2024. január 15., hétfő

SZ. BÍRÓ ZOLTÁN: A KÍNA FELÉ FORDÍTOTT OROSZ GAZDASÁG

NÉPSZAVA
Szerző: SZ. BÍRÓ ZOLTÁN
2024.01.14.


Ma már a korábbiaknál is világosabban látszik, hogy alaptalannak bizonyult az a feltételezés, mely szerint a nyugati szankciók megroppanthatják az orosz gazdaságot, és a putyini rezsimet a háború gyors befejezésére kényszeríthetik. A szankciós politikák történetével foglalkozó szakértők már a háború korai szakaszában figyelmeztettek erre. Szerintük az orosz gazdaság túl nagy ahhoz, hogy büntető intézkedésekkel – még ha azok átfogóak is – meg lehetne töri Oroszországot, kiváltképp a globalizációnak azon a szintjén, ahová a világgazdaság a XXI. század elejére eljutott. Ennek ellenére nem kevesen voltak azok, akik a szankciók következményeit tényleges hatásuknál jóval nagyobbnak várták – többek között – arra hivatkozva, hogy Oroszország jelentős importszükséglete (a háború előtti évben ez 304 milliárd dollárt tett ki, ami az orosz GDP 16,5 százalékának felelt meg) kritikus mértékben teszi sebezhetővé az országot.

Akik bíztak a szankciók komoly hatásában, azt feltételezték, hogy Moszkva nem tudja majd gyorsan pótolni a büntető intézkedések nyomán elérhetetlenné vált, korábban főként nyugaton beszerzett termékeket. Erre már csak azért is számíthattak, mert a háború előtt a szankciós politikához csatlakozó országok biztosították az orosz import 51 százalékát, míg az orosz export ennél is nagyobb arányát, 56 százalékát vették fel. Harmadrészt, abból adódhatott a szankciókhoz kapcsolódó indokolatlan derűlátás, hogy sokan bíztak abban, a másodlagos szankciók és a nyomásgyakorlás egyéb módszerei elégségesek lesznek ahhoz, hogy a putyini Oroszország iránt megértést mutató országok jelentősen korlátozzák Moszkvával fenntartott kereskedelmi kapcsolataikat. Ám ezek a remények – hiába figyelmeztettek erre a szakértők – illuzórikusnak bizonyultak. Ez azonban nem jelenti azt, hogy a bevezetett büntető intézkedések ne növelték volna meg a háború orosz költségeit és ne okoztak volna különböző problémákat Oroszországnak – de arra alkalmatlanok voltak, hogy Moszkvát a háború gyors befejezésére kényszerítsék.

Azoknak, akik az orosz import látványos korlátozásában látták azt a fegyelmező erőt, ami meghátrálásra kényszerítheti Moszkvát, annak ellenére csalódniuk kellett, hogy ez előre tudható volt. Leginkább azért, mert az orosz import nagyságának jelentős ingadozása a háború előtt sem számított szokatlannak. Nem egy példát találni erre. Ilyen volt a 2008-2009-es időszak is. Míg 2008-ban az orosz import értéke 289 milliárd dollár volt, addig egy évvel később már csak 184 milliárd. De ez a volatilitás nemcsak a globális válság éveire volt jellemző. Néhány évvel később – nyilván nem függetlenül a Krím-félsziget annektálása nyomán elrendelt szankcióktól – mindez megismétlődött. Míg 2014-ben az orosz behozatal 308 milliárd dollárt tett ki, addig a következő évben annak nagysága már csak 193 milliárd volt. Az orosz gazdaság azonban mindkét esetet túlélte anélkül, hogy az ország vezetésének változtatnia kellett volna politikai irányvonalán. Már csak eme korábbi tapasztalatok miatt sem okozhatott különösebb problémát, hogy a háború első évében az import értéke 280 milliárd dollárra esett vissza. Olyannyira nem jelentett ez gondot, hogy tavaly már sikerült némiképp növelni is a behozott áruk értékét. Az előzetes számítások szerint a 2023-as orosz import értéke a 300 milliárd dollárt is meghaladta. Ugyan az importált áruk mennyisége és minősége valamivel kisebb, illetve némileg rosszabb lett – kiváltképp vonatkozik ez a fejlett technológiákra –, mint a háború előtt volt, de ezek a változások mégsem jártak drámai következményekkel. Moszkvának még azt is sikerült elérnie, hogy a gépek, berendezések és közlekedési eszközök behozatala – vagyis épp azon termékeké, amelyekre a háború folytatásához Oroszországnak a leginkább szüksége van – tavaly jelentősen növekedni tudott...

