2019. október 7., hétfő

TÖRVÉNYES JOGTIPRÁS – KAJDI JÓZSEF: ORBÁN VIKTOR EGYSZEMÉLYI DÖNTÉSEI AKADÁLYTALANUL FORMÁLHATÓK JOGSZABÁLLYÁ

168 ÓRA ONLINE
Szerző: RÓZSA PÉTER
2019.10.07.



Kevesen látták 2011 vége felé, hogy mivégre is alakította át törvénygyárrá a parlamentet az Orbán-kormány. Eleinte csak erőfitogtatásnak látszott, hiszen az új hatalom meg akarta mutatni, most történik meg az igazi rendszerváltás, mindent átszabnak, hogy a Fidesz-korszak kézjegye örökre bevésődjék a történelembe. Voltak viszont, akik már ekkor látták, hogy a sok-sok jogszabály fogaskerekek módjára kapcsolódik egymáshoz, és lassan egy új gépezet épül fel. A Szabadság és Reform Intézet 2011 őszén beadvánnyal fordult az Alkotmánybírósághoz, mert úgy vélték, a hatalom kizárólagos megragadására törekszik a kormány, ami ellentétes az Alaptörvénnyel. A beadvány egyik készítőjét, Kajdi Józsefet, az Antall-kormány Miniszterelnöki Hivatalának vezetőjét kérdeztük.

Ebben a beadványban lényegében azzal vádolták meg a kormányt, hogy alkotmányellenes lépésre készül. Miből jutottak erre a következtetésre?

– Akkor már elfogadta a parlament az Alaptörvényt és jó néhány olyan sarkalatos jogszabályt, amely előkészítette azt a centrális erőteret, amit Orbán még a 2009. szeptember 5-i, kötcsei beszédében említett. Ő tehát nem csinált abból titkot, hogy hegemóniára törekszik. Azt nem lehetett tudni, meddig akar ebben elmenni, de a rengeteg törvény és törvénymódosítás jelezte, hogy sok tekintetben kizárólagos döntési helyzetek kialakítása a cél. Külön-külön vizsgálva az egyes lépéseket, nem tűnt fel, hogy mi készül. Amikor viszont már minden egyes, a kormánytól, a végrehajtó hatalomtól független intézmény élére egykori fideszes káder került, ráadásul több cikluson átnyúló mandátummal, nem lehetett kétségünk, hogy mi lesz itt. Ráadásul például a legfőbb ügyész úgy töltheti be kilenc évig a posztot, hogy utána is csak kétharmados többséggel lehet megválasztani az utódját. Mit jelent ez? Polt Péter nemcsak addig marad a helyén, amíg be nem következik egy kormányváltás, hanem akár tovább, ha nem lesz meg az új kabinet kétharmados parlamenti többsége. Erre belátható időn belül biztosan nem kerül sor...

NEM CSAK A PÁRTLOGÓ SZÁMÍT A VÁROSOKBAN

INDEX
Szerző: BÍRÓ MARIANA, SZÉMANN TAMÁS
2019.10.07.


Hiába hallott a választópolgárok nagy többsége, mintegy 75 százaléka arról, hogy az ellenzéki pártok összefogva indulnak az ország nagyobb városaiban, a közös jelölteket csak töredékük, mintegy 35 százaléknyi városlakó ismerte meg, 62 százalékuk pedig azt sem tudja, ki az ellenzék indulója. A Závecz Research kutatásában a tízezer főnél nagyobb lélekszámú városok önkormányzati választás előtti közhangulatát igyekeztünk feltérképezni.

Miközben a fővárosban egyre-másra kerülnek nyilvánosságra közvélemény-kutatási adatok, melyek alapján az összefogott ellenzék jó esélyekkel indul a még mindig átütően erős Fidesszel szemben, a vidéki városokból sokkal kevesebb adattal rendelkezünk. Pedig többször írtunk már arról, hogy nagyon is sok helyen várhatóak olyan csaták az önkormányzati választáson október 13-án, amelyekre 2010 óta biztosan nem volt példa a centrális erőtérben...

VÁLASZTÁSI TRÜKKÖZÉS: SOK SZOROS VERSENYT ÍGÉRŐ KÖRZETBEN MEGUGROTT AZ ÁTJELENTKEZŐK SZÁMA

NÉPSZAVA ONLINE
Szerző: MARKOTAY CSABA
2019.10.07.


Több lesz a választáson az állandó lakóhelyétől távol szavazó, mint öt éve – derül ki a választási honlap adataiból. A szoros küzdelmet ígérő körzetek egy részében jól megfigyelhető a kiugrás.

Az öt évvel ezelőttinél már biztosan többen, a mostani adatok szerint 20 864-en szavaznak átjelentkezéssel, vagyis az állandó lakóhelyüktől távol az önkormányzati választáson. Az átjelentkezők összlétszámában ugyan egyelőre nem nagy a változás (bár az adat szerdáig nőhet, hiszen addig nyitott a lehetőség), de sok, szoros versenyt ígérő körzetben az átlagnál nagyobb a máshol szavazók aránya – derül ki a választási honlap adataiból. Ez pedig kiélezett küzdelemben akár döntő is lehet. Elképzelhető akár véletlen egybeesés is abban, hogy a nagy küzdelmek helyszínein az átlagosnál több a máshonnan bejelentkező, de valószínűbb, hogy a plusz lakosokat – vagy legalább egy részüket – tudatosan szervezték rá a szoros körzetekre.

A fővárosi kerületekben és Pest megyében majdnem 9 ezren akarnak a tartózkodási helyükön voksolni. Ahogy a parlamenti vagy az EP-választáson, a jövő vasárnapi önkormányzati voksoláson is adott az átjelentkezés lehetősége, ha valaki nem a lakóhelyén van a szavazás napján. Igaz, jóval kisebb a mozgástér. A szabályok szerint ugyanis csak olyan körzetbe lehet átmenni, ahol az illetőnek tartózkodási helye (korábbi nevén ideiglenes lakcíme) van, ráadásul ez már megvolt a választás kitűzése előtt harminc nappal is, viszont ilyenkor a parlamenti választástól eltérően az érintett nem „viszi magával” a szavazólapot, azaz nem az eredeti körzet jelöltjeire voksol, hanem az új választókerület indulóira. Épp ezért van jelentősége annak, hogy hányan és milyen településre vagy fővárosi kerületbe jelentkeznek át...

HAVEROK, BULI, KERESZTÉNY SZABADSÁG

HVG ONLINE / ITTHON
Szerző: TÓTA W. ÁRPÁD
2019.10.07.



Mindennapi didinket és kokainunkat add meg nekünk ma!

Vagyunk jó páran, akik ösztönösen irtóznak az ájtatos politikától, a keresztény Magyarország víziójától. Fekete-fehér, unalmas, szigorú világ sejlik fel, templomfalak közt kongó üres prédikációk, állig gombolt szégyen, minden életöröm, szín, vidámság és vicc üldözése. Szex csak lámpaoltás után, gyermekáldás reményében, szentségi házasságban.

Lehet, hogy óriásit tévedtünk. Az igazi szabadság a keresztény szabadság. És nem böjtről meg imádságról szól, hanem jachtokról, kurvák koszorújáról és hegyekben álló piáról meg kokainról.

Évtizedekig hergelődött a magyar nép a liberálisok óvatos kísérletei ellen. A legradikálisabb követelések közt szerepelt a marihuána dekriminalizálása, a szekuláris állam, meg hogy senkinek semmi köze ahhoz, ki kit és hogyan szeret.

Azt hittük, ez túl sok. Tévedtünk: földszintes, kispolgári tervek voltak ezek. És eljött a keresztény szabadság, hogy megmutassa, mi az életöröm és az önmegvalósítás.

Természetesen ebben is érdemes fontolva haladni. Az egész országot befizetni Erzsébet-utalvánnyal egy adriai kokós kurvázásra meggondolatlan kapkodás lenne. Előbb mintakísérletekre van szükség, a keresztény életpályamodell tökéletesítésére, folyamatos visszacsatolással. Ez komoly és felelősségteljes munka, minden terepkísérletet hosszas értékelés követ kérdőívekkel és kontrollcsoportokkal. Az egyik hajón Fekete Pákóra rakja meg a kurvát a polgármester, a másikon ugyanakkor a Despacitóra szopat a miniszter, és nem Aperolt, hanem Hubertust isznak előtte. Mindezt gondosan dokumentálják. Ezután ül össze a püspöki kar, hogy megállapítsa, melyik áll közelebb a jézusi igéhez, az egyház hagyományaihoz és a nemzetkarakterhez. Állítólag van egy technofuturista keresztény irányzat is, akik helikoptereket pakolnak meg kurvákkal, de azt nehezebb pontozni, mert elnyomja a rotorzaj az imádságot.

Más családpolitika következik az egyikből és a másikból, itt ésszel és magyar szívvel kell dönteni. Melyiket állítjuk majd példaként az ifjúság elé, hogy a magyar jövőt minél magyarabbá formáljuk? Hogyan, milyen kísérőszöveggel kerül ez a Nemzeti alaptantervbe? Esterházyt sikerült már kigolyózni belőle, remélhetőleg Ady Endre is a szemétdombra kerül. Egyikük sem lehet példakép. Egy túlcivilizált arisztokrata nem eléggé férfi ahhoz, hogy három kurvával és egy nokiásdoboz kokainnal elbánjon. Egy depressziós költőcske meg ehhez csóró, úgyhogy neki marad a körtemuzsika meg a kocsmatündérek...


