024.04.25.



Gulyás Gergely szerint is a baloldal belügye, hogy Magyar Péter pártja elindul a választásokon, a Kossuth téri tüntetést pedig pár tízezresre becsülte. Gulyás beszélt Varga Judittal az ügyészségi iratok manipulálásáról szóló hangfelvételről, a beszélgetésben Varga azt állította, hogy csak Magyar Péter provokációjától próbált szabadulni amikor súlyos vádakat fogalmazott meg az ügyészségről.

ITT NÉZHETŐ MEG

SOKFÉLEKÉPPEN SEGÍTHET NEKÜNK KARSAI DÁNIEL UTOLSÓ ÜGYE

ELSŐ KÉZBŐL / 24.HU
Szerző: 24.HU
2024.04.25.



A haldokló alkotmányjogász az eutanázia lehetőségéért vívott küzdelme számára feladatot adott, nyilvánossá tett történetének pedig így vagy úgy, de befejezést ad majd. Vele találkozó szerzőinkkel beszélgettünk.

MIT KÍVÁN A MAGYAR GYERMEKVÉDELEM”: A GYERMEKJOGI CIVIL KOALÍCIÓ 12 PONTJA A GYERMEKVÉDELMI REFORMHOZ

GYERMEKJOGI CIVIL KOALÍCIÓ
Szerző: GYERMEKJOGI CIVIL KOALÍCIÓ
2024.


Átfogó javaslatcsomagot dolgozott ki a Gyermekjogi Civil Koalíció a gyermekvédelem és az ahhoz szorosan kapcsolódó egyéb ágazatok reformjának előkészítéséhez. A Kormány által nemrég bejelentett, a gyermekvédelmet érintő törvénymódosítás megalapozásához széleskörű civil egyeztetést követően készült el a javaslatcsomag, amely 12 átfogó pontban összegzi a gyermekvédelemben tapasztalható legsúlyosabb, a gyermekeket leginkább veszélyeztető problémákat,  vagyis  azt, hogy a   gyermekvédelmi rendszerben dolgozó szakembereknek egyre lehetetlenebb körülmények között kell helytállniuk,  fokozottan nehéz helyzetben vannak  a családból kiemelt gyermekek és a  rendszer működésének alapvető infrastrukturális, humán és pénzügyi feltételei  hiányoznak.

 Az összegzés kiegészült egy nagyobb terjedelmű 40 pontos szakmai javaslattal. A problémafelvetéseken túl a javaslat konkrét beavatkozási irányokat is meghatároz, amelyek azonnali intézkedéseket kívánnak. A gyermekvédelmi reform elsősorban nem jogalkotási feladatothanem az ellátó rendszer megújítását, hatékonyabbá tételét kellene, hogy jelentse, ami egyrészt átfogó kormányzati felmérést igényel a felvetett problémák és javaslatok kapcsán, másrészt igényli a szemléletbeli változást,  a rendszerben dolgozó szakemberek anyagi és erkölcsi megbecsülését, továbbá a gyermekvédelmi rendszer minőségi működéséhez szükséges személyi és tárgyi feltételeinek biztosítását, valamint hatékony minőségbiztosítási és monitoring rendszert. A  Gyermekvédelmi törvény tényleges végrehajtása mellett és a gyermekvédelemre és a szorosan kapcsolódó ágazatokra (oktatás, egészségügy, stb.) fordítandó költségvetési kiadások átgondolásával, de szükségképpen annak növelésével  a problémák jelentős része orvosolható lenne. Ehhez azonban a gyermeki jogok iránt elkötelezett, a gyermekeket érintő döntések során azok legfőbb érdekét érvényesítő politikai akaratra van szükség.

A Koalíció a javaslatcsomag megvitatását kezdeményezi a Belügyminiszterrel.

 „MIT KÍVÁN A MAGYAR GYERMEKVÉDELEM”:

1.  A mindenkori Kormány – az érintettek, valamint szakmai és civil szervezetek bevonásával – dolgozzon ki átfogó́ gyermekjogi stratégiát, ehhez kapcsolódó cselekvési tervet és biztosítsa az 1997. évi Gyermekvédelmi törvény végrehajtását! 

2. Integrált, szakmailag magas színvonalú, átlátható gyermekjóléti és gyermekvédelmi szakirányítást és területi munkát!

3. A gyermekvédelem megfelelő finanszírozását, gyermekközpontú költségvetést, a mindenkori GDP legalább 3%-át fordítsák a családokra és a gyerekre!