ELTŰNTEK A BÉRNŐVÉREK, MÁRIS AKADOZIK A KÓRHÁZI ELLÁTÁS

TELEX
Szerző: HALÁSZ NIKOLETT
2024.01.15.


2024. január 1-jétől egy korábban elfogadott jogszabály szerint megszüntették a bérnővérek alkalmazását a kórházak többségében. Januártól a kórházak már nem köthetnek szerződést a bérnővéreket közvetítő cégekkel, illetve maximum heti 12 órában lehet bérnővéri munkát vállalni, és akkor is külön engedély kell hozzá. A kormány célja, hogy csak olyan dolgozzon állami intézményben szakdolgozóként, akit az egészségügyi szolgálati jogviszony törvénye alapján az adott intézmény alkalmaz. De kik azok a bérnővérek, és miért fáj már most nagyon a hiányuk?

A bérnővérek egyéni vállalkozók

A bérnővérek azok az egészségügyi dolgozók, akik szabadidejükben főállásukon kívül más kórházakban is dolgoznak, vagy eleve nincs is főállásuk, hanem közvetítőn keresztül mennek oda, ahol éppen kellenek. A bérnővérek egyéni vállalkozók, akik annak a cégnek számláznak, amelyik kirendeli őket adott kórházakba. A kórházak pedig a közvetítő cégeknek fizetnek a nővérek szolgálataiért. A bérnővéri munka azért lehet vonzóbb alternatíva, mert kötetlenebb, mint a főállású foglalkoztatás, és órabérben jobban lehet vele keresni. Viszont van azért hátránya is: azoknak a bérnővéreknek, akiknek nincsen más főállásuk, nem jár fizetett szabadság és betegállomány sem.

Soós Adrianna, a Független Egészségügyi Szakszervezet vezetője korábban azt mondta, hogy az egészségügyben a nővérek 10-15 százaléka bérnővérként dolgozik. Ez pedig azt is jelenti, hogy elég nehezen lehet pótolni a hiányukat. Elmondása szerint a budapesti kórházakban volt olyan időszak, amikor éjszakai vagy hétvégi műszakokban az ápolók fele bérnővér volt. Főleg a fővárosban jelent nehézséget a zavartalan betegellátás megszervezése a bérnővérek alkalmazása nélkül.

Az új szolgálati jogviszony a nővéreknek volt a legrosszabb


De miért lehetetlenítették el a bérnővérek alkalmazását, ha ennyire szerves részei az egészségügyi ellátásnak? A válasz több részből áll. Egyrészt a bérnővéri rendszer megszűnéséhez hozzájárult a katatörvény szigorítása. Ugyanis a bérnővérek, ahogy már említettük, egy közvetítő cégnek, nem magánszemélyeknek számláztak. Ruszin Zsolt, a Magyar Könyvelők Országos Egyesületének alelnöke korábban azt mondta a Népszavának, hogy tíz–húszezren lehetnek azok, akik az egészségügyben katás vállalkozókként dolgoztak. Sok bérnővér helyzete ellehetetlenült, mivel egyéni vállalkozóként nem tudtak tovább katásként adózni, miközben anyagilag ez lett volna a legkedvezőbb számukra.

Másrészt a kormány régóta tudatosan szeretné beterelni a bérnővéreket az egészségügyi szolgálati jogviszony alá. Az egészségügyi szolgálati jogviszonyt 2021 márciusában vezették be. A törvény része volt az orvosok nagymértékű béremelése, és számos más változás. Az új jogviszonyt a szakdolgozók 96,3 százaléka írta alá, több mint 106 ezer ember.

Az új státuszról szóló szerződést 4000 orvos és ápoló nem írta alá. Sokan azért kritizálták az új jogviszonyt, mert a bevezetése után csak engedéllyel lehetett másodállást vállalniuk az orvosoknak, és az egészségügyi szakdolgozókat át lehetett vezényelni más intézménybe, ha a betegellátás biztosítása miatt erre szükség volt. Az új szolgálati jogviszony éppen a nővéreket érintette a legrosszabbul, mert az ő bérük az orvosokéval ellentétben nem emelkedett, viszont sokan úgy érezték, a munkaterheik növekedtek...

VISSZAJÁTSZÁS: AZ ORBÁN-CSALÁD ISMERETLEN TÖRTÉNETE (ELSŐ-MÁSODIK RÉSZ)

PARTIZÁNINFO
Szerző: Partizán
2020.08.14.



