2023. július 13., csütörtök

GÁBOR GYÖRGY: A PÁLOS KOLOSTORTÓL AZ ELME-SZOCIÁLIS OTTHONON ÁT A KIHELYEZETT KORMÁNYÜLÉSIG

SZABADSÁG KLUB
Szerző: GÁBOR GYÖRGY
2023.07.13.


Az Orbán-kormány két napon át a sopronbánfalvi, eredetileg pálos, később karmelita kolostorban ülésezik. Nem árt tudni, hogy 1950-ben (!!!) a kolostor templomában egy bizonyos Básti Zoltán nevű festőművész dolgozott, aki a karzat fölött mind a mai napig látható munkájában megjelenítette Szent Mihály arkangyalt, amint a Sztálin arcvonásait viselő ördög felett diadalmaskodik. Csak csendben kérdem: a kihelyezett kormányülés két napja alatt nem jár véletlenül arrafelé egy festőművész?


Olvasom, hogy az Orbán-kormány két napon át a sopronbánfalvi, eredetileg pálos, később karmelita kolostorban ülésezik, amely az ötvenes évektől, mintegy negyedszázadon át elme-szociális otthonként működött, majd 2010-ben a Norvég Alap anyagi támogatásával és hozzájárulásával a rendkívül rossz állapotban lévő műemlékegyüttest a műemléki előírásoknak megfelelően helyreállították, s azóta magas színvonalú szállodának és Fesztiválközpontnak ad otthont. (Amúgy igen, ez az a Norvég Alap, amelynek ügye súlyos diplomáciai feszültséghez vezetett, miután az Orbán-kormány koholt vádak és hazugnak bizonyult súlyos rágalmak alapján mindenféle bűncselekménnyel vádolta meg azokat a civil szervezeteket, amelyek innen nyerték el a működésükhöz szükséges támogatásokat, hogy aztán e vádak és rágalmak következtében az EU-n belül egyedül Magyarország essen el a neki szánt 214,6 millió euró fejlesztési forrástól.)

A hely gazdag története, amely tehát a pálosoktól az elme-szociális otthonon át a Fidesz-kormány kétnapos ülésezéséig ível, kétségtelenül hordoz önmagában valami különös hangulatú eszmei, szellemi, spirituális folytonosságot. Most nem is az elme-szociális otthon és a kormányülés kontinuitására gondolok, pedig megtehetném, sokkal inkább a pálosok jelmondatára és a megszokott fideszes mentalitásra, valamint a kormánykörök jól bevált gyakorlatára. A pálosok jelszava ugyanis az alábbi: „Duplicavit annonam”, azaz „megkettőzte a járandóságot”. Csakhogy mielőtt a járandóságot (mindenféle járandóságot) önmaguk számára (és kizárólag önmaguk számára) folyamatosan megkettőző, megháromszorozó, megszázszorozó, megezerszerező fideszes hatalomra gondolok, fontosnak tartom jelezni, hogy a pálosok, akik Remete Szent Pálra vezetik vissza magukat, a Fidesztől eltérően nem holmi kapzsiságból, haszonlesésből, pénzsóvárságból és telhetetlen mohóságból választották a fenti jelszót, hanem azért, mert a hagyomány szerint egy ízben Remete Szent Pált remeteségében felkereste Remete Szent Antal, s az Úr gondviselői rendeléséből az addig naponta fél kenyeret hozó holló aznap megkettőzte a járandóságot, azaz a kenyéradagot, hogy abból mindkettőjüknek jusson. És így is lett: a két remete testvériesen megosztotta egymás között az egy adag kenyeret, amihez még arra sem volt szükségük, hogy sunyi és alattomos módon megkerüljék a közbeszerzési törvényt, vagy hogy mondjuk egy bizonyos Szijjártó Péter nevű folyton úton lévő remetének a leánytestvére, megsokszorozva a járandóságot, milliókat zsebeljen be a Szerencsejáték Zrt-től.

És ha már a történelem ilyen enigmatikusan rejtett szálakat tartogat, nem árt tudni, hogy 1950-ben (!!!) a kolostor templomában egy bizonyos Básti Zoltán nevű festőművész dolgozott, aki a karzat fölött mind a mai napig látható munkájában megjelenítette Szent Mihály arkangyalt, amint a Sztálin arcvonásait viselő ördög felett diadalmaskodik.

Csak csendben kérdem: a kihelyezett kormányülés két napja alatt nem jár véletlenül arrafelé egy festőművész?

NEMCSAK AZ OLVASÓKRA, A TÖRTÉNELEMRE IS HATÁST GYAKOROLT – MILAN KUNDERA HALÁLÁRA

24.HU
Szerző: 24.HU / VÖRÖS ISTVÁN
2023.07.13.


Vörös István írása a 94 évesen elhunyt Milan Kunderáról, a gondolkodással kivívott szabadságról, a prágai tavasz örökségéről, a történelmet alakító írókról, valamint arról, miért lesz más egy Kundera-mentes világban élni.


Nem tudom, mi lesz most velünk. Nyilván megy minden ugyanúgy tovább, de hivatalosan most kezdődik el a Milan Kundera nélküli kor. Milyen volt Milan Kundera? És milyen volt a kora? Életem majdnem hatvan évét úgy éltem le, hogy volt benne egy gondolkodó és alkotó ember, aki mindig mert radikálisan kérdezni, és a megszokottól radikálisan eltérő válaszokat adni. Milan Kundera a hatvanas évek nagyhatású csehszlovákiai értelmiségének egyik legjelentősebb alakja, a prágai tavasz nélküle nem olyan lett volna, mint amilyen volt, sőt, talán nem is lett volna.

Ne higgyük, hogy mindent a történelmi szükségszerűségek határoznak meg. A személyiség nagyon sokat számít. És Milan Kundera nagy formátumú személyiség volt, annak minden fény- és árnyoldalával. A nagyság idegesítő, a nagyság félelmetes, a nagyság követhetetlen, és mégis a nagyság milyenségéből lehet tanulni, lehet erőt meríteni a félelmünk legyőzéséhez, és mutat példát, még ha ezt az utat mi már utána nem is tudjuk bejárni. Vagy, ha bejárjuk, csak gondolatban.