KÉTSZER ANNYIBA FOG KERÜLNI A NYÍREGYHÁZI ATLÉTIKAI CENTRUM, MINT TERVEZTÉK

ÁTLÁTSZÓ / ORSZÁGSZERTE
Szerző: KATUS ESZTER
2019.10.07.


Az eredeti tervekhez képest duplájára nőtt a Nyíregyházán épülő Atlétikai Centrum kivitelezésének ára. Az elképesztő drágulást az építőipari árak emelkedésével magyarázza az önkormányzat. Nem ez azonban az első túlárazott projekt a városban, miközben az ellenzéki képviselők semmiről sem értesülnek.

Nyíregyházi olvasónk jelezte nemrég portálunknak, mennyire meglepődött, amikor a hírekben azt olvasta, hogy a városban épülő új Atlétikai Centrum bruttó 7,1 milliárd forintba kerül majd. Korábban ugyanis szó sem volt ekkora összegről: ennek nagyjából a felét emlegették eddig – írta.

Utánajártunk, vajon tényleg így van-e, és ha igen, mi az oka a drasztikus áremelkedésnek.
“Megemelkedtek az építőipari árak”

Azon túl, hogy végigböngésztük a közbeszerzési értesítőt és a város honlapján található iratokat, megkerestük az önkormányzatot is, hogy megtudjuk, mikor és miért lett a 3,5 milliárd forintos beruházásból 7 milliárdos, és miből állják a különbözetet.

A Nyíregyháza.hu-n ugyanis a következőket találtuk:


„AIRBNB TAKARODJ, A LAKHATÁS ALAPJOG!” – A BÉRLŐI GENERÁCIÓ TÜNTETETT BUDAPESTEN

444.HU
Szerző: HORVÁTH BENCE
2019.10.06. 


Vasárnap délután több százan vettek részt a 9. Lakásmeneten Budapesten. A lakásmenetek résztvevői évről évre a lakhatási válságra hívják fel a figyelmet, és míg évekkel ezelőtt ez elsősorban a legszegényebbek és a hajléktalanok melletti kiállást jelentette, mostanra a lakhatási problémák már jóval több ember mindennapjaiba begyűrűztek, ez pedig érezhetően alakította a menet fókuszát is.

Persze az idei demonstrációnak is hangsúlyos üzenete volt, hogy a hajléktalanság problémáját nem lehet szankciókkal és tiltással megoldani, és több felszólaló is beszélt arról, hogy a szociális ellátórendszer átalakítására, illetve szociális bérlakásrendszer beindítására lenne szükség. Visszatérő eleme volt a tüntetésnek az a követelés, hogy az állam álljon le azzal a gyakorlattal, hogy családokból emel ki gyerekeket csak azért, mert az a család szegény...

MÉSZÁROS LŐRINC MÁR SZABADULNA AZ ERŐMŰVÉTŐL

24.HU
Szerző: VITÉZ F. IBOLYA, SPIRK JÓZSEF
2019.10.07.


A 24.hu értesülése szerint szeptemberben személyes egyeztetésre hívták a Mátrai Erőmű tulajdonosait és menedzsmentjét az Innovációs és Technológiai Minisztériumba. Forrásaink szerint a tárgyalás kemény hangneme igencsak megviselte Mészáros Lőrinc lányát, Mészáros Beatrixot, a Opus-Global Nyrt. igazgatósági elnökét, akit tavaly az erőmű felügyelőbizottságának elnökévé is megválasztottak.

Bár a találkozóról szóló értesüléseket nem erősítette meg az erőműtulajdonos Opus-Global pr-ját egyengető Wise Advisory Group Kft., úgy tudjuk, hogy a lignitalapú erőmű sorsa a Mészáros-birodalom legkényesebb és legsürgetőbb ügyévé lépett elő. Az elmúlt hetekben, hónapokban egyértelművé vált Mészárosék számára, hogy

mind közül az energetikai beruházásuk lehet a legrázósabb: a nyereséges működtetés hosszú távon sem garantált, ráadásul a tulajdonosok beavatkozási lehetőségét megkerülhetetlen nemzetgazdasági és környezetvédelmi szempontok korlátozzák.

Pedig nemrég még nagyszerű biznisznek tűnt a hazai áramelőállítás 20-21 százalékát termelő erőmű megvétele. Miután kivásárolta a német közszolgáltató óriás, az RWE érdekeltségéből cseh partnerével Mészáros Lőrinc tőkealapja, a ragyogó teljesítményre hivatkozva tavaly 11,2 milliárd forintot rántottak ki a cégből.


A méretes osztalék kivételét a pénzügyi egyensúly helyreállításával, valamint azzal indokolták, hogy a cégvezetés várakozása szerint az idén javulnak a piaci körülmények, és kiegyensúlyozott lesz a működés. Jóllehet a mérleg nem festett annyira fényesen. Az áramtermelés és az abból származó bevételek valamelyest elmaradtak az előző évitől, viszont a bevételeket mintegy 7 milliárd forint állami támogatás duzzasztotta, és hasonló méretű egyszeri bevételhez jutott eszközeladásból, köztük a visontai naperőműpark állami visszavásárlásából. Üzemi szinten, az alaptevékenységéből durván 4 milliárd forint vesztesége származott, amit a pénzügyi eredménnyel sikerült 800 millió forint közelébe szelídíteni (a teljes képhez hozzátartozik, hogy a naperőműügylet miatt 1,5 milliárd forint adókedvezményt kellett visszafizetni). Ilyen számsor ismeretében döntöttek úgy a tulajdonosok, hogy nyugodtan vehetnek ki pénzt a cégből, és az előző években felhalmozott eredménytartalékot meg is kurtították 11,2 milliárd forinttal...

SOHA NEM HAGYTUK ENNYIRE MAGUKRA AZ ANYÁKAT, MINT MOST?

HVG ONLINE
Szerző: SÁNDOR ANNA
2019.10.06.


Hajlamosak vagyunk azt gondolni, hogy az emberiség mindig ugyanúgy gondolkodott az anyaságról, ez viszont nem igaz. Az ideális anya képe az emberiséggel együtt változik, a kulturális és gazdasági hatások minden korban befolyásolták. Mára az anyáknak annyi elvárással kell szembenézniük, mint korábban soha - mindezt ráadásul egy elmagányosodó társadalomban.

Szokatlan állásinterjúkról készült videó jelent meg 2014-ben az interneten: egy HR-es sorolta el a jelentkezőknek, hogy milyen extrém elvárásoknak kell megfelelniük a kiszemelt pozícióban. Például folyamatosan talpon kell lenniük, kaotikus körülmények között megállás nélkül dolgozniuk kell (éjszaka is), nem pihenhetnek, viszont többek között egészségügyi, pénzügyi és konyhaművészeti szakértőnek kell lenniük. “Ha eddig volt élete, igazából azt kérjük, hogy adja fel” - mondta a HR-es...

MEGJELENT AZ ISMERETLEN TARLÓS CÍMŰ DOKUMENTUMFILM FOLYTATÁSA

PARTIZÁN
Szerző: Partizán
2019.10.06.


Az első rész itt nézhető meg.

Már nézhető legújabb dokumentumfilmünk, Az ismeretlen Tarlós második része, amiben a ’90-es évek végétől a 2000-es évek elejéig mutatjuk be Budapest főpolgármesterének balhéit. Tudtad, hogy be akarta csukatni a Szigetet? Hogy a homoszexuálisoktól való viszolygása miatt az Alkotmány megsértésére is vetemedett? És hogy a lakásának megépítését segítette a hivatala eszközeivel? Mindez és még több is kiderül a filmből, ne hagyd ki!

A harmadik, egyben befejező rész jövő héten érkezik.

TÜTTŐ KATA AZ EGYIK MONDATÁBAN MÉG A BELVÁROS-LEISZTINGER SZERZŐDÉST VÉDTE, A KÖVETKEZŐBEN MÁR SZENNYESNEK NEVEZTE AZ ILYEN MEGÁLLAPODÁSOKAT

444.HU
Szerző: SZILY LÁSZLÓ
2019.10.07.


Izgalmas interjút készített az MSZP-s Tüttő Katával, az ellenzék V. kerületi polgármesterjelöltjével az Index, ami nem véletlenül forgott egy olyan ingatlanos szerződés körül, amihez Tüttőnek formálisan nincsen semmi köze.

Tavasszal írta meg ugyanis a Magyar Narancs a “Megtalálta a baloldal a tökéletes jelöltet a Belvárosban: az MSZP-s, aki családilag érintett a sötét ingatlanügyekben” című cikkében, hogy a baloldalhoz közelállónak elkönyvelt Leisztinger Tamás milliárdos, Tüttő egykori élettársa és gyermekeinek apja a saját szempontjából remek üzletet kötött a Fidesz vezette belvárosi önkrományzattal. Nyomott áron vehetett meg ugyanis egy Belgrád rakparti, 1000 négyzetméteresnél is nagyobb ingatlant. Az ügyletben közvetve szerepet játszott Rogán Antal bizalmasa, Kertész Balázs is.