Tiborcz István, Orbán Ráhel - ezekkel a nevekkel azonosítja a szélesebb közvélemény az Orbán családot. A valóságban a família sokkal több tagot számlál, és ami még ennél is fontosabb: sokkal meghatározóbb jelentőségük van, mint ahogy azt feltételeznénk. Kétrészes videóriportunkban az Orbán-család ismeretlen történetét mutatjuk be - a szereplők magánéletét tiszteletben tartva, de a politikai-gazdasági szerepvállalásuk ismeretlen fejezeteit kíméletlenül leleplezve.




VISSZAJÁTSZÁS: ORBÁNÉK ÉS A TITKOS PÉNZESZSÁKOK - MIÉRT BÚJNAK A SZUPERGAZDAGOK MAGÁNTŐKEALAPOK MÖGÉ?

PARTIZÁN
Szerző: Partizán
2023.12.13.



A magántőkealap az új offshore: segítségükkel akár több százmilliárdos vagyonokat is el lehet rejteni, a magántőkealapok tulajdonosait ugyanis nem kell felfedni a nyilvánosság előtt. A magántőkealapok ennek megfelelően gombamód elszaporodtak Magyarországon, és a hatásuk is egyre nagyobb: számításaink szerint ma már majdnem 400 cég tartozik a kormányközeli szereplők által kezelt magántőkealapok alá, ami azt jelenti, hogy közel félezer cég termel teljesen ismeretlen tulajdonosoknak, nem egyszer milliárdos hasznot. De a NER 13. évében mi értelme van a magántőkealapozásnak? A sokadik kétharmad után miért van szüksége bárkinek arra, hogy magántőkealapok mögé rejtse a vagyonát? Az eddig sem rengette meg a NER hatalmát, hogy kiderült, egyesek a semmiből lettek milliárdosok. De akkor mi értelme a rejtőzködésnek? Talán még a NER is strómanol valakinek? Legújabb oknyomozó adásunkban többek között erre keressük a választ.

VISSZAJÁTSZÁS: VALÓTLANUL - FEKETE KAMPÁNYOK AZ ORBÁN-RENDSZERBEN (MAGYAR JETI FILM)

MAGYAR JETI
Szerző: 444.HU
2023.11.08.



Ha ez a gépezet célba vesz, az elől nincs menekvés. Az Orbán-rendszer egyik legfontosabb és legkeményebb fegyverét először politikai ellenfelekkel szemben vetették be, de mára mindenkinek fel kell készülnie arra, hogy célpont lehet. 

Az igazságban ezekben a kampányokban semmiféle szerep nem jut. Mit tehet ez ellen az igazságszolgáltatás, hogyan lehet védekezni? 

A film a 444 előfizetőnek köszönhetően valósult meg. 

Készítette: Ács Dániel, Botos Tamás, Kiss Bence, Kovács Bendegúz, Kristóf Balázs, Plankó Gergő, Németh Dániel, Páll Tamás Angol felirat: Klaniczay Anna Lengyel felirat: Piszczek Waldemar 00:00 A média leemeli az arcodat 
1:22 Az első fekete kampányok 
15:30 Fekete kampányok civilek ellen 
24:13 Titkosszolgálati módszerek 
30:18 A lejáratás módszertana 
43:31 A lejárató kampányok céljai 
54:17 Hogyan lehet ez ellen védekezni? 
59:47 Mit tehet az igazságszolgáltatás? 
1:11:47 Átélni egy fekete kampányt 
1:16:40 Egy embertelenül veszélyes gépezet 

A független sajtót a kormányzat egyre erőteljesebben igyekszik ellehetetleníteni. Mi eközben napról napra azon dolgozunk, hogy megmutassuk Neked a hatalom valódi arcát. Ezt a munkát nélküled nem tudjuk tartósan végezni. Legyél te is a 444 Közösségének tagja: https://kor.444.hu/megmutatjuk

A FIDESZT NEM LEVÁLTANI, HANEM FELSZÁMOLNI KELL

AMERIKAI NÉPSZAVA ONLINE
Szerző: AMERIKAI NÉPSZAVA
2024.01.14.