A prágai ’68 elsősorban a negyven körüli értelmiségiek forradalma volt. Vér és erőszak nélküli forradalom, hogy Milan Kundera emblematikus regény címére hivatkozzak, a tréfa forradalma. Vér és erőszak nélküli forradalom, melyet aztán kevés vérrel és rengeteg lelki, fizikai erőszakkal vertek le, fojtottak megalkuvásba, tagadtak és hazudtak el...

„EGY MÉRHETETLENÜL SZELEKTÍV TÖRZSI TÁRSADALOM ÖNGYILKOS REFLEXIÓJA SAJÁT MAGÁRA” – LANNERT JUDIT OKTATÁSKUTATÓ A STÁTUSZTÖRVÉNYRŐL

SZABAD EURÓPA
Riporter: KERÉNYI GYÖRGY
2023.07.13.


Miért beszél mindenki tanárhiányról, amikor átlagosan tíz általános iskolás gyerek jut egy pedagógusra? Mi a tanárok és mi a megrendelő, a lakosság felelőssége a magyar oktatás szétesésében? Miért racionális lépés a státusztörvény egy olyan kormánytól, amelyik nem minőségi oktatásban, hanem gyerekfelügyeletben gondolkodik – ahogy egyébként a társadalom nagy része is – a XXI. században? Lannert Judit oktatáskutatót kérdeztük, aki több kutatást is végzett a magyar oktatás emberierőforrás-szükségletéről.


Erről van szó az interjúban:

„Mi fönntartunk egy pedagógusigényes rendszert, mert sok kicsi iskola van, és sok tantárgy.”

Mindhárom oldalon ellenérdekeltségek vannak.”

„Ezt nem értik az emberek, és a kormány sem. Ők egy nagyon rossz iskolát képzelnek el.”

„Az életpályamodell, ami a mennyiségi munkáért megfelelő bért ígért differenciáltan, egyszerűen megbukott.”

„A kápókat megfizetik, a minőséget viszont büntetik.”

Potemkin-falat állítanak a tankerületeknél, nehogy bárki belásson, hogy mindennap tűzoltás zajlik.”

Budapest és az agglomerátum sokkal jobban megérzi ezeket a problémákat, mint a vidék.”

„Nem az oktatási kormányzat a bűnös, hanem a magyar nép, mindenki annyira el akar különülni.”

„A deszegregáció ma politikai öngyilkosság lenne.”

„Van racionalitása a kormány oldalán, de csak a saját szemszögükből racionálisak.”

Nem azt kéne mondani, hogy nyolcszázezer forint lesz a bér két év múlva.”

„A pedagógus hatása iszonyúan erős, de az a baj, hogy ők ezt nem látják.”

A 2019/20-as tanévben a magyarországi általános iskolák 718 ezer nappali tagozatos gyerekével 75 ezer pedagógus foglalkozott. Az egy pedagógusra jutó tanulók száma nemzetközi viszonylatban is alacsony. Miért beszél mégis mindenki komoly pedagógushiányról?

Mindenütt csökkenés látható. Három ponton szivárog el a pedagógus. Egyrészt nem lép be elég új, itt nagy gondok vannak.

Mások lelépnek, ami nem mindig nagyon látványos. Most páran bejelentették, de sokan nem. Fordítva is működik: vannak, akik visszajönnek, ami szintén probléma, mert általában olyanok, akik éveken át nem tanítottak. Ők érezhetően kevésbé nyugodtak a gyerekekkel, náluk minőségi problémák mutatkoznak.

És vannak a nyugdíjasok. Látható, hogy négy-öt éven belül a pedagógusok fele eltűnik, ami nagyon nagy arány. Korábban nem lehetett visszafoglalkoztatni a nyugdíjasokat, amivel öngólt rúgott a kormány, emiatt most megszüntették. De egy csomó nyugdíjas egyszerűen kiégett, már nem öröm nekik ez a munka. Szerintem a nyugdíjasok visszafoglalkoztatása sem lesz problémamentes.

Másrészt érdekesen együtt jár az alacsony minőség és a magas nyugdíjasarány, bár nem azt mondom, hogy direkt ok-okozati összefüggés van. De ezzel lehet barkácsolni, és ez a kormány a barkácsolásban nagyon rutinos, viszont a minőségi közoktatástól egyre távolabb vagyunk. Szoktam mondani, hogy a magyar embernek annyira nincs fantáziája, hogy akkor fogja látni, hogy baj van, ha bezár az iskola.

Csak kötöm az ebet a karóhoz: ha egy pedagógusra tíz gyerek jut, az nem tűnik rossz aránynak.

Igen, de ez nem azt mutatja, hogy milyen bőségesen van pedagógus, ezt mindenképp a bérekkel együtt kell nézni. Svájcban kis tanulócsoportok vannak. Elég alacsony a tanulóarány és magas a bér, és működik a rendszer. Mi fönntartunk egy pedagógusigényes rendszert, mert sok kicsi iskola van, és sok tantárgy.

Amikor a pedagógusoknak mondom, hogy erőforrás szempontjából pazarló a rendszer, rögtön tiltakoznak, hogy harmincfős osztályban tanítanak. A magyar számok nem azt jelentik, hogy tízfős csoportok vannak, hanem van egy harmincfős osztály, amiben húsz tantárgyat kell tanítani. Hihetetlenül bután, pazarlóan van a rendszer megcsinálva. Ilyen pazarlást csak egy olyan gazdag ország, mint Svájc engedhet meg magának.

A fajlagos pedagóguslétszám arról szól, hogy mennyire pedagógusintenzív az oktatás. Minél alacsonyabb, annál több pedagógusra van szükségünk. De ezzel még semmi nem történt. Mert ha ez együtt jár azzal, mint Magyarországon, hogy alacsony a bér, akkor nem lesznek pedagógusok, vagy aki van, az nem elég jó. És pont ezért alacsony a bér, mert ennyi pedagógust nem tudunk magas béren foglalkoztatni. Ezért pedzegetik többen, hogy össze kéne vonni iskolákat. Nem azért, mert utáljuk a falusi kis iskolákat, és meg akarjuk őket szüntetni, hanem mert látjuk, hogy a béremelés mindennek az alfája és ómegája. Viszont béremelést akkor lehet csinálni, ha hatékonyabbá tesszük a rendszert. Ez az ára.