Az ellenzéken belül is megütközést keltett, hogy az MSZP miért pont az amúgy sem belvárosi - eddig XII. kerületi képviselőként politizáló - Tüttőt indította éppen itt.

A nemrég kiszivárgott, titkosszolgálati módszerekkel lehallgatott beszélgetésében Karácsony Gergely ellenzéki főpolgármester-jelölt is azt mondta, hogy ha előbb tud a Leisztinger-szerződésről, nem támogatja Tüttő jelöltségét.

Emiatt a mostani interjú is leginkább Leisztinger és a szerződés körül forgott.

Tüttő az Index riporterének egyenes kérdésére nem volt hajlandó elítélni, hogy Leisztinger, aki korábban már bérlője volt az ingatlannak, igénybe vette a bérlőknek járó kedvezményt és így kötött szerződést a kerülettel. Ehelyett arról beszélt, hogy sosem voltak közös gazdasági döntései vagy közös cégei Leisztingerrel, akit egyébként a legokosabb embernek tart az édesapja mellett.

Tüttő többször is elismételte, hogy nem ismeri az inkrimimált szerződést és az ügy részleteit. Miután kérdésre leszögezte, hogy nem hiszi, hogy volt élettársa korrupcióban érintett, Tüttő elég kellemetlen helyzetbe került a beszélgetés közben, ráadásul úgy, hogy nem is a riporter csalogatta csapdába, hanem ő terelte oda saját magát a “szennyes” kifejezés használatával:...

VISELKEDÉSE MIATT KRITIZÁLJÁK AZ ÚJ MAGYAR EU-BIZTOSJELÖLTET - A KLUBRÁDIÓ NEMZETKÖZI LAPSZEMLÉJE

KLUBRÁDIÓ / REGGELI GYORS
Szerző: CSERNYÁNSZKY JUDIT
2019.10.07.


Mégis az új román jelölt kaphatja a közlekedési tárcát az Európai Bizottságban az ORF szerint, amelynek cikkéből az is kiderül: a Trócsányi László helyére megnevezett Várhelyi Olivért felkészültnek, de agresszívnak tartják. A brit lapokban sokat foglalkoznak azzal, hogy esetleg a magyar kormány segíthetné a megállapodás nélküli Brexithez Boris Johnsont, de Szijjártó Péter cáfol. Csernyánszky Judit lapszemléje.

A brit sajtóban bőségesen tálalták az újságok azt a meg nem erősített illetve cáfolt értesülést, sokak szerint csak spekulációt, miszerint Magyarország segítene Boris Johnsonnak a Brexit tervezett október 31-i időpontját tartani azzal, hogy nem szavaz az uniós tagországokkal, pontosabban megvétózza a közösség egyelőre egységes álláspontját – írja a párizsi székhelyű nemzetközi hírügynökség, az AFP tudósítása, amit számos médium átvett. Brüsszel ugyanis visszadobta ismételten a brit kormányfő újabb ajánlatát és arra kérte a londoni vezetést, hogy másik forgatókönyvvel rukkoljon elő egy héten belül, mert az október 16-17-i szavazás meghatározza a kilépés mikéntjét. Az AFP kérdésére a magyar külügyminiszter azt mondta, nem kérte a brit kormányfő Magyarország segítségét, hogy vétózza meg a Brexit időpontjának meghosszabbítását.

Az osztrák ORF közszolgálati média értesülése szerint az új román jelölt töltheti be a közlekedési biztosi posztot, ami nem esik egybe a hétvégén kiszivárgott értesülésekkel, miszerint Várhelyi Olivér kerülne ebben a státuszba. Várhelyiről csak annyit tudott meg a portál, hogy az ő személyét is elég kritikusan ítélik meg: ugyan hozzáértését nem kérdőjelezik meg, de emberi kvalitásait annál inkább, mivelhogy "kiabálós és lenézi a munkatársait". Márpedig az Unióban ezt a magatartást nem tolerálják. Ráadásul még legalább négy biztosjelölttel hasonló gondok vannak, miközben az idő sürget, mert október 23-án végleg meg kell szavazni a biztosokat, hogy november 1-én munkához láthassanak. Ursula von der Leyen egyébként azt a célt is kitűzte maga elé, hogy kiegyensúlyozott legyen a férfiak és nők aránya a bizottságban...

EZÉRT SORSDÖNTŐ MINDEN VÁLASZTÁS EBBEN A VIRÁGZÓ KUPLERÁTUSBAN

KOLOZSVÁRI SZALONNA
- NEHAZUGGY BLOG
Szerző: MOLNÁR BÁLINT
2019.10.07.


Hát akkor szivárgásmentes, optimista hétfő reggelt kívánok mindenkinek! Még mindig hatot vagy már csak hatot kell aludni addig, ameddig megint beüt állítólag valami sorsfordító, semmi korábbihoz nem hasonlító, kurva nagy téttel bíró, az életünket és halálunkat brutálisan meghatározó cucc. Hát igen. Ez a műsor megy nagyjából 30 éve Európa eme nyomorúságos felén, ezt a cuccot nevezik választásnak. Itt minden választásnak akkora a tétje, hogy azon csodálkozom, hogy össznépileg még nem nyomott agyon a nagy teher. Nem én találtam ki, de magyarázatnak megteszi. Szerintem ez azért lehet, amit Molnár Éva krimiíró, azaz Vavyan Fable így fogalmazott meg:

Maffiátusban élünk. Vagy gengszterátusban. Esetleg kuplerátusban.

Ja, hát ja. Egy ilyen helyen természetesen mindig nagyon nagy tétje van a húsosfazéknak, különösen azok számára, akik abból híznak fennállásuk óta, de legalább tíz éve biztosan. Nem egyszerű elengedni, belátom. Alighanem fején találtatott a szög, bár szerintem nem sokan fogadtak volna arra, hogy a kuplerátus szó szerint ilyen előkelő helyre kerül ebben a hivatalosan kampánynak csúfolt okádék sárdobálásban.

A magam részéről tényleg csak abban bízom, hogy a szektavezér meztelen hátsó fele a büdös életben nem fog szembejönni sehol, mert akkor tényleg felkötöm magam. Jó, nem, megkegyelmeznék magamnak valószínűleg, de igen rosszul érintene. Bár ez a veszély aligha áll fenn. A bajtársiasság majd jól megvédi az árulástól a dakota vezért, és minket is attól, hogy példának okáért egy családi ebédről készült felvételek spontánul kiszivárogjanak. Amin a dinasztia körbeüli a húslevest, és kétpofára röhögnek a pálinkás pohár és a csilliárdos közbeszerzések fölött összehajolva, hogy micsoda kretén egy nép ez. Retteg a migránsoktól a sarokban, és önként nyújtja a pénztárcáját, hogy vigyék, csak vigyék. De ha lehetne, a zsák krumplit azt hagyják meg, nagyon köszönjük, áldja meg a jóisten a miniszterelnök urat mind a két kezével.

A bajtársiasság tudniillik alighanem valami ilyesmit jelenthet maffiául. Példás családapaként, egykori kiváló sportemberként, álkereszténységgel öblögető elöljáróként közpénzből dajdajozol (nem vád: uniós támogatást nyert el korábban az egyik lány azok közül, akik szerepelnek a Borkai Zsoltról készült fotókon), a szekta pedig összezár és megvéd. Az effajta bajtársiasságnak semmi baja a lopással, a korrupcióval, a hiteltelenséggel, a kétszínűséggel, az erkölcstelenséggel. Az egyedüli lényege, hogy semmi nem derülhet ki. És ha mégis kiderült, akkor kussolunk, és bevédjük egymás meztelen fenekét...

HATALMASAT KASZÁLT AZ MNB – HONNAN LETT HIRTELEN ENNYI PÉNZE A JEGYBANKNAK?

PORTFOLIO
Szerző: BEKE KÁROLY
2019.10.07.


Több mint 50 milliárd forintos nyereséget ért el az első félévben a Magyar Nemzeti Bank (MNB), ennél nagyobb profitra majdnem négy éve nem volt példa. A nyereség szerkezete azonban jelentősen átalakult, a jegybank kamateredménye történelmi csúcsra emelkedett, a devizatartalék átváltásán viszont egyre kisebb összeget realizálnak. A kamateredmény megugrásával kapcsolatban még vannak kérdések, melyekre nem ad választ a most megjelent féléves jelentés.

Bankot robbantott a jegybank

Hat hónap alatt 52,7 milliárd forint volt az MNB nyeresége, szemben a tavalyi év hasonló időszakában regisztrált 18,8 milliárdos profittal. A mostani nyereségnél nagyobbat egy félév alatt utoljára 2015 második felében ért el a jegybank. A nyereség mértékét jól jelzi, hogy az utóbbi években a teljes éves profit volt 50 milliárd forint körül, most ezt sikerült fél év alatt hozni...

DEVIZAHITELESEK: VALÓBAN ITT VAN MÁR AZ OLVADÁS? - ISMÉT TERÍTÉKEN AZ ÁRFOLYAMKOCKÁZAT KÉRDÉSE

AZ ÉN PÉNZEM BLOG
Szerző: Az Én Pénzem
2019.10.07.