4. Önálló Gyermekjogi Ombudsmant, valamint független szakmai testület létrehozását, amely a gyermekek jogainak területén végzett tevékenységek átfogó monitorozásáért, minőségbiztosításáért felel.

5. A gyermekvédelmi rendszerben dolgozó, valamint a gyermekvédelmi rendszerhez kapcsolódó feladatokat ellátó szakemberek és más segítők anyagi megbecsülését, megfelelő kiválasztását, felkészítését, támogatását és rendszeres ellenőrzését!

6. A gyermekvédelmi rendszer túlterheltségének megszüntetését, a megfelelő működéshez elegendő erőforrások, így  többek között férőhelyek és szakemberek biztosítását! 

7. Hatékony megelőzést, korai támogatást, beavatkozást, a gyermekjóléti szolgáltatás “kapuőri” funkciójának érvényesítését! 

8. A fokozottan sérülékeny gyermekcsoportok hatékony védelmének biztosítását!

9. A bántalmazás, elhanyagolás minden formájának a megelőzését, a gyermekbántalmazási esetek kivizsgálását és az eredmények, megállapítások, következmények nyilvánossá tételét!

10. A gyermekvédelmi szakellátás működésének átláthatóvá tételét, traumatudatos szemléletmód kialakítását!

11. Gyermekrészvételt! A gyermekek tájékoztatását – életkoruknak, fejlettségi szintjüknek megfelelő – bevonását az őket érintő döntésekbe, valamint a gyermekek érdekképviseletének hatékonyabbá tételét!

12. A gyermeki jogok megismertetését a gyerekekkel, családtagokkal, szakemberekkel és a legtágabb közvéleménnyel a minél szélesebb körű alkalmazás érdekében.

ITT OLVASHATÓ

A HOSSZABB, RÉSZLETESEBB VÁLTOZAT LETÖLTHETŐ INNEN PDF-BEN

-  AZ 1997. ÉVI XXXI. TÖRVÉNY A GYERMEKEK VÉDELMÉRŐL ÉS A GYÁMÜGYI IGAZGATÁSRÓL LETÖLTHETŐ INNEN PDF-BEN



AZ EURÓPAI BIZOTTSÁG AJÁNLÁSOKAT TERJESZTETT ELŐ A GYERMEKEK ERŐSZAKKAL SZEMBENI HATÉKONYABB VÉDELME ÉRDEKÉBEN (2024.04.23.)

EU BIZOTTSÁG SAJTÓKÖZLEMÉNYE
Szerző: EURÓPAI BIZOTTSÁG
2024.04.23.


A Bizottság – eleget téve az EU gyermekjogi stratégiájában vállalt kötelezettségének – a mai napon elfogadta a gyermek mindenek felett álló érdekét szolgáló integrált gyermekvédelmi rendszerek kialakításáról és megerősítéséről szóló ajánlást.

Az ajánlás a tagállamokat fogja támogatni abban, hogy megerősítsék gyermekvédelmi rendszereiket. A különbőző szinteken működő hatóságoknak és a civil társadalomnak minden ágazatra kiterjedően össze kell fogniuk, hogy a gyermekeket összehangolt és szisztematikus módon tudják megvédeni az erőszak összes formájától.

80 millió gyermek él az Európai Unióban. A gyermekekkel szembeni erőszak továbbra is komoly kihívást jelent az EU-n belül és világszerte, minden korosztályban. 13% és 29% között mozog azoknak a 15 éveseknek az aránya, akik arról számolnak be, hogy gyakran bántalmazzák őket. A felnőtt nők 13,7%-a számolt be arról, hogy gyermekkorában szexuális erőszak érte, de a valós arány még ennél is magasabb lehet. A kormányzati intézkedésekből, illetve a kormányzati tétlenségből adódó hatásoknak a gyermekek a társadalom minden más csoportjánál jobban ki vannak téve. A gyermekvédelem erkölcsi és jogi kötelességünk is. Ez egyúttal stratégiai befektetés is a társadalmainkba.

Az ajánlás főbb elemei

Álljanak a gyermekek az integrált gyermekvédelmi rendszerek középpontjában: a gyermekvédelmi rendszerek alkalmazkodjanak a gyermekek igényeihez, és vonják be őket a róluk szóló döntések meghozatalába.