A fajlagos számot felejtsük el, az a pazarlást mutatja. Sokan, amikor indikátorokat állítanak össze, mindig beteszik a fajlagos mutatót mint pozitívumot, amitől a magyar rendszer hirtelen nagyon jónak fog tűnni. De ez csak a bérekkel együtt érdekes. Ha egy ország magas minőségben tud biztosítani ennyi tanárt, az jó, mert kis tanulócsoportok lesznek. De ha nem – és nálunk erről van szó –, akkor egyszerűen egy csomó feladatot a pedagógussal akarunk elvégeztetni, miközben nem fizetjük meg. Ez viszi egy betanított szakmunkás szintjére a szakmát.

Van még egy szempont. A pedagógushiány alapvetően attól függ, mik a státuszokra vagy az órák megtartására vonatkozó elvárások. Ha egy országban a tanárok kötelező óraszáma magas, akkor kisebb lesz a tanárhiány, ha alacsony, akkor tanárhiány látszik.

Ez is kétélű dolog. Ha magas a kötelező óraszám, azt egy kis óraszámban tanító pedagógus, például egy fizikatanár nem tudja egy kis iskolában teljesíteni, viszont nem akar átmenni egy másik iskolába is tanítani. Így egy csomó fizikatanár – ahogy láttuk a kutatásunkban – elvállal egy csomó más feladatot az adott iskolában, például gyerekfelügyeletet, ebédeltetést, hogy meglegyen az óraszáma.

Az oktatásirányítás megpróbálja kihasználni az energiáit, idejét?

A tankerületek szerettek volna egy mobil poolt csinálni arra, hogy mobilizálják a tanárokat. De ezek a fizikatanárok kérték, hogy ne kelljen másik iskolába menni, inkább bemennek a napközibe. Egy fizikatanár egy héten letanít nyolc órát, a többi kötelezettségét pedig a napköziben tölti le.

Akkor nem az oktatásirányítás tehet arról, ha a tanárok kevésbé mobilak.

Mindketten, mert a tanárok nem mobilak, az oktatásirányításnak pedig megállapodást kellene kötnie. Ehelyett a státusztörvénnyel megint elindultak abba az irányba, hogy hatékonyabbá tegyék a rendszert. De ennek csak akkor van értelme, ha közben a bérek is emelkednek, amit nem látok.

A tanárokat kötelezik arra, hogy utazzanak maximum három órát, de ez nincs benne a munkaidejükben. A bérüket pedig majd akkor fogják esetleg emelni, ha az unió ad rá pénzt. Ez így teljesen megalapozatlan.

Mindhárom ​oldalon ellenérdekeltségek vannak. A lakosok azt szeretnék, hogy közel legyen az iskola. De ha közel van, és kevés a gyerek, akkor kicsi és rossz lesz az iskola. Nekik meg kell mondani, hogy ez az opció: vagy közeli az iskola, de az nem lesz jó, vagy kicsit mentek messzebb, és ígérjük, hogy az jó iskola lesz.

A tanárok szintén nem akarnak mozogni. Nekik is meg kellene mondani, hogy ez így nem lesz jó, kicsit legyenek mobilak. Nem kell ötven iskolában, de kettőben fogtok tanítani, amihez kaptok közlekedési támogatást, vagy akár szolgálati autó is lehet a tankerületben.

És ott az oktatásirányítás, ami megörökölt egy pazarló rendszert, amire ő is rátett egy lapáttal.

Az a baj, hogy a politikai érdekek másról szólnak. A helyi lakos és a tanár sem látja át: ő csak biztonságot akar, és közeli iskolát. De ezt csak úgy lehet fenntartani, ha alacsony szinten, fékezett habzáson tartjuk a rendszert. Mindenkinek kéne lépni egyet. Erről szólna egy normális kommunikáció vagy egy tripartit tárgyalásahogy régen – amíg be nem szántották – a közoktatási tanács működött.

Mindenki bemerevítette az álláspontját. Ragaszkodunk az iskolánkhoz, a tanár nem mozog, mert ő abban az iskolában szeretne tanítani, az oktatásirányítás pedig, hogy ne veszítsen szavazatokat, inkább fenntartja ezt a pazarló rendszert, de persze bért már nem tud emelni.

Jelenleg 22–26 óra a közvetlenül tanításra fordítandó idő. A kilencvenes években még 18 volt, a kétezres években húsz. Amikor tanárhiány van, más országokban is próbálják növelni a kötelező óraszámot. A 22–26 óra, ami ellen nagyon tiltakoznak a tanárok, abszurd magas?

Igen, az, ha ​elvárjuk, hogy jó órák legyenek. Az OECD is legalább a letanítandó tanórák másfél-kétszeresére becsüli egy pedagógus munkaidejét, mert egy órára fel kell készülni, utána a folyamatokat, tanulókat értékelni kell. Ha 26 órát tanít, az már 52 óra, és még sehol sincs az adminisztrációval.

Ezt nem értik az emberek, és a kormány sem. Ők egy nagyon rossz iskolát képzelnek el, ahol a tanár bemegy, frontálisan előveszi a könyvet, kimegy, és már el is felejtette az egészet. De egy rendes, minőségi tanóra nem erről szól. Nem véletlen, hogy az európai országokban 18-20 tanóra kötelező. Ez nem azt jelenti, hogy húsz órát dolgozik, mert egy minőségi tanár felkészül egy órára.

Minden osztály más, és ha személyre szabott pedagógiát várunk el tőle, azt nem lehet rutinból csinálni. Mindig újra és újra kell kalibrálni, óratervet készíteni, visszacsatolni. Alapvető fontosságú a tanári értékelés minősége. Ha beskatulyázó, automatikus, az azt okozza, hogy a családi háttér ennyire meghatározza a tanulói teljesítményeket. A pedagógus nem fogja megfelelően értékelni a tanulókat, ha nem adunk rá se időt, se alkalmat, se felkészítést.

A 22–26 óra azért volt nagyon gusztustalan, mert teljesen fellazította az óraszámokat. Hozzájött az évi harminc óra ingyenes helyettesítés. A kutatásunk szerint a helyettesítésekkel a valós tanítási, tehát tanórákra fordított idő heti 27 óra. Egyszerűen embertelen 27 órát gyerekekkel koncentráltan foglalkozni és arra felkészülni. Az a baj, hogy nem értik az emberek, milyen a minőségi oktatás. Mindenki, a kormány is, gyerekfelügyeletben gondolkodik az oktatásban a XXI. században.