A legutóbbi uniós döntés a PITEE szerint egyértelműen kedvező az adósok számára, egy neves német lap arról írt, hogy az ítélet 18 milliárd euró veszteséget okoz a kelet-európai bankoknak. Mielőtt az adósok már nyúlnának a pezsgőért, nem árt néhány tényezőt számba venni. Az Azénpénzem.hu éppen ezt tette.

A legutóbbi uniós bírósági döntéssel megnyílhat az út a devizahitelesek kártérítése előtt – állította tavasszal a Pénzügyi Ismeretterjesztő és Érdekképviseleti Egyesület (PITEE). A szervezet szerint akkor megtört a jég, most azonban az újabb uniós döntés következményeként már itt lehet az olvadás. Emlékeztettek arra is, hogy a napokban a Frankfurter Allgemeine Zeitung című napilap gazdasági elemzője szerint ez az ítélet közel 6 ezermilliárd forint (18 milliárd euró) veszteséget okozhat a Kelet-Európában tevékenykedő bankoknak.

Az újabb uniós döntés egyébként (ennek tájékoztatóját itt találja) egy lengyel adós ügyére vonatkozott. Az Európai Unió Bírósága (EUB) megállapította: a Lengyelországban megkötött devizaalapú hitelszerződésekben az árfolyamrésre vonatkozó tisztességtelen feltételek nem helyettesíthetők a lengyel polgári jog általános rendelkezéseivel. Arra is kitértek, hogy más a helyzet akkor, ha a nemzeti jogban kezelik ezt a kérdést (amit megtettek Magyarországon, még ha ezzel, vagyis az erős kényszerítéseket tartalmazó „adósmentő” törvényekkel, nem is lehetünk igazán elégedettek). Az EUB-nak viszont „nem tűnik úgy”, hogy Lengyelországban a jogalkotók bármit léptek volna a fogyasztók érdekében...

ÉLET A FÉLKÉSZ VÁROSBAN

HATÁRÁTKELŐ
Szerző: Réka / Határátkelő
2019.10.07.


Réka 3,5 éve él Malajziában, azon belül is Kuala Lumpurban. Nem kevés érdekes tapasztalat érte ez alatt az idő alatt a „kistigris”-ben, ezek közül osztott meg velünk néhányat. (No és jó pár fotót is, amit külön köszönök.)

Ami bejön

Időjárás

Jellemzően egyenletesen meleg és párás egész évben. Egy gonddal kevesebb reggelente: jaj mit vegyek ma fel? Ja, ma is nyári ruhát.

Bónusz: a levegő páratartalma felér egy mélyhidratálással, ingyen ruganyos arcbőr!

Helyiek

Kifejezetten kedvesek és mosolygósak, ez tapasztalatok szerint fehér privilégium, tekintettel az angol gyarmati múltra. Akármi is legyen az oka, kifejezetten imponál a „Miss” megszólítás (férfi verziója a „Boss”).

Kulturális sokszínűség

Idegen szemnek talán káosz, pozitív értelemben az is, mindenesetre ahány kultúra, annyiféle konyha, vallás, hagyomány, nyelv. Igazi olvasztótégely, ahol a mindennapokban simán megfér több etnikum.

Kínai negyed, indiai negyed, maláj negyed, akárhol járunk, izgalmas es nyugati szemmel szokatlan dolgokba, látványokba botlunk. Mindig van új a nap alatt, kíváncsi természetűek előnyben!...

HISZEK EGY HAZÁBAN

ÉLET ÉS IRODALOM / PRÓZA
Szerző: BÖDŐCS TIBOR
2019.10.04.


Van itt a kocsmában két öreg, a helyi Hacsek és Sajó. Minden este politizálnak, ami olyan, mint egy csilievő verseny, fújtatnak, sóhajtoznak, és a lábukkal dobbantanak közben. Azt várom, mikor ássák elő a temetőből a nagyapjukat, hogy a lábszárával agyonüssék egymást. Abban sem értenek egyet, ahogy a másik hallgat. Nem tudnak zöldágra vergődni, a történelmi szereplőkből gyilkos lesz, vagy szent. Itt nem lehet normális színeket kikeverni, csak fekete van, meg fehér, a te a kommunistád meg az én kommunistám, a te náci vagy, meg a te vagy a náci. Ez megy állandóan, nagyon bele lehet fáradni, mert itt mindenki a bölcsek kövével kacsázik, mindenki a Szent Grálból iszik. Az egyik a Kádárt csiszolgatja, a másik a Horthyt fugázgatja, a harmadik a Nagy Imrének ad egy tisztító festést. 

Elveszett a magyar jövő, Gyöngyi, ne röhögjél, tényleg, elveszett, mint Varsóban a Somló, mert, ugye, véget ért a szocializmus harminc éve, ami persze nem az volt, aztán jött a demokrácia, ami meg nem az lett. Jöttek a fülszőrös történészprofesszorok kilencvenben, ártatlanul, jó szándékkal avatgatták a kopjafákat, rövid ujjú, fehér ingben, alatta lyukacsos atlétatrikóval, barna zokniban, de azok még ilyen mézeskalácsról leugrott, miskakancsószerű figurák voltak. Olyan unalmas volt az a kovászosuborka-leheletű első kormány, hogy ha csoportképet festettek róluk, hát az is csendélet lett. Megült az unalom a zakóikban, mint a sírásók ruhájában a szomorúság. Cementszürke volt a szemük, zsemlemorzsaszínűek voltak az öltönyeik, és nem értettek semmihez, csak elbaszták még egyszer, amit Kádár már elbaszott. Szerény véleményem szerint csak egy-két agilis, adriakék szemű jegyzőnő volt jó a kilencvenes évek elején, meg például az a film... a Sose halunk meg, azt láttad?

Aztán bumerángként, privatizált cukorgyárakkal a pofazacskóikban, visszatértek a céklaarcú kommunisták a fonnyadt, kicentrifugázott Szókratész-kinézetű liberálisokkal koalícióban, és elszemtelenedtek újra, mint a turistavárosok verebei. A pufajkás vezette vissza a kommancsokat, aki annyit cigizett, hogy mikor eltemették, dohány nőtt a sírján. Utána az ifjú Kisgecik kaptak négy évet, visszafogottabban, de loptak már akkor is, mint Repülős Gizi a porcelánboltban, közben meg sámánszobrokat avattak a nyenyec testvértelepüléseken a málészájú kulákunokák, meg Nagy-Magyarország alakú jégkockával hűtötték a koktéljaikat ezek a túlkoros, arrogáns cserkészek a fogalmatlan kisgazdákkal szövetségben, és metszegették az állam zsebeit rendületlenül, igaz, akkor még ügyetlenebb csuklókkal. Aztán megint a kommancsok jöttek a még mindig nagyképű szabad madarakkal meg az ügynökkel, és a szarkaszívű kapitalistákkal a holdudvarban, aztán a böszme falubolondjával, a hebehurgya Ferivel az élen. Most meg itt vagyunk lovak közé hajított gyeplővel, a lelkek közt felrobbantott hidakkal, a Soros György-vudubabával középen. Varacskos, régi komcsik, tuskó fejű új barbárok, bárgyú kereszténydemokraták, hibbant nácik, vízérkeresők, futóbolondok, jobb sorsa érdemes féltehetségek, ügynökök és tartótisztek, szinte mindenki velük van most. Ott van a házelnök a parlamentben, aki úgy beszél, mint aki épp varangyot kínoz, van az ifásbajszú köztársasági elnök, az meg csak áll a posztján, mint lófasz a hideg vízben, meg a nagyfőnök, az El Capo, a Kicsi, a Kisgömböc. A saját playboyoknak terülj, terülj, asztalka van, hotelek reggelire, újságok ebédre, kastélyok vacsorára. Basszák meg a bankszámlájukat a svájci széfjükben! Egyszer vége lesz ennek is, akkor jönnek majd az új bumburnyákok, tölts inkább valamit, ami nem mentes semmitől!

És ha már politika, van itt egy vadászház, olasz stüszi vadászokat szoktak oda hurcolászni, meg osztrákokat, aztán eléjük tesznek egy benyugtatózott szarvasbikát, azok meg lepuffantják, és fizetnek, mint a köles. Fácánoztatnak, hajtatnak, kurváztatnak ott, nem mondom, szép hobbi. A múltkor farsang volt a vadászházban, és a Pityuka volt a pincér, ő mesélte, a Kenedi Gyuri bácsi fia, a Pityuka, azt mondja, látnom kellett volna, mikor az államtitkár, a mi kutyánk államtitkára, gésajelmezben Eddát énekelt a Bud Spencernek öltözött kormánybiztossal.

Festettem egyébként ennél az államtitkárnál, hát ismerjük mi egymást. Sose volt egy észkombájn a Laci. Ez már régen is, három átkos rendszerrel ezelőtt is valami fasz tudja, mi volt, és most megint bejött neki az élet. Legutóbb a székely Hermann kapuját kellett lakkozni, meg levenni a Southfork Ranch feliratot, és ráírni helyette, hogy Hiszek egy hazában, és a tetejére egy ugró, bronz Grosics Gyula-szobrot kellett hegeszteni, meg akart egy utolsó vacsorát festetni az ebédlőjébe, olyat, amin a helyi képviselőtestület tagjai az apostolok, és meg is festette neki a Vadkürti, csak túl nagy alakokkal kezdte, ezért a Simon apostol, a Hentes Guszti, a Tádé apostol meg a Műtrágyás Gyula már nem fértek rá, nagy sértődés volt.

