B1 BLOGCSALÁD
Szerző: nickgrabowszki
2020.03.01.
A tiltakozás hatására egyelőre mégis meghátrál a kormánytöbbség.
Lépésről lépésre haladt a Fidesz-KDNP kormány és parlamenti többsége az önkormányzatiság felfüggesztésében.
Előbb a veszélyhelyzetet hirdették ki, amely esetén a katasztrófavédelmi törvény az önkormányzati képviselőtestület hatáskörét a polgármesterre ruházza.
Veszélyhelyzetben a települési önkormányzat képviselő-testületének, a fővárosi, megyei közgyűlésnek feladat- és hatáskörét a polgármester, illetve a főpolgármester, a megyei közgyűlés elnöke gyakorolja. Ennek keretében nem foglalhat állást önkormányzati intézmény átszervezéséről, megszüntetéséről, ellátási, szolgáltatási körzeteiről, ha a szolgáltatás a települést is érinti. (46. paragrafus 4. bekezdés)
Amivel kiskirályokat és lokális diktátorokat csináltak helyi polgármesterekből, akik - a kormányhoz hasonlóan - rendeletileg bármilyen kontroll nélkül hozhatnak tetszőleges döntéseket, amelyeket eddig a képviselőtestület vagy a közgyűlés leszavazott.
Vissza is élt ezzel a helyzettel Ócsa, Szekszárd és Nagykanizsa fideszes - ám a testületeben vagy közgyűlésben kisebbségben lévő - polgármestere.
Azonban aligha őket akarja megrendszabályozni a kormány, inkább a tavaly ősszel győztes ellenzéki politikusokat célozták meg azzal a március utolsó napján benyújtott törvényjavaslattal (benyújtó: Semjén, előadó: Gulyás), amelynek fő célja, hogy az ügyfelek életét nehezítse, mert az államigazgatásnak ezután nem kell pénzbüntetést fizetnie, ha nem tartja be a közigazgatási határidőket.
Továbbá - és egyáltalán nem mellesleg - a törvényjavaslat
- megjutalmazza Schmidt Máriát két állami tulajdonban lévő ingatlannal (az alapítványa eddig bérelni volt kénytelen az államtól);
- eltörli a zuglói fővárosi önkormányzat építési tilalmát a Városliget lebetonozására azzal az indoklással, hogy
- a kormány jobban tudja, mi az önkormányzat, a zuglóiak és a fővárosiak érdeke, mint saját maguk.
A törvénytervezet leglényegesebb pontja azonban kétségtelenül az a teljesen oda nem illő, elbujtatott szakasz, amelyik a veszélyhelyzet időtartamára a kormányhivatalok alá rendeli a polgármestereket (és ezáltal a teljes önkormányzatot):
A polgármester, a főpolgármester, illetve a megyei közgyűlés elnöke (4) bekezdés szerinti döntéséhez szükséges a megyei, fővárosi védelmi bizottság előzetes jóváhagyása. A megyei, fővárosi védelmi bizottság az előzetes jóváhagyás tekintetében a döntési javaslat beérkezését követő 5 napon belül köteles dönteni, amely határidő jogvesztőnek minősül.
Figyelemre méltó, hogy a polgármestert nem az helyi védelmi bizottság alá rendeli a javaslat: annak ugyanis ő az elnöke. Hanem a megyei/fővárosi védelmi bizottság alá, amelyeket a kormányhivatalok vezetői, köznyelveben: a főispánok vezetnek.
A Fidesz rájött, hogy a veszélyhelyzet kihirdetésével az ellenzéki polgármestereknek adott hatalmat. Most ezt elveszi tőlük és átruházza a senki által meg nem választott főispánokra.
Ráadásul nem azt vezeti be a javaslat, hogy a polgármester döntése megvétózható utólag, hanem már előzetesen be kell nyújtani a főispán elé...