- Kapjanak a tagállamok támogatást a rendszereik kiigazításához, hogy az uniós eszközök, például jogalkotás, szakpolitikák vagy pénzügyi hozzájárulás segítségével valóban hatékonyan tudjanak minden gyermeket megvédeni az erőszak minden formájától. Ennek első lépései közé tartozik a diszkrimináció megelőzése és az ellene zajló küzdelem, a célzott segítségnyújtás, és a gyermekek elleni erőszakkal kapcsolatos zéró tolerancia társadalmi kultúrájának előmozdítása.

- Jöjjön létre az integrált gyermekvédelmi rendszerek általános kerete. A Bizottság felkéri a tagállamokat, hogy dolgozzák ki nemzeti terveiket a gyermekek elleni erőszak felszámolására, a gyermekvédelemre vonatkozó uniós és nemzeti jogszabályok hatékony végrehajtására, koordinációs struktúrák létrehozására, az emberi és pénzügyi erőforrások megerősítésére, valamint az adatgyűjtés javítására.

Javítsuk az ágazatok és az illetékes hatóságok közötti összehangoltságot és együttműködést: legyen lehetőség szakembereket képezni helyi szinten is.

- Valósuljanak meg átfogó és összehangolt támogató intézkedések a gyermekek elleni erőszakkal kapcsolatban a megelőzéstől a korai felismerésen át a bejelentésig és az ágazatokon átívelő támogatásig.

- Vigyázzunk a gyermekek online és offline épségére: javítsuk a gyermekek digitális jártasságát, tanítsuk meg őket a biztonságos internethasználatra, képezzük a felnőtteket és a gyermekek gondozóit is.

- Védjük meg a gyermekek integritását és mentális egészségét, előzzük meg a(z internetes) zaklatást: ösztönözzük a tagállamokat, hogy dolgozzanak ki nemzeti mentális egészségügyi stratégiát kifejezetten a gyermekek mint elsődleges célcsoport részére.

- Használjuk ki jobban a rendelkezésre álló uniós eszközöket – az ajánlás mellékletében felsorolt jogszabályokat, szakpolitikákat, pénzügyi támogatást – a gyermekvédelmi rendszerek megerősítésére. Ne álljunk meg az EU határainál: ösztönözzük a tagállamokat arra, hogy külső tevékenységeikre vonatkozóan is fogadjanak el a gyermekek védelmére vonatkozó integrált megközelítést a gyermekmunka felszámolása, a fegyveres konfliktusokban érintett gyermekek védelme, valamint a gyermekeknek a klímaváltozás káros hatásaival és a környezeti veszélyekkel szembeni védelme érdekében...


Lásd még: 


„NAGYON SZERENCSÉTLEN DOLOG” – HERCZOG MÁRIA AZ ÚJABB GYERMEKVÉDELMI TÖRVÉNYCSOMAGRÓL

ATV MAGYARORSZÁG / START
Szerző: ATV MAGYARORSZÁG
2024.04.25.



Az ATV Start vendége Herczog Mária szociológus, gyermekvédelmi szakember.

HATALMAS A HIÁNY AZ ISKOLAPSZICHOLÓGUSOKBÓL, A TELJESÍTMÉNYÉRTÉKELÉS IRREÁLIS TERHET RÓHAT RÁJUK

EDULINE
Szerző: TORNYOS KATA
2024.04.24.


Az iskolák felében valószínűleg nincs iskolapszichológus. A hiány évek óta fennáll, mégsem sikerült eddig kezelni a problémát. A bérezést is befolyásoló teljesítményértékelés azonban az óvoda-és iskolapszichológusokra is érvényes lesz a következő tanévtől. Ennek a részleteit mutatjuk most be.


Szervezzen a szülői nevelést támogató programot, készítsen a mentális egészséget támogató plakátokat, vegyen részt iskolai krízisintervenciós team megalakításában – többek között ezeket javasolják az iskolapszichológusoknak. Április elején nyilvánosságra hozta az Oktatási Hivatal a pedagógusok telejsítményértékelésének részletes szempontjait.

A pedagógiai szakszolgálati intézmények és a nevelési-oktatási intézményekben foglalkoztatott óvoda-és iskolapszichológusok számára is kidolgozták a módszertant. Ennek az alapelvei és a rendszere többnyire hasonlít az általános iskolai pedagógusokra vonatkozó részhez, aminek a részleteiről és esetleges buktatójáról ebben a cikkben olvashattok részletesebben. Most a teljesítményértékelés mentális higiéniával foglalkozó szakemberekre vonatkozó sajátos elemeit gyűjtöttük össze.