Hát ezek képviselnek engem meg téged, Gyöngyi...


A NAGY ORBÁNI MESTERTERV A VÁLASZTÁSRA: A NYUGDÍJASOKAT PÉNZELNI, A TANÁROKAT NEVELNI KELL - KÁSLER, NOVÁK, RÉTVÁRI MEG A VILÁGNAPOK

MAGYAR NARANCS ONLINE
Szerző: narancs.hu
2019.10.06.


... „A kormány

nemcsak erkölcsileg, hanem anyagilag is elismeri a pedagógusok munkáját.

A pálya vonzó, a felsőoktatásban a harmadik legnépszerűbb képzési terület a pedagógusképzés. Javítjuk a pedagógusok munkakörülményeit is, országszerte megújulnak és korszerűsödnek az iskolák” – írják, ami nemcsak ünnepi szövegnek pofátlanság, de azért is, mert ugyancsak Pedagógusok Világnapjához időzítve jelent meg az Európai Bizottság Eurydice hálózatának éves jelentése, mely a tanárok és az iskolaigazgatók fizetéséről és juttatásairól adván áttekintést, arra jut, hogy a 2017/18-as tanévben a magyar tanárok béremelkedése kizárólag az inflációkövetésnek köszönhető, és még arra is, hogy egy kezdő tanárnak

42 évébe telik, hogy a legmagasabb fizetési kategóriába kerüljön.

A jelentésből az is kiolvasható, hogy a magyar iskolaigazgatók majdnem kétszer annyit keresnek, mint tanár-kollégáik, ami mindjárt más fénybe helyezi többségük hatalom iránt érzett elkötelezettségét is. Amely hatalom viszont nem a gyerekek és a pedagógusok, inkább a saját érdekei szerint jár el, miközben sejtelmünk se lehet arról, hogy hosszú távon mekkora károkat okoz ezzel a következő nemzedékeknek, nemcsak a szolgalelkű igazgatók vagy Takaró Mihály fellépése miatt, de azért is, mert szinte minden hétre jut egy olyan esemény, amely során mintha a kormány emberei arról próbálják meggyőzni a tanárokat, hogy a tudás átadásánál sokkal fontosabb dolguk is akad. Mert amikor például (egy nappal a Pedagógusok Világnapja előtt) Rétvári Bence nem arról beszél a történelemtanároknak, hogy miben segíti a kormány a munkájukat, hanem arról, hogy „nemzeti kishitűségre nem lehet jövőt építeni, és a történelemoktatás felelőssége, hogy megismertesse a fiatalokkal az ország hőseit”, meg hogy

az oktatás során tudatosítani kell, hogy csak közös erkölcsi alapon lehet másokkal együttműködni”,

ráadásul mindezt Schmidt Mária társaságában, akkor minden kétséget kizáróan legkevésbé a tanárokra van tekintettel. Ugyanolyan szolgaként kezeli őket, mint bárki alárendeltet ebben az országban.

„NE ERŐLKÖDJ, ÚGYSEM TUDSZ ÚGY ÖLELNI, AHOGY ANDREA” - AHOL ANYA IS KEVÉSNEK BIZONYULT

24.HU / POSZT-ITT
Szerző: GYARMATI ANDREA
2019.10.05.


A betegeim között mindig is akadtak kedvenceim.

Aki nagyon hasonlított a fiamra, kapásból közelebb állt a szívemhez.

És az is természetes, hogy azokat a gyerekeket, akiknek a szülei is már az én körzetembe tartoztak, vagyis az én betegeim voltak tizennyolc éven át, kicsit a saját unokáimnak érzem. Az ellátásban nincs különbség, nem is lehet, de a kapcsolat mélysége más.

A barátaim és később a fiam barátai között is jó néhányan akadtak, akik megtiszteltek azzal, hogy rám bízták a gyerekeik orvosi ellátását.

Mindez örömteli, de felelősséggel is jár, szerencsére szeretem a plusz vállalásokat, mert a gyerekek hihetetlen, miket képesek produkálni.

Volt egy kissrác, az édesapa, Imre a fiammal, Mócival vízilabdázott. Közel laktunk egymáshoz, és mivel Imre már autóval közlekedett, sokszor szállította haza a gyerekemet. Aztán akadt egyéb egészségügyi gond a családjukban, amiben segítettem én is, szóval, mire Dóri , a kislányuk megérkezett, Mátétól függetlenül baráti kapcsolatba keveredtem a szülőkkel.

Dóri az első perctől fogva önmagáért is a kedvencem volt. Hatalmas szem, elbűvölő tekintet, amolyan „minden a helyén van” kisbaba volt, és ez megmaradt egészen mostanáig, vagyis felnőttkoráig. Hogy hol, mikor találtuk ki, melyikünk kezdte, nem emlékszem, de kialakult egy speciális ölelés, ami csak a kettőnké volt. Vigasztalás, szeretet, fontos vagy számomra, minden belefért egy-egy ilyen ölelésbe. Amíg Dóri kicsi baba volt, én jártam hetente hozzájuk ellenőrizni, aztán ők jöttek a rendelőbe, ha gond támadt, s mindig szertartásszerűen azzal a bizonyos öleléssel búcsúztunk el egymástól.

Az iskolában egyszer megbántották társai a kislányt. Kati, az édesanyja vigasztalni próbálta, és meg akarta ölelni. Ekkor hangzott el az ominózus mondat, amit akkor is szó szerint idézek, ha dicsekvésnek tűnik.

"Ne erőlködj, anyu, úgysem tudsz úgy megölelni, mint Andrea."

Én meg, amikor másnap mindezt Kati elmesélte, elolvadtam.

A történetnek van folytatása is, Dórival, sőt, az öccsével is:...

HARC MAGYARORSZÁGÉRT

KLUBRÁDIÓ / HETES STÚDIÓ
Szerző: CSERNYÁNSZKY JUDIT / KLUBRÁDIÓ
2019.10.06.


...- Hadd evezzek hazai vizekre. Magyarországgal szemben is hibrid háborút folytat Oroszország?

- Azt hiszem Oroszország most már partnert lát Magyarországban. És ami ennél is több, a trójai falovat betolta az Európai Unióba. Szerintem azért került közeli kapcsolatba Orbánnal, mert Orbán akarta ezt a barátságot. Ami most már teljes pompájában virágzik. Vegyük csak az energiapolitikát.

- Amibe már Paks 2 is beletartozik.

- Így van, már nem csak az olajról és a gázról, hanem az atomenergiáról is szó van. Ami úgy jelentkezik, hogy pénzügyileg csatolja Oroszország magához Magyarországot. Ennek a hibrid hadviselésnek a lényege, hogy Putyin Orbánon keresztül közvetve tudja artikulálni a maga érdekeit az Európai Unió felé. Vagy tágabb kontextusban ez úgy hangzik, hogy az orosz perspektíva a magyar uniós tagságon keresztül jut be az uniós intézményrendszerekbe. Ami ennek az uniós perspektíváját illeti: Brüsszel egyrészt nem akarja Magyarországot autokrata rendszerként a közösségben látni, ugyanakkor azt sem akarja, hogy elhagyja Orbán az Európai Uniót. Szóval amikor orosz fenyegetésről beszélünk, amit ugyebár orosz üzleti kapcsolatként is definiálhatnánk, akkor ez csak az érem egyik oldala. A másik oldala, hogy éppen emiatt akar Brüsszel még szorosabb kapcsolatot kiépíteni Orbánnal – alapvetően az autoriter rendszer felszámolása érdekében.

- Ki fogja megnyerni ezt a háborút? Ha lehet ezt egyáltalán? Mert ez akkor három fél háborúja.

- Nem hiszem, hogy Magyarország ilyen tekintetben hibrid-háborúzna az Unióval. De Moszkva-Brüsszel relációban az állítás korrekt. Mert Magyarországért folyik a küzdelem mindkét oldalon. Kinek sikerül megkaparintani. Hogy mi lesz ennek a hadviselésnek a kimenetele? Nem látom. Egyelőre teljes a bizonytalanság. Hisz, nézze, itt van az Egyesült Államok esete is az orosz beavatkozással. Elég egyértelmű, hogy Oroszország beavatkozott a 2016-os elnökválasztásba. Mi lett a következménye. Megosztotta az országot. Végletesen. Ezért is ez a központi kérdés, fontos ügy a számunkra, hisz így belülről fúrta meg Putyin az ellenséget. Ebből következően vált fontossá az elnök elleni impeachment is. A demokrata szavazótábort ez mozgósítani fogja, miközben a másik oldalon meg azt hajtogatják, hogy csak verik a palávert. De manapság ma már nincs olyan ország, amelyik ne lenne hasonló kockázatnak vagy kísérletnek kitéve. Romániát is említhetjük, ahol időről időre szélsőségesen változik a helyzet, hol mintademokrácia, hol meg épp az ellenkezője. Visszatérve az eredeti kérdésre: ma úgy látom, holtponton van a hibrid háború kimenetele, már ami Magyarország jövőjét, sodródását illeti, nem kis időbe telik, míg kiforrja magát a helyzet, de ezzel együtt fontos, hogy egyik fél sem adja fel ezt a küzdelmet.
- Ám nem vitatott kérdés, hogy Oroszország gazdasági ereje évről évre gyengül. Akkor miért is tart tőle olyannyira a világ? Miért jelent még mindig nagyhatalomhoz mérhető fenyegetést?