A másik ​nagyon negatív hatása ennek az volt, hogy a szabályozás annyira fellazította az óraszámokat, hogy összevissza volt a terhelés, de ugyanannyi bérezéssel. Az életpályamodell, ami a mennyiségi munkáért megfelelő bért ígért differenciáltan, egyszerűen megbukott. Ezt minden interjúalanyunk mondta. Aki harminc órát tanított, és aki 22-t, ugyanakkora bért kapott. Semmilyen összefüggést nem találtunk a pótlékok és a pluszmunkák között. Milyen motiváció ez? Semmilyen ösztönző nincs a rendszerben, rosszul van kalibrálva, pancser dolog.

Mindenki azt nézi, hogy hány darab tanár kell. A vizsgálatunkban az látszott, hogy a bérek és az egyéb tényezők – például kor, diploma, gyakorlat – között ötvenszázalékos a kapcsolat, ami gyenge. Vagyis csak felerészben határozza meg a béreket az, aminek szinte teljesen meg kéne határoznia: hány éves vagy, milyen diplomád van, milyen gyakorlatod.

Egy ilyen rendszer arra van felépítve, hogy ezek nagyon erősen hassanak, ehhez képest csak felerészben hatnak. A másik ötven százalékban pedig nem lehet tudni, hogy mitől szóródnak a bérek. Nem tudjuk összevetni, mert valószínűleg tankerületenként változik. Az egyik tanárt szerették, a másikat nem.

A pótlékoknál még kevesebb a látható összefüggés. Azokat egyértelműen, száz százalékban a pluszmunkának és az innovációnak kéne meghatároznia. Ehhez képest minden olyan tényező, amit meg tudtunk nézni, és ehhez kapcsolódik, csak nyolc százalékban határozza meg. Például a bemutatóóra tartása negatívan jár együtt a bérrel. Ez azt jelenti, hogy még bünteti is a rendszer, ha valaki innovatív.

Megnéztük, hogy ​kiket díjaz a rendszer. Azokat, akik ezt a rendies, törzsi pedagógustársadalmat fenntartják: az intézményvezetőket, az érettségivizsga-elnököket és a szakfelügyelőket.

Ez egy olyan rendszer, ami nem tud jól működni a szakma és a társadalom szempontjából. A kormány szempontjából viszont jól működik, mert ők csak azt akarják, hogy rend, fegyelem legyen, és meglegyen a gyerekfelügyelet. Ebből a szempontból jól kalibrálták. A kápókat megfizetik, a minőséget viszont büntetik.

Valóban ​nincs átláthatóan szabályozva Magyarországon, ahogy írják, hogy egy intézményben mennyi státusz lehet?

Ez megint a hoztam is meg vittem is. Elvileg szabályozva van. Egy igazgató azt mondja, hogy szeretne szakköröket, kísérleteket is betenni a fizikára, erre csinál egy tervet, amit a tankerületnek el kell fogadnia. Elfogadja, de utána nem tesz hozzá erőforrást. Azt mondja, oldjátok meg ti, ahogy tudjátok, túlórában, bárhogy. Ez egy látszólagos szabályozás, hogy elfogadom, aztán kifarolok mögüle, és nem teszem oda, ami kell hozzá...

ITT OLVASHATÓ 

„KATASZTRÓFA LENNE, HA NEM LEHETNE NÁLAM MINDIG A TELEFONOM”

QUBIT
Szerző: KUN ZSUZSI
2023.07.13.


Mikor és mennyit mobilozhassanak a gyerekek? Mit tegyen az iskola, mennyit engedjen a szülő? Tiltás, elkobzás, büntetés, trükközés, elbutulás, függőség, bullying: minden, amit a fiatalok telefonhasználatáról tudni érdemes.

A 21. század elejére az iskolák és a szülők sarkalatos problémájává vált, hogy mennyit engedjék mobilozni a gyerekeket. A teljes tiltás életszerűtlen és kijátszható, de biztos, hogy a földrajzórán is ott a helye a mobilnak? Na és a szünetben? Egy segélykérő sms életet menthet, de mi a helyzet azokkal a gyerekekkel, akik minden ébren töltött percüket a mobiltelefon kijelzője előtt töltik? Az okostelefon ráadásul nemcsak a kapcsolattartás és az információszerzés eszköze, hanem a társas viszonyok alakításában is fontos szerepet tölthet be: az a gyerek, aki maga köré gyűjti társait egy menő telefonnal vagy egy Netflix-előfizetéssel, könnyen a hierarchia csúcsára kerülhet. A kiközösítés talaját pont az adja, hogy nem mindenki ugyanolyan eszközzel és ugyanolyan előfizetéssel rendelkezik, de nem is elvárható, hogy a gyerekek mind ugyanazt hozzák otthonról.

Mit tehetnek ebben a helyzetben a szülők, mit tehet az iskola, és mit gondolnak minderről a gyerekek?

Ami az iskolákat illeti, központi szabályozás híján az egyes intézményekre van bízva, hogy milyen mobilozási szabályokat vezetnek be. Magyarországon is egyre több az olyan iskola, ahol jobbnak látják, ha a gyerekek egyáltalán nem mobilozhatnak – nemhogy az órákon, de még a szünetekben sem. A szülők esetében személyes értékítéletükre vagy meggyőződésükre van bízva, hogy mikor vásárolnak mobiltelefont a gyereküknek, és hogy mennyit, illetve mire engedik használni. A tiltás persze gyakran konfliktusokat szül tanárok, szülők és gyerekek között; a pszichológusok szerint a legjobb megoldás a kompromisszum.

Na de milyen kompromisszum?

...

TÁVOLABB KERÜLT-E MAGYARORSZÁG AZ UNIÓS PÉNZEKTŐL A STÁTUSZTÖRVÉNNYEL?

G7.HU
Szerző: PÁLOS MÁTÉ
2023.07.13.


Július 4-én az Országgyűlés elfogadta, két nappal később a köztársasági elnök már ki is hirdette a “státusztörvény” néven hivatkozott, hivatalosan a pedagógusok új életpályájáról szóló törvényt. Az összes pedagógust egy új foglalkoztatási jogviszonyba terelő jogszabály a kormánykommunikáció és a hivatalos törvényalkotói indoklás szerint vonzóbbá teszi a tanári pályát, a teljes jogszabály ellen hónapok óta tiltakozó szakszervezetek szerint viszont tömeges pályaelhagyáshoz és a tanárok helyzetének további romlásához vezet.