Az értékelés két részből áll, vannak személyre szabott célok, illetve egységes szempontok is, összesen hét. Ebből hat teljesen egységes, további egy pedig intézményi, illetve (igazgatók esetében) fenntartói szinten határozható meg. A szövegből az is kiderül, hogy összesen három egyéni célt kell meghatározni az iskolapszichológusoknál is. Ehhez annyi keretet ad a rendelet, hogy a céloknak illeszkedniük kell a munkaközösség feladatköréhez, lehetőség van rá, hogy szakmai, nevelési/módszertani, valamint egyéb területeket öleljenek át, illetve magukban foglalhatnak az alapfeladatként elvégzett tevékenységekkel kapcsolatos, egyértelmű minőségi vagy egyéb mutatóhoz kapcsolódó elemeket is.

Példákat is felsorolnak a személyre szabott célokra, de kiemelik, hogy ezek mindenkinél egyéniek lesznek majd. A nevelési-oktatási intézményekben foglalkoztatott óvoda- és iskolapszichológusok esetében az alábbiak:

- „Szervezzen a tanév során legalább Y alkalommal a gyermekek, tanulók számára a személyközi konfliktusok és az erőszakjelenségek megelőzésével kapcsolatos pszichológiai jellegű foglalkozást, tréninget.”

- „Szervezzen a tanév során legalább C számú szülői nevelést támogató, pszichoedukciós jellegű programot az intézményébe járó gyermekek, tanulók szülei számára.”

- „Készítsen évente S db különböző, a mentális egészséget támogató, pszichoedukációs célú segédanyagot, plakátot, brossúrát az intézménybe járó gyermekek, tanulók, azok szülei illetve nevelői számára.”

A példákban szereplő ajánlásokat teljesen irreálisnak tartja Nagy Erzsébet, a Pedagógusok Demokratikus Szakszervezetének (PDSZ) országos választmányi tagja. Az iskolapszichológusok eddig is leterheltek voltak, teljesen leköti a munkaidejüket, hogy elvégezzék a kötelező méréseket. Kérdéses, hogy ezeket az egyéni célokat mikor fogják tudni teljesíteni, de Nagy Erzsébet szerint ez általánosságban problémát jelenthet majd az összes pedagógusnál.

A szakszervezetek követelik, hogy vonják vissza a teljesítményértékelésről szóló rendeletet

A PDSZ és a PSZ közös sztrájkbizottsága kibővíttette az eddigi sztrájkköveteléseket: követelik a pedagógusok teljesítményértékeléséről szóló rendelet visszavonását. Továbbá, hogy a kormány az EFOP PLUSZ programban foglalt vállalásainak megfelelően a teljesítményértékelés módját a szakszervezetekkel együtt alakítsa ki...


PAKS TALPRA MAGYAROK!

MAGYAR PÉTER HIVATALOS
Szerző: MAGYAR PÉTER HIVATALOS
2024.04.25.



Országjárás élőben - TISZA Párt Talpra, Magyarok!

ELHAGYTA BUDAPESTET A KÉMBANKKÉNT ELHÍRESÜLT NEMZETKÖZI BEFEKTETÉSI BANK - A KLUBRÁDIÓ NEMZETKÖZI LAPSZEMLÉJE

KLUBRÁDIÓ / VILÁGTÜKÖR
Szerző: CSERNYÁNSZKY JUDIT
2024.04.25.


Visszaköltözött Moszkvába a Nemzetközi Befektetési Bank, a brazil legfelsőbb bíróság szerint nincs bizonyíték arra, hogy Bolsonaro menedékért ment a magyar nagykövetségre februárban,a magyar kormány meghosszabbította az ukrán gabona behozatali tilalmát, Szijjártó Péter kínai kollégájával találkozott. Nemzetközi lapszemle.

Visszaköltözött Budapestről Moszkvába az orosz kémbankként elhíresült Nemzetközi Befektetési Bank (IIB) – jelentette be maga a bank vezetése, amiről az Interfax orosz hírügynökség számolt be. Miután avaly sorra hagyták el az európai részvényesek a rossz hírbe keveredett bankot (csehek, szlovákok, lengyelek), utolsóként a magyar kormány is kivonta részesedését – tegyük hozzá egy nappal azután, hogy az Egyesült Államok szankciókat vetett ki a Budapesten működő pénzintézetre – Moszkva jobbnak látta, ha lehúzza teljesen a rolót a magyar fővárosban. A 84 százalékos orosz tulajdon mellett pár százaléka maradt benne Kubának, Vietnámnak és Mongóliának. A bank egyébként azt állítja, hogy európai kötelezettségeit teljesíteni tudná mind a hitelezők, mind a befektetők felé, de az európai és az amerikai szankciók miatt sem tudja technikailag kivitelezni az esetleges tranzakciókat.