Lengyelországban az illiberális keresztényfasiszták félúton jártak a jogállam felszámolása során (például nem szüntették meg a demokratikus választáson való bukás lehetőségét), amikor a lengyel nép leváltotta őket. Mivel nem jutottak a diktatúra felépítésének végére, s nem forradalom döntötte meg a hatalmukat, megúszták a börtönt és a lincselést, viszont ellenzékben maradhattak, mint a demokratikus pluralizmus egyik pártja.

Ebből következik az abszurd helyzet, hogy egy abszolút fasiszta párt az önkényuralmi rendszer kiépítésének szándéka és próbálkozása után a demokratikus jogállam legitim és legális szereplője lehet, amely ebből a pozícióból támadja az alkotmányos és demokratikus jogállam helyreállítását. Mivel leváltható volt a lengyel fasiszták pártja, lehetőségük van arra, hogy demokratikus keretek között ellenzékből legyenek újra fasiszta puccsisták.

Ezért nincs könnyű helyzetben Donald Tusk, mert ha megijed, elvtelen kompromisszumot köt, vagy megalkuszik, akkor elveszíti a létjogosultságát és demokratikus küldetését, a jogállam helyreállítását, másrészt a gyengesége biztos bukáshoz vezet. De még ennél is rosszabb, ha az önkényuralom és a fasizmus nyilvánvaló intézkedéseit nem számolja fel, mert azzal legitimálja őket. Az a látszat keletkezik, hogy a fasizmus legitim alternatíva, csak kereszténységnek kell nevezni.

Életútja és eddigi ténykedése alapján nem kell attól tartani, hogy Tusk megalkuszik, mert ő volt az egyetlen, aki kifüstölte Orbánt az Európai Néppártból is. Kormányának intézkedései pedig abszolút helyes úton járnak: visszafoglalta a közszolgálati televíziót, megszüntette a közpénzből folytatott hazug fasiszta propagandát és agymosást, helyreállítja legelőször is a sajtószabadságot. Az Orbán-családhoz hasonló illiberális fasiszta tolvaj belügyminisztert és a helyettesét jogszerű bírósági döntés alapján a független igazságszolgáltatás börtönbe vágta.

Éhségsztrájkolhatnak, mindenki eldöntheti, hogy eszik vagy nem eszik. Ezzel nem lehet a bíróság törvényes ítéletét visszavonatni vagy megsemmisíteni. A fasiszta államelnök, mint az önkényuralmi államcsíny része, kegyelmet adhat nekik, ellenállhat a jogállamnak, de a demokratikus fordulatot nem akadályozhatja meg. Ha Tusk kitart, s jól komminikál, ha megértet mindent a lengyelekkel, és tisztességes marad, akkor nem bukhat el.

Most arra nem térünk ki, hogy a magát hazug módon szabadnak és függetlennek nevező magyar médiának az a része, amely nem tartozik közvetlenül Orbán propagandagyárába, a lengyel fasiszták tiltakozásait olyan hisztérikus módon tálalja, mintha Donald Tusk lenne a jogsértő és azonos morális alapon álló felek harcolnának egymással. Csupán azt jegyezzük meg, hogy a félmunkát végző lengyel fasiszták megúszták a lincselést, de nem kerültek a diktatúraépítés és az alkotmányos rend megdöntésének kísérlete miatt bíróság elé.

Ez azt jelenti, hogy demokratikus keretek között kapnak még egy esélyt arra, hogy újra megpróbálják megszerezni a hatalmat és létrehozni a lengyel fasiszta diktatúrát, emellett lehetőségük van arra, hogy akadályozzák az alkotmányos rend helyreállítását, hazudjanak, romboljanak, uszítsanak és pusztítsanak. Így a lengyel demokratikus helyreállítás kísérlete érdekes fejlemény, politológiai szempontból egyedülálló fejlemény, aminek még lehetnek hatásai egész Európa jövőjére. Bízunk abban, hogy Donald Tusk befejezi, amit elkezdett.

A lengyel párhuzam alapján elkerülhetetlen, hogy Orbán fasiszta rendszerét ne vessük össze azzal, ami Lengyelországban történik. Mindenekelőtt le kell szögezni, hogy Pesten nem történhet meg az, ami Varsóban, mert Magyarországon Orbán befejezte a fasiszta állam felépítését, lerakta a fejlett nácizmus alapjait, az alkotmányos rendet megdöntötte, és kiépítette azokat a mechanizmusokat, amelyek megakadályozzák, hogy demokratikus úton leváltható legyen. Demokrácia látszatába burkolt puha fasiszta diktatúra működik.