Vera Jourová, az Európai Bizottság alelnöke éppen a törvény megszavazásának másnapján, szerdán nyilatkozott a Bizottság éves jogállamisági jelentéséről, és megállapította, hogy a magyar jogállamiság esetében némi előrelépés látható. Ez konkrétan az igazságügyi reformmal kapcsolatos, és “a helyreállítási alapokról, illetve a feltételességi mechanizmusról szóló tárgyalásoknak köszönhető” – vagyis a pénzügyi nyomásgyakorlásnak.

Jourova szóba hozta a státusztörvényt is egy sajtóbeszélgetésen. A Euronews szerint azt mondta: a Bizottság vizsgálja a törvényszöveget, valamint emlékeztetett arra is, hogy a helyreállítási alapok egyes feltételei kötődnek a tanárok fizetéséhez. A G7 Bizottsághoz közeli forrása szerint ősszel lehet hivatalos EU-s álláspont a státusztörvény utolsó, elfogadott változatáról. Ugyanakkor forrásunk úgy fogalmazott: “a visszatartott EU-s forrásokkal kapcsolatban aligha jelent Magyarország számára pozitív fordulatot ez a törvény, de az ősszel már látható lesz, hogy hátráltatja-e a feltételek teljesítésének folyamatát.”

A feltételek feltétele

Donáth Anna momentumos EP-képviselő egyenesen azt mondta, szerinte a Bizottság az akár több hónapig tartó vizsgálat után kötelezettségszegési eljárást is indíthat majd a törvény miatt Magyarországgal szemben.

Korábban a két nagy pedagógus-szakszervezet közös közleményt adott ki arról, hogy maga a státusztörvény is akadálya lehet a pedagógusok béremelésére szánt források megérkezésének, ugyanis a törvényben foglaltak nem teljesítik a magyar kormány EU felé tett egyes tavalyi vállalásait.

Ezzel szemben a kormány álláspontja az, hogy minden lényeges EU-s feltételt teljesített, és a státusztörvény megteremti a lehetőséget a béremelésre, aminek viszont feltétele bizonyos EU-s pénzcsapok megnyitása – ugyanis a béremelést csak részben állja a költségvetés.

A magyar oktatás egyes ügyei már a státusztörvény-vita előtt bekerültek az egymásnak feszülő magyar kormány és az EU ütközőzónájába: az oktatásügy egyrészt a kohéziós forrásokkal, másrészt a helyreállítási terv forrásaival is összekapcsolódott.

A magyar kormány a béremelést részben az EFOP+ program részeként valósítaná meg, és bár a Bizottság a kormány programtervére már rábólintott, a konkrét kifizetést az akadályozza, hogy más, úgynevezett horizontális feltételnek a magyar kormány nem felel meg. Ezek konkrétan az igazságügyi feltételek – ezeket a kormány a május elején elfogadott igazságügyi reformcsomagja elvileg és a kormány álláspontja szerint teljesíti, de a kérdést még vizsgálja a Bizottság. Erre összesen 3 hónapja van, ami a már megszavazott jogszabálycsomag Bizottságnak történő hivatalos benyújtásától kezdődik.

Ha végül arra jut, hogy a reforcsommaggal feloldotta a magyar kormány a horizontális feltételrendszert, azzal elvileg elhárul az első számú, legnagyobb akadály a vállalt tanárbéremelések előtt – teljesen függetlenül a státusztörvénytől.

Ezen a ponton viszont életbe léphet az EFOP+ saját feltételrendszere: ennek kulcseleme, hogy legyen egy oktatási stratégiai dokumentum, ami a szegregáció csökkentéséről, pályakövetésről, szakpolitikai önmonitoringról is megfogalmaz konkrét terveket. A Lakmusznak májusban a Bizottság az írta, hogy korábban ennek a feltételnek a magyar kormány saját értékelése szerint sem felelt meg.

Maga az elfogadott EFOP+ programban a magyar kormány vállalta, hogy a béremelés legalább 140 ezer pedagógus fog érinteni, és ebből 20 ezer hátrányos helyzetű gyerekkel foglalkozó pedagógus kap egyfajta “hh-pótlékot”. A pedagógusi átlagbér 2025-re a diplomás átlagbér 80 százalékát el kell, hogy érje – a dokumentum egyébként mindezt csak 2030-ig biztosítja. További vállalások is szerepelnek 2025-re és 2027-2029-es évekre: növelni kell a jelentkező hallgatók és pályakezdők számát, és csökkenteni kell a lemorzsolódást az első pályán töltött években.

Szintén feltétele a kifizetésnek, hogy a törvényi szabályozást a legnagyobb pedagógus szakszervezetekkel érdemi párbeszédet folytatva alakítsa ki a kormány, és kell egy törvény arról is, amely rögzíti magát a béremelést. Bizottsági forrásunk szerint a státusztörvény nem tekinthető e feltételek egyikének teljesítéseként sem. Vagyis maga a státusztörvény nem viszi előre sem a tanárbéremelésre szánt EU-s források megnyitásának ügyét, sem az egyéb feltételek teljesítésének folyamatát sem.

Mindezek alapján azt mondhatjuk a helyzetről:

1. ha a Bizottság rábólint a magyar igazságügyi reformra, akkor

2. láttamozhatja a kormány oktatási szakpolitikai stratégiáját, valamint

3. megvizsgálja, hogy a státusztörvény összeegyeztethető-e az EFOP+-vállalásokkal, különös tekintettel arra, hogy a törvény a legnagyobb szakszervezettekkel érdemi tárgyalás eredményeként jött-e létre.

Mindeközben az első pont teljesülése után elvileg már érkezhetnek a programból kifizetések. Az is hozzátartozik mindehhez, hogy a vonatkozó EFOP-vállalások nem teljesítése nem szükségszerűen vonja maga után a teljes összeg megvonását. Így például ha nem teljesül a 140 ezer tanár bérének emelkedése, hanem csak 70 ezeré, akkor az ezen a címen lehívott összegeket nem befagyasztják, hanem felezik...

A MAGYAR EMBEREK TILTAKOZÓ LEVELET ÍRTAK ORBÁNNAK A SVÉD NATO-CSATLAKOZÁS MIATT

AMERIKAI NÉPSZAVA ONLINE
Szerző: Amerikai Népszava
2023.07.13.