- Igen, ezt a kérdést gyakran megkapom. Amerikai szemszögből nézve Kína valóban sokkal nagyobb fenyegetést jelent. Az Egyesült Államokra is. Tehát Oroszország csak második helyet foglal el ezen a fenyegetettségi listán, nem vitás. Ugyanakkor azt kell mondjuk, Moszkva sokkal agresszívebb. Elég, ha csak az orosz nukleáris fenyegetettséget vesszük figyelembe. Kína nem jelent e tekintetben fenyegetést ránk nézve. De tudja, erre azt is válaszolhatnám, hogy nemzetbiztonsági szempontból kell értékelni az adott helyzetet. Mert a vietnámi háborúban jópár egyszerű földműves AK-47-esekkel győzte le az amerikai hadsereget. Ha nagyon szarkasztikus akarok lenni. Miközben egy teljesen aszimmetrikus típusú hadviselés folyt. Azaz mintha nem katonai értelemben vett háborúról beszélnénk. S ez áll Oroszországra is, mert egészen biztos, hogy a Kreml katonai ereje nem képes győztes háborút vívni. Konvencionális hadviselés esetén mi kétségkívül megverjük Oroszországot. Szóval a Kreml asztalt borított, letért a konvencionális háború útjáról. És olyan arénában kezdte el a küzdelmet, amiben van esélye a győzelemre. Azaz titkos taktikák alkalmazásával, dezinformációs háborúval, pénzügyi zsarolással, amikor egyszerűen megvesz embereket. Így sikerült napjainkra is kialakítania az úgynevezett aszimmetrikus hadviselést. Ráadásul ez fajta háború még csak nem is költséges. Alig kerül neki pénzbe. S így nem mutatkozik meg a gyengesége sem. Fedi gyenge pontját ezzel a stratégiával, miközben háborúja igencsak effektív...

SZÉTAPRÓZOTT INGATLANMUTYI: LAKÁSONKÉNT, MÉLYEN ÁRON ALUL PASSZOLJA EL INGATLANVAGYONÁT SOK ÖNKORMÁNYZAT

NÉPSZAVA ONLINE
Szerző: GULYÁS ERIKA
2019.10.07.


Sok Fidesz vezette fővárosi önkormányzat hosszú évek óta mélyen ár alatt adja el lakásait, pedig nyerni is lehetne az üzleten.

Majdnem 30 milliót érő önkormányzati lakásokat adott el 2018-ban az V. kerület kevesebb mint 14 millió forintért, 18 millióra becsült lakásokat lehetett féláron megvenni Erzsébetvárosban, 13,8 milliós ingatlanokat 5,8 millióért adott el a VIII. kerület, Ferencváros 17 helyett 7 milliót, a XII. kerület pedig 28 millió helyett csak 18-at kért a vevőktől. Egy több év összehasonlító adatait tartalmazó lista azt mutatja, hogy a tavaly eladott 30 lakás előtt például Belváros-Lipótváros önkormányzata hasonló feltételekkel árusított ki négy év alatt összesen 244 lakóingatlant. A 2014-2018 közötti időszakban Terézváros 70, míg a VII. kerület 362 lakást, Józsefváros 327, míg a IX. kerület 243 lakóingatlant adott el jóval azok becsült piaci értéke alatt. A KSH lapunk kérésére küldte el a fővárosi kerületek részletes adatait, miután a Lakásstatisztikai évkönyv nemrég megjelent adatsorai között csak annyi szerepel, hogy tavaly a fővárosban összesen 500 önkormányzati bérlakást értékesítettek, az átlagosan 12 és félmilliós becsült érték helyett darabonként nem sokkal több mint 9 millióért.

Miközben a VI. és VII. kerület egykori baloldali vezetőit, de még egy ingatlanok értékbecslését végző szakembert is elítéltek korábban, mert nagyértékű ingatlanokat jóval a piaci ár alatt adtak el, az adatok azt mutatják, lehet ezt másként is csinálni: nem egyben kell eladni nagy palotákat, mert az szemet szúr, hanem sok kis lakást kell mélyen ár alatt értékesíteni ugyanolyan haszon eléréséért. A nagy botrányt kavaró ingatlanpanamákra egykor a Fidesz könnyen kimondta a hanyag, sőt a hűtlen kezelés vádját, miközben a kormánypárti kerületek a mögöttünk lévő önkormányzati ciklusban nagyobb kárt okoztak a közösségnek a sok-sok kis lakás eladásával...

KI KÉPVISELJE A CIGÁNYMAGYAROKAT?

MÉRCE
Szerző: HOVÁTH ALADÁR
2019.10.05.


...A kisebbségi „önkormányzatiság”, szemben a magyar városok önkormányzásának közel ezer éves hagyományával, alig három évtizednyi tapasztalattal rendelkezik. E közösségi jog anyaszervezetem, a rendszerváltó Phralipe kezdeményezésére került a magyar Alkotmányba 1990-ben, mi írtuk az első törvénytervezetet is. De az a kisebbségi jogokról szóló törvény, amit a magyar Parlament 1993-ban elfogadott, s amelynek alapján fölálltak a nemzeti és etnikai kisebbségek helyi és országos önkormányzatai, már nem a romák (és a nemzetiségek), hanem a magyar állam érdekei és akarata szerint született meg.

Én a törvény három ellenszavazója közé tartoztam.

Sajnos, az eltelt 25 év engem igazolt. A korábban cigány, most roma, a korábban kisebbségi, most nemzetiségi „önkormányzat” települési szinten a helyben élő roma közösségek nemzetiségi jogainak érvényre juttatását lenne hivatott szolgálni. Elsősorban az oktatás, a kultúra, és a társadalmi érdekvédelem területein. Nekik kellene a közösségi összetartozás kovászainak lenni. „Nemzeti” szinten az országos roma önkormányzatnak lenne a feladata, hogy a törvényhozás és a kormányzat felé képviselje és érvényesítse a cigány/roma közösségek elsősorban kulturális, de a romák helyzetéből adódóan társadalmi és gazdasági érdekeit is.

A Phralipe és a Roma Parlament szószólójaként a magyar Országgyűlésben azt képviseltem, hogy ezek a kisebbségi önkormányzatok korlátozott közhatalmi jogosultsággal rendelkezzenek: vétójoguk legyen az iskolaigazgatók és a rendőrkapitányok kinevezésénél, továbbá a fejlesztési pénzek odaítélésénél, a költségvetés elfogadásánál. Azt vártuk ui. a rendszerváltástól, hogy a többség hatalmi túlsúlyával és elnyomó beidegződéseivel szemben törvényi bástyákkal körbevett ellensúlyokat biztosít számunkra. Partneri pozíciót teremt a többség és a romák választott tisztségviselői között, egyszersmind tárgyalási és megegyezési kötelezettséget ró rájuk. Teljeskörű rehabilitációt követeltünk, melynek elindításához olyan viták, felvilágosító kampányok, média- és iskolai programok lefolytatását, amelyek

megértetik a társadalommal, miért él a romák kétharmada a társadalom peremén, vagy azon is kívül, és milyen kölcsönös társadalmi és gazdasági előnyökkel jár, ha beléphetünk az egyenjogú polgárok alkotta társadalomba. Hogy két cigány fiatal stabil munkaerővé válásával egy magyar nyugdíjas tisztes nyugdíja biztosítható. Azt reméltük, ezt a rasszisták is értik.

Ebben az esetben a roma önkormányzatok egy szerethetőbb és élhetőbb „romagyar” tudatú létezésnek lehettek volna az autonóm intézményei és megbecsült képviselői. De nem lehettek. Mert a nemzeti kommunista beidegződések, a nemzetbiztonsági doktrína képviselői a magyar államiság létét – pontosabban a nacionalista államhatalom birtokosainak pozícióját – érezték veszélyben. Tőlünk, öntudatosodó romáktól féltették – akik csak be akartunk lépni az őszintén szeretett hazánk „kapuin” a köz-társaságába – a „magyarság egységtörekvéseit”...

NDK 70: A PANELHÁZAKBÓL ÉPÜLT SZOCIALISTA FALANSZTER

FORTEPAN / INDEX
Szerző: JOÓB SÁNDOR, BARAKONYI SZABOLCS
2019.10.07.


Hetven évvel ezelőtt, 1949. október 7-én jelentették be a Német Demokratikus Köztársaság megalapítását. Az NDK nevű kommunista állam ezután egész pontosan 40 évet, egy hónapot és két napot élt meg a berlini fal leomlásáig, egy év múlva pedig végleg megszűnt a német újraegyesítéssel. Az NDK-ról nemcsak az egykor ott élő 16 millió embernek vannak jó, rossz és még rosszabb emlékei, de magyarok millióinak is, akik a Kádár-korban odautaztak vagy Magyarországon találkoztak az NDK iparának vitatható minőségű termékeivel, amelyek szimbolikus megtestesítője a Trabant nevű, autónak látszó jármű volt...

EMANCIPÁCIÓ ÉS NYOMORÚSÁG

A NYOMOR SZÉLE BLOG
Szerző: L. RITÓK NÓRA
2019.10.06.