Ezért annak lehetősége kizárt, hogy Orbán és „pártja” valaha ellenzékbe vonuljon. Orbán csak előre mehet, nem hátra, számára nincs visszaút. Rendszere vagy nyílt totális diktatúra lesz vagy királyság, amely azonban nélkülözi a legitimitást és az alkotmányosságot, ezért előbb-utóbb forradalommal végződik. Orbánra, a strómanjaira, a kiszolgálóira lincselés, az utcai harcok közepette akasztás, jobb esetben életfogytig tartó börtön, esetleg menekülés és valamilyen diktatúrában életfogytig tartó száműzetés vár. Ellenzékiségről szó sem lehet.

Ebből az következik, hogy igazi ellenzék nem a „kormányt” (amely csak egy bűnszervezet), hanem a törvénytelen rendszert támadja, és ennek a törvénytelen rendszernek a létezését, a legitimitását utasítja el. Egyetlen követelése a demokratikus jogállam helyreállítása, az alkotmányos rend visszaállítása lehet, nem a rendszeren belüli kormányváltás (ez eleve kizárt és a gondolat Felcsúton minden alkalommal nagy derültséget okoz), nem szociális reform és/vagy szociáldemokrata fordulat. Ez utóbbi mind bullshit, kamu, szélhámosság.

Ennélfogva igazi ellenzék nem szociáldemokrata fordulat hazugságával gyűjti a szavazóit, nem szociáldemokrata fordulatra kér felhatalmazást az Orbán által kiépített rendszerben, hanem kizárólag az alkotmányos rend megdöntése ellen szerveződik. Ehhez gyűjti azokat, akik tudnak háromig számolni, és észrevették, hogy Orbán a fasiszta vezér, a zsarnok és a meg nem válaszott király, aki ellopta az országot, felszámolta a jogot és a szabadságot, az országot tulajdonává tette, az alkotmányos rendet megdöntötte, a demokráciát, népuralmat megszüntette.

Igazi ellenzék egyetlen legitim programja az Orbánnal és zsarnoki rendszerével szembeni forradalom lehet, amelynek nemcsak erőszakos és fegyveres formái lehetnek, hanem békés ellenállás, polgári engedetlenség, bojkott, a legitimáció (vagyis az engedelmesség) teljes felmondása, passzív ellenállás, és még sorolhatnánk. Ha ezt senki nem hirdeti meg, senki nem szervezi meg, akkor Orbán és népe nem hagy más lehetőséget egymásnak, mint csak a forradalmat, amiből jó esetben nem lesz véres polgárháború. Ez látszik reálisnak.

Ebben az esetben fel sem merül, hogy ebből a bűnbandából egyetlen fasiszta a közéletben maradjon, bármilyen politikai szerveződésben résztvegyen, hiszen egytől egyig bíróság elé kell állítani őket: államellenes bűncselekmény, diktatúra szervezése és működtetése, a korlátlan hatalom birtoklásának alkotmányellenes volta miatt, és minden közvagyon elleni bűncselekményért, beleértve az ellopott pénzeket, a korrupt kínai, arab és orosz üzleteket, lélegeztetőgépeket, kötvényeket, közbeszerzésnek álcázott vagyonátjátszásokat stb., teljes vagyon elkobzással együtt...

A VESZÉLYHELYZETEK ÁRNYÉKÁBAN EGYRE NAGYOBBRA NŐTT AZ ÁLLAM

444.HU
Szerző: HAÁSZ JÁNOS
2024.01.15.


Öt év alatt megduplázódtak az állam bevételei és kiadásai, miközben a nominális GDP kevesebb, mint 60 százalékkal nőtt.

A magyar gazdaság forintban számolt nominális teljesítménye – az úgynevezett nominális GDP – a 2019-es 47 674 milliárd forintról 2023 végére 75 500 milliárd forint környékére nőhetett (a tavalyi GDP pontos értékét még nem tudjuk, ez a szám a december 30-án suttyomban közzétett középtávú kormányzati prognózisból számítható ki). Eközben viszont a magyar államháztartás bevételei és kiadásai ezt jóval meghaladó mértékben bővültek, vagyis a GDP-arányos állami elvonás szintje jelentősen emelkedett.