A magyar kormány továbbra sem engedi be az olcsó ukrán gabona- és egyéb mezőgazdasági termékeket az országba, meghosszabbította a lejáró importtilalmat, 24 órával azután, hogy az EU megszavazta az Ukrajnának kedvező uniós exportlehetőségek egy éves meghosszabbítását – olvashatjuk a TASZSZ orosz hírügynökség legfrissebb tudósításai között. A beszámoló idézi Nagy István agrárminisztert, aki szerint Brüsszel ismét bebizonyította, hogy számára fontosabbak az ukrán gazdák, mint az európai farmerek. Csehország és Lengyelország is a magyarhoz hasonló döntésre jutott.

Szabad Európa azt vizsgálja, miért olyan fontos tematika Orbán Viktor számára Trianon. A lap riporttal jelentkezett Várpalotáról, a Trianon Múzeumból. A cikk megállapítja, hogy ez a téma az egyik legfontosabb nemzeti egység teremtő erő a magyar kormány számára, s ezért mindig emeli az erre szánt támogatásokat. Azonban ennek ellenére az átlagember nemcsak, hogy keveset tud, gyakran tévhiteket és illúziókat táplál Trianonról. Hisz az egyik megkérdezett, nevezetesen nyugdíjas történelemtanár és múzeumi idegenvezető is, azt nyilatkozta, Magyarország minden szenvedése Trianonra vezethető vissza. Orbán retorikája rossz visszhangra talált és ellenséges viszonyt alakított ki minden érintett, szomszédos országban, ugyanakkor azt elismerik, hogy mégha sértő és támadó is a retorika, Orbánnak nincsenek területi követelései. Másrészről a cikk felhívja a figyelmet arra az ellentmondásra is, hogy miközben a kárpátaljai magyarok érdekvédelmét még a helyi vezetőknél is jobban igyekszik érvényre juttatni a magyar kormány, addig ellenzi Ukrajna uniós csatlakozását. S némi félrevezetés is zajlik, amire példaként a Reddit közösségi portálon terjesztett Trianon térképet hozták fel.

A magyar-kínai diplomáciai kapcsolatfelvétel 75. évfordulója alkalmából kereste fel Szijjártó Péter külügyminiszter kínai kollégáját, utóbbi nagy várakozással tekint az év második felében esedékes magyar uniós elnökség elé. A kínai állami, angolnyelvű CGTN TV tudósítása szerint Wang Yi reményét fejezte ki a megbeszélésükön, hogy a magyar kormány meg tudja majd értetni az uniós tagállamokkal, hogy Kína nem kihívás, hanem lehetőség Európa számára, illetve barát és nem ellenség. A Xinhua központi kínai hírügynökség sem számolt be a konkrét megállapodásokról, az újabb beruházásokról és az újabb repülőgépjáratokról, amelyekre nyilván nem a turisták, hanem a vendégmunkások miatt van szükség.

Reuters pedig legfrissebb írásában arról tudósít, hogy mivel nem talált elegendő bizonyítékot a brazil legfelsőbb bíróság bírája, Alexandre de Moraes arra, hogy februárban Jair Bolsonaro volt brazil elnök menedéket keresett volna a magyar nagykövetségen, lezárta az ügyet. Azok után, hogy a New York Times birtokába jutottak olyan biztonsági kamerákkal rögzített felvételek, amelyek egyértelműsítik, hogy február 12 és 14-e között meghúzta magát a volt elnök a magyar követségen, hogy elkerülje a jelenlegi elnök elleni puccskísérlet miatti nyomozást és letartóztatást, felelősségre vonást. Bolsonaro ugyanis azt vallotta a bíróságon, hogy azért ment a követségre, hogy tovább ápolja az egyébként is jó viszonyt, kapcsolatokat elvbarátjának, Orbánnak az embereivel.

A NATO rövid kisfilmet tett közzé a soknemzetiségű magyarországi csapatok felkészültségéről, bizonyítandó, hogy a szomszédban zajló háború teremtette helyzetben készek a katonák az ország szuverenitásának megvédésére.