Felháborodott levelet írtak a magyar emberek Orbán Viktornak, mert megváltozott a magyar kormány álláspontja a svéd NATO-csatlakozás ügyében. A levelet egyre szélesebb körben terjesztik, és több millió magyar ember aláírására számítanak, akiket megsértettek a svéd politikusok, Svédország hivatalos képviselői a Magyarországról tett nyilatkozataikkal. A magyar emberek tiltakozását kifejező levél emlékeztet arra, hogy Orbán Viktor elfogadhatatlannak nevezte a NATO-csatlakozás ratifikálását, amíg a svédek nem vonják visza és nem teszik jóvá a magyar emberek sértegetését.

Az alábbiakban teljes terjedelmében közöljük a magyar emberek Orbán Viktor miniszterelnöknek írt levelét:

ELÚSZIK A REMÉNY, HOGY 21 MAGYAR EGYETEM HALLGATÓI HOZZÁFÉRHESSENEK AZ ERASMUSHOZ

VÁLASZ ONLINE
Szerző: MAGYARI PÉTER
2023.07.13.


A Válasz Online megtudta: az alapítványokhoz kiszervezett magyar egyetemek diákjai nagy valószínűséggel nem jelentkezhetnek a 2024-es EU-s ösztöndíjra, és a kutatási támogatások sem szabadulnak fel a tanárok előtt. Az Európai Bizottság szerdán nyilvánvalóvá tette: szeptember 1-ig módosítani kellene a magyar törvényeken, de úgy, hogy a határidőig két EU-s intézmény még értékelje is a szöveget. Csakhogy a parlament ősz előtt a mostani állás szerint össze sem ül.

Szinte esélytelen, hogy a magyar állam által magánkézbe adott huszonegy egyetem diákjai részesülhessenek az Erasmus-ösztöndíjból szeptembertől – értesült brüsszeli forrásaitól a Válasz Online. Ennek belátásához elég végigvenni, minek kellene történnie, hogy ne így történjen. Először is: a magyar félnek új törvényt kell hoznia az alapítványi egyetemek kurátorairól. Ha lesz konkrét törvény, akkor utána egy hónapja lesz az Európai Bizottságnak a törvény elemzésére, és ha megfelelőnek tartja, akkor javasolja a Tanácsnak, hogy oldja fel a szankciót, amely jelenleg kizárja a magyar diákok jelentős részét az Erasmus ösztöndíjakból. A Tanács ezután mérlegel, majd dönt. Ahhoz, hogy az ősszel kezdődő tanévben a diákok jelentkezhessenek az ösztöndíjakra,

szeptember elsejéig a fent leírt folyamatot végig kellene vinni.

A fenti menetrendet szerda délben, az Európai Bizottság szokásos napi sajtótájékoztatóján mondta el a szervezet szóvivője, miután a Népszava és az Euronews brüsszeli tudósítója is rákérdezett, hogyan áll az egyezkedés a magyar kormány és a Bizottság között az Erasmus-ösztöndíjak ügyében.

A szóvivő ugyan nem mondta ki azt, hogy a menetrend teljesítése irreális, de alaposabban végiggondolva egyértelmű, hogy csak nagyon nehezen lenne teljesíthető. Több brüsszeli forrásunk is megerősítette, hogy a Bizottságnál arra számítanak: a szankció érvényben marad. A mostani állás szerint ugyanis szeptemberig már nem ülésezik a nyári szünetre vonult magyar parlament. Elvben össze lehetne hívni, de meglepő lenne, ha Kövér László házelnök ezt azért tenné meg, hogy teljesítse az Európai Bizottság elvárását. Főleg azért, mert ha a magyar törvényhozás akarta volna, bőven lett volna ideje az elmúlt egy évben megoldani a problémát.

Ám még ha össze is ülne a parlament és rekordsebességgel elfogadná az unió által elvárt törvényt, akkor is szükség lenne a Bizottság jóindulatára, hogy ne használja ki a rendelkezésére álló egy hónapot az új jogszabály vizsgálatára, és így legyen idő a szankció feloldásáról dönteni a Tanácsban is. Ha tehát a jövő héten megszavaznák a Kossuth téren, amit kell, akkor talán lenne még halvány ok az optimizmusra. Ám semmi jele, hogy ez megtörténik. Így viszont az a legvalószínűbb, hogy

az összes vidéki egyetem, és számos budapesti is (például a Corvinus), kimarad az Erasmus-ösztöndíjak következő köréből, illetve továbbra sem kaphat európai kutatási támogatásokat.

A Navracsics Tibor vezette Területfejlesztési Minisztérium csütörtök reggeli közleménye szerint ők már egy hónapja kiküldtek egy javaslatot Brüsszelbe, amiben bemutatták, hogy milyen törvénytervezetet fogadna el a magyar parlament a vita megoldása érdekében, ám a Bizottság válaszra sem méltatta őket. A minisztérium szerint ez történt:

„Az Európai Bizottság egy hónapja nem válaszol arra a normaszövegre, amit a magyar kormány kiküldött Brüsszelbe. Ebben a dokumentumban minden, a közfeladatot ellátó közérdekű vagyonkezelő alapítványokkal kapcsolatos összeférhetetlenségi, illetve az EU pénzügyi érdekeinek védelméről szóló, eddig számtalanszor megfogalmazott és számtalanszor át is alakított, minden új brüsszeli követelésre pontos magyar válasz olvasható. Ha Brüsszelnek egy hónap nem elég arra, hogy a magyar normaszövegre válaszoljanak, az csak azt jelentheti, hogy az Európai Bizottság az időt húzza, tehát, ha nem lesz Erasmus-megállapodás, arról nem a magyar kormány tehet majd.”

A Bizottság szóvivője viszont arról beszélt szerdán, hogy ők már egy éve szóltak, hogy milyen változtatásokat akarnak, ezt azóta következetesen képviselik, és hogy

csak kész, már elfogadott törvényt tudnak vizsgálni.

Ez utóbbi kitétel mindenképpen szigorúságra utal, hiszen eddig általános gyakorlat volt, hogy a jogállamisági viták esetén már törvénytervezetekről is hajlandó volt egyeztetni a Bizottság. Így volt ez idén tavasszal például az igazságügyi reformcsomag esetében is...