Ami fogva tart ebben a problémában, az a gyerekek életének a kilátástalansága. Egy ideje viszont azt látom magamon, kb. ugyanígy érzek a nőkkel kapcsolatban is. Bár valószínű, hogy a kettő szorosan összefügg.

Elképesztő szakadék van a nők helyzetében is ma Magyarországon. Most nem hoznám ide, hogy döntéshozói szintről is eléggé átalakult a szemlélet a nők helyét, szerepét illetően, és mint gyakran, ebben is megint párhuzamokat vélek felfedezni értékrendben a szegregátumokkal, hanem azt szeretném megmutatni, mennyivel nehezebb onnan lépést tartani a változásokkal.

Nem akarok általánosítani, természetesen vannak, akik könnyedén veszik az akadályokat, de amiket leírok, azokat tipikusnak érzem a tapasztalataim alapján.

Korábban a roma családokban természetes volt, hogy az asszonyok otthon vannak a gyerekekkel, vezetik a háztartást, nem tanultak, nem kerestek állást, a pénzkeresés a férfiak dolga volt. Persze ez roma sajátosság, de a többségi társadalomban a nők fel tudták venni a ritmust a változásokkal, tanultak, szakmát szereztek, munkát kerestek, és a női szerepek átértékelődtek. Ők is tettek hozzá a családi büdzséhez, néhol még az is előfordul, hogy a férfi marad otthon a gyerekkel, ha a nőnek kedvezőbbek a pénzkereseti lehetőségei. Hosszasan lehetne ezt elemezni, történelmi összefüggésekben, de most én azokra fókuszálnék, akiknek ez nem ment, és nem is megy.

Mert sok asszonyt látok, akik próbálkozna, de sikertelenül. Az okok pedig összetettek. A baj az, hogy így olyan szerepek öröklődnek át, és még nehezebbé teszi a lányok esélyeinek megváltozását.

Azt is látom, hogy hihetetlen potenciál van bennük. Azokban is, akik nem végezték el a nyolc osztályt. De nincs elég erő, hogy szembe szálljanak a szokásokkal, amelyeket nem is ők akarnak tartani, hanem a férfiak, akikhez kötődnek. És ez a kötődés erős, mindennél erősebb. Számomra, aki másképp szocializálódott, sokszor érthetetlenül az.

Persze ahány történet, annyi, a döntést kikényszerítő körülmény. Amiben azonosak, az a sorsszerűség. Többnyire elmennek az elsővel, aki kimenekíti őket onnan, ahol már nem bírnak maradni. A túl nagy családi létszám miatt, ahol nem jut elég figyelem senkire, ahol nincs személyes tér, nincs semmi, csak az “elég volt ebből” érzése, mert az önálló akarat kiteljesedne, ám a nyomorúság nem hagyja, csak a konfliktusok szaporodnak. És akkor jön valaki, akinek fontos lesz. Megy hát vele, reménykedve, később rájön, hogy csöbörből vödörbe került, de visszaút már nincs, maradni kell azzal aki erős, aki néha kedves, mert valakihez tartozni kell.

Várja hát haza a börtönből is, még, ha tudja, pokol volt mellette az élete eddig is, marad vele akkor is, ha megveri, és alkalmazkodik. Alkalmazkodik a férfi idegességéhez, alkoholos befolyásoltságához, erőszakosságához. A túlélésbe beépül nála az “észrevétlennek lenni”, meg a “hagyom, hogy hamarabb szabaduljak” technika, nemcsak maga, hanem a gyerekek miatt is, játssza a szerepeket, tudja, mikor kell sírni, mikor ordítani, mikor bocsánatot kérni, mikor ráhagyni, mikor menekülni, mikor kivárni. Tudja mind, mikor kell megalázkodni.

Az érthetetlen nekem, hogy nem érzik annak. Így természetes, “nálunk ez a szokás”, mondják, mint egy indoklásul. Vagy inkább védekezésképp. És újra áldozatokat hoznak. Az egész életük erről szól.

Aki a főállású anyaságból lép át a munkaerő-piacra, annak iszonyúan nehéz. Mert a pénz kell, a férfiak zöme már nem tudja eltartani a családot, ahogy a gyerekek intézményrendszerbe kerülnek, dolgozni kezdenek a nők is. Ám a családi munkamegosztás marad. Marad a nyolc óra munka mellé az összes teher, a mosás-főzés-takarítás, a gyerekek gondja, ha van, az állatok etetése, no meg a hivatali ügyek intézése, az orvos, a bevásárlás, a kölcsönkérés, a szülői értekezlet, a nagyszülők ápolása, a rendelkezésre állás a férjnek, mindenben. És a két terület együtt nem megy. Nyolc óra munka után nem megy ugyanaz, mint ami addig ment, amíg a nőnek csak a család volt a “munkája”. Pár hónap és kimerülnek. Nem bírják.

A férj elvárásai ugyanis maradnak, és ők teljesíteni szeretnének. A munkahelyen is, de még inkább otthon. Mert a munkahelyen mi lehet? Legfeljebb elküldik. De otthon? Ott tudják pontosan, ha baj van, a konfliktusok elszenvedői ők lesznek.

Tipikus ez, amit leírtam, sok családban még akkor is, ha a férj éppen nem dolgozik semmit, hanem otthon piheni ki a jól jövedelmező fekete munka, vagy az “üzletelés” fáradalmait. Akkor sem segít, akkor is ragaszkodik a régi szerepekhez, amiben ő a meghatározó. Az asszony pedig munka után, elvégezve a házi munkát, mindent, még megsodorja a cigarettákat is másnapra neki, hogy legyen. Mert ha nem lesz, ő fog kapni érte.

Iszonyú ezeket a történeteket látni, higgyék el. Látni azt, hogy mennyi érték marad bennük, ebben az alárendelt szerepben. És nem lehet megtörni a kört. A felnőttekkel biztosan csak kis százalékban, még akkor is, ha helyzetbe hozzuk és erősítjük őket. A lányokat kell egy másfajta női szerepre nevelni. De nehéz ott, ahol a férfi dominancia felülír mindent. És ahol az anyjuk feladja a küzdelmet egy másfajta női szerepért.

Van egy másik problémahalmaz is a történetben. Ahol nincs alap sem ahhoz, hogy legalább a változás illúziója meglegyen. Az értelmi fogyatékos lányok, asszonyok esetében. Akik ebben a közegben fokozottan vannak kitéve mindennek. Akiket eladnak, a prostitúció útjára terelnek, kihasználnak, és akik az egészből nem fognak fel semmit.

A legnehezebb azokkal, akik nem esnek gondnokság alá. Mert akinek gyámja van, annak még ott van a lehetőség, hogy ha a gyám családtag, maradhat vele. És annak is van lehetőség, ahol a gyám az intézményrendszerből jön, mert akkor elhelyezik valahol, bentlakásos intézményben. Ám ha a gyerek az “integrálható értelmi fogyatékos” kategóriában volt, nos, ő, a fogyatékosságával csak az iskolarendszerben számon tartott. Amint onnan kikerül, teljes jogon maga felel az életéért. Miközben hiányoznak a képességei ehhez. Olyan családi közegben, ahol a fogyatékosságából csak az emelt családi pótlék üzenete jött át, meg az, hogy “másfajta könyvből tanult, mint a többi.” A család nem érzékelt semmit a fogyatékosságból, a képességhiányból.

Ők azok, akiket aztán kezesnek fognak be kölcsön felvételekor, vagy úgy adnak el férfiaknak, hogy nem is értik, mi történik velük. Nem érzik kényszernek, ráállnak mindenre, mert döntéseiknek nem érzik a súlyát. Nem annyira, hogy gondnokság alá vegyék őket, mivel ez nem áll fenn, a rendőrség sem tud lépni. A “saját akarat” és a fogyatékosságot kihasználó “rábeszélés” között keskeny a mezsgye. És az intézmények szempontjából ez nem értelmezhető. Csak mi látjuk, ami történik velük. Mi, akik a terepen dolgozunk.

Megoldás? Nos, nyilván keressük. Különféle kisközösségi programokat szervezünk, ahol folyamatos a tudásátadás, képbe hozás, útmutatás. Próbálunk egymást támogató asszonyközösséget létrehozni. Ahol kell, ott a rendőrséggel együtt keresni a kiutat.

De nagyon keserves azt érezni, hogy sorban le kell mondanunk róluk. Mert hiába minden. Nem tudunk, és nem is tudhatunk olyan erő lenni, ami felülírja azt, amit ők éreznek. A “tartozni kell valakihez” érzését. Nagyon sajnálom őket. Mert rajtuk, a nőkön van a legtöbb teher. És ők érzik, változni, változtatni kellene. De gúzsba kötötten nem megy. Kicsit küzdenek velünk…aztán feladják, és beletorzulnak abba a világba, ahonnan nincs kiút. Ahol csak a túlélés van. És néha már annak is örülnünk kell, hogy ebben támogathatjuk őket


ITT OLVASHATÓ

PINTÉR, POLT, NEM LENNE IDEJE RÁMOZDULNI A BORKAI-ÜGYRE?

HÍRKLIKK
Szerző: Hírklikk
2019.10.07.