A Pénzügyminisztérium által közzétett költségvetési beszámolók és a KSH által számolt nominális GDP-adatok főbb számai az alábbiak:

Látszik, hogy a nominális GDP 2019-2021 között alig növekszik – a gazdaság kis mértékben nőtt, infláció lényegében nem volt –, majd 2021-re, 2022-re megugrik, csaknem húsz százalékkal nő (nagyobb részben a 15 százalék körüli éves infláció hatására). A múlt évben aztán a GDP összege a végül 17,6 százalékos inflációnál kisebb mértékben nőhetett – a pontos adatra még várni kell, a KSH február 14-én teszi közzé az első 2023-as GDP-becslését –, a kormány által becsült növekedés 14-15 százalék közötti (év közben még 78 500 milliárdos GDP-növekedést vártak).

Összességében 2019-2023 között a nominális GDP körülbelül 58 százalékkal nőhetett, aminek nagy részét, mintegy 50 százalékát az infláció tette ki...

SZAGUNK EURÓPÁBAN

REZEDA VILÁGA
Szerző: Rezeda
2024.01.15.


A szakértők és szakemberek, mindenféle komoly alakok úgy tudnak rácsodálkozni a világra, mintha ma született volna. Most épp, a második Orbán rezsim tizennegyedik évében azt állapították meg, amit mi, pórnépek már nagyon régóta tudunk, hogy Orbán a rajongói körében kezd isteni tulajdonságokkal bírni. Ugyanakkor mióta beszélünk már Fidesz-egyházról szekta jelleggel, amit Magyarország jelenlegi állapota is mutat, de jobb későn, mint soha. Ez azért megnyugtató a dologban, minden más azonban nem.

Zajlik már időtlen idők óta a szuverenitásvédelmi nemzeti konzultáció, amelynek csatolt eleme az a kiskakasos jelmondat, hogy a Fidesz – élin az istenszerű vezérrel, magával O. Viktor atyuskával – az EU-s választások után rendet rak a gusztusuktól elhajlott Európában. Ebben az ábrándban benne van O. V. meghatalmasodása, aki a forró nyár után már nem csak itthon, de mindenhol megmondja a tutit. Ez lesz a Kánaán kezdete a rózsaszínű narancsálmok szerint, mikor is az összes lipsi, komcsi, sorosista el lesz takarítva az útból.

Ilyen messze a választásoktól persze mindenki abban reménykedik, amiben csak akar, de már most látszik, nem jöhet olyan földindulás, aminek az a vége, hogy Orbán nagyvezér putyinizálni tudná az Uniót, bár már most is ezt szeretné, de nagyon. Függetlenül azonban a választásoktól, először kellene találni egy olyan pártcsaládot (jobbost, széljobbost), ahová a Fideszt befogadják, mert hajlamosak ők is, és mi is megfeledkezni arról, hogy momentán úgy lebeg az egész bagázs a semmiben, mint Mohamed koporsója odafönt.

A Néppártból való dicstelen távozásra, hogy úgy ne mondjuk, kirúgatásra gondolunk, amikor egy közösség először döntött úgy, a Fidesszel közösködni nem lehet, mert a viselkedése, elvei vagy elvtelensége nem felel meg az európai normáknak. Ebből a pofonból azóta sem álltak fel, és az emlegetett semmiben gyorsvonati sebességgel szaladnak a szélsőjobb felé. Illetve már meg is érkeztek egy jófajta fasizmussal, amit mi már szintén rég kimondtunk, a szakértők majd később fognak, mert állandóan a lényeg mellé beszélnek.

Itt van nekünk mindjárt Meloni asszonyság, aki szintén virtigli fasiszta, s hatalomra jutásakor ezért üdvözölte őt Orbán csárdást járva, hogy kapott egy új játszótársat az elborultsághoz. Mára azonban kiderült, a kását nem olyan forrón eszik, mint ahogyan Orbán szeretné, mert ez a Meloni azért van annyira józan, hogy nem keveri össze a külpolitikát a belpolitikával, és teljesen más a viszonya az Orbán által szétverni óhajtott Európához, mint hárommillió hülye magyar istenének, és ez azért már delikát.

De sokkal inkább az, ha tudjuk, ez az olasz nekilátott diktálni Orbánnak, hogy csak akkor látja szívesen az általa vezetett pártcsaládban: Európai Konzervatívok és Reformerek (ECR), ha változtat az Ukránokkal folytatott aljas játszmáin, magyarul, ha kijjebb csúszik kissé Putyin valagából. Nesze neked jobboldali vezérszerep és az Európa ura álmok, amikor már egy fasisztának is sok ez a miénk, akire egyébiránt lassan elfogynak a jelzők, ezért nem is biggyesztünk oda egyet sem, megteheti mindenki ezt gusztus szerint...