ITT HALLGATHATÓ MEG, ITT OLVASHATÓ

ELHAGYATVA - DIZÁJNER DROGOK MAGYARORSZÁGON

DROGRIPORTER.444.HU
Szerző: TAKÁCS ISTVÁN GÁBOR
2024.04.25.



Hogyan érinti 2024-ben a magyar vidéket és a városokat az olyan új pszichoaktív szerek, mint a "herbál", vagy a "kristály" használata? Hogyan bánik a magyar társadalom ezeknek az anyagoknak a használóival? Droghasználók, ex-díler, polgármester, segítők és szakértők válaszolnak ezekre a kérdésekre, a Drogriporter új dokumentumfilmjében (Az oldal tetején látható a film).

2007 óta azért készítünk drogpolitikáról szóló filmeket, hogy ennek az összetett jelenségnek az emberi oldalát mutassuk be. Hogy emlékeztessünk arra, hogy a droghasználó emberek, még ha hajléktalanok is, ha szintetikus kannabinoidokat szívnak, ha injekciósan használnak drogokat, esetleg roma droghasználók,

akkor sem "zombik," nem "dzsánkik", nem "narkósok", hanem emberek, ugyanolyan értékes emberek mint bárki más. 

Sőt, akkor is azok, ha az alkoholtól eltérő hatású tudatmódosító szerek iránti meg nem szűnő igényt szolgálják ki, vagyis drogdílerek.

Reméljük, hogy ezzel a két éven keresztül készített és közel egy órás filmmel hozzá tudunk járulni a magyarországi dizájner drog használat megismeréséhez, értelmezéséhez, és a megfelelő közpolitikai válaszok kialakításához is. Meggyőződésünk, és ezt hirdetjük a Drogriporteren immár 20 éve, hogy a drogproblémák megoldásához nem a büntetésen, hanem a segítségnyújtáson keresztül jutunk el.

Az új pszichoaktív szer használat Magyarországon a 2010-es években terjedt el, a szintetikus kannabinoidok az igazi kannabisz után a második legtöbbet kipróbált szerek a fiatalok körében.

Mégis, ezeknek a szereknek a rendszeres használata inkább az alacsonyabb társadalmi státuszú, vidéken élő emberek között jellemző. 

Dr. Móró Levente, tudatkutató szerint a szintetikus kannabinoidok esetében sem magával a molekulával van a baj, hanem a dózissal és a használati gyakorisággal. Olyan erősre keverik ugyanis ezeket a szereket, hogy a sokszoros túladagolás lesz a jellemző hatás és ezt látjuk az utcákon és a köztereken is.

A legnagyobb problémát a “herbál” és “kristály” használat a szegregátumokban jelenti, ahol túlnyomó részben roma emberek élnek. Még az olyan jól szituált településeken is, mint Halmajugra, a "kristály" vagyis a szintetikus katinon használata - elsősorban a kis értékű lopások elharapózása miatt - már komoly problémát jelent. Dr. Lakatos Rozália, a település polgármestere szerint,

bár nem minden új pszichoaktív szer használó ember roma, mégis a szegényebb emberek között ez jobban feltűnik, így a roma emberekre ég rá a droghasználat stigmája is. 

Az érintett családok mindeközben úgy érzik, hogy nem számíthatnak külső segítségre, nem tudják, hogy hova forduljanak.

A droghasználókat segítő szolgáltatásokat az utóbbi 14 évben a magyar állam kivérezette, a drogprevenciós szakembereket kitiltották az iskolákból, az alacsonyküszöbű szolgáltatások megszűntek vagy vegetálnak. Dr. Csák Róbert szociológus szerint az ellátórendszer lefedettsége annyira alacsonnyá vált, hogy egyszerűen nem lehet tudni, mi történik ezekkel az emberekkel. Alig van kapcsolat azokkal, akiknek vidéken drogproblémájuk van. Ha mégis bejutnak kezelésbe, Dr. Szemelyácz János szerint


a szolgáltatások jelenleg nem eléggé differenciáltak ahhoz, hogy az új típusú igényeknek megfeleljenek...

ITT NÉZHETŐ MEG, ITT OLVASHATÓ

CSAK RÉSZBEN VOLT HATÁSOS A HÁZIORVOSOK TAVALYI ELLENŐRZÉSE, AZ ESETEK 39 SZÁZALÉKÁBAN A HÁZIORVOST NEM IS TALÁLTÁK A RENDELŐJÉBEN

NÉPSZAVA
Szerző: DANÓ ANNA
2024.04.25.


A rendelőn kívüli elérhetőséggel is gond volt, egyharmaduk ugyanis telefonon is elérhetetlennek bizonyult.