„Az eddig napvilágot látott dokumentumok alapján az ügy hátterében szervezett bűnözői körök állhatnak, amelyek állami és önkormányzati források megcsapolására szerveződtek” – szögezi le „a zöld dossziés” Horváth András. A pár éve az adhatóságtól biliborogatás után távozó, majd azóta is a korrupciós ügyek felszámolását segítő adószakértő rövid, lényegre törő Facebook posztban tesz fel a hatalom számára kínos kérdéseket „a felháborodáson-, a felvételek nyilvánosságra hozatalának etikai megítélésén-, a Fidesz sosem volt keresztény szellemiségén- és további élcelődéseken túl”.

„Az ilyen típusú eljárási cselekményeket azonnal lefolytattak pl. a teljesen megalapozatlan rágalmakra épülő, Pikó András és csapatát érintő ügyben, ahogyan a NER eddigi 9 éve alatt számos olyan civil személyt, közéleti személyiséget, civil szervezetet vagy éppen gazdasági vállalkozást érintően, akiknek csak az volt a bűnük, hogy valamilyen módon megpróbáltak tenni a demokratikus rendszer torzulásai- vagy éppen a vállalkozói szabadságot sértő jelenségek ellen” – áll a többi között a posztban.

A kérdések pedig, amelyet Polt Péter legfőbb ügyészhez és Pintér Sándor belügyminiszterhez intézett, a következők:...


ITT OLVASHATÓK

AZ IGAZMONDÓ GULYÁS

KOLOZSVÁRI SZALONNA / VENDÉG
Szerző: PANDULA DEZSŐ
2019.10.06.


Hol volt, hol nem volt, ahol a kurtafarkú kismalac túr, volt egyszer egy szerény fiatalember. Gulyás volt ő, no nem a foglalkozását, hanem a családnevét tekintve. Ez a törekvő fiatalember egyszer csak megunta a sok tanulást, és elindult szerencsét próbálni. Okos gyerek lévén, tudta hogy a leggyorsabban a politikában lehet meggazdagodn. Némi mérlegelés után illedelmesen kopogtatott a volt mini szterpártelnök ajtaján. 

– Szabad! – mondta az voltelnök, majd szívélyesen elbeszélgetett a munkát kereső fiatalemberrel.

– Sajnos csak egy mezei képviselői állást tudok nemsokára felajánlani, az átlagkereset harmincszorosáért. Meg 160 lóerőt ráadásnak – tördelte végül a kezét.

– Király! – szabódott a fiatalember, de mert nem voltak nagy igényei, belement a dologba. Tisztában volt azzal is, hogy akár ajtót is mutathatott volna neki, akkora volt az országban az ajtószabadság. Majd távozott, maga előtt terelve gulyányi gondját-baját. Akkor még ő sem gondolta volna, hogy midőn főnöke csillaga felfelé ível, egyszer majd ő lesz a kancelláriaminisztere. Ez van a valótlan világban: igaz nertárs nem vész el!

Amióta ez a csúfság megesett, vérbeli kultúrlényként ő a száján hányja ki azt, ami az ismételnök seggéből kijön.

– Egy ilyen kis ember vajh’ hogyan válhatott ekkora nagy gazemberré?! – morfondírozott olykor subája alatt a gulyás, útban időközben kiutalt ötszobás szállása felé. De hamar elhessegette a kínos gondolatokat, és inkább kedvenc foglalatosságát választotta: nem gondolkodott. Szoros a verseny a keresztény hazudozás kényszerpályáin, de neki sikerült kitűnni a mezőnyből. Előnyére szolgált, hogy a valósággal való permanens küzdelme már ifjúkorában elkezdődött. Már akkoriban is folyékonyan, szemrebbenés nélkül tudott hazudozni – ezért is becézték városszerte igazmondónak...

SZABAD SZEMMEL: A FINN MINISZTERELNÖK SZERINT HÁROM SZINTEN KELL ELÉRNI A JOGÁLLAM BETARTÁSÁT MAGYARORSZÁGON - A NÉPSZAVA NEMZETKÖZI SAJTÓSZEMLÉJE

NÉPSZAVA
Szerző: SZELESTEY LAJOS
2019.10.07.


Die Welt 

Még Orbán Viktor is jelezte, hogy kész belemenni olyan megoldásba, amelynek értelmében a közös normák betartásától teszik függővé az uniós támogatások folyósítását. Ezt az EU soros elnökeként a finn miniszterelnök közölte, hozzátéve, hogy ez ügyben a vártnál jobban haladnak az egyeztetések, sehol sem tapasztalni alapvető elutasítást. Antti Rinne Magyarország kapcsán úgy látja, hogy három szinten kell elérni a jogállam betartását: egyrészt tárgyalni kell az érintett állammal, másrészt szükség van a 7-es paragrafus alapján zajló eljárásra, harmadrészt pedig éppen a szubvenciók megvonásának kilátásba helyezve. A politikus kitért arra, hogy a migráció ügyében csak fokozza a kihívást Európa számára, ha valóban bekövetkezik Afrikában a várt további felmelegedés, illetve a népességrobbanás. A helyszínen kell segíteni és Rinne szerint ehhez meg lehet nyerni Magyarországot és Lengyelországot is. Olyannyira, hogy Orbán már rá is bólintott az elképzelésre. Nem kizárt, hogy úgy gondolja, pénzzel segíti a fekete kontinens érintett államait, nem pedig menekülteket fogad be. A finn politikus azonban hozzátette, hogy emellett jobban kell őrizni Európa külső határait és már ott ellenőrizni kell, hogy ki jogosult menedékre. Az EU belül pedig szolidaritást kell tanúsítani, egyetlen tag sem bújhat ki ez ügyben a felelősség alól. A klímavédelem kapcsán azt hangsúlyozta, hogy ha az EU 2050-ig valóban nullára akarja csökkenteni a nettó széndioxid kibocsátást, akkor anyagilag segítenie kell a magyar, a lengyel és a cseh kormánynak, mert a három gazdaság erősen a szénre támaszkodik az energiatermelésben.

Az unió három vezető hatalma a holnapi belügyminiszteri tanácsülésen igyekszik rávenni a többi tagállamot arra, hogy csatlakozzanak a Máltán aláírt részleges megállapodáshoz, amely Földközi-tengeren kimentett menedékkérők elosztását célozza. Ám egyelőre nem tudni, Luxembourgban hány kormány csatlakozik a két hete született Máltai nyilatkozathoz, amely azonban szándékosan nem tartalmaz például kvótákat, illetve büntetéseket azokkal szemben, akik nem csatlakoznak, nehogy ily módon elriassza bármely államot. A négyes egyezmény csupán hat hónapra szól, de meg lehet hosszabbítani. Egy európai diplomata szerint az a szép benne, hogy nem lehet elutasítani. De azért így sok mindenre nem terjed ki. A Bizottság és több civil szervezet is üdvözölte az egyezséget, ám aligha lehet számítani arra, hogy minden kormány aláírja. Ráadásul ha bárki felvetné, hogy fogják vissza pl. a magyar és a lengyel kormány uniós támogatást, mivel azok nem hajlandók migránsokat átvenni, illetve honorálják azokat az államokat, amelyek viszont befogadnak menedékkérőket, az gyorsan tönkreteheti a holnapi tanácskozást.

Az Európai Parlament Jogi Bizottságának ki kellett zárnia a biztos jelöltek közül Trócsányi Lászlót, valamint román kollégáját, mert a cél az, hogy a következő Bizottság megfeleljen a legmagasabb etikai és átláthatósági normáknak. Így foglalt állást a Stéphane Séjourne, a testület francia tagja, Macron pártjának újdonsült EP-képviselője. Természetesnek tartja, hogy rögtön akadtak olyanok, akik politikai elfogultságot emlegettek. A kritikusok kétségbe vonják az egész ellenőrzési procedúra elfogultságát, és nem is teljesen alaptalanul, miközben a tét az, hogy a polgárok teljesen legitimnek tekintsék a Bizottságot, annak egyetlen tagjával kapcsolatban se merülhessen fel az összeférhetetlenség vádja. A gond azonban ott van – mutat rá a politikus –, hogy nincsenek megfelelő eszközök e feladat ellátására. A jogi ügyekkel foglalkozó testület nem járhat utána a leendő tagok által adott nyilatkozatoknak, amelyekben saját anyagi érdekeltségeiket taglalják. Így felmerül, hogy a vizsgálat a különféle pártcsaládok közti harcok tárgya lesz. Ezt csak tetézi, hogy Strasbourgban egyes képviselők sem felelnek meg azoknak a normáknak, amiket éppen ők akarnak kikényszeríteni a leendő biztosok esetében. A következmény az, hogy az emberek úgy érzik: másodlagosak az objektív tények. Ám ezen sürgősen változtatni kell, és a vizsgálatot a jövőben egy független testületre kell bízni, széleskörű jogkörrel felruházva azt. Az gyűjtené be az adatokat, amelyek alapján utána a képviselők döntenének a jelöltek rátermettségéről. De az ellenőrzés kiterjedne az EP-tagjaira, valamint az EU-apparátus vezető tisztségviselőire is, mármint hogy milyen az anyagi helyzetük a megválasztás előtt, feladatuk ellátása idején, majd a mandátum lejárta után. Mert a normák mindenkire vonatkoznak, nem csupán a biztosokra. Ezt a feladatot egy külső grémiumra kell bízni, mert a politikusokat sosem tartják kellőképpen elfogulatlannak...