A NEMZETKÖZI SAJTÓNAK IS SZEMET SZÚRNAK A BEFÓLIÁZOTT KÖNYVEK - A KLUBRÁDIÓ NEMZETKÖZI MÉDIASZEMLÉJE

KLUBRÁDIÓ / VILÁGTÜKÖR
Szerző: CSERNYÁNSZKY JUDIT
2023.07.13.


A Guardian arra hívja fel a figyelmet, hogyan mossa össze a kormány a homoszexualitást a pedofíliával. A lap kitér az újabban kormányközeli kézbe került Librire is, amely a fogyasztóvédelmi hatóság kérését elsőként hajtotta végre.


A könyvesboltok befóliázzák az LMBTQ-tartalmat megjelenítő könyveket, hogy ne tudjanak beleolvasni a vevők – összegzi roppant kézenfekvő egyszerűséggel a szemetszúró magyar jelenséget a brit Guardian. És persze elsőként a most államosított könyvkiadó boltjaiban, a Librinél kezdtek ebbe a gyakorlatba, merthogy a fogyasztóvédelmi hatóság kérte őket erre az úgynevezett (hivatalosan) gyermekvédelmi, magyarán pedofil-törvény ellentmondásos értelmezése miatt – válaszolt a Libri a brit lap megkeresésére. A cikk kitér arra is, hogy a kormány értelmezésében keveredik a homoszexualitás a pedofíliával. A törvény ellentmondásossága közül pedig kiemeli, hogy egy szülő is a törvény büntető hatálya alá eshet, ha kiskorú gyermekének ilyen tartalmú könyvet vásárol. A Líra Könyvkiadót már 2021-ben, a törvény elfogadása után szinte azonnal megbüntették 600 fontra, akkor 250 ezer forintra az amerikai Lawrence Schimel egyik könyvének árusítása miatt, amelyik egy azonos nemű családban élő gyermek egy napját mutatja be. Nemrégiben pedig a Librire is kiszabtak 1 milliós bírságot. S már Rétvári Bence miniszter is rászállt egy bizonyos könyvre, posztolt is róla mintegy figyelmeztetésként a közösségi hálón. Az írás a végén nyugtázza: áprilisban 15 uniós tagállam csatlakozott a pedofil-törvény ellen kezdeményezett jogi procedúrához, amelyet az Európai Bizottság elnöke, Ursula von de Leyen szégyenteljes jogszabálynak minősített.

Ismét a sor végén Magyarország

Magyarország megint listavezető lett abban az összesítésben, ahol a béremelések elmaradását, illetve a bérek reálértékét vették számba a – tekintve az inflációt és a cégek gazdasági növekedését. A Gazdasági Együttműködési és Fejlesztési Szervezet, az OECD legfrissebb felmérése szerint – írja az amerikai Investopedia – a munkáltatók nem emelték az alkalmazottak bérét az infláció mértékéhez igazítva. Megállapítja, hogy globálisan átlagban 3,8%-kal estek a bérek, viszont Magyarországon 15,6%-kal, s ezzel a legrosszabb mutatót sikerült a felmérésben résztvevő 34 ország közül produkálnia. Utánunk Lettország és Csehország következik, de még az Egyesült Államokban is negatív ez a mutató, mert ott 0,7%-kal ér kevesebbet a dolgozók átlagbére az inflációhoz mérve. Vannak azonban jól teljesítő országok is, ahol értékelik az alkalmazottak munkáját, mert Belgiumban 2,9%-os a viszonyított értékmutató, Costa Ricában 1,7, Izraelben 0,6 és Hollandiában 0,4%-kal magasabb volt a béremelés az inflációnál. A felmérés kitért arra is, hogy a cégek profitnövekedése ezt mindenhol lehetővé tette volna, kivéve Finnországot, Franciaországot és Portugáliát. A sok egyéb adat mellett kiemelést érdemel az AI, a mesterséges intelligencia forradalminak tekinthető és várható hatása a munkaerőpiacra. Ugyan még gyerekcipőben járnak ezek az elemzések és jóval több adatra lenne szükség a rohamos technológiai fejlődés jelentette valóságos változások alapján, de az már látszik, hogy a munkahelyek 27%-a kerül veszélybe. Az elemzők megjegyzik, emellett még a bérek csökkenéséhez is vezethet az MI.

Alig harmadát iskolázták be az ukrajnából menekült gyerekeknek

Az UNICEF most publikált jelentése azt vizsgálja, miként tudják segíteni a befogadó országok az ukrán iskoláskorú menekültek tanulását. A 7 országban, köztük Magyarországon is végzett felmérés szerint – amit a segélyezési politikával foglalkozó ReliefWeb jelentetett meg – alacsony a beiskolázási arány, általában 43% – de ez az átlag 4%-59%-ig terjedő szórás alapján jött ki. Azaz 10-ből hat gyerek mind a mai napig nem jár általános vagy középiskolába. Ennek persze egyik alapvető oka az idegen nyelv, azaz a befogadó ország nyelve. A UNICEF 2023-as adatai szerint valamivel több mint 52 ezer ukrán menekült ragadt hazánkban, 34%-uk iskoláskorú. Az összes iskoláskorúnak – csaknem 5000 gyereknek – mindössze a 28%-a beiskolázott. A felmérés megjegyzi, hogy nem kaptak adatot arról, hogy hány iskolás számára lenne hely, arra viszont van adat, hogy kevés pedagógus áll rendelkezésre a menekült gyerekek oktatására a többi OECD országokkal való összehasonlításban. A felmérésben részt vett rajtunk kívül Bulgária, Csehország, Lengyelország, Moldova, Románia és Szlovákia.

Magyarország szuverenitását Orbán veszejtette el

A https://www.realclearpolitics.com/ nagy cikket szentelt a magyar konzervativizmus értelmezésének, és ebben nagy segítségükre volt a 27 éves, magát konzervatívnak tartó fiatalember, aki a saját bőrén tapasztaltakat mondja el. Többek között azt, hogy ő egyáltalán nem tartja a magyar kormányt konzervatívnak, mert hisz a szó klasszikus politikai értelmezésében minél kevesebb állami beavatkozást viszont annál több egyéni szabadságot jelent. Ennek épp az ellenkezője igaz a magyar kormány politikájára. A cikk ízekre szed jópár kormányzati intézkedést a konzervatív megítélés szemszögéből, még a néhai John McCain szenátor magyarországi látogatásakor tett kijelentését is beidézi, miszerint aggódik, (ennek több mint 10 éve): Magyarország annak határán áll, hogy az ország szuverenitását elveszejti egy neonáci diktátor miatt, aki Vlagyimir Putyinnal hál egy ágyban. Ám ennél is megrázóbb, hogy ez a bizonyos fiatalember – noha nagyon szereti a hazáját – mégis úgy dönt, ő is külföldre megy, mert szabadnak szeretné érezni magát.