Csak részben volt hatásos a háziorvosok tavalyi ellenőrzése – derült ki a Belügyminisztérium lapunkkal közölt adataiból. A bejelentés nélkül érkező ellenőrök ugyanis számos esetben nem találtak rendelést, sőt rendelőt sem. Az első ellenőrzés idején csak az alapellátók harmadánál nem bukkantak hiányosságokra. Ám egy későbbi utóellenőrzés idejére sem sikerült maradéktalanul kijavítani a korábban feltárt problémákat. Az újra vizsgált mintegy 1452 telephelyen, amit 401 háziorvosi szolgáltató működtetett, a rendelők 12 százaléka továbbra sem volt megtalálható, és az ellenőrzés időpontjában hiába volt éppen betegfogadási idő, 39 százalékukban nem zajlott orvosi ellátás. Az orvosok rendelőn kívüli elérhetőségével is gond volt, egyharmaduk ugyanis telefonon is elérhetetlennek bizonyult.

Bár nagyobb híre csak szakrendelők és kórházak ellenőrzése kapcsán kelt, Takács Péter egészségügyért felelős államtitkár már tavaly létrehozta az „ellenőrzésfelügyeleti szolgálatot.” A szervezet feladata, hogy összehangolja az egészségügyi szakhatóságok (az egészségbiztosító, az OKFŐ, és az egykori ÁNTSZ, a Nemzeti Népegészségügyi és Gyógyszerészeti Központ) ellenőrzéseit, s feltárja a betegellátás hibáit.

Tavaly február-márciusban négy megyében – Baranya ,Tolna, Vas valamint Győr-Moson-Sopron - ellenőriztek mintegy 569 háziorvosi és az alapellátó fogorvosi szolgálatot. A vizsgálatok elsősorban azon körzetekben zajlottak, amelyek orvosi vállalkozásainak egynél több bejelentett telephelye volt. Ezt követően 2023 márciusában soron kívül további 11 háziorvosi ellátást végző szolgáltatót is felkerestek az észak-magyarországi, a nyugat-dunántúli és a dél-dunántúli régióban.

A váratlanul érkező ellenőrök több hiányosságot találtak: így például számos esetben nem folyt rendelés a hatóságnak bejelentett időszakban, esetenként rendelő sem volt a működési engedélyben foglalt címen...

ÚJRACSOMAGOLTA A LETELEPEDÉSIKÖTVÉNY-BIZNISZT A KORMÁNY

SZABAD EURÓPA / PODCAST
Szerző: FAZEKAS PÁLMA
2024.04.24.


Ezúttal nem állampapírt kell vásárolnia, hanem ingatlant, vagy ingatlanalapba kell fektetnie a pénzét annak a külföldinek, aki könnyen és gyorsan tartózkodási engedélyhez akar jutni Magyarországon. Egy ügyvéd szerint ugrásra készen várják a kínai ügyfelek a kormány új befektetői vízumprogramját.


Kerényi György és Wiedemann Tamás írt a témáról részletesen, Wiedemann Tamás volt a Sztoriban vendége.

Néhány gondolat a beszélgetésből:

- A vendégbefektetői programnak jogilag már tavaly megágyazott a parlament, amikor elfogadta az új idegenrendészeti törvényt.

- A program július 1-jén indul, a részleteket szabályozó végrehajtási rendelettel vélhetően megvárják az önkormányzati és EP-választást.

- Vendégbefektetői státuszt három árkategóriában szerezhet a külföldi, a legolcsóbb 250 ezer euróba, a legdrágább egymillióba kerül.

- A Szabad Európának nyilatkozó ügyvéd szerint ugrásra készen várják a program indulását a kínai ügyfelek, egyelőre a 250 ezer eurós, mintegy százmillió forintos változat iránt a legnagyobb az érdeklődés.

FÁJDALMAS, DE SOK POZITÍVUMMAL IS JÁR, HA ELFOGADJUK, HOGY A KLÍMAKATASZTRÓFA ELKERÜLHETETLEN

TELEX / TECHTUD
Szerzők: CSURGÓ DÉNES, NAGY NIKOLETTA
2024.04.24.


Jem Bendell a nemzetközi klímamozgalom talán legellentmondásosabb alakja. Évtizedekig foglalkozott fenntarthatósággal és klímaaktivizmussal nemzetközi szervezetek tanácsadójaként és az angliai Cumbriai Egyetem professzoraként. 2018-ban viszont hosszabb szabadságra ment, amely alatt megírta a Mélyadaptáció: Útmutató az éghajlati tragédiához című tanulmányát. Ebben az azóta már közel egymilliószor letöltött tanulmányban a klímatudomány aktuális állását értékelve azt írja, véleménye szerint elkerülhetetlen, hogy a ma ismert társadalom a klímaváltozás hatására még az ő életében összeomoljon, ezért azzal kellene foglalkoznunk, mit tehetünk, hogy erre felkészüljünk, és tompítsuk az összeomlás hatásait.

Bendell nézetei nagy hatással voltak a klímamozgalomra, az Extinction Rebellion alapítói is nagyban merítenek írásaiból, világszerte mélyadaptációs közösségek alakultak (közülük a magyar közösség a legnagyobb), több elismert klímatudós viszont éles kritikával illeti a megállapításait, lényegében riogató kóklernek kikiáltva Bendellt.

Jem Bendell a Budapesten megrendezett World Adaptation Forumra érkezett Magyarországra, miközben második könyve is megjelent magyarul. Az akadémiai szférát azóta otthagyó gondolkodót, klímatudományról, reményről és arról kérdeztük, hová vezet, ha elfogadjuk a társadalmi összeomlás elkerülhetetlenségét...

MAGYAR PÉTERT ROBOTKÉNT BALOLDALIZZA KÓSA LAJOS MEG A VEZÉR

DAVE VILÁGA
Szerző: Dave
2024.04.24.



Orbán Viktor és Kósa Lajos úgy baloldalizzák Magyar Pétert, mintha robotok lennének...

MAGYAR PÉTER A NER ACHILLES-INA? | EGYETEM TV | A NÉP HANGJA

EGYETEM TV
Szerző: EGYETEM TV
2024.04.25.



Magyar Péter napról napra emberek ezreit viszi ki az utcára, miközben a közösségi platformokon is tarol. Feltehető a kérdés: Ő lehet a rendszer ellenszere?

A KSH SZÁMAI IS IGAZOLJÁK A NYUGDÍJASOK HELYZETÉNEK ROMLÁSÁT

HÍRKLIKK
Szerző: NVZS
2024.04.25.


Megszokhattuk az utóbbi években, hogy az egymást követő Orbán-kormányok ugyanazon érv mantrázásával utasítják vissza a szakértők és ne adj’ Isten! az ellenzék bírálatát a nyugdíjasok folyamatos pozícióvesztése miatt. A válasz erre mindig az, hogy 2010-ben megígérték a nyugdíjasoknak, hogy az ellátásuk megőrzi a reálértékét, és ezt be is tarják. De a bírálatok nem is erre irányulnak, hanem a nyugdíjasok relatív pozícióvesztésére a keresettel rendelkezőkhöz képest. A KSH által most közzétett interaktív elemzés azonban fényesen igazolja ezeknek a kritikáknak a jogosságát. A nyugdíjasok relatív helyzete romlott az elmúlt 12 évben.


Orbán Viktor ismételt kormányfői színrelépése előtt a nyugdíjemelést másként számolták ki, mint azóta: korábban az úgynevezett svájci indexálást alkalmazták, ami nagyvonalakban annyit jelentett, hogy a nettó átlagkeresetek és az infláció fele-fele arányban járult hozzá a nyugdíjak emeléséhez. Ezt megszüntetve, 2012-től más logika és módszertan alapján számolnak: a szakértők által vitatott állapotú nyugdíjas fogyasztói kosár következő évre belőtt inflációjával emelnek. (A nyugdíjas inflációs kosárról például Mellár Tamás korábbi KSH-elnök, országgyűlési képviselő itt nyilatkozott a Hírklikknek)) Ez pedig oda vezet, hogy – miként azt például a Nyugdíjguru számokkal igazolva korábban bemutatta – a vegyes indexálás alkalmazásával 2022-ben az átlagnyugdíj nem 161 ezer, hanem több mint 200 ezer forint lehetett volna. Az átlagnyugdíjas tehát bukta a nyugdíja negyedének kitevő összeget.

A fenti bírálatok jogosságát igazolja a Központi Statisztikai Hivatal által a nyugdíjasok, nyugdíjakat bemutató, grafikonokkal gazdagon illusztrált „helyzetképe”. Kilenc megközelítésben taglalja a témát, mostani írásunkban egyetlen egyet mutatunk be, azt, amelyik a nyugdíjak és a keresetek értékalakulását mutatja be...