SVÁBHEGY, ANDRÁSSY ÚT, VÁR: ÍGY JÁTSZOTTÁK ÁT A TIBORCZ-KÖRNEK AZ ÁLLAM VOLT CSÚCSINGATLANJAIT

VÁLASZ ONLINE
Szerző: BÓDIS ANDRÁS
2023.07.11.


Az állam úgy adta el az elmúlt években a Svábhegy maradékát, az Andrássy út egyik legnagyobb palotáját és a magyar műemlékvédelem jelképét, hogy ezeket most részben maga veszi vissza (vagy fejleszti), de persze nem a „köz”, hanem a Tiborcz-kör javára – szúrta ki a Válasz Online. A magánosítási folyamat konkrét győztese a miniszterelnök vejével összeépült Central European Ingatlanalap – a közbeiktatott kulcsfigura pedig Jellinek Dániel volt. Mellékszereplők: Garancsi István, Balásy Gyula és Tasnádi László. Perverz privatizáció á la Orbán-kormány, legújabb fejezet...


MENNYI MÉG A NEM ELÉG? 40 MILLIÓ A ROGÁN ÉS KÖVÉR KÖZELI VÁLLALKOZÁSNAK, 5 MILLIÓ SZIJJÁRTÓ TESTVÉRE CÉGÉNEK – HUPPA-LAPSZEMLE

HUPPA
Szerző: HUPPA-VÁLOGATÁS
2023.07.13.


Szerencsejáték-pénzeső

Jutott még az ex-MIÉP-es Schuster Lórántnak, továbbá egy szélcsatorna-fejlesztő cégnek, az úszószövetségnek és egy nemzeti érzelmű kultúrát terjesztő alapítványnak.

Gyors tempóban tüntetik el a magyarországi orosz bankhálózatot

Míg számos becsődölt hazai bank esetében évekig húzódik a végelszámolás, addig az orosz hátterű Sberbank esetében minden megy, mint a karikacsapás.

Felpörög a magyar hadiipar, de kinek adunk el, ha háborúpártinak kiáltjuk ki a vevőjelölteket?

Jaj, butus, hát nekik. A duma a híveknek szól, nekik meg nincs egy kanyi grandjuk sem vásárolgatni.

Sopronbánfalván két napig az Orbán-kormány

Szijjártó szerint a nemzetközi helyzet bonyolult és veszélyes. Péter, legyen kedves rámutatni, melyik európai háborús környezet nem volt az.

Még itt: Rezeda: Pizsamaparti

562 millió forint uniós pénzt költöttek el rá – rohad a Megmaradás Temploma

“…a templom felújításán felül elcsapott 400 milliós “turisztikai attrakció” valóban emléket állít a nemzet egy korszakának.”

Döntött a Fővárosi Ítélőtábla, mérlegelni kell a debreceni akkugyár-beruházás azonnali leállítását

Ez azt jelenti, hogy az elsőfokú bíróságnak új eljárást kell lefolytatnia.

Kamu mentőautót kapcsoltak le Budapesten

A forgalomra sem volt alkalmas, nemhogy betegek szállítására. Most olvassuk el még egyszer…

Akár a könyvek 30-40 százalékát is lefóliázhatják

Miután a Librit egymillió forintra büntették, a könyvesboltok elkezdték lefóliázni azokat a könyveket, amelyek a jogszabály hatálya alá eshetnek. Jó pár kérdésre azonban nincs egyértelmű válasz…

Még itt: Rezeda: Fólialáz

Viszik az egyházak az iskolaépületeket Orosházán, Békésszentandráson patthelyzet alakult ki

Felbukkan a történetben a Kiss-Rigó László püspök vezette Szeged-Csanádi Egyházmegye…

Még egyszer arról, hogy a falusi fickó rókázott a parlamentben

“A miniszterelnök beteg és fél. Ezért harcol mindig és mindenki ellen, ott is, ahol nincs ellenség. Hogy valóban közel a vég, vagy csak az őt nem kedvelők egyre növekvő tábora szeretne a valóságosnál többet belelátni a furcsa mozdulatokba, a kínos, erőltetett nevetésekbe, a rosszul, rossz helyen előadott viccekbe, és mint legutóbb, egy normális miniszterelnökhöz méltatlan rókázásba, előbb-utóbb kiderül.”

IHÁSZ SÁNDOR: NEMCSAK TISZTESSÉGESNEK KELL LENNI, ANNAK IS KELL LÁTSZANI

KLIKK TV / MÉLYVÍZ
Műsorvezető: NÉMETH PÉTER
2023.07.11.


Az ügyészségnél nem az látszik, hogy szakmailag korrekt, pártatlan, független, demokratikus, és az sem, hogy a szakma szabályai szerint, az, amit mond, hogy törvényes, szakszerű és megalapozott, az valóban úgy is van – mondta a Klikk Tv Mélyvíz című műsorában Ihász Sándor.

A volt fellebbviteli főügyész szerint ma „az ügyészség olyan, mint egy rossz vándorcirkusz, az egész társulat gagyi. A vezető bűvészről leesik az álszakáll és a kalapból nem jön elő a nyuszi. „Ha a rendszerben a személyek nem úgy dolgoznak, ahogy kellene, a szabályok nem olyanok, kiiktatják belőle az ellenőrzési jogköröket és a jogorvoslatot, akkor ez nem egy jogállam, nem egy demokratikus szervezet, hanem egy gagyi.”

BODOR JOHANNA KOREOGRÁFUS, TÁNCMŰVÉSZ KULTÚRÁRÓL, KULTURÁLIS ÉLETRŐL...

KLUBRÁDIÓ / REGGELI SZEMÉLY
Műsorvezető: DÉSI JÁNOS
2023.07.04.


Dési János vendége Bodor Johanna koreográfus, volt táncművész, a Halhatatlanok Társulatának örökös tagja.